Back to search results

Ovadia Hadaya collection

Enlarge text Shrink text
צלם לא ידועמתוך ארכיון דוד תדהר

הרב עובדיה הדאיה (1969-1890), נולד בחלב שבסוריה ובילדותו עלה עם משפחתו לירושלים. בשנת תרצ"ט (1939) מונה לדיין בפתח תקווה, ונחשב לרבה של העיר. בשנת 1951 נבחר כחבר בית הדין הגדול בירושלים וכחבר מועצת הרבנות הראשית. בירושלים הוא יזם את חידוש לימודי הקבלה בישיבת "בית אל" ואת בנייתה מחדש, לאחר שנחרבה במהלך מלחמת העצמאות. האוסף כולל טיוטות של שאלות ותשובות הלכתיות, טיוטות בעניני קבלת האר"י והתכתבות של הדאיה בעיקר בנושאים הלכתיים, רובם בין השנים תשי"ז-תשט"ז.

Reference Code
ARC. 4* 1676
Dates
ca. 1940-1980
Consists of
0.20 מטר..
Languages
Hebrew;
Description
האוסף הוא של הרב עובדיה הדאיה (1969-1890) שהיה רב עדת הספרדים ובני עדות המזרח, חבר הרבנות הראשית בעיר פתח-תקוה וחבר בית הדין הגדול בירושלים. באוסף: בעיקר טיוטות במכונת כתיבה עם הגהות ותיקונים בכתב יד, רובן שאלות ותשובות של הרב הדאיה, שנתכנסו אחר כך בשו"ת "ישכיל עבדי" כרכים (חלקים) ה'-ו'; ומיעוטן תשובות בעניני קבלה, שנתכנסו אח"כ כאוסף "דעה והשכל" בתוך כרכי "ישכיל עבדי" (תשי"ח-תשי"ט). גם מעט התכתבויות עם רבנים ואחרים בענייני הלכה.;באוסף גם כעשרה עמודים בכתב יד של מפתחות השו"ת "ישכיל עבדי" ח"ה [חלק/כרך ה'] ועמוד אחד "סידור השו"ת בח"ו חאו"ח" [חלק ו' חלק אורח חיים]. גם 2 עמודים בכתב יד של "מפתחות הדרושים" [יתכן כהכנה לספרו "שלום עבדו", תשכ"ב]. "מפתחות שו"ת ישכיל עבדי ח' חלקים" הוכנו על ידי נכדו של הרב עבדיה הדאיה- עבדיה אחיטוב (בן בתו) ופורסמו בשנת תשנ"ד.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title אוסף עובדיה הדאיה.
Additional Titles English title: Ovadia Hadaya collection
Citation Note ARC. 4* 1676 אוסף הרב עובדיה הדאיה, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item אוסף עובדיה הדאיה
Former Call Number Ms. Heb. 6034=24
Level of Description Fonds Record
Biographical summary הרב הדאיה, עובדיה (חלב 1890 - 1969 ירושלים), נולד לשרה (לבית לבטון), ולרב שלום הדאיה בחלב (ארם צובא) שבסוריה. בהיותו בן 5, עלתה משפחתו לישראל והשתכנה בירושלים. עובדיה הדאיה נשא לאישה את צלחה (שולמית), והצטרף לישיבת המקובלים "בית אל" ברובע היהודי וכן הוא לימד בישיבת 'פורת יוסף בירושלים. בשנת תרצ"ט (1939) מונה לדיין בפתח תקווה, ונחשב לרבה של העיר, אף כי לא מונה באופן רשמי. בשנת תשי"א (1951) נבחר כחבר בית הדין הגדול בירושלים וכחבר מועצת הרבנות הראשית, וחזר לעירו ירושלים. בירושלים הוא יזם את חידוש לימודי הקבלה בישיבת "בית אל", שנחרבה במהלך מלחמת העצמאות. בשנת תשי"ח (1958) הישיבה נוסדה מחדש במערב העיר, בשכונת 'יגיע כפיים'. הרב הדאייה קיבל פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תשכ"ח. הרב הדאיה כינס את כתביו העיקריים בספרים: 1. שו"ת 'ישכיל עבדי' - חיבור בן שמונה כרכים על ארבעת חלקי השולחן ערוך. שבעה נדפסו בחייו והשמיני במלאת 10 שנים לפטירתו (1979) 2. ספר שו"ת דע"ה והשכל - נדפס בסוף שו"ת ישכיל עבדי, ועוסק בתשובות לשאלות בחכמת קבלת האר"י ובפרט בתורת הכוונות. 3. 'ויקח עובדיהו' - דורשים בן ארבעה כרכים.
National Library system number 990031529910205171
Links תמונת ארכיון

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?