Back to search results

סליחות. מנהג אשכנז לכל השנה

Enlarge text Shrink text
  • Manuscript
Title סליחות. מנהג אשכנז לכל השנה.
Additional Titles אב לבנים יודיע את אמתך אמיתת שבועה וקיום בריתך
אבדנו מארץ טובה בחפזון
אבינו מלכנו
אברהם היה אחד
אדני אלהי הצבאות יושב הכרובים
אדני אלהי הצבאות נורא בעליונים
אודה עלי פשעי לצור מעוזי ומושיעי
אודה פשעי במרץ
אודך ה' כי אנפת בי הראתני צרות רבות להכאיבי
אוחילה מעי אהמה קירות לבי אפצה
אויבי ועויני מקדם מעני
אותי נהל בלי מצהל
אזעק אליך מלכי וקרובי
אחריש ואתאפק ולבי חלל בקרבי
אטתי מטתי מרוב צרה ותוגה
איומתך כבולה בגולה
איך גלגלתי ממרום עליתי
איל אחר נאחז בסבך בקרניו
אך לאלהים נפשי דמי
אל דביר קדשך ידינו נשואות
אל מלך יושב על כסא רחמים
אלהים הבט בשעבוד גלות
אלי אלי למה עזבתני ותמסרני ביד כל אומה ולשון
אליך אקרא בעטוף לבי אזעק חמס אבי אבי
אליך לב ונפש נשפוך כמים
אמדד דלתות תשובותיך
אמה אשר אהבת להתברך
אנא ה' אלקי תשועתי בשמך באתי קומה לעזרתי
אנא ה' האל הגדול הגבור והנורא נאה לשם
אנא הבט בצדקת עבדיך
אנא השם הנכבד והנורא לעת צרה פקדנוך
אנא שא נא לפשעינו אדון
אנחנו אשמנו במעשינו הרעים
אני היום השואל
אנקתי עדיך קרובי ומצדיקי
אסף עברה כעב עברה
אפס הוד כבודה נאלמה
ארבע מלכיות אכלוני הממוני
ארבעה אבות נזיקין הם
ארוממך שם הנכבד והנורא
אריות הדיחו ישראל פזורה
אשיחה עם לבבי בשברון עצמי וכאבי
אשמנו בדבור ראשון אנכי
אשמנו מכל עם
אשמרה אליך עזי אלם לפני גוזי
אשמתנו כי רבה בית מקדשנו שם לחרבה
אשר נטה שחקים על ארצו כקבה
את דבר קדשך זכור
את עם הנסגל המיוחד ליחדך
אתה אל נורא אתה ברית עם אבות כרתה
אתה בחרתנו מכל העמים וידעתנו
אתה האל נורא אתה נקמות לנו תמיד הראית
אתה האל עושה פלא
אתה האל עושה פלאות
אתחלחל וארעד פני תבה בעמדי
אתנפלה ואשתטחה בחנון
גבר מאלוה היזכרה מחלל בפשע ונדכה
גרוני נחר זועק חמס
הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני רעות וצרות סביבי
הלא על כי אין אלהי בקרבי נוהמת
הרבינו פשע זנחנו תוכחת
ותיק וחסיד אתה תתעטף חסידותך
חוסה ה' על רחומיך
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתהא השנה הזאת
ירצה צום עמך אשר דמו לך מזה
ישועה גלה לעדת משובה
לך מלא עולם בזיו כבודך
מרבה מחילה לחטאים וסליחה לפשעים
עננו ה' עננו
שופט כל הארץ ואותה במשפט יעמיד
תבוא לפניך אנקת האסירים
תגבורת חית קנה עצמה עלי
תמנו ספנו מן בלהות
תפלה לקדמך בקר נערוך לך ונצפה
תרום יד ותעוז ימין כח נאדרי
Related place Worms (Germany)-related place
Fulda (Germany)-related place
Contributors פריגורס בן יצחק הכהן שושן ((מעתיק))
אבן גבירול, שלמה בן יהודה, 1021-1058 ((ממנו))
אליהו בן שמעיה ((ממנו))
אלעזר בן יהודה, מגרמייזא, 1176 בערך-1238 ((ממנו))
אלעזר בן מאיר ((ממנו))
אפרים בן יצחק, מרגנשבורג, בערך 1110-בערך 1175 ((ממנו))
בנימין בן זרח ((ממנו))
בנימין בן פשדו ((ממנו))
ברוך בן שמואל, ממגנצה ((ממנו))
גרשום, מאור הגולה ((ממנו))
טוב עלם, יוסף בן שמואל.
יהודה בן קלונימוס, ממינץ ((ממנו))
יעקב בן יקותיאל ((ממנו))
יעקב בן מאיר (ר"ת) ((ממנו))
יצחק בן אביגדור ((ממנו))
יצחק בן יקר ((ממנו))
יצחק בן נתן ((ממנו))
יקר, פיטן ((ממנו))
מאיר בן ברוך, מרוטנבורג, 1215-1293 ((ממנו))
מאיר בן יצחק, ש"ץ ((ממנו))
משה בן משלם ((ממנו))
משה בן שמואל ((ממנו))
נחמיה בן משה החזן ((ממנו))
סעדיה בן יוסף, אלפיומי, 882-942 ((ממנו))
צמח, פיטן ((ממנו))
צמח בן יעקב ((ממנו))
קלונימוס בן יהודה ((ממנו))
קלונימוס בן שבתי מרומה ((ממנו))
שלמה בן אבון ((ממנו))
שלמה בן יהודה, הבבלי ((ממנו))
שלמה בן יצחק (רש"י), 1040-1105 ((ממנו))
שלמה בן מנחם ((ממנו))
שמעון בן יצחק, פיטן ((ממנו))
אברהם בן ראובן אשרילון (בעלים קודמים)
מנחם, מגרמיזא ((מיוחס לו))
Vatican Library Vatican City State
(current owner)
Original Library/publisher Vatican Library, Vatican City, Vatican City State
Script Style אשכנזית מרובעת
Creation Date ה'פ (1320)
Notes אוסף עשיר של סליחות (כ-240 סליחות, חלקן נדירות בכתבי-היד) שנוהגים לומר בענפי מנהג אשכנז השונים.
בכה"י 8 חטיבות הנחלקות ע"פ יעודן וע"פ סיווגן הפייטני כדלהלן: א. 6ב-11א: "פתיחות" נעתקו 8 פתיחות. בראש הראשונה שתחילתה: "ה' אלקי הצבאות נורא בעליונים" מאת רש"י מצויין: "לערב יום הכפורים".
את ה"פתיחה" הזו התחיל המעתיק לכתוב בדף 6 ב. אולם אחרי שכתב את התחלתה הפסיק וכתב אותה בשלמותה בדף 7א ואילך. אחרי ההתחלה שבדף 6ב כתב המעתיק נסיונות קולמוס.
בראש הפתיחה: "[אליך] לב ונפש נשפוך כמים" מאת אליה בר שמעיה מצויין "פתיחה לערב ראש השנה אומ', היא טובה" (8ב).
בסוף ה"פתיחות" כתב המעתיק כותרת "פתיחה לערב ראש השנה" אך היא לא נכתבה שם, ואולי היתה כוונתו לפתיחה "ה' אלהי הצבאות יושב הכרובים" שנעתקה באמצע החטיבה השנייה שבכה"י, ולצידה מצויין "לערב ראש השנה אומ' זאת הפתיחה".
פתיחה זו נכתבה אחרי חלקי המסגרת שאומרים בסליחות לפני פיוט מסוג פתיחה (13ב).
ב. 11ב-34ב: המסגרת לסליחות הכוללת תפלות ופסוקי מקרא שבהם משולבות הסליחות. רובם נאמרים דרך קבע בכל יום שאומרים בו סליחות. אולם תפלות וקבוצות פסוקים אחדות מיועדות לימים מסויימים בשנה, ובראשי אלו מצויינים הימים שלהם הן מיועדות,
כדלהלן: "פסוקים לערב ראש השנה" לאומרם לפני הפזמון "שופט כל הארץ" מאת שלמה בר אבון הנער (22ב), "פסוקים לעשרת ימי תשובה" (23א), "פסוקים לתענית אסתר" (23ב), "פסוקים דגזירה" (לאומרם באמירת סליחות בזמן גזרה) (24ב),
"פסוקים לברית מילה ותענית" (25ב), "פסוקים שיאמר קודם לפיזמון לברית מילה" (26ב).
ג. 34ב-47ב: "תחנונים לעשרת ימי תשובה" (13 תחינות). ביניהן: "אוחילה מעי אהמה קירות לבי אפצה" מאת שמען בר יצחק (44א), "אלקים הבט בשיעבוד גלות" מאת צמח בן יעקב.
ד. 47ב-100א: מהחטיבה הרביעית ואילך הסליחות ספורות. לכל חטיבה ספירה נפרדת. בחטיבה הרביעית קנג סליחות (על המספרים ס, קיח, דלגו בספירה, המספר קמג ניתן פעמיים, ואחרי המספר קלט, נתנו בנפרד המספרים קלי[!], קמ),
מהחטיבה הרביעית ואילך יצויינו מראי המקומות על הסליחות לפי מספריהם בספירת הסליחות. החטיבה הרביעית שהיא הגדולה בחטיבות הסליחות שבכה"י ניתנת לחלוקה לחטיבות משנה כדלהלן:
1) סליחות א-פ: סליחות שאינן מיועדות ליום מסויים, ואין מצויין בהן סיווג פייטני. ביניהן: "אחריש ואתאפק ולבי חלל בקרבי" מאת בנימין בר זרח (ז), "אתנפלה ואשתטחה בחנון" (יד), "אלי אלי למה עזבתני ותמסרני ביד כל אומה ולשון" מאת בנימין בר זרח (טו),
"תרום יד ותעוז ימין כח נאדרי" מאת שלמה (כא), "אנחנו אשמנו במעשינו הרעים" מאת שמואל (כג), "אל דביר קדשך ידינו נשואות" מאת יוסף (כה), "אמה אשר אהבת להתברך" מאת בנימין בר פשדו (לג),
"אריות הדיחו ישראל פזורה" (לד) (איננו הזולת מאת ריט"ע שהתחלתו דומה), "אליך אקרא בעטוף לבי אזעק חמס אבי אבי" מאת יצחק בר יקר (לז),
"את עם הנסגל המיוחד ליחדך" מאת שלמה בר מנחם (מב), "אנא שא נא לפשעינו אדון" מאת אברהם (מד), "איך גלגלתי ממרום עליתי" מאת אליעזר (מה), "תבוא לפניך אנקת האסירים" מאת דוד (מז), "לך מלא עולם בזיו כבודך" מאת מאיר בר יצחק שץ (נ),
"ארבע מלכיות אכלוני הממוני" (נג), "אנקתי עדיך קרובי ומצדיקי" מאת בנימין בר זרח (סה), "אנא ה' אלקי תשועתי בשמך באתי קומה לעזרתי" מאת משה בר משולם (סו), "ארבע אבות נזיקין הם" מאת יהודה בן קלונימוס (סח).
2) סליחות פא-קד: "סליחות לעשרת ימי תשובה". בראשן (סליחות פ-פט) סליחות "לצום גדליה". בראשי הסליחות לצום גדליה מצויין הסיווג הפייטני והיום לו הן מיועדות. הסליחות ליום זה כתובות בסדר שבו הן נאמרות בתפלה.
בראש חלק מהסליחות לצום גדליה ובראש רוב יתר הסליחות בחטיבה המשנית הזו, שהמספריהן צ-קד, מצויין: "תשובה". ביניהן גם הסליחה "אתחלחל וארעד פני תבה בעמדי" מאת בנימין בר זרח (קא).
הסליחה האחרונה בקבוצה זו היא "אנא ה' האל הגדול הגבור להנורא לשם" גם היא מאת בנימין בר זרח.
בראש מצויין: "סליחה ליום הכפורים למוסף". אחרי סליחה קד מצויין: "סליק תשובות וזאת שלמוניות".
3) סליחות קה-קיא: "שלמוניות". הסיווג הפייטני מצויין בראש כולן.
4) סליחות קיב-קיז: שלשיות. סיווגן הפייטני אינו מצוין בכה"י.
5) סליחות קיט-קכח: "עקידות". הסיווג הפייטני מצויין בראש כולן, ביניהן: "אב לבנים יודיע את אמתך אמיתת שבועה וקיום בריתך" מאת אלעזר בן מאיר (קכ), "איל אחר נאחז בסבך בקרניו" מאת קלונימוס בן יהודה (קכד), "אברהם היה אחד" מאת יעקב בר יקותיאל (קכז).
6) סליחות קכט-קנג: "סליחות לערב ראש השנה ולערב יום הכפורים". נכללות בהן סליחות על פרעות בקהילות בימי הבינים. ביניהן הסליחה "אתה בחרתנו מכל העמים וידעתנו" על הרוגי לודא [=פולדא] בשנת ד'תתקצ"ה מאת יצחק בר נתן (קמח).
בראשי הסליחות שמספריהן קכט-קמז אין ציון היום שלו הן מיועדות, אך מסליחה קמח ואילך מופרדות הסליחות לפי הימים שלהם הן מיועדות.
סליחות קמח-קנ מסיימות את הסליחות בער"ה (הן כוללות את הסליחה "אבדנו מארץ טובה בחפזון" מאת רגמ"ה המצויה כאן בשלמותה (קמח).
ואחריה חלקו הראשון של "וידוי רב סעדיה לערב ראש השנה" הפותח: "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתהא השנה הזאת הבאה עלינו ועל כל עמך בית ישראל קץ תכלית לשבי עמך" (קמא),
ואחריו סליחה לזכר קדושי גזרות תתנ"ו הפותחת "אנא הבט בצדקת עבדך" (קנ). אחרי סליחה זו חזרה מועטת למסגרת הסליחות הכוללת את הוידוי הפותח "אשמנו בגדנו"
והפיוט "אשמנו מכל עם" המשולב בו, ובסופו הפניה לסופה של המסגרת שכבר הועתקה בסוף החטיבה השניה בכה"י ראה לעיל (29ב-34ב).
סליחות קנא-קנג מסיימות את הסליחות בעיו"כ. הן כוללות את "הפזמון" שתחילתו "ירצה צום עמך אשר דמו לך מזה" מאת יצחק בר אביגדור" (קנא), אחריו הסליחה "אודך ה' כי אנפת בי הראיתני צרות רבות להכאיבי" (קנב) על עשרה הרוגי מלכות,
והסליחה "אשמתינו כי רבה בית מקדשנו לחרבה" מאת שלמה הבבלי (קנג), אחריה, כמו בסיום הסליחות לער"ה, הסליחה לזכר קדושי גזרות תתנ"ו הפותחת "אנא הבט בצדקת עבדיך"
אלא שבעיו"כ אין הסליחה הזו נכללת בספירת הסליחות. גם בעיו"כ, כמו בער"ה, אחרי סליחה זו יש חזרה לחלקיה האחרונים של המסגרת לסליחות אלא שבעיו"כ אין הפניה למסגרת לסליחות שבתחילת כה"י כמו בער"ה, אלא חלקי הסיום של המסגרת נעתקו פעם נוספת.
ונוסף עליהם ה"קדיש" השלם שאומרים בסוף הסליחות.
בסף הסליחות האחרונות שבחטיבה זו (קמב, קמה-קמח, קנא-קנג) נכתבו גם קבוצות הפסוקים שאומרים בסופי הסליחות.
קבוצת הפסוקים בסוף סליחה קמז זהה לזו שבסוף סליחה קנב. שתי הסליחות על עשרת הרוגי מלכות.
ה. 199א-215א: כג "פזמונים". את הכותרת לחטיבה זו כתב המעתיק בדף 199א ואף כתב שם את התחלת ספירת הפזמונים. אך את הפזמונים עצמם החל לכתוב בדף 199ב.
מפזמון ח ואילך נכתבו "פזמונים לעשרת ימי שובה". ביניהם: "חוסה ה' על רחומיך" (טו), "אם הרבינו פשע זנחנו תוכחת" (כ), "מרבה מחילה לחטאים וסליחה לפשעים" מאת משה (כב).
ו. 215ב-234ב "חטאנו" (כ פיוטים). ביניהם: "אודה עלי פשעי לצור מעזי ומושיעי" (ב), "אשיחה עם לבבי בשברון עצמי וכאבי" (ט), המיוסד על עשרת הדברות (ט), "גבר מאלוה היזכה מחלל מפשע ונדכה" מאת בנימין בר זרח" (יב),
"אזעק אליך מלכי וקרובי" מאת קלונימוס בן שבתי מרומא (יד), "אשמנו בדבור ראשון אנכי" המיוסד גם הוא על עשרת הדברות (טו) נמצא גם בעותק מזרחי בגניזה פריז כי"ח IV A 214, "אודה פשעי במרץ" מאת יוסף [=ריט"ע? - ראה להלן בהערות ביבליוגרפיות] (טז),
"אמדד דלתות תשובותיך" (מחרוזות הפותחות באותיות א-ח בלבד) (יז).
ז. 235א-250א. סליחות לתעניות ציבור. יז סליחות כתובות כסדר אמירתן בתעניות הציבור. ספירת הסליחות בחטיבה זו בכתיבה בינונית. נכללות סליחות א-ו: "לעשרה בטבת". וביניהן "אויבי ועויני מקדם מעני" (ה),
סליחות ז-יב: לתענית אסתר, סליחות יג-יז: "לשבעה עשר בתמוז" וביניהן "אזכרה ואתאנח אנחות" (יז).
לצד הסליחות שמספריהן ו-ז בחטיבה זו מצויינים בהתאמה המספרים קלג-קלד והם, כמסתבר, שרידים מספירת פיוטיים בכתב-יד אחר שהועתקו לכתב-יד זה עם הסליחות שלפניהם.
בסוף הסליחות לתענית צבור נעתקה ההפטרה לתענית צבור עם ברכות ההפטרה לפניה ואחריה.
ח. 250א-264 השלמות לחטיבות השונות שבכה"י. חטיבה זו נכתבה אחרי הקולופון שבכה"י (ראה להלן) ויש בה 6 סליחות לצד שתי הסליחות הראשונות ספירת פירטים: יח, יט שהיא המשך הספירה שבחטיבה הקודמת,
אך הסליחות שאחריהן אינן ספורות. בין הסליחות בחטיבה זו הסליחה "ארוממך שם הנכבד והנורא" (דף 255א) המיוסדת על מזמור קמה בתהלים וכוללת שמות מלאכים. כל הסליחות בכה"י מחוץ לסליחה זו, עם ניקוד.
בדרך כלל כשיש בכה"י סליחות שהתחלותיהן כמעט שוות כותב אותן המעתיק סמוכות זו לזו. כך בחטיבה השלישית התחינה "הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני" (דף 39ב), ואחריה התחינה הפותחת "הלא על כי אין אלהי בקרבי נוהמת" (דף 40ב)
שתיהן מאת נחמיה בר משה החזן, ובחטיבה הרביעית הסליחה "אתה האל נורא אתה נקמות לנו תמיד הראיתה" מאת בנימין בר זרח (כו), ואחריה הסליחה "אתה אל נורא אתה ברית עם אבות כרתה" מאת משה בן שמואל,
וכן גם "אנא השם הנכבד והנורא סלח נא" (עח) ואחריה הסליחה "אנא השם הנכבד והנורא לעת צרה פקדנוך" מאת אלעזר בן יהודה (הרקח) (עו), ובחטיבה השביעית הסליחה הפותחת "אתה האל עושה פלאות" מאת שמעון בר יצחק (ז)
ואחריה הסליחה "אתה האל עושה פלא" מאת שמואל (ח).
עם השלמות, חילופי נוסחאות ותיקוני נוסח בשוליים. בשולי דפים אחדים השלמת השמטות גדולות בהעתקה (14ב, 44ב, 76ב, הדף שאחרי 205א ראה להלן, 217ב, 223ב, 245א, 246ב).
בראשי סליחות אחדות מצויינים שמות המחברים כדלהלן: בחטיבה הרביעית - בראש הסליחה "אך לאלהים נפשי דמי" (ע), והסליחה שאחריה "תפלה לקדמך בקר נערוך" (עא) מצויין "סליחה שלרבינו שלמה" [=רש"י],
בראש הסליחה "איומתך כבולה בגלה" מצויין "סליחה של רבינו אפרים זצ"ל לגזירה" (עג), בראש הסליחה "את דבר קדשך זכר" מצויין "סליחה זאת לעקידה מרבינו ר' מנחם מוורמייש" (קכא)
אולם במחרוזת האחרונה שבה מצויה החתימה "צמח" (וראה י' דוידסון, אוצר השירה והפיוט, א 8514), בראש הסליחה האחרונה שבסוף החטיבה החמישית שתחילתה "אסף עברה כעב עברה" מצויין "פזמון דרבינו אפרים" (כג),
בחטיבה השישית בראש הסליחה "אשמרה אליך עזי אלם לפני גוזזי" מצויין "מרבינו תם" (יח), ובראש הסליחה האחרונה בחטיבה זו הפותחת "אותי נהל בלי מצהל" מצויין "יסד רבי' יקר" (כ),
ובראש הסליחה השנייה בחטיבה השמינית שבכה"י שתחילתה "וותיק וחסיד אתה תתעטף חסידותך" מצויין "ליום כפור מיסוד מורי הר"ם" מרוטנבורג, ציון מחבר הפיוט בכינוי "מורי" מעלה את האפשרות שהמעתיק היה תלמידו של מהר"ם
(כה"י נכתב 27 שנים אחרי פטירת מהר"ם, ראה קולופון להלן) אך יכול גם להיות שהמעתיק העתיק את ציון המחבר מכ"י אחר.
ההוראות לסדר התפלה מעטות בכה"י.
בראש שלוש סליחות מצויין הניגון על-פי ניגון של סליחות ידועות יותר: בחטיבת הסליחות השלישית בראש התחינה "אשר נטה שחקים על ארצו כקבה" מצויין "בניגון מחי ומסי" (37ב),
בראש פזמון בחטיבה החמישית שתחילתו "מרבה מחילה לחטאים וסליחה לפושעים" מאת משה (כב), מצויין "פזמון בניגון הורתה דרך תשובה" שהיא הקדמה לסליחה "אז מקדם הקדמת תשובה" מאת בנימין בר זרח.
ובחטיבה השביעית, בראש הסליחה "אתה האל עשה פלא" מאת שמואל מצויין "בניגון אנשי אמונה אבדו" (ח).
בראש כה"י (דף 4ב) נכתבו התפלות "אבינו מלכנו", "עננו", ו"אל מלך יושב על כסא רחמים" הנאמרות בימים שאומרים בהם את הסליחות. לפניהן (1א) נכתב מפתח לסליחות כסדרן בכה"י. נרשמו בו רק התחלות של סליחות שנספרו בספירת הסליחות שבכה"י ומספריהן.
התחלות הסליחות בחטיבות האחרונות, שהספירה בהן נכתבה בכתיבה בינונית, נכתבו במפתח באותה כתיבה בינונית. בכתיבה זו נכתבו גם חלק מן ההערות לנוסח הסליחות שבשולי הדפים בגוף כתב-היד.
לפני מפתח הסליחות כסדרן בכה"י הכתוב בכתיבה מרובעת, נכתב בכתיבה בינונית נוספת מפתח לסליחות כסדר אמירתן בעשרת ימי תשובה (מן היום השני בהן ואילך) ובתפלות יום כפור (לא כולל תפילת ליל כפור).
הסליחות לתעניות אינן נכללות בו כי הן נכתבו כבר בסדר אמירתן (לצום גדליה בחטיבה הרביעית סליחות פא-פט, ולתעניות האחרות - בחטיבה השביעית).
כמראי מקומות לסליחות משמשת גם במפתח זה ספירת הסליחות שבכה"י. לחטיבה שבה נמצאת כל סליחה - אין ציון, והיא צריכה להיות ידועה על-פי סיווגה הפייטני.
במקומות אחדים מצויין הסיווג הפייטני במפתח ("שלמי" "שלשי", "עקיד'" "פזמ'").
מפתח זה כולל גם סליחות שאינן בכה"י. הן נמצאות במקור אחר שהיה לפני עורך המפתח אשר היה גם הוא ממוספר. במפתח מצויינים גם מספרי הסליחות במקור זה וליד מספרים אלו מצויין: "בקו'" (בקובץ? בקונטרס?).
לפני מפתח זה (בראש כה"י לפני הדפים עם ספירת הדפים) מפתח נוסף ובו רשימת הסליחות הנאמרות בתעניות בה"ב כסדר אמירתן. המפתח כתוב בכתיבה בינונית הזהה לכתיבה שבה נכתבה ספירת הסליחות בחטיבות האחרונות שבכה"י (ראה להלן).
גם במפתח זה ההפנייה לסליחות לפי מספריהם בכה"י. במפתח שתי רשימות של סליחות לתעניות בה"ב.
בסוף הראשונה כתב עורך המפתח: "כתבתי זה הסליחה מדעתי וכמדומה ששמעתי אומרים לפני וחמשי ושני, אבל למי שאינם טוב בעיניו ישנה אותם או יאמר במקומם אותם הטוב בעיניו".
אחרי הרשימה הראשונה רשימה נוספת של סליחות לתעניות בה"ב עם הפניות למספריהן בכה"י. בשתי הרשימות אין סליחות שאינן בכה"י.
הרשימה השנייה שונה מן הראשונה רק בשלוש הסליחות הראשונות הנאמרות בכל יום מתעניות בה"ב, אבל לגבי הסליחות מסוג "חטאנו" ו"פזמון" יש ברשימה השנייה, בכל אחד מימי התעניות הפנייה לרשימה הראשונה: "חטאנו ופזמון כדלעיל".
אחרי שתי הרשימות ידיעה נוספת בעניין מיקומה של סליחה כ בכה"י: "גרוני נחר [מאת רבנו גרשום מאור הגולה] שאומרי' אחרי הסי[?] כתוב בסוף התחנונים בתחילת הסליחות" ראה בסוף החטיבה השלישית (דף 46א).
ידיעה דומה יש בשולי המפתח לסליחות כסדרן בכה"י (דף 3ב): "תמצא בסוף: אני הוא השואל [מאת ברוך בן שמואל ממגנצא] וותיק וחסיד [מאת מהר"ם מרוטנברג]"
שתי סליחות אלו הן שתי הסליחות הראשונות בחטיבה השמינית והן רשומות גם בסוף המפתח בכתיבה מאוחרת (דף 4א).
רשימה נוספת של 4 סליחות יש בדף 153ב. (הדף השני מבין שני הדפים המצויינים 153, ראה להלן): "אפס הוד כבודה" (יג-בחטיבה הרביעית), "אטתי מטתי" (אין בכה"י) "תמנו ספנו" (לו בחטיבה הרביעית),
"שחר קמתי" (יא בחטיבה החמישית). שלוש הראשונות מאת אליה בר שמעיה והרביעית מאת שלמה אבן גבירול. לא צויין מדוע נרשמו כאן סליחות אלו.
עיטורים קטנים מאד מצויים לעיתים באותיות שבמילות פתיחה, באותיות שבראשי טורים ובאותיות שבספירת הסליחות ובספירת הקונטרסים.
צונץ לא השתמש בכתב-יד זה.
נושא נוסף: ברית מילה
נושא נוסף: תפלה. סליחות. מנהג אשכנז
נושא נוסף: מלאך
נושא נוסף: וידוי
נושא נוסף: עשרת הדברות
נושא נוסף: נקוד
נושא נוסף: קדיש
נושא נוסף: לחן
נושא נוסף: עשרה הרוגי מלכות
נושא נוסף: תענית בה"ב
נושא נוסף: תענית צבור
Vatican Library Vatican City Vatican City State Ms. ebr. 315
Catalogue Allony-Loewinger Vatican 315
בכה"י ספירת קונטרסים. בכל קונטרס 8 דפים. נספרו כט קונטרסים. אך יש בכה"י 4 קונטרסים נוספים ללא ספירה. הם כתובים בכתיבה שבה נכתבו הקונטרסים האחרים.
הם נכרכו - אחד בראש כה"י, אחד בסופו, ושניים אחרי קונטרס ז (דפים 62-76).
בספירת הדפים שבכה"י נפלו שיבושים כדלהלן: על מספרים 18, 35 דילגו בספירה, המספרים 64, 141, 153 ניתנו פעמיים, אחרי כל אחד מהדפים 157, 173, 205 יד דף שאינו ספור.
שני קונטרסים אלו הוכנסו באמצע הסליחה שתחילתה "תמנו ספנו [מן] בלהות" מאת אליה בר שמעיה. הסליחה נמצאת בחטיבה הרביעית שבכה"י לפי החלוקה שתוארה לעיל.
התחלת הסליחה נעתקה פעם נוספת בסוף שני הקונטרסים שנוספו באמצע כה"י (76ב), כדי לאפשר את אמירת הסליחה ברצף.
בגלל העתקה נוספת זו לא נכתב במקומו סופה של הסליחה שלפניה שתחילתה "ישועתך גלה לעדת משובה" מאת יוסף (לה) והוא הושלם בשוליים.
להתחלת הסליחה שבדף 61ב ניתן המספר יח. אולם משהבחין סופר הסליחות שלפניו רק התחלת סליחה, נתן את המספר יח לסליחה שבדף 62א, ומספרה של סליחה זו נקבע - לו.
בסוף החטיבה השביעית (250א) קולופון: "אני פריגורס בר יצחק הכהן שושן כתבתי אלו הסליחות וגמרתי מלאכתי בבקר ביום ה' ט' לירח אלול פ' לפרט". בראשי אותיות המילה "שושן" שבקולופון - עיטורים.
Subject Digitized manuscripts
Publications אלוני, נ. ולוינגר ד. ש., רשימת תצלומי כתבי-היד העבריים במכון. חלק ג : כתבי-היד שבספריית הוואטיקן (ירושלים תשכ"ח)
Bibliothecae Apostolicae Vaticanae codicum manuscriptorum catalogus ... S.E. Assemanus ... et J. S. Assemanus, I: Codices ebraicos et samaritanos (Romae 1756)
כה"י מסומן ו - בסדר הסליחות כמנהג ליטא וקהילות הפרושים בארץ ישראל ובסדר הסליחות כמנהג פולין ורוב קהילות האשכנזים בארץ ישראל, שניהם במהדורת ד' גולדשמידט (ירושלים, תשכ"ה),
וכן בלקט פיוטי סליחות מאת פייטני אשכנז וצרפת, מהדורת א' פרנקל (ירושלים, תשנ"ג), בלקט זה נדפסו לראשונה חלק מן הסליחות שבכה"י. לגבי ההשערה שר' יוסף טוב עלם הוא מחבר הסליחה "אודה פשעי במרץ" ראה בלקט זה, עמ' 786.
כה"י מסומן ו# במחזור לימים הנוראים, מה' גולדשמידט, כרך ב, יום כפור (ירושלים, תש"ל).
Hebrew Manuscripts in the Vatican Library
Catalogue, ..., edited by Benjamin Richler, palaeographical and codicological descriptions by Malachi Beit-Arié in collaboration with Nurit Pasternak. Città del Vaticano, Biblioteca Apostolica Vaticana, 2008 (Studi e Testi 438)
Call number at Current Custodian ציון בעלים (בשולי דף 258א): "זה הספר שלי הוא אברהם בן הח"ר ראובן אשרילון".
בראש כה"י כתב הספרן של ספריית הוטיקן: "מחזור מיום הכיפורים כמנהג אשכנזים ופיוטים ר' אלעזר הקליר על יום הכיפור עד דף רסד".
Extent 254 דף (שבושים בספירת הדפים ראה להלן).
בכה"י ספירת קונטרסים. בכל קונטרס 8 דפים. נספרו כט קונטרסים. אך יש בכה"י 4 קונטרסים נוספים ללא ספירה. הם כתובים בכתיבה שבה נכתבו הקונטרסים האחרים.
הם נכרכו - אחד בראש כה"י, אחד בסופו, ושניים אחרי קונטרס ז (דפים 62-76).
בספירת הדפים שבכה"י נפלו שיבושים כדלהלן: על מספרים 18, 35 דילגו בספירה, המספרים 64, 141, 153 ניתנו פעמיים, אחרי כל אחד מהדפים 157, 173, 205 יד דף שאינו ספור.
שני קונטרסים אלו הוכנסו באמצע הסליחה שתחילתה "תמנו ספנו [מן] בלהות" מאת אליה בר שמעיה. הסליחה נמצאת בחטיבה הרביעית שבכה"י לפי החלוקה שתוארה לעיל.
התחלת הסליחה נעתקה פעם נוספת בסוף שני הקונטרסים שנוספו באמצע כה"י (76ב), כדי לאפשר את אמירת הסליחה ברצף.
בגלל העתקה נוספת זו לא נכתב במקומו סופה של הסליחה שלפניה שתחילתה "ישועתך גלה לעדת משובה" מאת יוסף (לה) והוא הושלם בשוליים.
להתחלת הסליחה שבדף 61ב ניתן המספר יח. אולם משהבחין סופר הסליחות שלפניו רק התחלת סליחה, נתן את המספר יח לסליחה שבדף 62א, ומספרה של סליחה זו נקבע - לו.
Language Hebrew
Credits Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.
National Library system number 990001871980205171

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

Copyright Biblioteca Apostolica Vaticana, "Ktiv" Project, The National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Prohibition of copying

It may be prohibited to copy and use of the item for purposes of reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, including digital or analog media, without prior agreement of the copyright owner and/or the owner of the collection.

To check the use of an item, please complete the Inquiry for Copyright form.

Additional information: The item may be subject to copyright and/or terms of agreement.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, contact us using the Inquiry for Copyright form.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?