⁨⁨זמנים⁩, 17 נובמבר 1953⁩ — ימיה הראשונים של צירות ישראל י במק וסיקו מאת סופר "זמנים" [⁨כתבה⁩]

ימיה הראשונים של צירות ישראל י במק וסיקו מאת סופר "זמנים"

ציר ישראל מגיע למכסיקו מימין לשמאל: ד"ר א. פסטליכט. קונסול של ישראל במכסיקו. גברת קיסרי

י1סף קיסרי, ציר ישראל במכ ב־27 באיקטיבר הגיע למקסיקו צירה הראשין של מדינת ישראל, ד"ר ייטף קיסרי. בשדהיהתעופה נתקבל ע־י משלחת של הועדה לקבלת־פנים ונציגי ארגונים יהודיים, עם ד"ר א. סאסטליכט בראשם. כעניר יומיים, ב־‭29‬ לאוקטובר, נעדר במשרדהחוץ המקסיקאני טקס מסירת העתק נתנ־האמנד, של הציר לידי שר החוץ פאדיה נערווא. בשנועות הקרו^ם יתקבל הציר אצל הנשיא קירטינס, בנדי לניסיר לו את כתביהאמנד, המקורי. שמועה אומרת, שו־ר קיסרי ישמש כדיקן הקורפוס הדיפלומאטי, בעקב היותו זקן הצירי* אין להעלים עין מהליקויים ואי־הסדרים שלייויאת קבלת הפנים לציר הראשון של ישראל במקסיקו. הנוהג והפרוטוקול הדי־ פלומאםי מחיניפ• שציר חדש המניע ל־ ארץ תעודתו מתקנל בשדה־התעוטה ע"י נאי־נח משרד החוץ, העוזרים לו נעצה ונמעשה. לד"ר יוטף קיםרי לא חינה נשדה־התעיפה נציג של משרד החוץ או של לשנת הפרוטוקיל. נענור נמה שעות ניקר אצלו פקיד משרו־החוץ והתנצל על עובדה מצערת זו. אין לחשוד בממשלת מקפיקו, שהיה זה ' מעשה מכוון. נראה שזה כשלון ארגוני של פקידי הצירות, שהניעו לכן לפני בוא הציר (אגב, אין להבין את העיבוד, שאיש מבין שלושת הפקידים הראשונים בצירות אינו שומע פפרדית^ או של הקונםיליה הישראלית הפועלת כאן זה כמה שניט, הקונטוליה הישראלית הצליחה בדרךכלל בעבודתה, אולם חלק רב של הצלחתה יש לזקוף על חשבון ו"ר יוטף םילווא, אשר י שימש קצין־קשר־ועתונית בין הקונטוליד, הישראלית והמוםדות הלא־יהודיים' מיום הראשון של הקמתה. ד"ר יוטף טילווא מוצאו מאיטליה והוא השתקע במקטיקו לפני ‭13‬ שנה. היא שימש פרופסור לכלכלה מוינית בא־ניברסיפה המקסיקאנית ועורך ה"טרימנה איוראעליטה", שבועון ספרותי מדיני רציני בשפה הפטרדית. לאטוננו מת ד"ר םילווא ימים מפפד לפני הגיע הציר. זו אבירה רצינית לישוב היהומ כאן . קבלת־הפנים הדלה אין גפ להבין מדוע לא נערכה קבלת־ פנים המונית, כדרר שמקבלים שליחים רגילים של ההפתדרות הציונית או של הקרנות הציוניות. בהניע מר בגין בפעם הראשונה למקטיקו הוא היה אורחיכבוד של הממשלה, ומשמריכבוד של רוכבי אופנוע ואלפי יהודים י ציפו לנואו בשדה התעופה עד שעה מאוחרת נלילה. את העונדה שקנלת־פניפ המונית נזאת לא נערכה גפ לכנוד צירה הראשון של מדינת ישראל איו לתרץ בכך. שיהודים כבר התרגלו למדינת ישראל. שבועות מפפר קודם לנן, בהגיע לארגנטינה צירה

'ילןו. מ. אייזנשטט וא. הולובה. השני של ישראל, ד"ר קונוני ציפו לו ‭—. ‬ למרות השעה המאוחרת — קהל של אלפים, ואת פני צירה הראשון של ישראל נמקסיקי קיבלו כשני מניינים נלנד. אלפי יהודי מקסיקו היו ודאי מאושרים לברך ברכת "שהחיינו" למאורע השונ זה, אולם הם פשוט לא הוזמנו. נציגי ארגונים חשונים, העמלים נמשך נל ימות השנה למען ישראל, נעלנו קשה על שלא הוזמנו. נמקסיקו שוהים שליחים ומורים מישראל, ואף הם לא הוזמנו. נן לא הוזמנו הסופרים והכתניס של העתונות, ואף לא של הישראלית. ודווקא בראשית צעדיה היתד, זקוקה צירות ישראל לאווירה נלהבת יותר. במשר 5 השנים בהן היתד. קיימת צירות ישראלית נמקפיקו ניקר פהן פעי מים מספר ד"ר משה טוב, הוא ניקר נאן גם לפני 3 שבועות, ובעזרת העםקניט הציוניים הנאמנים טוביה רעזניקוב, דק קאלב ומם וישניאק הושגה הלוואה של מליון דולר לממשלת ישראל' הישנים כלכליים, דיפלומאטיים והסברתייס רבים יש לזקיף לזכותו של ד"ר מ. טוב, אשד יהודי מקפיקו ראו בו עד כר, את צירה של מדינת ישראל. אווירה בלתי־נוהה ד"ר י. קיטרי הגיע לכאן ברגע קשה. נימים אלה מתנהל ויכוח ער על האנטישמיות נמקסיקו. נשנים האחרונות פשטו רגל מפטר גדול של יהודי* שהמיטו ננך אפון על מאות משפתות יהודיות הקשורות נהן קשר עפקי. הועו המרנזי של הארגונים היהודים נאלץ לנקוט' מאמצעים ובחר ועדה להרחקתם מהתנרה היהודית של אלמנטים בלתי־רצויי* בעתוני מקמי־ קו היהודיים טירםמו בשבועות האתרונים מחאות רבות כנגד עתונאיט יהומי* כנגד הטופר של "ניו־יורק טיימט" וכנגד ניר אוסקר קאן, אשר נתבו על הטתה אני ניישמית מוגנרת נמקטיקו. נמו יהודי נר• נזניה, . נזמנט, טוענים גם נעת יהודי מקסיקו שאין הם זקוקים למגינים ומליצי יושר מחי"ל והם מנקשיט לא להתערנ בעניניהם הפנימיים. עונדה היא, שנחר שים האחרונים נמעט ואין להשיג ויזת כניסה לאזרח ישראלי , ולו נס נתייר. נדרך נלל ינול להשיג נל נתין זד, לא־יהימ, את האורחות המקטיקאנית ל־ אחר ‭10‬ שנים של שהייה נמקםיקו, אולם יהומ ינול להשיגה רק נענוד ‭20‬ שנה, מחוץ למקרים יוצאים מן הכלל. נימים האחרונים הופצו 8ם עלונים המודיעים שה"רעיויסטא מעקםיקאנא" ניגשת להדם־ פת הפרוטוקולים של זקני ציון. הצירות הישראלית נמקפיקו אינה נט־ תתת בשעה של אווירה נוהה' אד יש לקוות שהיא תביא ברכה לממנת ישראל ולישוב היהודי במקסיקו.