⁨⁨שערים⁩, 26 יוני 1954⁩ — השוותטת פא'" ב"מםז! חגחלןך - בר!‭01 ‬ [⁨כתבה⁩]

השוותטת פא'" ב"מםז! חגחלןך - בר!‭01 ‬

ההתיעצות העולמית של פא"י בחפץ חיים

מאת מ לכל כתב . שערים דיוניה של ההתייעצות העולגזי -, ; "ןי • , !. "-, . ן .. -. 'ישראל נמשכו שלשום 'י1 ואמש כקיבוץהפץ היים' אם ההתיישבות החרדית, מקדם שם ביל " ו את השגת צירי ההתייעצות העולמית כארץ והצירים שגאו מארצות הגולה

ביום שישי בשעה 12 בצרריפ הגיעו הצירים לקיבוץ "הפץ ־ חיים". בשערי המשק קיבלו את פניהם נציגי הקיבוץ וילדי הסקום שפתחו. בשירה. אדרי ארודת צהרים כייר־ הצירים בכל ענפי המשק בהדי־כת החב' יצחק גרוס יו"ר מועצת נחל שורק• במצב רוח מרומם בילו האור * חים את השבת במשק. "אני מעיד כי זו הפעם הראשונה. שאני מר - גיש אווירת שבת כגון זי'' אמר בהתרגשות הרב ר' שמואל ווי י קין — ארה"ב בנאומו בסעודת שית לפגי הצירים וחברי הלשק. הרב ר' נה הדש — ארה" ב, ציין אף הוא בדבריו את אווירת השב־• דר םהורה המרחפת במק־פ זה. בשבת בצהרים שמעו האורחים שעור בהלכה מסי הרב ר' רפאל קצנלבויגן. כן שמעו האורחים שעור בהלכות שמיט־ ושביעית מפי חבר המשק הרב קלמן נהנא. בשעה 5 בערב נערכה שיחה חופ־ שית בהשתתפות הצירים וחברי המשק על "סא"י וייעודה" הישיבה השניה

ישיבתה השניה של ההתייעצות העולמית התהייה ביום ששי־ ב שעה ‭2. 30‬ אחה"צ באולם ביורם שכקיביץ, כשעל סדר יימה . הש־ תתפות פא"י בכנסיה הגדולה". כרכה לנציג קנדה פתח את הישיבה חבר בנימין מינץ. שברך את החב' נוסבאום שהגיע לפני שעות מספר כציר פא"י מקנדה להתייעצות העול־ נ\ת. הבד מעץ הציע את התבר בלימנםל כיו"ר הישיבה• החבר בלימנםל נםל את הנהלת הישיבה לידי. י. כדוגר פוקר השתלשלות המו־מ פתח את הדיון החבר יעקב ברונר שהביא בפני הנוכחים את השתלשלות הענינים מאז החלו — לסנ ־ 8 חודשים — הדיונים סביב השתתפות פא''י בכנסיה הגדולה. "אני חושב — אמר ההבר ברונר — כי צריך לקבוע, כי במשד כל חודשי הכו"מ בנונע להשתתפז־ תנו בכנסיה הגדולה התייתסה פא"י לדיונים בצורה רצינים־ ו חיוביתביותר''. הנואם הזכיר כין היתר את הוועדה שמונתה ע"י הוועה"פ של פא"י לפני־ כ8 חו־ דשים, בהשתתפות נציגי כל ה־ סיעןינ בתנועה, ואשר החליטה פה אחד על הדרישה לברור וסיכום כל הענעים בוועדה פריטטית בין אגודת ישראל ופא"י וכתנאי־ ל השתתפות פא"י בכנסיה הגדולה. . קבוצה' , כאגודה'' הרוצה בחיסול פא"י "העמדנו דרישות לשם הבטחת ייסוד קיומנו, אני רוצה שיהיה ברור לכולם — כי עשינו כל ה ־ מאמציט כדי שנוכל להשתתף ־ ב

כנסיה הגדולה, אולם הוסיף הנואם — כנראה - י. זנה קבוצה מסויימה באגודת יעדאי א. •ר העמידה לפניה במסדה את חיס--לה של םא"י כהסתדרות עצמאית". הנואם אמר בין השאר. כי א ־ גודת ישראל הפסיקה את הדיונים של הוועידה הפריטטית והזכיר את דברי הרב י. מ. לוין בישיבה האחרונה של הוועדה, כי מתוך 4 דרישות פ*רי ישנס 3 אשד אין אגודת ישראל מוכנה לדון עליהם כלל יכלל, כן הזכיר התיר ברז. וי, כי לאחר שהופסקו הדיונים ב, ־ ו עידה, באו הצעות מצד גדולי ה ־ תורה לפגישות בין נציגי פא"י ואגודת ישראל וכא''י הסכימה יד־ רי"יות אלה• פגיעות אלה לא הת - קיימו רק בגלל כריב' של הצ־ ־שני. ההתיעצות צריכה לעמוד על עצמאות פא"י בהמשך דבריו אמר הנואם כי ההתייעצות צריכ‭>1‬ לקבוע את עצ ־ מאותה של פא"י באופן ברור. I "תפקידים רבים עומדים בפנ־ו. ,, זכינו להתיישבות חרדית, מסוע ־ פת, אבל לא נסתפק בכה שיש לנו

עלינו להמשיך בעבודה ברוכה זו ביתר שאת, עליה להתחיל ב-עו-לות ענפות בקרב הנוער. על בל אלה צריכה ההתייעצות לדון ב־ כובד ראש". מוקיע את שקריהמוודיע' " בסוף דבריו יצא הנואם בחרי־ פות נגר השקר הנתעב, שפורסם ב"המודיע" בערב שבת ואשר בו מסופר, כי לישבת מועצת גדולי התורה, שהתקיימח ביום ה י הוז־ מנו נציגי אגודת ישראל ופא"י, אולם נציגי פא"י לא הופיעו. אני רוצה לקבוע — אמר הנואם — כי לא הוזמן שום נציג של פא"י לישיבת מועצת גדולי התורה ואני דורש שחצא מכאן מחאה נמ ־ רצת נגד שיטה זו של הרעלת־ ה ייחםים באופן זידוני בין הלקיה השונים של היהדות החרדית''. מיגץ: , מרשים' לנו הקמת ישובים אולם לא ע צמאות בשטח ההתיישבות "מרשים" " לנו לפעול, אם רוצים אנו להקים יישוב חרדי נוסף "איו מפריעים" לנו, אלא כשאנו באים לתבוע ע־ צמאות מדינית ואירגונית משיבים לנו כי איו לגו רשות לכר" - אמר בין השאר החבר בנימין מינץ, שפתח את הויכוח, לאחר סקירתו של החבר ברונר. הנואם שייחד את דבריו על עבודתה ה-יומ-יומית של התנועה. על סעו־ לות ועריה ומוסדותיה בשטחי הקליטה ההתיישבות והבנין אמד, כי סא"י לא תסכים בשום פניס לוותר על עצמאותה האירגונית והמדינית. הרב י. י• פרנקל אמר בדברי, • כי בשאלת השתתפותנו בכנסיה הגדולה הועמדנו בפגי שאלה של בדעיבד. הנואם הזכיר גת הס ־ חבתי' במו"מ שנגרמה ע"י הצד השני. "עצמאות פא"י שאלת חיים' "עצמאותה של סא"י היא שאלת חיים בשבילנו/ כשם שבדיני נפשות של אדם אץ איש מוסמך לדון, כך לא מוסמך שום גורם לדון בדיני נסשןת של תנועה" אמר הרב פרנקל. בהתעכבו על סילופו של "המו ־ דיע", שכאילו הוזמנה פא"־ לי ־ שיבת מועצת גדולי התורה ולא הופיעה, אמד הנואם, שתעלולים אלה אינם חידיש עבורנו והזכיר את סילופי . המודיע• !השמצותיו נימי הבחירות לנגפח.

הרב וולקין גורל התנועה תלוי בדיונים הרה ר' ש? וולקיו ;ארהי'ב) ס־ נאם ייאחר מכן הביע איז הזדעזות• להשמצות של ., המודיע". הרב אמר בהמשך דבריו. יי יש לחחייחט ברצינות גסורה ידיו־ נים כאן, כ י גורי י עצמאית התנ־עיז י תלוי בהם. ו הרב הדש על שליחות כ מינץכארהיכ הרב נ• חדש וארה"ב) עמד בין השאר על החשיבות הגדולה הט־ מונה בעבודתה היום־יומית של פא''•', אף הואי התעכב על פירםום ־המודיע" ביום ששי והציע לשליה מברק מחאה בקשר לבך. בסוף ד־ בדיו התעכב הנואם על פעילתיו הבריכות של החבר מינץ יעה •י • הותו כחו"י ועי ההדיב שעורר ביקורו באדה"ב. אנו עומדים כטכחן הקיוט־ " החבר י. גרנטשסין שנאם לאחר מכן שלל את האפשרות של ההלי־ כה לכנסיה *הדרישות שהעליני הם מינימליות ועלינו לעמוד עליהן עד הסוף, אנו אירגוז עובדים ה - רדים, אין לנו מה להתבייש בכך שאנו תובעים לעמוד על זכויו־ תני"- אמד הנואם. בהמשך דבריי סקר הנואם את שרשרת םעלותיד, של םא"י על כל הקושיים שעמדו לפניה מאז היותה לתנועה. , בטוחני — אמר הנואם — כי אם התנועה תעמוד על דרישותיה —-

עד הסיף — תתחזק יתתעלה• אנו עומדים נעת. בפני? מבחן הקיוכ, ורק אם נלך בקומה זקופה נשמו. על קיימנו ולא נסישטש. מתנגד להשתתפות החבר יצחק גרוש אמר בדבריו. כי היות ובמשך 8 חודשים לא הסכימו להישמע לדרישותיו, הו־ לדעתו אין לדין כלל על השתתפות בכנסיה הגדולה. . הועמדנו נ ־_' עובדה ויהא בריר לכולם בי י > אנו אשמים בכך, *. מ. שוורץ• יש לגשת לדיד־ נים על התנועה עצמה החבר מ. שיירץ (יויד פא"י־ ב בדיםניה) ציין אף הוא את הסחבת במו"מ שאגודת ישראל גרסה לו במשך כל חודשי המו"ס. יהיה " מה שיהיה אמר הנואם" עובדה היא כי אנו עומדים 3 ימים לסיי כינוסה של הכנסיה הגדולה ואינני מוכנים להופיע בפניה". הנואם הביע את דעתו, כי לאחר שזהו המצב הדי אין טעם בדיונים על נושא זה ויש לגשת בדיונים טע־ ש' ם ;. נוגעיכ לתנועתנו בארץ ובגולה. אגודת ישראל חפמה את חדרף החבר ד. וייסבורד צייו אף

הוא בדבריי, כ יאגודת ישדאי• וזהבה בםני פא־ י א ת הדרך בפ ־ ני הכנסיה הגדולה. יהביא בד, ־;־ חה לדבריו את פירסומיו המס -- לפים של "המודיע" המוביה V הלך הרוח בחוגים אלה. ד. !, יאס ציין בדבריו את מאסרו של הרב רפאל קצנלבויגו שכורסב ב - -שערים" בערב שבת ואשר ב גמסרה תסוגה מדוייקת על מל־ חמותיה של פא"י יקיומה כ"ז הוקמה התגועה ועד היוב. -זהו מסמך היסטורי אמר . נ־אם — ו - כל חבר בתנועה ה-יב יקריא אותו'. הנואם הביע את דעתו כי יש צורר לשלות משיהת של "רצו; סובי' לברך את הכנסיח הגדוי י ה, אבל לא לקחת חבי' בדיוניה. י רזמיווש יש לגשת לפעולות פרודוקטיביות החבר י. רזמיווש אמר בדבריו כי מאחר שנחסמה בפני פא"י הדרך להשתתפות בבנסיד. הגדולה הרי צריכה היא לרכז את כאכציר בפעולות פרודוקטיביות ואל לה להתעסק בקטנות. סיימ: את הוויכוח, ההברינ!:. פר. וורדיגר. מורגגשטדן. קלוונמ־, וסראובה. הישיבה השלישית הישיבה השלשית ס ל ההתייע - צות העולמית של פועלי אגודת

ישראל התחילה אמש בשעה 9 בערב• כיו"ר הישיבה נבחר הנר ראובן אהרנוביץ. בישבה שהמ - שיכה את דיוניה בשאלת השת־, ־ . פותה של פא"י בכנסיה הגדולה הושמעו דעות הצירים השוגים. כפני הישיבה הובאה הצעתי של הרב הגאון ר' מאיד קרליץ שליט"א, שהוגשה ביום חמשי בש - עה ‭11‬ בערב, לאחר ישיבת ד. ־פ תיחה החגיגית של ההתייעצות העולסית בתל־אביב, ואשר בד. היצע לפא*י להשמיע את טענותיה לפני יועדה של שלושה רב־ נים חברי מועצת גדולי התורה. הישיבה שדנה אמש בהצעה זו ד, ת־ נהלה תוך מתיחות רבה ותוך ווכוחים סועדים. עד סגירת הגליין נתקבלה ההחלטה הבאה: "ההתייעצות העולמי־ של סא"י החלימה לקבל את ההצעה שיזוב־ אה בפניה על ידי הרב הגאון ר' מאיר קרליץ שלים"א לבחור בש־ לושה רבנים כדי להשמיע בפניהם את טענות פא"י בקשר להשתתפותה של פא"י בכנסיה הגדולה. יבחרה בשלושה רבנים אלה:־ ה אדמו'ר מגור, האדמו"ד מסדיגו־ דה. והרב יורנר מטבריה". בשעת סגירת הגליון הישיב־ נמשכת,