⁨⁨מעריב⁩, 25 אפריל 1989⁩ — מנכ"ל אופטימי [⁨כתבה⁩]

מנכ"ל אופטימי

פרופיל

לפני כשנתיים וחצי הזעיק דוד לד את איש מחנהו, עמוס אונגו, לשקס את משוד השיכון והבינוי. הוא בא ועושה. אין הוא רואה משכו בענף, למוות ממספר החבוות המתמוססות: "שלוש שנים הענף שומו על יציבות, מתפתח בהדוגה בהיקף של ‭0־5‬ו אחוזים בשנה". אפילו האינתיפדה לא מומת נזק ניכו, לדעתו. איש ביצוע. וק הקבלנים מתלוננים שהכסף לא נמצא במשוד השיכון, אלא באוצו. מאת אסתו גולדבושס אז מה אם יש כמה חנרש נניה "על הקדשים"? - מנכ"ל משרד השיכמ והבינוי, עמוס אונגר, מתייחס להתמוססות של חברות בניה מובילות בענף כאל עניין שולי: "ב־‭'86 , '85 , '84‬ היו הברש במדות שהסתבכו, אוזרות צימצמו היקפי פעילות לא היה משבר". שאלד, : אמ ש לא - למה אתה קורא משבר? עמוס אונגה למה ששרה היומ בחקלאות. הוא שכה, כנראה, שש קבלן מסוכר כתבות עלול להתאבד. תזכורת: אברהם גינת ז"ל. אצל מנס הנכסים רשומות 48 הבתת בנש שהת־ מוטםו בחמש השנים האחרונות. רשימה חלקיש קלרין, גינדי שכטר ^ף וסלע> ^א. דםקו התגמדה, סולל '' בונה חיה כששי, דרוש* שדיה בע"מ, עברה תהפוכות בעלות. ‭00‬ו חברות שפנו לקבל סיוע ממשלתי לפי

הנוסהה של סולל בונה, יוצרים תופעה חמעידה על• קושי להחזיק את תאש מעל המש אבל המנכ"ל יורה נתונים, כאילו הוא ומשרדו והשר שלו היים בלום אגג'לס, ועל שולחנותשמ מונהת עקומת ביצועים בבניה במגמת צמיתה: "ב־‭1988‬ גרשמו ‭22, 270‬ התהלות בגיה למגורימ, גידול של כ־4 אהוזימ לעומת ‭. 1987 ‬ ‭1. 4‬ מיליון מ"ר לא למגורימ, מול ‭1. 1‬ מיליון מ"ר ב־‭, '87‬ גידול של ‭27‬ אחת". לקבלגימ תעמד סיוע בסכומ של ‭80‬ מיליון ש"ת והמ ניצלו ‭40‬ מיליון ש"ח בלבד. המסקנה שלו: לא נזקקו לכל הסכומ, זאת אומרת שכמעט הכל שפיר. במרכז הקבלנש הפרשנות שונה: קבלנים לא מימשו את הסיוע מכיוץ שהערבויות, שנדרשו לספק, והתמשכות התהליך הפכו את הכסף בבנקיס זמין ומתר זול. קבלניט בוכש? טוב, בגלל זה המ קבלנש מקטרים ובונימ, הראיה בנתוני אוגגר: "שלוש שנש הענף שומר על יציבות, מתפתה בהדרגה בהיקף של ‭10־5‬ אהחש בשנה. נתונש אלה סותרימ הערכש לגבי משון עיס־ קי*. אפילו האינתיפדה בקושי דיגדגה את הענף לפי המספרים שבידו: י אץ אינתיפדה בבניה. ב־‭'88‬ הסתיימה בניית ‭20, 640‬ דירות מספר הגדול ב־‭10‬ אחוזים מסן? התתלות הבניה של שנת ‭. "'86‬ עמוס אונגר קובע. • "לא היה פיגור בסיום דירות*. מי בנש - פועלש ערבש ש מהשסהש: "ב־‭'87 ‬ תעסקו ‭49, 700‬ פועלש מיש"ע בישראל, ב־‭'88‬ שנת האינתיפאדה, ברביע הראשץ תעסקו ‭, 47, 900‬ ברביע השני - ‭, 52, 600‬ ברביע השלישי - ‭59, 600‬ פועלים ערביים מיש"ע'. לגבי תביע האחו־מ, אץ נתונש. ש: למה קבלנש טענו שיש פיגור במסירת ד? תת למשתכנים ואמילו דרשו למחוק להם את הסנק" ציות על אי־מסירת חדות בזמן, בפזענה שהאנשש־ דה לא בשליטתם? ת: *נכון, יש פרוייקטש שנפגעש העבשה משתב־ שת בגלל עוצר פת שביתה שמ• במאקרו, אפקט האי־ רועש ביש"ע על ענף הבניה שולי*. ובת, הכל סוב כמו נפרפומת אכל אד צתך לת בין את המשפסים להלן: "כשלא בונים יותר קשה. כשבונש זה רץ. אני לא מסתת עמ הזמן, כי כשלא מנש הבעיה היא אין־ לתיז את הבניה". עמוס אונגר הגיע למשרד השיכון שכינוי לא רק

לנער את הענף אלא גס לעשש סדר במשרד. משכורת שמנה לא מצא שמ. מ־‭5000‬ שש בחשש נותתם לו ‭2, 700‬ נסו. מזה יורדש משכנתא שובות אחרימ. ‭1000 ‬ ש י ה כל הורש. מ, שכחנו את תכב שנהג הצמודים, אבל אתם אי־אפשר לקנות בסופרמקט. לעומת זה התנאש חמצומצמים מאפשרים לתש בשליחות: "הייתי שמח לתווש יותר, אבל אסור להעלות את השכר, כי אסור ליצור פער גדול יותר בין שכר המנכ"לים לכפופש להם. ש אס יעלו את המשבשות לא שש לזה ביטוי למה שמשקיעימ". חוש תמת: "לא ראיתי כתבה על מנכ"ל שלא יבכה שהוא עובד ‭16‬ שעות ביממה". אשתו, מיכל, עובדת במשוש חלקית. עושה דוקטורט בחוג ליהדות בת זמננו על גטו לודז'. מיכל ועמוס אתגר עם שלושת ילדשם מתגורתם בדדמש־ פחתי במבשרת ציון. ש: נשמע סתת צנוע מהתאש החודשי? ת: עושים מיבצע פעם בחיים. קשה, לוקחים הלור אה, מגלגלים אמה אובר דראפט, כמו' כל עם ישראל". עמוס אונגר, בן ‭, 42‬ נולד בעפולה. גאה בישום של "דור שביעי בארץ". הוא מבליע את ירידת משפהת אביו, אביתר, לארצות הברית בגלל מצוקה כלכלית, בעובדה שחזר לארץ לבדו ב"גיל ‭18‬ או ‭. "19‬ בן אמצעי. האח הבכור, דתד, ממשיך את העסק של אבא, ומנהל את מלון כרמל בעפולה. 'קסן, סך הכל ‭25 ‬ חדרים". האח הצעיר, גמרא, עורר דין בתל אביב. לפני שניהלו את המלץ *אבא הש נהג מונית הרבה שנים". בקטע של החשיפה המשפהתית עמוס אונגר נסחט בקושי: *את מי זה מעניין". תא מתגונן וקופץ מעורו לשבח ולהלל את הבוס שלו, שר השיכון שבימי דש לוי. ש נושא מעניץ, לדעתו. כאן לא נגמרות לו המליט. שפוט של השר, הושב שלוי קורץ מהחומר, שעושה טפסן בבניץ לראש ממשלה. חתך דיבות מצלצל מוכר, אינו מזכש את האוקטבות והצליל בהמ משתמש השר הנערץ עליו, אלא דווקא את אריק שרון, לא ממחנה לוי כשוע. המ דר מש רק בקול, כי בגודל ששב הגוף למשל, הם הפכים גמותמ כמו דש מול גלית. על עמום אונגר מתלבשת יפה ההגדרה "איש קטן גדול". הוא חזק בביצוע, שולט בתפקשו - מעשש עליו במרכז הקבלנימ, מעת הסקטור הפרטי בענף. אולי מנפנפימ לו כך בדגל "שמור לנו ונשמור לר". קויידה צבאית הקול הפיקשי מתקשר לקריירה הצבאית ברקורד שלו: במשך שנה היה הנד הפנימיה הצבאית בחיפה ועזב "כי דרשו מאיתנו להתחייב לשנתיש קבע אחרי 'שלוש שנים בפנימש, ושנתיש שצי סדיר. חזרתי לע* פולה להשלים בגרות. בסופו של דבר עשיתי שלוש שנים קבע". חשתחרר בדרגת סרן, קודמ במילואים לסגן אלוף. "המס אני םא"ל מיל' בשריון, חתחלתי בקורס טיס ולא השכלתי לסיימ אותו". "פייטר", רדף אחרי ה"אקשן• וכר היה מ"פ בתעלה במלחמת ההתשה. בילה שנתייט תחת אש ונשאר בגלל שמואל גונן, גותדיש, המח"ט. "תא דיבר איתנו ציונות והחלטנו שהשמש". הרעיון הוא "לתש 'אץ' בדברים החשובש", כפו ליטול חלק בתקריות בגבול הצפץ ולא לשמור על בן גודמן בשרה מקר. "הייתי מ"מ, סג"מ. כל אותט שבר עיים עשיתי שני דברש - חרפתי וגשפתי, לא אהבתי את הימצאות בן גורית בשדה בוקר, וכל תמן הקשבתי לרדיו שמא תהש תקרית אש בצפון ואפספס אותה. "לפני מאי ‭, 1967‬ הכוננות הגחלת היה לי עימות עד סירוב פקודה. המ"פ שלי היה אביגתר קהלני. חילקו את המחלקות, חלק ממזרח לירדן בקו הקדמי וחלק ממערב לירדן, כביכול בעשף. אשי עמו מאחור, כמובן. מזל רע באותה תקופח. נאבקתי, טענתי שקר פחתי בסיבוב קשט ועכשיו אני צריך להיות קתמה. סירבתי ללכת למקומ שאמרו לי. עימותימ, צעקות, ונתרצו. עשו לי ג'ססה". את צעדיו תאשונש בזהות מפלגתית עשה בפעילות בנוער העובר ובתנועת הצופש. "אני מפליל את עצמי. צתן־ להגש שהישי בבית"ר. אני פקש מדינה עמ זהות פוליטית. כשהשתחררתי מהצבא הצטרפתי לחרות למרות שבעפולה לא תה זכר לבש"ר, לאצ"ל וללח"י. הסביבה הטבעש השה תנועת העבשה. הגע־ תי להשקפה זו דרך קריאה. בגיל ‭16‬ נתקלתי בכתבי זאב ז'בוטממקי, המדד של מנדט בגין". ש: אשה מצאת אותבת ת: בספריות. התגלגל לידי ספר אחד או שניים. גיליתי שיש עולם אתר, אקטמרזם ציוני.

אם כך, מדוע לא גךיידה פואטית? ת: לא מתאש נמה לעשות עבשה יצירתית. ש: שר לא עושה? ת: שאי. קסונתי לתות שר. כף הסתפק בפעילות בסניף ירושלימ, חבר מרכז חרות 'מעורה במערמת הבחירות*, כהגחשו. באתרו־ נה פתות: "מבתינה ציבורית עדיף שמנכ"ל לא יהיר פעיל בבהירות". ש: אלא נבחר אי, מה המת לעצמך? ת: לא הייתי תלר לאיבש. ש: אתה צמוד ללוי? ת: בההלס אני תאה אותי שד עם דש לר - לפני שהייתי מנכ"ל, כמות עכשיו, וגם כשאסיים. ב־‭1970‬ השתתרז־ מצה"ל, "הלכתי ללמש באוניבת סיטה העברית מדעי המתנת שסים בינלאומיש קות סיס במינהל וכלכלה. התהלתי תואר שני במדע המדינה •. פרנםומ "קצת הלטותת חסכונות מהצבא, שמירה באוניברסיטה, מיפקד אוכלוסין בלישכה לסססיםטי־ קה*. מלתמת יש המפשים קטעה את הלימשש לאתריה גגמו־ מצב הרש להמשיר ללמוד בגלל *תתונת ילדש עבשה". "שומעים, יודעים, מסתובבים איכשהו התגלגל לעגף המש "הציעו לי את תפקיד מגהל אגף פישזז על הבגש בעיריית שושלש". ש: איך הנעת לשמ? עמוס אוגגר אמו הושף מקח־בש שומעש ישעש מסתובבש במשן־ ארבע שגש התמודד עם הריגות הבגש בבר רה, נוכה בהריסות, טעמ אלימות העגץ ביצועמם ש־ נש את אמ הפמה לקשריו האישיים בענף. הכש תכרות בניה, קבלנימ, מהנדסים, ארכיטקסים, מתכנני ערש עד שבשלב מסרים יצא לעצמאות ופתה משרד לקידום תשול פחייקטש תמת־ נדל"ן שמות בענף

הבנש. קרוב לשנת טעמ עצמאות. הלומ ההתעשרות נגנז מתר נצו תשר דת־ לד שקרא לו לדגל המנכ"לש. שלוש שנש כמנהל סניף נתנרת אלקטדה מספי' קש לו לתחץ רץ על הסגשה ל"ידיים פרסמת". התע־ סק רמעליות, מכירות, התקגות ותתזוקה, והתאכזב: "ראיתי שאץ הבולש מהותיים כץ קונצרנים גתלש לגופים ציבוריים במרמה. פת ושמ יש מאבקי כות, לתצים פולשיש ישגו קלישת כל אהד מגסה לקדם את מקורביו, ליצור מוקדי בש, חמת מאד לעירש, לממשלה". ש: אתה לא מחטיא, לא לממשלה ולא לעידיה? ת: 'לא מתמיא לאלקטרת. אומרימ שבתוץ הכל יעיל, מאמש חשש תכל 'מלשיט', בכל משם אותמ איגסרסים ומאבקים, למעט עובדת אתת, שבתברות הללו המסרה תעיקרית עשיית תשש כסף, ולפי ש אדם נמדד'. אתרי אתנתתא של מספר תודשימ, כמנהל מתוז יחשלש מזכרת דםקו 'נמונסטר י הגדת של המומות דאז", קיבל 'הצעה שאי־אפשד לסרב לה • לתות מגתל החברה לשיקום הרובע היהודי בירושלימ. מיפגש עבודה ראשון עמ דוד לוי, השר הממוגה. עבר שם *תמש שגש מרתקש'. השאיר שם תתם אישי: מוכרים בתיט לאו דווקא לגוטשי ‭, 1948‬ אלא לכל המרבה כמתיר. מגפגף מסיון שרכש: 'עבדתי עם מלמ. ההל מהשר דוד לוי, דיש ראש העיריה טדי קולק, רבנש ראשיים וכלה בכל אנשי המקצוע. אשתנו חפלומסש ראשי ערים". מגע בכל התתומים - פירסום, שיווק, בנש מדע. אין תקציבים במרמ הקבלנש אומו־שעל עמום אתגר "תא נורא רוצה לבצע. אבל אין לו תקציבים. מי ששולס במשרד השיכון הוא שר האוצר". דוגמה: הקבלנים ביקשו משר השיכון להסיר את המיגבלה של גודל

דשה לצשן־ זכאות של זוגות צעירש "יותר מ־‭88‬ מש לא מקבל משמתא", אומר צבי מדידטן, תבר מרמ הקבלנים. "שר השיכון אמר מסכים, אבל את הכסף למשמתאות מעבש משרד האוצר, ותא אמר לא". תקף הסיוע למשמתאות א‭1989‬ תא כמיליארד שקל, תקציב הפעולות כמשרד השיכון: ‭400‬ מ־ליון שקל. הן עמום אתגר ות הקבלנש תושבימ, שצריר לתריד את התכש למשתמש לתת להם כסף מתר זול, ־ ס יאיצו את הפעילש בענף. ומגיל במשרדש שהם אדוני תיירת כשהקופה על אמת נמצאת באוצר *יש דכש עם משרד האוצר. תתבש רצוונש, 6 אחוז בתלוואות רגילות, 9 אתוז להלוואות משלימש, כמו לפני שנתיימ, כשהריבית למשכנתאות מכספי בנק עמדה על ‭13־12‬ אתוז. תום הבנקים שדו למסה מ־9 אחח". ומדוע לא תמת הריבש לכסף של משרד השי־ כץ? - מעלה המנכ"ל בעש ומצפה לתז־תת הציבור. כאב ראש לא קסן אבל חמבי צפר לו, אם תתממש התחדת על עלש גתלה הצפרה מן הגוש המבייטי. ש עלול ליצור יבש" במלט ולמש על קרקעות לשטות מבשוש. אתץ ספיד, סגן נשיא מרכז הקבלנש מעש, שעל הבום בעלש תא לא קרא בעיתונש אבל יש לו מקר רש משלו שקבלגש כבר תדחו לגבש תמש חדשה לבגיית דשות להשכרה. העיקרון: במשם לתת הסמת לעולות להעניק אשן לקבלן שיבגה להשכרה שרבה. ההיצע ימתן את דמי השכיתת, שיה תמ לשמ את העולש מהר, לפני שבמרכד הקלשה תתרחש התפוצ־ צות אוכלוסין. את תעש תה כמ אכלנו בעמ רש כמה תגמ־ אש בשסת של קבלנש שהתתייבו לפעול במשך חמש שנש בשוק 'המשכשים בלבד י . תעיון עריץ לא נקלט. אר מבתינתו של מנכ"ל משרד תשיכון, תמונה ששה של עלש תתיב עשיה וכאן נמס עמוס אתגר למגרש משתקים בשי. אולי אז יפסיקו קבלנש לכנות אתמשרד השימן משרד המשתמש ‭IV ‬