audio items
snunit
Back to search results

על נהרות בבל

Enlarge text Shrink text
  • Cantillation
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי אנסמבל בית הגת
  • 2.
    איטליה - איטליה כללי דניאל בדרידה
  • 3.
    אלג'יריה - אורן שמואל כהן
  • 4.
    אלג'יריה - אורן שמואל כהן
  • 5.
    חסידות צאנז - חסידות בובוב צבי מסטבויום
  • 6.
    חסידים - חסידות רוז'ין לא ידוע
  • 7.
    מרכז אסיה וקווקאז - גרוזיה (גאורגיה) ללא מבצע
  • 8.
    מרכז אסיה וקווקאז - הודו בית הכנסת "שערי צדק" - דימונה
  • 9.
    מרכז אסיה וקווקאז - הודו בית הכנסת "שערי צדק" - דימונה
  • 10.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס מורד נדב
  • 11.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס מורד נדב
  • 12.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ברוך עבדללה עזרא
  • 13.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יהודה עובדיה-פתיה
  • 14.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יחזקאל יאיר
  • 15.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל לא ידוע
  • 16.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 17.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 18.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 19.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 20.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 21.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו חיים לוק
  • 22.
    ספרדים צפון אפריקה - תוניס יוסף בלעיש
  • 23.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
  • 24.
    תימן - דרום תימן (שרעב וסביבותיה);תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) יצחק נהרי
  • 25.
    תימן - דרום תימן (שרעב וסביבותיה);תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) שלמה מיוש
  • 26.
    תימן - כלל תימן חיים אסנפי
  • 27.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 28.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 29.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
Play songs in order
playerSongImg

שירה: ברוך עבדללה עזרא
הקלטה: יוהנה ספקטור, ירושלים, 6.1951
מתוך אוצרות הפונותיקה הלאומית, Y-63
©כל הזכויות שמורות לבית הספרים הלאומי והמאוניברסיטאי

Title על נהרות בבל / בבל / ביאת / ברוך עבדללה עזרא
Tradition ספרדים מסורות המזרח - בבל
Melodic tradition על נהרות בבל / בבל / ביאת - לחן לתשעה באב
מאפייני הקלטה -eng הקלטת שדה
Scale מקאם: ביאת
Cycle of the Year לכל עת
Composer ללא מלחין ידוע
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל - על שפת הנהרות בבבל - הפרת ויובליו. לבבל גלה עם ישראל עם חורבן הבית הראשון.
    • שָׁם יָשַׁבְנוּ - עפ"י המדרש לא הניחו השובים לבני ישראל לנוח בדרך מארץ ישראל לבבל אלא הריצום ורדפום כל הדרך ורק כשהגיעו אל הנהרות בגבול בבל, הניחו להם לשבת.
    • גַּם בָּכִינוּ - עפ"י המדרש כששתו הגולים, שהיו רגילים לשתות מי גשמים ומעינות, ממי נהר הפרת - היו מתים. לפיכך "היו בוכים על ההרוגים שהרגו בהם אויביהם ועל המתים שמתו בדרך ועל ההרוגים שהרג בהם פרת. באותה שעה געו כל ישראל בבכיה עד שעלתה שוועתם למרום. מהו גַּם בָּכִינוּ - שהם בוכים ומבכים עמהם הקב"ה".
    • בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן - הגולים המגיעים לבבל בוכים בהיזכרם בציון וגם משום ששוביהם מזכירים להם את ציון - שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן.
    • עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ - על עצי הערבה שבתוך בבל.
    • תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ - הגולים הלוויים תלו את הכנורות בהם היו מנגנים בבית המקדש על עצי הערבה, אולי כמקום מסתור, על מנת ששוביהם לא יכריחו אותם לנגן בהם.
    • כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר - השובים ציוו את הגולים לשיר להם.
    • וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה - תוללינו מלשון הוללות ולעג. השובים הלעיגו בגולים שינגנו להם. תוֹלָלֵינוּ-תָּלִינוּ - לשון נופל על לשון.
    • מִשִּׁיר צִיּוֹן - האויבים ציוו על הגולים לשיר ולנגן להם את אותם שירים שהיו משוררים בבית המקדש, אלא שכאן התביעה היא לשורר אותם לכבוד אלילי בבל.
    • אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְיָ עַל אַדְמַת נֵכָר - זוהי תשובתם של הגולים לשוביהם. המלה איך היא הן במשמעות של סירוב מוחלט והן כקינה - איך ייתכן שנשיר את שירת הקודש בגלות, איך הגענו למצב כזה.
    • אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי - גולי ציון נשבעו שלא ישכחו את ירושלים בשבתם בגלות, ויחד עם השבועה קבלו עליהם קללה שאם חלילה ישכחו, יינטל כוחה של יד ימינם. תִּשְׁכַּח - מלשון תִּשְׁכַּח את פעולותיה.
    • תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי - המשך השבועה: אני נשבע לזכור את ירושלים בדבורי, ואם לא, אני מקבל עלי קללה שלשוני כאילו תדבק אל חכי ותינטל ממני יכולת הדיבור.
    • אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי - שבועה בכל שמחה שאערוך, אזכור ואזכיר תחילה את ירושלים, ואם לא - תשכח ימיני ותדבק לשוני לחכי.
    • זְכֹר יְיָ לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלָם - פניה לקב"ה לזכור את מה שעשו בני אדום ביום חורבן ירושלים ולהיפרע מהם על כך. בני אדום ישבו בארץ אדום (דרום מזרח לים המלח) והיו אויבים קשים לישראל וליהודה. הם שמחו על חורבן ירושלים בידי הבבלים ואף סייעו בידם והסיתו אותם להחריבה עד היסוד.
    • הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ - בני אדום קראו בחורבן ירושלים למחריבים להחריב אותה עד היסוד. עָרוּ מלשון לערער, להרוס, להחריב.
    • בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה - הַשְּׁדוּדָה כאן בלשון קללה - האומה הבבלית שראוי לה שתהיה שדודה. ניתן לפרש גם מלשון שודדה - כלומר שכל כוחה ורכושה של בבל שדוד מן העמים שכבשה.
    • אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ - אשרי מלשון שבח למי שייפרע מבבל ויחזיר לה מדה כנגד מדה על מה שעוללה לישראל.
    • אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע - ראוי לנקום בבבל נקמה אכזרית על אכזריותם כלפי ציון ולנפץ את עולליה אל הסלע.



Have more information? Found a mistake?