audio items
snunit
Back to search results

אם אשמנו כתולע האדים

Enlarge text Shrink text
  • Piyut
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - מנאכ'ה אהרן עמרם
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו נתנאל חן
Play songs in order
playerSongImg
Title אם אשמנו כתולע האדים / תימן-מרכז-צנעא / אהרן עמרם
Tradition מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - מנאכ'ה
Melodic tradition אם אשמנו כתולע האדים / תימן-מרכז-צנעא
Scale כללי
Cycle of the Year סליחות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation

  • • אִם אֲשָׁמֵנוּ כַּתּוֹלָע הֶאֱדִים – החטא משול לצבע אדום והמילה מצטיירת כהלבנת החטא והפיכתו מאדום ללבן צחור.על פי ישעיהו (א, יח): "אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ, אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ".
    • ה' אֶת־הֲמוֹן רַחֲמֶיךָ תַּקְדִּים – תדון אותנו ברחמים, תקדים את הרחמים למידת הדין. הלשון על פי האמור בתהלים (עט, ח): "אַל תִּזְכָּר לָנוּ עֲוֹנֹת רִאשֹׁנִים מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ כִּי דַלּוֹנוּ מְאֹד".
    • לְמַעַן אָב מֻצָּל מִכַּשְׂדִּים – אברהם אבינו. המדרש מתאר שנמרוד הפילו לכבשן האש באור כשדים והקב"ה הצילו. וכך מסופר במדרש תנחומא (בובר) תצוה, ח: "בשעה שהושלך אברהם אבינו לכבשן האש, היו המלאכים מריבין זה עם זה, מיכאל אומר אני ארד ואציל אותו, וגבריאל אמר אני ארד ואציל אותו, אמר הקב"ה אני ארד בכבודי ואציל אותו, שנאמר 'אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים'".
    • גִּבַּרְתּוֹ בְּעֵמֶק הַשִּׂדִּים – מקום מלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים המתואר בבראשית יד. אברהם רדף אחר ארבעת המלכים וגבר עליהם.
    • אַהֲבָתוֹ זְכֹר הַיּוֹם לָנוּ – אברהם אבינו נקרא אַבְרָהָם אֹהֲבִי (ע"פ ישעיהו מא, ח) ובזכותו הבטיח ה' לעם ישראל (שם, י) : אַל תִּירָא כִּי עִמְּךָ אָנִי אַל תִּשְׁתָּע כִּי אֲנִי אֱלֹהֶיךָ אִמַּצְתִּיךָ אַף עֲזַרְתִּיךָ אַף תְּמַכְתִּיךָ בִּימִין צִדְקִי. אנו מבקשים שה' יזכור לנו את אהבת אברהם ובזכותה יושיענו וימחול לעוונותינו.
    • כִּי רַבּוּ מְשׁוּבוֹתֵינוּ לְךָ חָטָאנוּ, אָדוֹן סְלַח לָנוּ – הפזמון החוזר מסכם את העובדות במילים פשוטות - חטאינו הם רבים והסליחה היא על ידך ואנו מבקשים אותה ממך.
    • אִם חָטָאנוּ וְהִרְבִּינוּ לָצוֹן – הלצון הוא לעג וזלזול (ראו תהלים א, א) והוא חטא לכל דבר ועניין ויש עליו ענישה וכך נאמר במשלי: "נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים וּמַהֲלֻמוֹת לְגֵו כְּסִילִים", אך אנו מבקשים מה' שימחל לנו: גַּלֵּה לָנוּ עֵת רָצוֹן.
    • לְמַעַן דָּגוּל הַנֶּעֱקַד כַּצֹּאן– יצחק אבינו שנעקד על גבי המזבח, ונקרא דגול משום שנבחר מכל האנושות לעלות כעולה תמימה לקב"ה (מחזור אהלי יעקב).
    • וְאַיִל הוּשַׁת כָּפְרוֹ לְרָצוֹן – האיל שהקריב אברהם תמורת יצחק בנו.
    • עֲקֵדָתוֹ זְכֹר הַיּוֹם לָנוּ – זכות עקידת יצחק, העומדת לישראל בכל עת, כמו שאמרו חז"ל (ויקרא רבה כט, ט) שאברהם התפלל שבזכות העקידה "כשיהיו בניו של יצחק באים לידי עבירות ומעשים רעים תהא מזכיר להם עקידת יצחק אביהם ועמוד מכסא הדין לכסא רחמים".
    • אִם הִרְבִּינוּ פֶּשַׁע וַעֲבֵרָה, ה' הִתְרַצֵּה בַעֲתִירָה – עתירה היא אחת מעשרת הכינויים של תפילה (ראו ספרי ואתחנן, כו) כמו וַיֶּעְתַּר יִצְחָק (בראשית כה, כא) - התחנן וביקש בכל לבו.
    • לְמַעַן תָּם– יעקב אבינו, שעליו נאמר "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כה, כז).
    • חָזָה סֻלָּם וַיִּירָא, וְלָן בְּמָקוֹם מַה־נּוֹרָא– יעקב ישן בבית אל וראה בחלומו סולם מוצב בין שמים לארץ ומלאכים עולים ויורדים בו, והבין שהמקום הוא קדוש, כאמור: "וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (בראשית כח, יז).
    • תֻּמָּתוֹ– ישרותו של יעקב והליכתו בתמימות עם הקב"ה.


Have more information? Found a mistake?