audio items
snunit
Back to search results

אלף בית (הושענא)

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ניצן-חן רזאל
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שלום ישראל
  • 4.
    עכשווי - ישראל ויקטוריה חנה
Play songs in order
playerSongImg
מילים - מתוך סדר ההושענות קונספט, לחן ושירה - ויקטוריה חנה עיבוד והפקה מוסיקלית - תמיר מוסקט בימוי: אסף קורמן קונספט ותסריט: ויקטוריה חנה ואסף קורמן מפיקים: רועי ציוני ואביב בן שלוש מפיקה בפועל: לי קופרמן צלם: אלון לוצקי תאורן: אריק רפאל מזרחי עריכה: יובל ארצי אפטר אפקטס: אורי בורג צבע: עמרי פלד - אולפני ג'אנגל סאונד ע. צלם: מיקי ויינרמן ע.תאורה: אור אבנון ארט: גל נאה איפור ושיער: דנית הראל מלבישה: שרית קמינסקי, נצח אלמסי כוראוגרפיה: גל ליברפרוינד ע.ארט: הילה רוייזנמן רקדניות: הדר דהאן, נועם כהן, לי לוסקי, נועה אלחנן, סתיו ישר, יובל ספיר, ליאור אייזיק, בתאל ספיר, עדן ספיר, אביב מלכה. ילדות נוספות: אוריה בן אשר, מיקה שי. נוכחות אינטרנטית לאמנים: עירן רסלר - http://confia.co.il תודה מיוחדת לאפרת בן אשר. תודות: בית הספר האנטרופוסופי "אדם" ירושלים, עמוס צחר, ניבה לב, חי אפיק, מאיה ברינר, גן דה לנגה, לירון בן שלוש, נצח אלמסי, גיא בירן, תמיר מוסקט, אופיר טובול, אברהם לידר.
Title אלף בית (הושענא) / ישראל - לחן: ויקטוריה חנה המאה 21 / ויקטוריה חנה
Tradition עכשווי - ישראל
Melodic tradition אלף בית (הושענא) / ישראל - לחן: ויקטוריה חנה המאה 21
Scale כללי
Cycle of the Year לכל עת
Composer ללא מלחין ידוע
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
About
  • הפיוט "אלף-בית" הוא שיר המוקדש כולו להכרת אותיות השפה העברית. חיבר אותו ר' יוסף חיים, הבן איש חי, מגדולי חכמי בבל במאה הי"ט. לפי מסורת יהודי בבל הפיוט מושר בשמחת תורה. במעמד הריקוד עם ספרי התורה מזמין החזן את הילדים לשיר עמו את הפיוט כשירת מענה שיש בה משחק של אותיות: קהל הילדים מתבקש להשיב לפייטן לעתים באותו סדר ולעתים בסדר הפוך או להמשיך את רצף האותיות שהפייטן שר.

    ניגוני אלף-בית הם מסורת מפותחת ונפוצה בקרב קהילות ישראל. בקהילות רבות נולדו ניגוני לימוד - מעין שירי משחק שבאו לחבב את לימוד האותיות על הילדים וליצור בקרב הילדים קשר חווייתי ורגשי לאותיות. תוך כדי השירה, ומבלי שירגישו שהם ב"שיעור עברית" רשמי, ניגוני האותיות מוסיפים נדבך נוסף ללימוד. הם מקלים את זכירת האותיות, תורמים להיגוין הנכון ומקדמים את התהוות המילים על-ידי צירופי האותיות.

    הניגון הבסיסי של פיוט זה פשוט - דקלום, קצב ומנגינה - והוא מהווה בסיס למשחק ולאלתור משוכלל. הניגון עליז וקצבי ומלא חן, מתקדם פרק-פרק במעלה רצף האותיות ובתוך כך בוחן כל הזמן את היחסים ביניהן לשני הכיוונים (קדימה ואחורה - א-ב, ב-א וכן הלאה).

    בחרנו לשלב פיוט זה בתכנית "בואו לגני - הפיוט בגני הילדים", בשל חשיבות תהליך רכישת השפה בקרב הילדים. בעיבוד הנפלא שיצר ניצן חן רזאל לפיוט מורגשת חדוות המשחק והדינמיות של שירת האותיות בניגון. כלי הנגינה המרכזיים הם כלי ההקשה, היוצרים מסגרת קצבית חיה וצבעונית, והמרכיב הבולט הוא שירת המענה בין הסולן המוביל ובין המקהלה, המגיבה כל העת ובאופן דינמי ומותאם לצירופי האותיות שהסולן שר. ברגע מסוים המקהלה לוקחת את המושכות לידיה ומתווספים רבדים נוספים למשחק. למשל, בזמן שהסולן מאריך בצליל של אות אחת (נו"ן) המקהלה שרה צירופי אותות קצביים. באמצע הניגון הכינור יוצא לסולו שמזמין אותנו להתרכז לרגע במנגינה המרחפת מעל לקצב.

    עם הסגנון המסורתי הבבלי (וכן אל ההגייה הבבלית המבצבצת מדי פעם בפעם - שימו לב למשל להגייה של האות וי"ו) נמזגות השפעות נוספות ממוזיקה הודית וממוזיקה עכשווית, וכך נוצר לו סגנון מקומי מקורי .



Have more information? Found a mistake?