⁨⁨המגיד⁩, 9 ינואר 1867⁩ — וו ע ד ע ) [⁨כתבה⁩]

וו ע ד ע )

שטאקהאלם ? לפני זה ימים לא כבירים נאספו בעיר לאנדאן אסיפה מאת אותם האנשים אשר חוקרים באוצרות ימי קדם (ארכעאלאגען) והודיעו דברים יקרים ונפלאים אדות ארץ ישראל הקדושה_, ואלה הדברים אשר שמו לפני קוראי הט"ע: עתה נכרים בלי שום ספק כמה חורבות מהמקומות הנזכרים בתנ"ך כמו המקום אשר שם נטה אברהם אבינו אהלו כאשר עבר על הירדן. המקום אשר בנה שם שלמה המלך אפדנו לימי הקיץ_^ המקומות יזרעאל ועין דור וכדומה‭—, ‬ חפרו בכל השדות מדן עד באר שבע בשם מעבר הירדן ימה ומאת הדברים הנמצאים יוכן אוסף גדול 111גן86ן‭-_^1‬_גג‭68_^1‬_ג‭?£11‬ויפתח לכל הרואה לבא שמה בשנת 867 נ בו נמצאים עצמות יבשות או עצמות התהפכו לאבן (פאססיליען) מן חיות ההולכות על ארבע, מעופות, מדנים, מבצים וטעשבי הארץ. האדון ‭-^^_7_^1<1‬ הבטיח שגם מעבר הירדן קדמה נמצאים דברים עתיקים מאד, וטי יורע מה יולד ימים יבואו‭—. ‬ ביום שנפתחו שערי בתי ועד לנבחרי העם בפרייסען, דרש הכהן שלהם על הפסוקים יי וי"א בתהליםפ"ה‭—. ‬ הט"ע דפר, מודיעים שהבאראן פ. ראטהשילד בפאריז חיבר דראמא אחד בשם: ‭8£ 16‬ •_0161מ_^ת_£ 011_ע_3כ‭1_^6 1‬ והראה אותו לעיני אוהביו הנאספים בהכירה הנודע בשם _16168־1ע_6י‭. _1‬ ־'־- בהתפלה על נצחון של חיל פרייסען דרש הכהן על הפסוק כ"ג בתהלים קי"ח‭-—. ‬ ט_"ע אחד היוצא-לאור בעיר _עדינבורג מודיע שאיש אחד בשם ק י י ל י א ה נ-

ז א ן מצא במקום 11נ_311_ט־‭_£_3_{01‬ (כפר נחום) בית הכנסת כמעט בשליטתה והיא ישן נושן, וכפי השערת החוקרים הוא המקום אשר בן ישי ישב שם‭—. ‬ בשם הכתוב בראש הפרק _^ י/ ‭8111_" _^‬עג1י_5 (כיד המלך) מודיעים הט"ע רפה / סוחר ועושר ;דול ה' ב י ש א פ ס - ה ן י מ בפאריז בנה על הוצאותיו בית גדול הקבוע להיות בית הלמוד לשמוע בו אטרות נמרצות (פארטרענע) על מהות חכמות מחשבות (קונםט) ונם נגון וקול זמר (טוזיק‭. (‬בין האנשים אשר קבלו עליהם ברצון טוב להמריץ דבריהם לאזני השומעים, נקרא גם ה' א ד א ל ף ק ר ע ט י ע, אבל הט"ע אינם מודיעים שהארון בישאפסהיים הוא יהודי‭—. ‬ במחלת החלי־רע טתו פה כשבע מאות נפשות, אבל ת_"ל אין גם יהודי אחד;ובנארקעפיננ טתו כשלש מאות ובתוכם יהודי אחר‭—. ‬ ביום ‭14. ‬ זעפטעמבער טת בפאריז איש חכם ומלומד מחבר חבורים רבים ה' 0021811 מ‭_£60‬ הבא בילדותו טאלגיר לצפת, אחרי מותו התעסקו בקבורתו היהודים באשר הוא היה יהודי, אך אשתו הראה מכתב תעודה שהמיר דתו והוציאו המת טקברו וקברוהו בבית הקברות של הנוצרים, אבל לאחר זאת ניכר שהמכתב הנזכר היה מזויף והעלו עור הפעם את הטת טקברו והובילוהו לבית החיים של היהודים, כן מספרים הט"ע דפה‭—, ‬ גם מודיעים שמבת הארבה סרה מארץ הקרושה ועשבים והירקות נטכחת כטעט יותר בזול • מהסך המכר אשר היה קודם עלית הארבה ע, י הארץ* — בבל שנה ושנה מודיעים המ_"ע רפה אח הקורות אשר נעשו בהחברהגדולה הנקרא: ‭81_<_6‬ת‭8_?0 ‬

‭68 1*118_^6£‬_ע‭)1_^1‬שוועדישע. מגזעללשאפטדערערצטע‭, (‬ בין _דוברים בחוץ למדינה אשר טתו בשנה העברה נזכר _הפראפעסאר

ראבע־רט ר ע ט א ק ־(יהודי) בבערלי-ן, ואלה דברי הט"ע: פ' ר, רעטאק בבערלין נפטר במרחץ קיפיץנגען, הוא היה יאחד טן גדולי החבטים באשכנז. קורא, _דורות ־של 'חבטת הרפואה יזכיר -שטו לא לבד עבור חכמתו יבטיקראםקאפיק. ובפיזיאלאגיע כי אם ‭3!‬ם עבור חקירותיו בשמוש העלעקטריציטעט לתועלת־הרפואה‭-. ‬הוא היה חבר להחברה משנת ‭1-854‬ עד מותו. החברה הנ"ל קראה 'להיות חבר לה הרופא ז‭:. ‬ט‭.. ‬טדיער בקאפענהאגען‭—-. ‬ 'הט"ע מודיעים הדפסת ספר אחד בשם מ‭18101?16‬_־‭138'1141 _^1136181*8 13‬י ‭_^ 1‬ _£מ‭3 611116 668611//} 1‬ (אטלאם צור ביבלישען געשיכטע נעבסט -בעשרייבונג‭. (‬בו נראה תמונת ארץ-הקדושה בימי האבות, ודור ושלטה ושארי המלכים, גם נםיעת אבותינו ממצרים לכנען וכו י וכו י ‭—. ‬ אם נם בקהלתנו אינם נמצאים רק שבע מאות נפשות בגד מאה ועשרים ושלשת אלפים נוצרים בעיר הזאת אעפ_"ב נמצאים ?שני אנשים וארבע נשיםטב"י בין אותם הממונים על בתי המשחק (טהעאטער) יהודי אחד הוא המעריך (רעגיסםער‭. (‬נם בגאטהענבורג רבים המה מאחב"י העומדים על רום חכמת הטוזיק והשיר ?ובתוכם נתהללה מאד האשה א י י פ ר א ז י נ ע א ב ר א מ ס א ה ן. — בעיר _ו־וענעדיג העומדת עתה תחת ממשלת איטאליען, יסר באנקיער אחר ה י לעורי חברה לבנין שתי עשר אניות להגדיל •המסחר מעבר לים‭—. ‬קיסר נאפאלעאן חושב לאסוף כנסת רבנים כמו הסנהדרין בימי נאפאלעאן הראשון אתת אחינו באלגיר אשר עד עתה יכולים לפי מנהגם לישא יותר מאשר. אחת ואשר לא

•יחלקו ירושה לבנותיהם, כי אך בהסרת אלה המ. הגים יבולים היהודים באלגיר היות כאזרחי צרפת ככל יושבי הארץ הםבורכה הזאת‭—. ‬ במ"ע אנו קוראים: מיםסיאנער אחר מאמעריקא מודיע שישיבת היהודים בעיר ‭_§-166‬םג‭1- < 11‬_ג‭1<‬ אשר היתד. לפנים עיר הבירה בממלכת חינא, נשבתה מכל וכל ובית הכנסת שלהם נהרס עד יסורו. במקום אשר לפנים עמר הבי"הכנ מצא אבן אחת בצרה ?האחת נחרת שנת הוסרו, זאת היתר, שנת ‭1163‬ למספרם, ושנת ביאת היהודים לארץ במאה השנית למספרם. בצדה הש:ית נרשם עת הקמת הב"הכנם אחרי חרבנו זד, לפני שלש מאות שנים. רק כהי מספר כמו שלש מאות נפשות נשארו מהיהודים האלה. לפי מאמרם מוכרחים היו למכור כל כלי הבי"הכנ למען לקוח הדברים הנצרכים להחיות את נפשם. כלם הטה עניים, איזה מהם מחליפין מעות ואיזה מוכרים צמחים וירקות ואיזה נושאים ונותנים במלבושים ישנים. בידם נמצאים איזה כתבי יד וגם ספר תורה אחד, אבל אינם יודעים מאומה לקרוא בל"הק. הטיססיאנער ראה הבן של ד. רב האחרון אשר מת ובמותו ירדה יריעת לה"ק לעפר. האנשים אשר דבר עטם הטיםםיאנער לא ירעו יחוםם, כי לא רשמו מעולם שטות אבותיהם, אינם נאספים לקהלה אחת, רק כל אחר פונה ?והולך לדרכו והבנים אשר יולדו אינם מגודלים ברת משה‭—. ‬ אצל המוכר ספרים לעו'יי בפאריז יצא לאור ‭_/6‬ת‭_^6‬ת‭_001168/}0‬ 116 . ‭6 9, _^60 11116£ 1 6_^_06 61 110168‬מ161־‭11 1‬מ‭111601116 (36. £16 ‬

(אנרות ותשובותיהם של _היינריך היינע אשר ע_"ע לא נדפסו עם הקרטה והערות‭—. (‬ המאסף (_קאנוועתאציאנםלעקפיקאן) בל' שוועדיש היוצא לאור תחת השגחת המאגיםט>ר ש י ק (יהודי) נדפם עתה עד תומו‭—. ‬ כל ט"ע עברו על נרותם במאמרם על הכובבי דשיבוטא אשר נפלו לארץ בלילה בין ‭14 — 13‬ לירח נאוועמכער בשנה העברה. והנה איש אחד מלומר גחל ד_"ר ראבינזאן (יהודי) היושב באופזאלא לקח עמו ה י חברים ונאספו יחד בבית קאמערוואטאריום וחלקו מדת השמים לששה חלקים וכל אחר סופר וטונה הכוכבים הנופלים ומנו יחד בעת שעה אחת וט"ז רגעים (טינוטען) 4162 כוכבים. טהרבו מעשי אלהים _היעילה נחפך ליום והסוסים אשר משכו עגלות בחוצות ובדרכים נבהלו (וואוררען שייא) ועוד דברים אחרים סיפרים הט"ע. ולעומת דברים האלה העוטרים ברוטו של עולם מספרים הט"ע מקטנות ומקוצר שכל בני אדם אשר יררו עמוק והורידו מעלת האניש עד תחתיות. וזה תוכן הדבר: אשת אחת מדת הקאטאליקית הרה ללדת אך נאחזה במחלת החלי־רע, והאשה גומלת חסר (בארטהערציגע שוועםטער) אשר _התעסקה בהחולנית לאנחה ולא שקטה ביודע‭?*. ‬שהולר תחת לב האם האומללה ימית בלי ניסוך מים על ראשו (טויפע) ונשמתו תרר למטה _בגיהנם ולא תעלה חשטיטה. ע"כ יעצה שם כומר אחד מדתה ושניהם פסקו ואמרו לפתוח בטן האטת בעוד חיותה ונטלו הילר החי ועשו

עטו עפ"י דרך אמונתם. והקורא יחשוב שמעשה כזאת נעשתה לפני זח טאות שנים רבות, ואפשר במדינת אויסטראליען בין בני אדם הפראים, ע"כ אני טוםיף להודיע שמעשה חנזכרה והנתעבה נעשתה לפני זה שני ירחים בעיר בריססעל!הכומר והאשה הציקת הובלו למשפט, אבל אם דינם יצא לחוב או לזכאי לא יהיה לשום תועלת להאשה הטעונה ולולרה כי שניהם מתו טהר אחר המעשה הרעה הנוראה. ביום 11 נאוועטבער חגנו כל יושבי פרייסען נצחם הנרול מהמלחמה האחרונה ע"י תפלות והודות, והכהן הנוצרי בבית התפלה בכערלין דרש לפני המלך על הפסוקים יי'ר וט"ו בתהלים נ‭—. '‬ ט'יע רפה העריך לפ:י קוראיהם דברים ארוכים על דבר בית ראטהשילר בפראנקפורט הרוצה לילך ולדור בוויען, -־ אנשי העיר זא. רערבורג במ'־ינתשלעזוויגרצו להעמיד אבן מזכרת לאנשי 1 המלחמה של דע. עטארק אשר נפלו על שרי קט־ סמוך לעיר הנזכרת, וחרתו על האבן התבות "ויקרא את שטה אבן העזר" (שמואל א י יי'ז י'יג‭, (‬א-ל הדברים האלה היו לפו_, _קה בעיני ממשלת פרייסען ולא נתנה רשות להקים האבן‭—. ‬ המלך של ווירטעטגער;נתן תורה להסוחר א. ג, ש 0 י י ע ר עבור הטובות אשר עשה לאנשי

_הטלחמה־של ווירטעטבערנ אשר ־. נמצאו בבית החולים בפראנקפורט. טטשלמ פרייסען בטלה הדת 'הישנה במדינת ־קורהעססען אשר יהודים ממדינות אחרות לא יכלו בלי "רשיון _יהטמשלה להיות פקיד ־או משרת במדינת העססען. לעוויזאהן.