Back to search results

Shaul Hochberg Collection.

Enlarge text Shrink text

שאול הוכברג (1942-1870) סופר יידי, עיתונאי ועורך בפולין, באוקראינה וברומניה. הוכברג נולד בילטושקוב (ילטושקוב), במחוז פודוליה, אוקראינה. בגיל חמש עשרה הוא כבר כתב עבור העיתון האידי "יודישס פולקסבלט". הוכברג גם כתב חיבורים לעיתונים היהודיים הרוסיים Voskhod ו-Russkii evrei. בשנת 1906 הוכברג הוציא לאור בוורשה עיתון שבועי, פרייטאג, בעריכת מ. ספקטור, ודי יודישע וואכנשריפט, בעריכת י.ל. פרץ. בראשית 1907 הוכברג היה המוציא לאור של העיתון היומי "אונדזער לעבן", בעריכת מ' ספקטור וצבי פרילוקי, שמילא תפקיד מוביל בחיי היהודים בוורשה. בשנת 1912 הוכברג העביר את העיתון לאודסה, ושם הוציא אותו לאור עד מהפכת אוקטובר בשנת 1917. בשנת 1922 חזר לפולין וכתב בין היתר עבור לודז'ר טאער טאגבלאט ודי חזונים וועלט. הוא עסק גם בעבודה קהילתית, בפרט בעבודת סיוע לאלה שסבלו במהלך מלחמת העולם הראשונה והפוגרומים באוקראינה. הוא גם כתב והתערב בנוגע לתנאים הקשים שניצבו בפני היהודים ברומניה, בעיקר במחוזות שכבשה רומניה בשנת 1918. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה עלה לארץ, ונפטר בירושלים. האוסף כולל בעיקר מכתבים אל שאול הוכברג מאת חזנים, שחקני ובמאי תיאטרון אידיים, עורכי עיתונים וסופרים אידיים.

Reference Code
ARC. 4* 1536
Dates
1870-1942
Consists of
0.20 מטר..
Languages
Yiddish; German; Polish; Russian;
Description
באוסף: מכתבים אל הוכברג מאת חזנים ידועים, שחקני ובמאי תיאטרון אידיים, עורכי עיתונים וסופרים אידיים ממזרח אירופה, ארץ ישראל וצפון אמריקה.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title אוסף שאול הוכברג
Additional Titles English title: Shaul Hochberg Collection.
Contributors זילבערצווייג, זלמן 1894-1972 (מחבר טקסט נוסף)
שטינברג, דוד משה 1870-1941 (מחבר טקסט נוסף)
שרמן, פינחס 1887-1942 (מחבר טקסט נוסף)
Pepi,Littmann 1874-1930 (writer of added text)
Citation Note ARC. 4* 1536 אוסף שאול הוכברג, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item אוסף שאול הוכברג
Level of Description Fonds Record
Biographical summary שאול הוכברג (1942-1870 Shoyel Hokhberg), סופר יידי, עיתונאי ועורך עיתונים במזרח אירופה (פולין, רוסיה, אוקראינה ורומניה). הוכברג נולד בילטושקוב (ילטושקוב), במחוז פודוליה, אוקראינה. הוא למד בבית ספר יסודי דתי ובשלב מוקדם בחייו הוא התקרב לחוגי ההשכלה היהודית ולנושאים חילוניים. בגיל חמש עשרה הוא כבר כתב עבור העיתון האידי "יודישס פולקסבלט". בארבעה גיליונות של העיתון הויזפרײנד ( (M. Spector's Hoyzfraynd, הוא פרסם כתבות על היהודים בקווקז. הוכברג גם כתב כתבות וחיבורים לעיתונים היהודיים הרוסיים Voskhod ו-Russkii evrei. בשנת 1891 הוא עבר לוורשה, שם היה נציג וכתב של סוכנות הטלגרף הרוסית, של "לשכת וולף" בברלין ועבור "סוכנות הוואס" הפריזאית. בשנת 1906 הוכברג הוציא לאור בוורשה עיתון שבועי, פרייטוג /פרייטאג, בעריכת מ. ספקטור, ודי יודישע וואכנשריפשט ( (Di yudishe vokhnshrift, בעריכת י.ל. פרץ. בראשית 1907 הוכברג הוציא לאור של העיתון היומי "אונדזער לעבן"( Unzer lebn ) בעריכת מ. ספקטור וצבי פרילוקי, עיתון שמילא תפקיד מוביל בחיי היהודים בוורשה והגיע לתפוצה של 40,000. בשנת 1912 הוכברג העביר את העיתון לאודסה, ושם הוציא אותו עד מהפכת אוקטובר בשנת 1917. בשנת 1922 חזר לפולין וכתב בין היתר עבור לודז'ר /לאָדזשער טאגבלאט ודי חזונים וועלט. הוא כתב מחזה בשם "טרייטל קוואטש" שהועלה בוורשה, לודז' ואודסה. הוא עסק גם בעבודה קהילתית, בפרט בעבודת סיוע לאלה שסבלו במהלך מלחמת העולם הראשונה ומהפוגרומים באוקראינה. בחודשי שלטון ממשלת קרנסקי ברוסיה בשנת 1917, הוא כתב והתערב בנוגע לתנאים הקשים שניצבו בפני היהודים ברומניה, בעיקר במחוזות שכבשה רומניה בשנת 1918 וכן הוא פרסם סדרת מאמרים בנושא הרדיפות שספגו היהודים ברומניה. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה הוכברג עלה לארץ, ונפטר בירושלים.
Language Note החומר באוסף הוא בעיקר ביידיש ומיעוטו בשפות אחרות (פולנית, גרמנית, רוסית).
National Library system number 990031530580205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?