audio items
snunit
Back to search results

סדר הדלקת נרות חנוכה

Enlarge text Shrink text
  • Prayer
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי סרג'יו מולכו
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי שלמה קרליבך
  • 3.
    אשכנז - מזרח אירופה יחזקאל צנטנר
  • 4.
    מרכז אסיה וקווקאז - הודו ניסים מוזס
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - תורכיה ברוך חסון
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו אליהו אדרעי
  • 8.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
  • 9.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) יצחק נהרי
Play songs in order
playerSongImg
מבצע: ניסים מוזס
הקלטה: ניסים מוזס
© כל הזכויות שמורות לניסים מוזס.
Title סדר הדלקת נרות חנוכה / הודו – בני ישראל / ניסים מוזס
Tradition מרכז אסיה וקווקאז - הודו
Melodic tradition סדר הדלקת נרות חנוכה / הודו – בני ישראל
Scale כללי
Cycle of the Year חנוכה
Composer ללא מלחין ידוע
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • חג החנוכה תוקן לציון ניצחון החשמונאים במרד נגד היוונים בימי הבית השני, השבת הריבונות היהודית בארץ לשנים הבאות ונס פך השמן. הדלקת החנוכייה נועדה לפרסום נסים אלו לציבור הרחב, ועל כן היא נעשית בשמונת לילות החג במקומות בבתים הנראים כלפי חוץ (כאדן החלון ומרפסת) ובאירועים רבים במרחב הציבורי.

    סדר זה הוא טקס מוכר וידוע, המצוין בבתים יהודיים רבים. 75% מיהודי ישראל ו־60% מיהודי ארה"ב דיווחו בשנים האחרונות כי מנהגם להדליק נרות בכל ערב, והשאר דיווחו על הדלקה בחלק מהערבים. חג זה הוא חלק אינטגרלי מהתרבות הישראלית גם בשירי הילדים הרבים שנכתבו סביבו וגם בהתייחסות מערכת החינוך אליו.

    ייחודו של הסדר הוא שהמרחב העיקרי לביצועו הוא הבית: בקרב המשפחה, ביחד. הטקס, שמוצג לילדים כבר מצעירותם, חוזר על עצמו במשך שמונת לילי החג, כאשר בכל יום מדליקים נר נוסף על הנרות הקודמים. הדלקת הנרות נערכת בנוסף גם בבתי כנסת ובכינוסים ציבוריים, אך יסודה הוא "נר איש וביתו".

    אצל הספרדים והתימנים מקובל כי הגבר מדליק חנוכייה אחת עבור כל בני המשפחה, ואצל האשכנזים מקובל כי לכל אחד מבני הבית (לרוב, מלבד האישה) חנוכייה משלו.

    תחילתו המקובלת של הטקס בברכות. שתי ברכות מלוות את כל ימי ההדלקה: ברכת להדליק נר חנוכה, על עצם המצווה, וברכת שעשה נסים לאבותינו, המזכירה את ההיסטוריה היהודית של אבותינו, את מעורבות האל בה, ואת הסיבה שבגינה מודלקים הנרות. ביום הראשון, כנהוג, נוספת גם ברכה שלישית: ברכת שהחיינו, שבה אנו מודים על עצם ההתחדשות במצווה (על פי תלמוד בבלי, שבת, כג עמוד ב, שולחן ערוך, אורח חיים תרעו).

    יש המקדימים לפני הטקס את אמירת "לשם יחוד", קטע קצר שמקורו בקבלה, העוסק בהתכוונות המדליק להדליק נרות חנוכה.

    לאחר ההדלקה אומרים, לרוב בשירה משותפת, את קטע "הנרות הללו", המובא במסכת סופרים. יש הבדלים דקים בנוסח בין המסורות השונות, אך כולם מכוונים לאמירה אחת: התייחסות ממשית לנרות שמולנו ולפעולת ההדלקה, ולקישורם לנסים ולנפלאות, לתשועות ולנחמות של החג.

    בקהילות רבות, בעיקר ספרדיות, נהוג לומר לאחר מכן את מזמור ל בתהלים, מזמור שיר חנוכת הבית לדוד.

    לאחר מכן שרים בקהילות רבות את הפיוט "מעוז צור", שמקורו אשכנזי אך לחניו רבים. הפיוט מתאר בשפה פיוטית את נס חנוכה, ובגרסתו הארוכה נסים רבים שהתרחשו לעם ישראל. במסורות שונות מושרים לעתים פיוטים נוספים כמו "יה הצל יונה", שתוכלו להאזין להם באתר.

    לאחר ההדלקה נהגו המשפחות לשהות יחד, לעסוק בשיח ובלימוד, לאכול ממאכלי החג ולשחק.

    בהקלטות שהעלינו יש גיוון רב, ופעפוע של לחנים ומנהגים מקבוצה זו לאחרת. לצד אלמנטים שנשמרים במסגרת המשפחתית, קיימים גם ההתחדשות והשינוי. האם זו האווירה הביתית שבה מבוצעת הדלקת הנרות שהפכה אותה למרחב שכזה? המפגש האנושי? האם המודל שהציבה מערכת החינוך הישראלית? דבר אחד בטוח: סדר זה ימשיך להיות אחד הטקסים החביבים על יהודים, להישמע ולהתפתח.



Have more information? Found a mistake?