Back to search results

Eugen Ratner Collection.

Enlarge text Shrink text

האוסף כולל חומר שנאסף על ידי יוחנן רטנר, לצורך כתיבת זכרונותיו (יצאו לאור לאחר פטירתו בספר: "חיי ואני") וכן גזרי עתונות שנאספו לאחר פטירתו של רטנר על ידי רעייתו, אורה רטנר. עיקר החומר באוסף מהווים כתבי היד של זכרונות רטנר, וקבוצה של מכתבים ותעודות שנאספו על ידי רטנר, כדי להאיר פרקים שונים בזכרונותיו, ובמיוחד פרשת מינויו לתפקיד מ"מ הרמטכ"ל ותפקידו בעיצוב המטה הכללי של צה"ל בראשיתו.

Reference Code
V 1370
Dates
1888-1986
Consists of
1.2 מטר..
Languages
German; Hebrew; Russian;
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title אוסף יוחנן רטנר.
Additional Titles English title: Eugen Ratner Collection.
Citation Note V 1370 אוסף יוחנן רטנר, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים
Host Item אוסף יוחנן רטנר.
Level of Description Fonds Record
Biographical summary יוחנן (אויגן) רטנר נולד בעיר אודסה בשנת 1891. עד גיל 14 למד בגימנסיה רוסית באודסה. בשנת 1905 נשלח ללימודים בגימנסיה גרמנית בעיר מנהיים, גרמניה. בשנת 1909 החל רטנר את לימודי האדריכלות. בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, חזר רטנר לרוסיה והתגייס לצבא. רטנר שרת בצבא הצאר ומאוחר יותר, בצבא האדום בדרגת קצין (מפקד חטיבה). בשנת 1917 שב רטנר לגרמניה, לשם השלמת לימודי האדריכלות. בשנת 1923 עלה יוחנן רטנר לארץ ישראל והחל לעבוד כפועל בניין. בשנת 1926 התקבל להוראה במחלקה לאדריכלות של הטכניון. בשנת 1928 זכה רטנר בתחרות לתכנון בנייני המוסדות הלאומיים בירושלים. בשנת 1939 נתמנה רטנר לפרופסור מן המניין בטכניון. במקביל לפעילותו כאדריכל ומורה, היה רטנר פעיל בארגון ה"הגנה", אליו הצטרף כבר בשנת 1925. בשנת 1938 מונה רטנר להיות רמ"א - ראש המפקדה הארצית הראשון של ה"הגנה". עם פרוץ מלחמת העולם השנייה גוייס רטנר על ידי הצבא הבריטי לשם הכנת תכנית חירום למקרה של פלישת הצבא הגרמני לארץ ישראל. במארס 1948 מונה רטנר לממלא מקום הרמטכ"ל, אך התפטר מתפקיד זה לאחר זמן קצר. רטנר היה אחד מששת האלופים הראשונים של צה"ל. היה אחראי לבניית המטה הכללי והתוויית תפקידיו. ב-1948-1949 היה הנספח הצבאי הראשון של צה"ל בברית המועצות. יוחנן רטנר נפטר בחיפה, בחודש ינואר 1965.
Ownership history האוסף הופקד לצמיתות בספריה הלאומית בחודש אוגוסט 1967 על ידי אלכסנדר כסלו (קיסלגוף), חיפה. בחודש יוני 2018 הופקדו לצמיתות תעודות נוספות בידי בנו של יוחנן רטנר, מר מיכאל רטנר, חיפה.
Language Note החומר באוסף הוא בעיקר בעברית ובגרמנית.
National Library system number 990030172580205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?