Back to search results

Communist party in Israel Archive.

Enlarge text Shrink text

המפלגה הקומוניסטית הישראלית נוסדה ב-1919 כ'מפלגת פועלים סוציאליסטית עברית' שהפכה לפק"פ (פאלסטינישע קומוניסטישע פארטיי). בארכיון: כרוזים, חוזרים, מנשרים, תדפיסים, התכתבות, הזמנות, מאמרים בעתונות ודו"חות של המפלגה הקומוניסטית.

Reference Code
V 1272
Dates
1923-1965
Consists of
7 מטר..
Languages
mul;
Description
בארכיון: כרוזים, חוזרים, מנשרים, תדפיסים, התכתבות, הזמנות, מאמרים בעתונות ודו"חות של המפלגה הקומוניסטית. כן באוסף מעזבונה של יהודית בובר מזמן היותה חברת המפלגה הקומוניסטית, ומעזבונו של חנוך בז'וזה - בעיקר בענין הפילוגים בתוך המפלגה שבהם היה לבז'וזה חלק פעיל כגון פלג "האמת", אגודת "עם ועולם" ופלג בז'וזה במק"י.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון המפלגה הקומוניסטית בארץ ישראל.
Additional Titles English title: Communist party in Israel Archive.
ארכיון המפלגה הקומוניסטית בישראל.
Contributors המפלגה הקומוניסטית בישראל (1948-1975)
Citation Note V 1272 ארכיון המפלגה הקומוניסטית בארץ ישראל, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון המפלגה הקומוניסטית בארץ ישראל.
Level of Description Fonds Record
Biographical summary המפלגה הקומוניסטית הישראלית נוסדה ב-1919 כ'מפלגת פועלים סוציאליסטית עברית' שהפכה לפק"פ (פאלסטינישע קומוניסטישע פארטיי). רוב שנותיה דגלה המפלגה באידיאולוגיה אנטי ציונית קיצונית וחלק משנות המנדט הבריטי הוצאה אל מחוץ לחוק ופעיליה נאסרו. בין פעיליה ומנהיגיה היו יהודים ופלסטינים והמפלגה עברה במשך השנים פילוגים רבים בין יהודים לערבים ובין זרמים שונים בקרב הפעילים היהודים של המפלגה.
Ownership history הארכיון הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית בשלוש הפקדות: הפקדה ראשונה ב 1965/1964 כנראה, הפקדה שנייה מעזבונו של חנוך בז'וזה בספטמבר 1979, הפקדה שלישית נתקבלה מגב' רות הראל בירושלים, אוקטובר 1991.
בסוף מאי 2015 נוספו לארכיון כ-40 מכלים שהגיעו ממוסקבה בתיווך משרד החוץ הישראלי. חומר זה היה שייך לארכיון המפלגה הקומוניסטית (רק"ח) והועבר לשמירה במוסקבה בין השנים 1975-1989. החומר מכיל התכתבות של פנימית עם פעילים בארץ ועם מפלגות קומוניסטיות אחרות, פרוטוקולים של ישיבות סניפים, של ישיבות הוועד המרכזי וגופים אחרים של המפלגה, בין השאר דיונים הקשורים לתהליכי הפילוג בין מק"י לרק"ח ב-1965. זאת לצד כרוזים ופרסומים שונים של המפלגה על גלגוליה ופלגיה, כולל ארגוני חזית שונים. חלק מהחומר קשור לפעילות המפלגה משנות השלושים עד שנות ה-60 על פלגיה השונים ורובו קשור לפעילות רק"ח - לאחר הפילוג מ-1965 ועד שנות ה-80. חומר זה נוסף לארכיון וסודר בסדרות 3, 4, 5
Language Note הארכיון בעברית, יידיש, ערבית, גרמנית, צרפתית ורוסית.
National Library system number 990032475900205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?