Back to search results

Oskar Grusenberg Collection.

Enlarge text Shrink text
צילום: לא ידוע, [בערך 1910-1928]מתוך: אוסף אברהם שבדרון

Oskar Israel Grusenberg (1886-1940), best known as the defense attorney for the accused in different Russian blood libels such as the Bejlis trial. The collection is made mostly from a series of newspaper clips, including articles from the Jewish newspapers regarding Grusenberg's activities, as well as a series of notes handwritten by Grusenberg for speeches and lectures, and a draft for an unpublished autobiography.

Reference Code
ARC. Ms. Var. 322
Dates
1916-1939
Consists of
0.4 מטר..
Languages
mul;
Description
האוסף מורכב משתי סדרות תיקים עיקריות: קטעי עתונות וכתבי יד. התיקים ובהם גזרי העתונות כוללים קטעים מן העתונות היהודית (ברוסית, יידיש ועברית), העתונות הרוסית, הצרפתית והלטבית, ובהם ידיעות שונות על פעילותו של גרוזנברג, בעיקר בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, וכן מאמרים שונים שפרסם. כתבי היד כוללים רשימות בכתב ידו של גרוזנברג לנאומים והרצאות, וכן טיוטות לחיבור אוטוביוגרפי שלא פורסם עד כה במלואו. חומר זה נאסף במקורו ותוייק על ידי גרוזנברג עצמו, כהכנה לחיבור אוטוביוגרפי שלא ראה אור.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title אוסף אוסקר גרוזנברג.
Additional Titles English title: Oskar Grusenberg Collection.
Коллекция документов Оскара Осиповича Грузенберга.
Notes האוסף היה מתוייק בשני עוקדנים שבהם תויקו התעודות על-פי נושאים והופרדו באמצעות חוצצים. במסגרת רישום החומר, כל "נושא" תויק בנפרד. מרבית שמות התיקים המקוריים ניתנו על ידי יוצר האוסף. במקרים שבהם לתיקים לא היה שם, והוא ניתן על ידי רושם החומר בספרייה הלאומית, הוא נתון בתוך סוגריים מרובעים.
ארכיון גרוזנברג הכולל תיעוד מן השנים 1884-1917 שמור ברשות הארכיון ההסטורי הלאומי הרוסי בעיר סנט פטרבורג (ЦГИА - С.-Петербург, Ф. 2093) והוא כולל 413 תיקים. תיקי ארכיון נוספים שמורים ברשות יורשי סולומון פוזנר ותיקים נוספים בארכיון ה-Bibliothèque de Documentation Internationale Contemporaine בעיר נאנטר, צרפת.
Citation Note ARC. Ms. Var. 322 אוסף אוסקר גרוזנברג, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item אוסף אוסקר גרוזנברג.
Former Call Number Ms. Var. 322
Level of Description Fonds Record
Biographical summary אוסקר ישראל גרוזנברג, מגדולי המשפטנים היהודים, נולד בעיר יקטרינוסלב, רוסיה, בשנת 1866. בשנת 1889 סיים את למודי המשפטים באוניברסיטת קייב, ולאחר מכן פתח משרד עורכי-דין עצמאי בעיר סנט-פטרבורג. גרוזנברג נודע בעיקר כסניגורם של אישים שונים מן התנועה הליברלית הרוסית ומהפכנים שהועמדו לדין על ידי שלטון הצאר. עיקר פרסומו של גרוזנברג בא לו בזכות הופעותיו במשפטי עלילת דם שבהם שהעניקו לו את התואר "הסניגור הלאומי". הידועים שבין משפטים אלה הם משפט בלונדס (1900) וכן משפט בייליס (1913). גרוזנברג היה פעיל בחיים הפוליטיים של רוסיה והיה חבר המפלגה הקונסטיטוציונית-דמוקרטית הרוסית (Конституционная Демократическая партия). בשנת 1917 מונה על ידי ממשלת קרנסקי למשרת סנטור. בשנת 1920 עזב גרוזנברג את רוסיה, והתיישב בעיר ברלין. בשנת 1926 התיישב גרוזנברג בבירת לטביה, ריגה, ושם היה פעיל בחיי המשפט המקומיים. בתקופה זו גם המשיך בפעילותו הציונית, ונבחר כחבר בהנהלה המורחבת של הסוכנות היהודית לא"י. בשנת 1932 התיישב גרוזנברג בעיר ניצה, צרפת (Nice) ושם הוא נפטר, ב-27 בדצמבר 1940. גרוזנברג פרסם בחייו עשרות מאמרים שרק חלקם כונס בספרים. בחודש מאי 1950 הועלו עצמותיו של גרוזנברג לישראל והוא נקבר בטקס ממלכתי בבית הקברות הישן של תל אביב, על-פי צוואתו.
Ownership history האוסף הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית בחודש מאי 1950 על ידי יורשיו של אוסקר גרוזנברג, בהתאם לצוואתו, בעת שהועלו עצמותיו ועצמות רעייתו לקבורה בישראל.
Language Note התעודות בארכיון הן ביידיש, רוסית, עברית, צרפתית, לטבית, ומעט באנגלית ובגרמנית.
National Library system number 990031579960205171
Links תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?