⁨⁨מעריב⁩, 13 אוגוסט 1991⁩ — ימי בראשית [⁨כתבה⁩]

ימי בראשית

ימי בראשית המועצות האזוריות הראשונות הוקמו בארץ ישראל בשנת 1941, לפי פקודת המועצות המקומיות של שלטונות המנדט. יחד עם זאת יצויין שראשית התארגנותם של ישובים לקבוצות בין־ישוביות החלה עם תחילת ההתיישבות היהודית החקלאית בעמק יזרעאל. בשנת 1929 היו כבר 6 "גושים" של ישובים שהתאגדו על בסיס אינטרסים שונים, כמו ביטחון, אספקת מים, ייצוג בפני השלטונות, מוסדות חינוך וכדומה. שלטונות המנדט ראו התפתחות זו בחיוב, שנתנו לו ביטוי בדיברי ההסבר לפקודת המועצות המקומיות משנת 1935. עד שנת 1948 הוציאו הבריטים 5 צווים שהורו על הקמתן של 5 מועצות אזוריות: עמק חפר, נהלל, קישון, אפרים ויזרעאל. עד שנת 1958 הוקמו עוד 50 מועצות אזוריות במתכונת דומה. צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) - 1958, ביטל את כל הצווים הקודמים והחליפו בחוק חדש שקבע כי: "תחום המועצה

יתנהל על ידי מועצה אזורית" ושיכל ישוב יתנהל על ידי ועד מקומי", ובכך נוצר המבנה הפדרטיבי של יישובים שיש להם ועד מקומי אן הם גם מאוגדים במימשל אזורי. התפתחותם של ישובים חדשים ואזורי התיישבות חדשים חייבה הקמת מועצות אזוריות חדשות. בעשר השנים האחרונות הוקמו המועצות האזוריות גולן, שומרון, מגילות, גוש עציון, מטה בינימין, הר חברון, משגב וחוף עזה. אומנם מספרן של המועצות האזוריות כמעט שלא השתנה, והן מונות כחמישים מועצות, אך משנות החמישים ועד עתה הן נתונות בתהליכי שינוי דינאמיים, בהתאם לצרכים המשתנים של היישובים שבתחומיהן. מיזוג, פיצול, שינוי שם והקמת מועצות חדשות בעת הצורך, הם חלק מתהליך דינאמי זה, ודוגמאות לא חסרות: המועצה האזורית מטה יהודה, שהיא כיום המועצה הגדולה ביותר מבחינת מספר היישובים בשטח השיפוט, הוקמה ב־1 964 לאחר איחוד ארבע המועצות - הרי יהודה, האלה, אp העזר וגיזו; היא תוצאה של איחוד ארבעה

מועצות אזוריות ומועצה מקומיות אחת (הקיבוץ רמת רחל). המועצה האזורית מטה אשר, השוכנת לאורן תוף הים הצפוני של מדינת ישראל, הוקמה בשנת 1981, כתוצאה מאיחודן של המועצות סולם צור, געתון ונעמו; גם המועצה האזורית לב השרון היא פרי איחוד של המועצות הדר השרון והשרון הצפוני. לעומת מגמת האיחוד שהנחתה את הקמתן של המועצות הנ״ל, הוקמה המועצה האזורית ערבה מפיצול המועצה האזורית חבל אילות לשתי מועצות נפרדות, כמענה על הצורך להתארגנות אזורית נפרדת, שהתחייב מהפיזור הרב של מספר קטן של יישובים על פני מרחב גדול. כאמור, הקמתן של המועצות האזוריות היא פועל יוצא של התפתחותם ויישובם נדל אזורים חדשים. בעשור השנים האחרונות, הוקמו המועצות האזוריות גולן, שומרון, מגילות, גוש עציון, מטה בנימין, הר חברון, משגב וחוף עזה. המועצה האזורית החדשה ביותר - משוש - הוקמה ב־l 9BB והיא הראשונה מסוגה הדואגת לאספקת שרותים מוניציפליים ליישובי הבדואים של צפון הנגב.