audio items
snunit
Back to search results

יחיד רם בשלום

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו גבריאל דדון
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו ללא מבצע
Play songs in order
playerSongImg
Title יחיד רם בשלום
Cycle of the Year שבת;שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • יָחִיד רָם - כינויים לאל.
    • פְּדֵה נַפְשִׁי - פנייה לקב"ה שיפדה את נפש האדם ויציל את האדם,על פי תהלים נה, יט: "פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב לִי". (נוסח מרוקו: בְּשָׁלוֹם פָּדָה נַפְשִׁי - פדה והציל אותי מצרתי בשלום).
    • מִמִּכְמוֹר - ממלכודת.
    • לַשְׁמִיעַ בְּקוֹל תּוֹדָה - שר שיר שבח והודאה לאל, עפ"י תהלים כו, ז: לַשְׁמִעַ בְּקוֹל תּוֹדָה וּלְסַפֵּר כָּל נִפְלְאוֹתֶיךָ.
    • מֶלֶךְ רָם בְּיָפְיוֹ - האל, על פי התיאור בישעיהו לג, יז: " מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיך...".
    • חִכּוֹ מַמְתַקִּים פִּרְיוֹ - פרי חכו, דבריו הם כממתקים. על פי האמור בשיר השירים ה, טז: "חִכּוֹ מַמְתַקִּים וְכֻלּוֹ מַחֲמַדִּים זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי..." וכן שם ב, ג: כְּתַפּוּחַ בַּעֲצֵי הַיַּעַר כֵּן דּוֹדִי בֵּין הַבָּנִים בְּצִלּוֹ חִמַּדְתִּי וְיָשַׁבְתִּי וּפִרְיוֹ מָתוֹק לְחִכִּי.
    • דּוֹדִי צְרוֹר הַמּוֹר - הדוד, האל, הוא כצרור של בשמים ריחניים. על פי שיר השירים א, יג: "צְרוֹר הַמֹּר דּוֹדִי לִי".
    • הוּא בוֹרֵא מְאוֹרֵי - הקב"ה ברא את המאורות - השמש, הירח והכוכבים.
    • הוּא יוֹרֶה גֶּשֶׁם... - הקב"ה כמו יורה את הגשם משמיים ומורה ומצווה עליו לרדת, ע"פ יואל ב, כג: "וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ בָּרִאשׁוֹן".
    • מֵרֹאשׁ הַדּוֹרוֹת קוֹרֵא - על פי ישעיהו מא, ד: "מִי פָעַל וְעָשָׂה קֹרֵא הַדֹּרוֹת מֵרֹאשׁ ..." - מבריאת העולם ה' קרא, כלומר ציוה וגזר, על כל הדורות שיקומו דור דור בזמנו, והוא יודע את העתיד להתרחש.
    • שִׁמְעוּ רֶמֶז גְּבוּרוֹתָיו - שמעו רק ברמז ממעשי גבורתו של האל. (נוסח מרוקו: שִׁמְעוּ שֶׁמֶץ גְּבוּרוֹתָיו - שמעו רק מעט ממעשי גבורתו של האל).
    • מְאֹד עָצְמוּ מִסַּפֵּר - גבורותיו ונפלאותיו של הקב"ה כה גדולים ועצומים עד שקשה לתארם במלים ולספר עליהם, כמו שכותב דוד המלך בתהלים מ, ו: "רַבּוֹת עָשִׂיתָ אַתָּה ד' אֱלֹהַי נִפְלְאֹתֶיךָ וּמַחְשְׁבֹתֶיךָ אֵלֵינוּ אֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ אַגִּידָה וַאֲדַבֵּרָה עָצְמוּ מִסַּפֵּר".
    • עִזוּזוֹ - כוחו וגבורתו, עפ"י תהלים קמה, ו: וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ.
    • הוּא אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד - על פי זכריה יד, ט: "וְהָיָה ד' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ד' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד".
    • שִׂפְתוֹתָיו נוֹטְפוֹת מֹר - על פי שיר השירים ה, יג: "...שִׂפְתוֹתָיו שׁוֹשַׁנִּים נֹטְפוֹת מוֹר...".
    • רוֹקַע שְׁחָקִים מִמַּעַל - הקב"ה פרש ושטח את השמים ממעל כמו שטיח. משחק מילים מתוחכם של המילה רָקַע המהדהדת את המילה רקיע.
    • חֲזָקִים כִּרְאִי מוּצָק - השמים חזקים ומוצקים ואף נראים כראי מוצק, כמו מראה ממתכת יצוקה. על פי איוב לז, יח: "תַּרְקִיעַ עִמּוֹ לִשְׁחָקִים חֲזָקִים כִּרְאִי מוּצָק".
    • וּמַיִם מָדַד בְּשַׁעַל - על פי ישעיהו ב, יב: "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם..." - שֹעַל הוא בית הקיבול של כף היד כשהיא קמוצה לידי חופן או כף הרגל- דימוי לכך שכאילו מדד הקב"ה את כל מי הימים בחופניו או בפסיעותיו.
    • הָרִים וּגְבָעוֹת יָצַק - הקב"ה יצק כביכול את תבניתם של ההרים והגבעות.
    • שִׁנְאַנִּים, שְׂרָפִים וְאוֹפַנִּים - מלאכים.
    • מְשָׁרְתִים לִפְנַי לִפְנִים - קדש הקדשים, המקום המקודש ביותר בבית המקדש, נקרא לִפְנַי וְלִפְנִים, כך המלאכים הם הקרובים ביותר כביכול למקומו של האל.
    • נְכוֹנִים לִשְׁמֹר - מוכנים ומזומנים לשרת את האל.
    • אֶרֶץ יָסַד עַל בְּלִימָה - הארץ תלויה כביכול על בלימה, כמו עומדת באויר על דבר לא יציב. על פי איוב כו, ז: "נֹטֶה צָפוֹן עַל תֹּהוּ תֹּלֶה אֶרֶץ עַל בְּלִימָה".
    • בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד - למרות שהארץ תלויה כביכול על בלימה, האל דואג לכך שלא תתמוטט. על פי תהלים קד, ה: "יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד".
    • דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ הוּעַד - דמותו של האדם ותבניתו מעידה על חכמת בוראו.
    • לֹא לְצָרְכוֹ בְרָאוֹ רַק בִּנְדָבָה הִמְצִיאוֹ - האל ברא את האדם לא לצרכיו אלא מתוך רצון להיטיב.
    • לֹא תֹּאכַל מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרַע - האדם נצטווה לא לאכול מעץ הדעת: "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" (בראשית ב, יז).
    • וְנִבְעַר אָדָם מִדַּעַת - אדם הראשון פעל לא בחכמה ובלי דעת. על פי "נִבְעַר כָּל אָדָם מִדַּעַת..." (ירמיהו י, יד; נא, יז).
    • בְּרֹב לִקְחָהּ הֵסַתּוֹ - חוה בדבריה הסיתה את אדם הראשון ופיתתה אותו לאכול מעץ הדעת. כמתואר במשלי ז, כא: "הִטַּתּוּ בְּרֹב לִקְחָהּ בְּחֵלֶק שְׂפָתֶיהָ תַּדִּיחֶנּוּ". (נוסח מרוקו: בְּרֹב לִקְחָהּ הִטַּתּוּ).
    • וְתִקֵּן תְּשׁוּבָתוֹ, לְיוֹם שַׁבָּת שִׁיר מִזְמוֹר - על פי המדרש יום השבת פדה והציל את אדם הראשון מן הדין וביום השבת עשה אדם תשובה על חטאו והחל לזמר את שיר מזמור ליום השבת (מזמור צב בתהלים), כיוון שבזכות השבת ניצול.
    • לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדּוֹ... - על פי הפסוקים של מזמור צב (מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת) הנזכר לעיל: "לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת".
    • עוֹשֶׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ, עַד אֵין חֵקֶר גְּדוֹלוֹת - על פי הפסוק באיוב (ט, י): "עֹשֶׂה גְדֹלוֹת עַד אֵין חֵקֶר וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר".
    • בִּזְרוֹעוֹ הַחֲזָקָה - הקב"ה הוציא את בני ישראל ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה, ביטויים הבאים לבטא את כחו וגבורתו של האל.
    • אַחֲרָיו נַפְשִׁי דָבְקָה - על פי הפסוק בתהלים (סג, ט): "דָּבְקָה נַפְשִׁי אַחֲרֶיךָ בִּי תָּמְכָה יְמִינֶךָ".
    • מְחֻשָּׁקָה - רוצה ומשתוקקת. האדם רוצה וחפץ לשמור את מצוות הבורא.
    • אֵל הַנַּעֲרָץ - הקב"ה הוא אל נערץ, מטיל אימה, על סביבותיו.
    • בְּסוֹד קְדוֹשִׁים רַבָּה - בסוד, בקהל קדושים רבים שסביביו, והכוונה למלאכים ולצבא השמים. פה בשיר אפשר לפרש גם כבני האדם. זוהי לשון הפסוק בתהלים (פט, ח): "אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו".
    • וּשְׁלַח תִּשְׁבִּי - שלח את אליהו הנביא שיבשר לנו את הגאולה ואת בואו של משיח בן דוד.
    • קַל מִנִּי רָץ - שלח אותו במהרה, שרגליו יהיו קלות וממהרות לרוץ יותר מאשר רצי המלך היוצאים דחופים לשליחותם. ע"פ איוב ט, כה: "וְיָמַי קַלּוּ מִנִּי רָץ...".
    • אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ - על פי המזמור הידוע בתהלים (קכו) המתאר את שיבת ציון והגאולה: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ד' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים: אָז יִמָּלֵא שְׂחֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה".
    • אָמֵן כֵּן יֹאמַר דּוֹדִי - הקב"ה יגיד כביכול אמן ויסכים לבקשת עם ישראל לגאלם.
    • אֵל נוֹרָא עֲלִילָה - הקב"ה הוא אל שמעשיו נוראים ומופלאים, ע"פ תהלים סו, ה: "לְכוּ וּרְאוּ מִפְעֲלוֹת אֱלֹקִים נוֹרָא עֲלִילָה עַל בְּנֵי אָדָם".
    • וּבְנֵה הַבַּיִת עַל תִּלָּהּ - בנה את בית המקדש ואז תוכל להתקיים עבודת הכהנים והלויים בשיריהם ובניגוניהם.



Have more information? Found a mistake?