Back to search results

Mordekhai Vogelmann Archive.

Enlarge text Shrink text

הרב ד"ר מרדכי פוגלמן (1984-1898), בין השנים 1924-1928 היה מרצה לתלמוד ופוסקים בסמינר לרבנים בפירנצה, מנהל סמינר למורים של "המזרחי" בוילנה ומרצה לתלמוד ומדרש בסמינר למורים בורשה. לאחר מכן כיהן כרבה של קטוביץ ואחר כך במשך למעלה מארבעים שנים רבה -של קרית מוצקין. הארכיון כולל התכתבות, קטעי עתונות, כרזות, כתבי יד וטיוטות לדרשותיו בבית הכנסת ולספרו "בית מרדכי", וכן התכתבות וכתבי יד של רעייתו בלה פוגלמן ושל בתם נעמי פוגלמן-גולדפלד. הארכיון כולל גם מסמכים והתכתבויות של משפחת לאו המורחבת-משפחתה של בלה.

Reference Code
ARC. 4* 2028
Dates
1920-2015
Consists of
2 מטר..
Languages
Hebrew; Polish; German; ita; Yiddish; English;
Description
הארכיון כולל התכתבות, גזרי עתונים, כרזות וכן כתבי יד וטיוטות לדרשותיו בבית הכנסת ולספרו "בית מרדכי". בארכיון גם התכתבות וכתבי יד של בלה פוגלמן-רעיתו ושל בתם נעמי פוגלמן-גולדפלד. הארכיון כולל גם מסמכים והתכתבויות של משפחת לאו המורחבת-משפחתה של בלה.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון מרדכי פוגלמן.
Additional Titles English title: Mordekhai Vogelmann Archive.
Citation Note ARC. 4* 2028, ארכיון מרדכי פוגלמן, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון מרדכי פוגלמן
Level of Description Fonds Record
Biographical summary מרדכי פוגלמן היה רב וד"ר לספרות רבנית. נולד בפרמישלאן, במחוז לבוב בגליציה, למשפחת רבנים ידועה (המתייחסת אל הרמ"א, השל"ה ור' יואל סירקיס). בצעירותו למד בכמה ישיבות במזרח גליציה, בינהן בבז'ז'ני, אצל דודו הרב שלום מרדכי שבדרון. הוסמך לרבנות בגליציה ולמד לימודים כלליים בוינה. המשיך את לימודיו הגבוהים באוניברסיטאות ברן וציריך בשויץ ובאוניברסיטת פירנצה, שם קיבל את הדוקטורט שלו בשנת 1924, בנושא "ארגון הקהילות היהודיות בארץ ישראל במאות הראשונות של הספירה החדשה". בין השנים 1924-1928, היה מרצה לתלמוד ופוסקים בסמינר לרבנים בפירנצה, מנהל סמינר למורים של "המזרחי" בוילנה ומרצה לתלמוד ומדרש בסמינר למורים בורשה. בין השנים 1928-1939 היה רב הקהילה בקטוביץ, לצדו של הרב קלמן חמיידס. עם פרוץ מלחמת העולם, הצליח לברוח עם משפחתו לרומניה ולעלות ארצה בשבט ת"ש, בעזרת סרטיפיקט שנשלח על ידי הרב הראשי הרב יצחק הרצוג. פוגלמן כיהן כרבה של קריית מוצקין במשך 44 שנים. הוא התמודד על כהונת הרב הראשי של תל-אביב בשנים 1945-1946 וכן היה פעיל בתנועה ובמפלגת "המזרחי". הוא כתב מאות מאמרים שהתפרסמו בכתב עת שונים וכן ספר "בית מרדכי", שאלות ותשובות בארבעה חלקי שולחן ערוך ומחקרים בהלכה (תשל"א).
אשתו בלה, הייתה אחות הרב משה חיים לאו מפיוטרקוב
ב-1945, לאחר המלחמה, הגיעו האחיינים ניצולי השואה- ישראל (לולק) לאו ונפתלי לאו-לביא אל ביתם בקרית מוצקין ושם גדלו. ישראל לאו היה לימים הרב הראשי לישראל. מצד אמא- לאה הינדה היתה נכדתו של הרב שמואל יצחק שור. אחיה- הרבנים יוסף- ישראל, יעקב ומשה-חיים נרצחו בשואה.
Ownership history הארכיון הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית בחודש אפריל 2018 על ידי בתו ד"ר נעמי פוגלמן-גולדפלד.
Language Note מרבית החומר בעברית, בנוסף קיימים חומרים (בעיקר התכתבויות) בפולנית, גרמנית ויידיש.
Credits With Assistance from the Conference on Jewish Material Claims Against Germany. Supported by the Foundation Remembrance, Responsibility and Future and by the German Federal Ministry of Finance. בסיוע ועידת התביעות בחסות הקרן זכרון, אחריות ועתיד ובתמיכת משרד האוצר הפדרלי הגרמני.
National Library system number 990047206000205171

When using this material, please acknowledge the source of the material as follows:

With Assistance from the Conference on Jewish Material Claims Against Germany. Supported by the Foundation Remembrance, Responsibility and Future and by the German Federal Ministry of Finance. בסיוע ועידת התביעות בחסות הקרן זכרון, אחריות ועתיד ובתמיכת משרד האוצר הפדרלי הגרמני.

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?

Partners