Back to search results

Leopold Gornitz Collection.

Enlarge text Shrink text

אריה גורני (1961-1894), מראשי ההסתדרות הציונית בהלסינקי. בשנת 1933 עלה לארץ ישראל ונמנה על ראשוני מושב "אביחיל" בעמק חפר. היה חבר בהנהלת ארגון "מגן דוד אדום" ועמד בראש התאחדות יוצאי פינלנד בישראל, וקונסול של כבוד מטעמה. האוסף כולל גם תזכירים ותעודות שונות בנוגע ליחסי פינלנד-ישראל ותצלומים של ראשי "מגן דוד אדום" ופעילות הארגון בתקופת מלחמת העצמאות.

Reference Code
ARC. 4* 2022
Dates
1916-1959
Consists of
0.2 מטר..
Languages
Hebrew; fin; English; Yiddish;
Description
האוסף כולל גזרי עיתונים, תזכירים ותעודות שונות בנוגע ליחסי פינלנד-ישראל ולתולדות התנועה הציונית בסקנדינביה תצלומים של ראשי "מגן דוד אדום" ופעילות הארגון בישראל בתקופת מלחמת הקוממיות.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title אוסף אריה גורני.
Additional Titles English title: Leopold Gornitz Collection.
Citation Note ARC. 4* 2022 אוסף אריה גורני, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item אוסף אריה גורני.
Level of Description Fonds Record
Biographical summary אריה (לאופולד) גורני (גורניץ) נולד בעיר הלסינקי, פינלנד, ב-23 ביולי 1894. אביו היה רב בקהילת הלסינקי, מיוצאי ליטא. בשנים 1918-1919 שירת גורניץ בצבא הפיני במלחמת השחרור הפינית ובמלחמת העצמאות האסטונית וזכה לאותות הצטיינות על גבורתו. במהלך שנות העשרים של המאה העשרים פיתח גורניץ את עסקי המסחר שלו שהתמקדו בייצוא טובין מפינלנד וייצוג מפעלי תעשייה פיניים ברחבי העולם. במקביל, היה גורניץ אחד מראשי ההסתדרות הציונית בהלסינקי. בשנת 1933 עלה גורניץ לארץ ישראל ונמנה על ראשוני מושב "אביחיל", עמק חפר. לצד עבודתו במשק החקלאי, המשיך לנהל חברה לייצוג מפעלי תעשייה זרים בארץ ישראל. היה פעיל ב"הגנה" ובפעולות העפלה במסגרת ארגון עלייה ב'. ב-1948 ערך מסע במדינות סקנדינביה שנועד לכונן את הקשרים הדיפלומטיים והמסחריים בינן לבין מדינת ישראל, עם הקמתה. החל משנות הארבעים, היה גורניץ היה חבר בהנהלת ארגון "מגן דוד אדום". גורניץ עמד בראש התאחדות יוצאי פינלנד בישראל, וקונסול של כבוד מטעמה. לאופולד-אריה גורניץ-גורני נפטר ב-2 בנובמבר 1961 ונקבר במושב אביחיל.
Ownership history האוסף הופקד לצמיתות בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בחודש יוני 1977 על ידי מר יוטה גורניץ, ניו יורק, באמצעות מר אליהו הוניג מן המחלקה להסברה וליחסי ציבור של האוניברסיטה העברית בירושלים.
Language Note החומר באוסף הוא בעברית, יידיש, פינית ואנגלית.
National Library system number 990041668400205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?