Back to search results

Asher Grunis Archive.

Enlarge text Shrink text

הרב אשר גרוניס (1937-1877), כיהן כרב הקהילה בוילצ'ין ובקרדיף, שם ייסד את התשתית לחינוך היהודי בעיר ולמערך כשרות בסיסית. הארכיון כולל התכתבות, שטרות גט, תעודות אישיות, כתבי יד וקטעי עתונות.

Reference Code
ARC. 4* 2081
Dates
1896-2014
Consists of
0.2 מטר..
Languages
English; Hebrew; Yiddish;
Description
בארכיון: תכתובות עם רבנים ועם הרשויות בבריטניה, שטרות גט, תעודות אישיות, כתבי יד וגזרי עיתונים של הרב אשר גרוניס, פולין ובריטניה.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון אשר גרוניס.
Additional Titles English title: Asher Grunis Archive.
Citation Note ARC. 4* 2081 ארכיון אשר גרוניס, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון אשר גרוניס
Level of Description Fonds Record
Biographical summary הרב אשר גרוניס (1877-1937), נולד בפיוטרקוב שבפולין. כיהן כרבה של קהילת וילצ'ין (1893-1921). גרוניס היה אחיין של האדמו"ר מגור, החדושי הרי"ם (הרב יצחק מאיר אלתר-רוטנברג). הוא למד בישיבות מסורתיות, אך השתלם בזמנו החופשי בקריאה של ספרות חול, מדע ופילוסופיה. ב-1920 גרוניס היגר עם אשתו חנה בילה (נכדת הרב הירש בזונסקי מקונין) ושני בניו לקרדיף שבווילס (בריטניה), לאחר שהציעו לו לשמש כרב הקהילה במקום. במהלך שהותו בקרדיף, גרוניס ייסד את התשתית לחינוך היהודי בעיר ולמערך כשרות בסיסית. הוא פעל למען לימודי יהדות לתלמידי בתי הספר המקומיים, לפטור ממבחנים בשבת לסטודנטים יהודיים באוניברסיטה, ועבור אוכל כשר לאסירים יהודיים. גרוניס גם דאג לבסס את מערך השחיטה הכשרה בעיר. רוב הארכיון הוא מהשנים 1920-1940.
מתוך מכתב שכתב ונמצא בארכיון עולה שגרוניס נולד בשנת תרל"ז (1877). בהקדמה לספרו "פרי אשר" כותב בנו שהוא נולד בשנת תרל"ג (1873), אך מסתבר שזו טעות.
Ownership history הארכיון הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית על ידי נכדיו של הרב גרוניס: נשיא בית המשפט העליון - השופט אשר גרוניס ובן דודו ארתור גרוניס מאנגליה, בפברואר 2020.
Language Note הארכיון באנגלית, עברית ואידיש.
National Library system number 997008146374105171
Links תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?