Back to search results

ארכיון רמת דוד

Enlarge text Shrink text
  • Archive
בצילום: פסל דוד בקיבוץ רמת דוד, פיסול: דוד פולס, צילום: רותם וקס

קיבוץ רמת דוד נוסד על ידי קבוצת “שרונה”, שהתיישבה ב-1926 ליד עין בֵּידָה (כיום עין סיפן) שמדרום לנהלל וממערב למקום הקיבוץ כיום. הקיבוץ נקרא על שם דיוויד לויד ג’ורג’, ראש ממשלת בריטניה שבתקופת כהונתו ניתנה הצהרת בלפור. עם התיישבותה שינתה הקבוצה את שמה ל”עיינות”, על שם המעיינות הסמוכים. בסוף אותה שנה התיישבה סמוך לעיינות גם קבוצת "השרון". קרקעות הגבעה שעליה שוכן הקיבוץ כיום נרכשו בשנת 1921 מידי משפחת סורסוק הלבנונית, ב-1931 עלו אנשי קיבוצי הסביבה על הקרקע במחרשות, ובכך אילצו את הממשל המנדטורי להתיר להם לעבד את הקרקע ולבנות עליה. עוד לפני ההתיישבות על הגבעה, במרץ 1931, התקיים טקס בנוכחות חיים ויצמן ונציגי יהדות אנגליה, בו נקרא היישוב רמת דוד‏. בשנת 1932 החלו בבניית רפת ולול עבור קבוצת השרון שהתיישבה בצד המזרחי. עיינות התמקמה לידה בצד המערבי. במשך כ-20 שנה שכנו ברמת דוד שתי הקבוצות זו ליד זו, אך ניהלו כל אחת חיי קהילה ומשק נפרדים. ב-1953 התחברה קבוצת השרון, עד אז חברת חבר הקבוצות, עם אנשי מפא”י שפרשו מקיבוץ גבת הסמוך בעת הפילוג בקיבוץ המאוחד, והקימה עימם את קיבוץ יפעת. ברמת דוד נותרה קבוצת עיינות לבדה, ושמה הוסב לשם המקום. במשך חמישים השנים הראשונות של רמת-דוד נאסף החומר הארכיוני בתוך ארגזים ומיכלים בחדרון קטן ללא מיון ורישום . ישעיהו כהן ז"ל (מראשוני חברי עיינות- רמת-דוד) היה הראשון שהחל באיסוף ובמיון הראשוני של החומר והניחו בארגזים הוא התמיד בעבודתו במשך עשר שנים. למשה הרמתי (האספן, הידען, שתיעד לעצמו כל מידע חדש) חלק חשוב באיסוף ושימור החומר שהצטבר. הוא היה המנוע הדוחף ששכנע את מוסדות הקבוצה להקצות מקום מתאים לארכיון מסודר, ודאג לשכנע חברים שיעבדו בארכיון. בשנת 1979 הוקצה חדרון קטן לאחסון החומר בבית הקומותיים ששופץ והחלו למיין, לרשום, ולסדר את הארכיון. סוניה בר-חיים גויסה למלאכה ואחריה – שרה רבן. שרה יצאה ללמוד את המקצוע וסדרה את הארכיון לפי כל הכללים: מיון, קטלוג ואחסון בתיקים אישיים ובמיכלים לפי חטיבות. היא דאגה שיצלמו אירועים וחידושים בשביל הארכיון, אספה תמונות מחברים, רשמה ושמה בקופסאות ואלבומים. החלה לאסוף כלים וחפצים ישנים שיצאו משימוש, השמורים במחסן, מחכים למקום מתאים להצגתם לציבור. בשנות ה-80 יצא הארכיון במבצע חד פעמי של מילוי שאלונים אישיים לכל החברים. בנוסף, יזמה שרה הארכיונאית את ראיון הותיקים וניצולי השואה והקלטתם על גבי טייפ. הם סיפרו על שנות ילדותם, עלייתם לארץ ומעשיהם בקבוצה. הקלטות מתומללות ומצורפות לתיקים האישיים. רינקה שחר נכנסה לעבוד בארכיון בשנת 2007. עשתה קורס בסיסי בתל-אביב (בתחילת שנות 2000). עם כניסתה לתפקיד הוכנס המחשב והיא החלה מעדכנת בו את הרשימות הידניות. בהמשך, נרכשה תוכנת קיסופט, והחומר הועבר אליה. כיום נמצאים בתוכנה שמות החטיבות/הנושאים/ושמות התיקים. גם חוברות דפי המידע החל משנת 2010 מוכנסות במלואן לתוך התוכנה. בינואר 2018 הצטרפה רותם וקס ובמלוא האנרגיה הארכיון מחפש קשרים ויוזמות עם הקהילה, החינוך והחברים.

Reference Code
IL-RDVD-001
Original Reference Code
ארכיון רמת דוד;IL-RDVD-001
Title ארכיון רמת דוד.
Host Item ארכיון רמת דוד
Ramat David Archive
Level of Description Fonds Record
Credits רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון רמת דוד, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Ramat David Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
National Library system number 997012401106505171
Links תמונת ארכיון

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון רמת דוד, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Ramat David Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners