⁨⁨מעריב⁩, 6 אוקטובר 1989⁩ — הקידקס של חאשוג' [⁨כתבה⁩]

הקידקס של חאשוג'

עדנאן חאשוג' היה מגדולי המאה בתחום גריפח הממון. בשנות ה־ם‭'7‬ עשה בין ‭500‬ ל־םם7 מיליון דולר והחזיק ב־12 בתים ברחבי העולם, שלושה מטוסים פוטי'ם והיאכטה המפוארת ביותר. אבל הישגו המרשים באמת, כד מתברר מספר תדש של עו"ד וושינגטונ', היה טיפוח המיתוס של מולטי־מיליארדר, מיתוס שאיפשר לו להמשיר בסגנון הת"ם הפזחי שלו הרבה לאחר שרוב הונו ירד לטימיוו. איר הצליח חאשוגי לשטוח באנשים כה רבים במשך ומן כה רב? פרק מאלף בהילכוח אשל"ה !מציאות בעולמם של הסופרעשירים. מאת סטיוון מרטינד"ל (י) שירוח "וושינגטון פוסט"

סטיוון מוטינדייל הוא עו"ד וושינגטתי. הכתבה מבוססת על ספדו, ")‭"8ץ 9001( 0ז 0001 ‬

‭??‬ שנעצר ערנאן חאשוגי ב־‭18‬ באפריל ‭'89‬ בידי שלטונות שוויץ, לבקשת ארצות־הברית, הניחו רבים שתוך ימים ספורים יצליחו עורכי־דינו לשחרר אותו. אחרי הכל, V חאשוגי היה '' האיש העשיר ביותר בעולם". לא היה ספק שהוא יוכל לקנות את דרכו לחופש. אר לא כך היה. מזלו הטוב של חאשוגי נעלם כבר ומן רב לפני שנעצר. מה שיותר משמעותי - גם הלק ניכר מכספו נעלם. איש העסקים הסעודי הוסגר לארה '' ב לעמוד שם למשפט באשמת מירמה, קשירת קשר ושיבוש הליכי משפט. הוא שוחרר בסוף יולי, בערבות של עשרה מיליון דולר, לאחר שהתביעה שמטה מידיה את הטיעון שהוא עשיר מכדי שאפשר יהיה לסמוך עליו לא לעווב את גבולות הארץ - תוצאה אירונית של תרמית העושר העצום שחאשוגי שקד על טיפוהה. עדנאן האשוגי היה מגדולי המאה הנוכחית בתחום גריפת הממון. בשנות השבעים עשה בין ‭500‬ ל־‭700‬ מיליון דולר - כסף שבוזבו בקצב מסחרר. בשלב מסויים טען חאשוגי לבעלות על ‭12‬ בתים ברהבי העולם, על שלושה מטוסים פרטיים בגורל מסחרי - ועל היאכטה המפוארת ביותר בעולם. הישג גדול יותר, אולי, היה סיפוח המיתוס של מולטי־מיליארדר, מיתוס שאיפשר לו להמשיך בסגנון החיים הפזרני שלו הרבה לאחר שרוב הונו ירד לטימיון. בעת מעצרו ציץ כי הונו מסתכם ב־‭53. 8‬ מיליון דולר - פחות מעשירית מכפי שהיה בשיאו. המדהים ביותר הוא שהאשוגי הצליח לשטות באנשים כה רבים במשך זמן כה רב. ייתכן כי '' אייקיי '' , כפי שחאשוגי אוהב להתקרא, ימשיך להיחשב מיליארדר. אני עצמי האמנתי בכך בכל לבי לפני ארבע שנים כשהתקשר אלי חאשוגי וביקש שאפגיש בינו לבין גורו הודי צעיר, סוואמי נמי שאנדרה ג'אץ, שהיה ידידי באותה עת• ההתרגשות שאחזה בי באותו רגע היתה בלתי נשכחת. האיש העשיר ביותר בעולם פנה אליי בעניץ חשוב! אני זוכר שלקחתי קומץ מטבעות מהקופה הקטנה של מזכירתי וקראתי, כמו סקארלט או'הרה: 'אלוהים עדי, לעולם לא אהיה שוב עני! • . לאחר שנה בחברתו של האשוגי, ראיתי אותו באור שונה והתחלתי להבין את האמת המרעישה: האיש העשיר ביותר בעולם סובל מבעיות כספיות! מסעותי עם עדנאן לימדו אותי פרק כאשליה ובמציאות בעולמם של הסופר־עשירים; הם גם סיפקו לי הזדמנות לחזות באחר הקירקסים הניידים המדהימים ביותר של שנות השמונים: עדנאן וחבריו שוטטו ברחבי העולם בחיפוש אחר מקורות מימון חדשים שיאפשרו להם להמשיך לצוף. אך בטרם נגיע למופע עצמו, ולשאלה מדוע השתוקק כל כך חאשוגי להיפגש עם הסוואמי, מן הראוי לכתוב כמה מלים על חאשוגי - האדם והאגדה. חאשוגי, בן ‭, 54‬ היה בנו של רופא המלך הסעודי, כאשר החלה משפחת המלוכה להתעשר מהנפט. הוא היה מקורב למשפהת המלוכה, ואהד הבודדים בצמרת שהיה לו ניסיון מסויים עם המערב: הוא למד בקולג' צ'יקו בקליפורניה, ותקופה קצרה בסטנפורד. חאשוגי תירגם את הקשר הזה לממון אך ביזכז אותו בפזיזות. הוא התחיל לחמת בסגנון מפואר יותר משל המלך. כ־1975 התעייפה משפחת המלוכה הסעודית מהראוותנות של חאשוגי ומהפירסומים השלליים שאפפו אותו. המלך חאליד, שפעל יחד עם מועצת השרים הסורית, הוציא צו שאסר רטרואקטיבית על כל *מתווך, סוכן מכירות, נציג או ברוקר' לקבל עמלות ממכירות נשק. עדנאן ניסה להתעלם מההוראה, אך ימי הזוהר שלו חלפו. כמעט כל הנסיבות שאותן ניצל כדי להרוויח עמלות שמנות בשנות השישים והשבעים, כבר לא היו קיימות בתחילת השמונים. הנסיכים הסעודיים חזרו מהאוניברסיטות, משתוקקים ליטול חלק בפעילות העסקית של הממלכה. הם לעגו לסגנון החיים הראוותני של חאשוגי ושיכנעו את המלך להרחיק ממנו את משפחת המלוכה. מספר מנהיגי מדינות העולם השלישי שהיו מסוגלים להעביר לו למסחר חלקים ניכרים ממשאבי ארצותיהם, בתמורה לשוחד במיליוני דולרים, הלך ופחת. חאשוגי ניסה להתיידד עם אנשים במקומות בלתי סבירים, כולל ישךאל. אך הנסיון הגדול האחרון שלו בעריכת עשקה רחבת היקף נכשל ב־‭, 1985‬ עם הדחת ידירו ולקוחו, נשיא סודן, ג'עפר נומיירי. (המשך בעמוד ‭17‬)

תאשוגי בימים הטובים שלו (שמאל) ובתו נאבילה(צילומים: "גאמא"). "האיש העשיר ביותו בעולם" לא היה כזה נם כשכולם תשבו שהוא כן.

אף על פי כן, *חייו הנוצצים' של חאשוגי ויעסקותיו הראתתניות', כפי שהוריו־ זאת השבועון *םיים* בסיפור שער ב־‭987‬ו, המשיכו להיות מתועדים בספרים, בשבועונים ובטלוויזיה. היו רק רמזים קלושים לכך שהוא מצוי בצרות. מחע פנה אלי חאשוגי ב־1985 וביקש שאציג אותו בפני הסוואמי? אני פגשתי את הסוואמי בוושינגטון לפני כשנתיים. הוא היה הםוואמי הראשון שפגשתי מעודי, ולא היה לי קנה־מידה להשוואה, אך הוא הרשים אותי כאדם כן ומקורי. נראה שהוא מבלה את חייו בנדודים בעולם, בפגישות עם ראשי מדינות ועם אנשים אחרים בעלי השפעה - שאת רבים מהם תיאר במאמיניו. היה לו אלמם תמונות בו הוא הונצח כחברת גדולי־עולם או כמעט־גדולי־עולם. הוא אף פעם לא דיבר איתי על כסף, אך הנחתי שהוא רוצה להיעזר בקשרי בוושינגטון כעורך דין - וכי אבוא על שכרי. באווירה־הבנה אופטימית זו נפגשתי מדי פעם עם הסוואמי במרוצת ‭1984‬ ו־‭. 1985‬ הוא הזמין אותי להתלוות אליו למספר חגיגות שערכו יוצאי הודו היושבים בארצות הברית. אני נהניתי מחגיגות אלה, ונראה כי הן מחזקות את מעמח בעיהם כגורו חשוב. הוא ביקש גם שאארגן לו פגישות עם מספר ראשי מדינות בארצות הספורות בהן לא כיקר עדיין. הכל נראה לי שגרתי. הבקשה היחידה שנראתה לי קצת משונה היתה פגישה עם פרדיננד מארקוס, נשיא הפיליפינים דאז, ועם רעייתו אימלדה. אך הסוואמי מיהר להסביר שפרדיננד נמצא על ערש דתי, וכי הוא משוכנע שתפילותיו יוכלו להציל אותו; לאחר שיתאושש משיא, האפשרויות להשפיע עליו לטובה יהיו בלתי"מוגבלות. , ?? פגישה הוסדרה לסוף יוני ‭. 1984‬ לא נלווית ‭?1‬ לסתאמי בביקורו באדמת מאלאקאננג, אך בתו ‭I I‬ של מארקוס, אימה, םיפרה לי לאחר מכן, ‭II‬ שאחרי יומיים של י תפילות עם הסוואמי אביה התאושש פלאים. כאותם ימים הרי־גורל אצל מארקוס נפגש הסוואםי עם אנריקה זובל, איש עסקים פליפיני ממוצא ספרדי. זובל חשוב לסיפורנו בגלל היחסים ההדוקים שטיפח עם הוד מעלתו חסאן אל מליקה, סולטן ברוניי. הסולטן הוא האיש העשיר ביותר בעולם, בעל נכסים כשווי יותר מ־‭40‬ מיליארד חלד. בהיותו מבודד וממולח, הסולטן הוא הידיד הרצוי ביותר לכל חבר בחוג הסילת הבינלאומי. למשך זמן מה היו לזובל קשרים איתו. הוא הורשה לפתוח בנק בברוניי, בשותפות עם משפחת המלוכה, והועסק כמפקח על מיית ארמון חדש. משקיפים רביט סבורים מ במשימה הזו החדק זובל לכת. הארפון בברוניי משלם מנואר ‭, 1984‬ במחיד של יותר ם־*‭60‬ םיליון דולר. מא גדול

פי עשרה מהוותיקן, יש מ ‭1, 788‬ תדרים והוא מתנשא על פני האומה הזעירה ברוניי, על ‭200, 000‬ אזרחיה. העתונות העולמית לעגה לאדםון, ותוך זמן קצר נפלט זובל מהחוג הפנימי של מקורבי הסולטן. כניסיון לשקם את יחסיו עם הסולטן, גייס לעזרתו זובל באוקטובר 1984 את האדם שחולל נס מה אצל הנשיא מארקוס - ידידי הסוואמי. הסתאמי נקלע לחייו של הסולטן הצעיר בתקופה גרועה שלו. הוא רב באותה עת עם אביו, הסולטן לשעבר, ועם אחיו. גרוע מכך, הגיעו לאחניו דיווחים שהם זוממים להדיחו. נישואיו השניים, לדיילת אוויד ' (הנסיכה מרים) העלו את קצפםשל בני המשפחה המלכותית ושל אחדים מנתיני הסולטנות. הסולטן והנסיכה מרים שוכנעו שהסוואמי עשוי לעזור להם להציל את רסאו. תוך זמן קצר נודע, שחסוואמי נהפך אישיטורו המקורב ביותר של הסולטן תועצו הרוחני. לעתים קרובות דיבר הסוואמי על תפקידי העתידי כנציגו של הסולטן בתשינגםון. למותר לומר שהאפשרות הזו קסמה לי. הסוואמי הפגיש בינינו בשלוש חזדםנויות שונות ועמד על כך שאשוחח עם המלטן בטלפת לעתים קרובות. שכרי בעד מאמצי זה היה תסכול הולך וגדל. נראה שהסולטן אדיש להצעותיי השונות; לא נערך חוזה כלשהו, לא התפתח בינינו קשר אמיתי, ואיש לא שילם את החשמנות שלי בתשיגגטון. בנקודה זו משתלב עדנאן חאשוגי. ברגע שירד חאשוגי מהמטוס בטורונטו, שם הייתי אמור להציג בפניו את הסוואםי, נפלתי ברשתו. הוא היה אדיב, קשוב ופתוח. מסיעה לביתו של אדני מילר (תלמידו העשיר מותר של הסתאמי, כך נאמר לי מפנו) הסמד חאשוג, מ בינו למן הסולטן התגלעה מ‭1984‬ מחלוקת קלה בדבר מסוס ‭727‬ שקנה ממנו הסולטן. כסף, כמומ, לא היה הבעיר" הוא רק רצה לחדש את הירידות עם השליט הצעיר, ובא לבקש את עזרתו של הסוואםי. הפגישה כץ המיליארדר לבץ הגורו היתה הצלתה אדירה. כשעזבנו את טורונטו במטוסו של חאשוגי,

הודיע רוברט שאהין, עוזרו של חאשוגי, כי הסוואמי יבלה את החודשים חבאים בניו־יורק, באורחו של חאשוגי. תוכניות גדולות נשקלו. מספר חורשים לאחר מכן גיליתי שחאשוגי ושאהץ הצליחו, תוך שלוש שעות, לחשוף מידע שלא העליתי אפילו בדעתי בשנתיים של היכרות - לסוואמי יש כסף! הכספים הוחזקו בשמו של אדני מילר, אך השליטה עליחם היתה בידי הגורו. אומדן אובייקטיבי של הונו, בסוף ‭, 1985‬ היה ‭60‬ מיליון דולר. הסמם הגיע ליותר מ־‭100‬ מיליון דולר בתחילת ‭. 1986 ‬ במבסלאחור, נראה שהסוואמי רמז לתאשוגי על ^י היקף הונו, וחתנצל על שאינו מיליארדר. אגדת האשוגי פעלה שוב. רישומי כית המשפט ומסמכים משפטיים אחרים מראים מ הםוואמי העביר לתאשוגי ‭63‬ מיליון דולר בין אוקטובר ‭1985‬ לאוגוסט ‭. 1986 ‬ הסמם הכולל לא יזודע לעולם. נדהמתי מיכולתו של חאשוגי לשכנע את חסוואמי - ורבים אחרים - להלוות לו כסף, או להשקיע בתוכניותיו. אך בסופו של דבר הבנתי שזו בדיוק שיטת הפעולה שלו. האשוגי שיגשג בזכות יכולתו ללכוד אנשים עשירים ומוסדות - החל במשפחת־המלוכה הסעודית וכלה במימשל רייגן - כאשליה של עושרו ושל מחו. למעשה, הוא סחר במוניטין שלו כאיש עסקים מיליארדר. פרשת אירךקונטראס היא דוגמה לכך. חאשוגי היה מעורב בפרשה המשונה הזו מסיבה אחת בלבד: כרי להרוויח כסף. •הלוואות הגשר' שלו, שכביכול מימנו את העיסקה, היו בהלקן אשליה. ההמחאה הראשונה שלו, על סך מיליון דולר, מ־7 באוגוסט ‭, 1985‬ לא עזבת את חשבון הבנק שלו עד לאחר ‭29 ‬ באוגוסט, כשהתקבלו הכספים מאירן - לפי כרונולוגיה שבידי גורמים בישראל. חאשוגי ניסה גם להכניס את פמלייתו של הסוואמי לעיסקת הנשק של אירן. הוא עודד את מנהל־העסקים הקנדי של הסוואמי, מילר, להשקיע ‭15‬ מיליון חלד - כבימל כדי לממן את אוזר ממישלוחי הנשק - ולאחר ממ איים על מימשל רייגן שמילר יחשוף את העיסקה אם לא תחזור לו ההלתאד" V וגמה אחרת לשיטתו של חאשוגי היא טריאר ן אמריקה, ספינת־הדגל של חאשוגי בסולט לייק I סיטי. חאשוגי תיאר זאת כהתחייבות בת I מיליארד דולרים לעתידה של מדינת יוטה, אך נראה מ זה בעצם ניסיון לנפה השקעה קטנה־יהסית. כשנכפתה על טריאד פשיטת רגל, בינואר ‭, 1987‬ גילו רישומי בית המשפט, כי חאשוגי טען שהשקיע בפרוייקט ‭90‬ מיליון תלר. הרישומים הראו גם כי באותו זמן משך חאשוגי מטריאד יותר מ־130 מיליון דולר. והיו גם קשריו של תאשוגי עם משפחת נסמ"קוס, נושא כתב האישום שהוגש נגרו כאמריקה. כתב האישום מאשים את חאשוגי בכך ששימש כאיש־קש לבני משפחת מארקוס כדי לחסתיר את בעלותם על נכסי נדלץ בניו־יורק, שלפי טענות ממשלת קורסון אקינו - נרכשו ככסף שנבח מיזפת המרינה• איפלדה ופרדיננד ודאי לא הת מסתבכים בהונאה בגלל 100 מיליון דולר בלבד (הערך המשוער של הנכסים), בהתחשב בעוברה שיש להם שליטה על מיליארדי דולרים. ייתכן שחאשוגי שיכנע אותם לעשות זאת, כדי לעזור לו. אופיינית לסגנונו של חאשוגי היא העובדה שבעיגומן של כל בעיותיו הכספיות, מא מטיח חמישה מיליוני דולרים ליאםריקן יוניברסיטי* מושינגטון למען הקמת מרכז ספורט על שמו - וכך נמס לכהן בחבר מאמנים של האוניברסיטה. האוניברסיטה קיבלה רק את המילית הראשון מהסכום שמבטח, מידי גד שלישי, וחאשוגי מרח מחבר הנאמנים במאי ‭- '89‬ כנראה משש שלא השתתף בפגישות. בזמנו, סיפק נשיא האוניברסיטה, ריצ'רד ברנדזן, הסבר גלוי לצירוף חאשוגי לחבר הנאמנים מלכתחילה: לדברי נשיא האוניברסיטה, דיווחי התקשורת גרמו לו להאמץ, שעדנאן חאשוגי מא האיש העשיר מותר בעולם. מאנגלית: שדית פוקול

חאשוגי שיגשג בוכות 'מלתו ורמו אנשים עשירים ומוסדות ־ התר במשפחת־המלוכה הסעודית וכלה במימשל ר"גן ־ באשליה של ששח ושל מתו. למעשה, הוא סחו במוניטין שלו כאיש־ עסקים מיליארדר.