ר' שלמה אבן גבירול
אתר הפיוט והתפילה

ר' שלמה אבן גבירול

שער זה עוסק בר' שלמה אבן גבירול (נולד במאלאגה שבספרד בערך בשנת 1021-2 ונפטר בוולנסיה כנראה כשהיה בן 37), אחד המשוררים החשובים והבולטים של תקופת ""תור הזהב"" בספרד, שהעמידה משוררים נפלאים כר' יהודה הלוי, ר' אברהם אבן עזרא, שמואל הנגיד ורבים אחרים. שלא כמותם, שהיו בעלי מעמד, ממון ושררה, היה הוא עני וחולה, מדוכא בייסורים, מר רוח ובודד. חייו הטרגיים והסוערים של אבן גבירול הניבו שירה גדולה שעדיין, כאלף שנים אחרי שנוצרה, היא נישאת בתפילת היחיד והציבור בקהילות ספרד ואשכנז וזוכה לתהילה בקרב חוקרים ושוחרי שירה. גבירול כתב מאות שירי חול - שירי אהבה, ידידות, יין, שבח ותלונה. אך שירת הקודש שלו היא שמצאה דרכה אל סידורים ומחזורים, ובכך הפכה לשירה חיה. שיריו משובצים בתפילות הימים הנוראים ובקינות, בחגים ובשבתות, בשירת הבקשות ובשירה לכל עת.

עשרות רבות מפיוטיו של שלמה אבן גבירול זכו ללחנים בכל המסורות של קהילות ישראל, המושרים בחגים, מועדים ובכל עת. מלחנים עתיקים, בייחוד אותם הפיוטים המושרים בתפילות ימים נוראים, ועד לחנים שנוצרו בשני העשורים האחרונים. באתר ישנם עשרות פיוטים של רשב"ג ומאות לחנים ממסורות שונות. כאן קיבצנו מעט מהם, מוזמנים להקשיב להם ולחפש עוד מפיוטיו ולחניהם באתר.

מוזמנים לקרוא את מאמריה של המשוררת והסופרת אסתר אטינגר על שלמה אבן גבירול. בראשון, "כי נסערה נפשי", היא כותבת על חייו הסוערים והטרגיים של אבן גבירול, שהספיק לכתוב בחייו הקצרים אלפי שירים ולהפוך למכוננה הגדול של שירת ספרד ולאחד המשוררים המשפיעים עד ימינו אנו. ובשני, "שפתי ישנים והרשות נתונה" היא מספרת ועל פגישה אחת, מסתורית ומופלאה, של ש"י עגנון עם אבן גבירול, בחג השבועות שבו נודע לו על הירצחם של כל יהודי בוטשאש, עיר הולדתו.

שפל רוח

בלחן ובביצוע המדרגות

כל ברואי מעלה

פיוט ממסורת טורקיה בביצוע הדס פל ירדן מתוך המופע "דברי שיר" שנערך בירושלים, 2014

שחר אבקשך

בביצוע שלמה בר ושלומי שבן