⁨⁨מעריב⁩, 21 דצמבר 1987⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

נחום סטלמר‭,, ‬ראש הזהב של הפועל פ"ת ונבחרתישראל - מה קורה איתו כדורגלן מהאגדות היום‭m?‬ למראית עין דומה היה כי לסטלמר המאמן ניתנה הזדמנות לעלות על דרך מלך גם בתחום הזה של הקריירה: הפועל פ"ת החזירה אותו הביתה, כמנג 'ר m על פני השטח, מסתבר , המצב שונה לחלוטין: םטלמר הוחתם על מסמר המפשיט אותו למעשה מכל אחריות ממשית. אסור לו להתערב בסגל הקבוצה‭,, ‬בשיטות האימון או בניהול המשחק. פירושו של דבר: בהרכב מנג'ר מן היציע m דיוקנו של כדורגלן ענק שחי ונושם את המשחק 25 שעותביממה, אבל מן הרגע בו תלה את הנעליים מחפש, לרב ללא הרבה תענוג, את האור בקצה הדשא

» אלי קמיר ‭* M i‬ . כשאורי קרני העלה בסיום העונה שעברה את ‭W1 V‬ js הרעיון להחתים את נחום סטלמך בהפועל פ"ת - ר הרבה גבות הורמו‭". ‬צריך להחזיר את נחום למפת ן הכדורגל‭, "‬הסביר קרני‭". ‬זה לא בשב י לו , זה גדול , ן עליו" - החזירו המתנגדים. נחום מצידו, החריש. סטלמך, אגדה וסמל במועדון הזה, הבין טוב 1 מאוד שרעיון כמו זה של המזכיר יכול לשמש _מפ־ _p לט טוב מאד למצב קשה עבורו‭". ‬זו באמת ההצ־ | עה היחידה שקיבלתי‭- :'‬ הודה בכנות‭". ‬אני רק ן מקווה, שאין כאן מצב של חסד נעורים‭. "‬ ן אורי קרני העביר את ההצעה שלו בהנהלה. שכנע את חחברים שנחום הוא האיש‭". ‬לא פלא ‭ft , "‬ מספר המנהל דאז עמנואל אופיר ‭", ‬ההנהלה הנוכ־ I חית מורכבת מאנשים שזוכרים את הדור של i נחום. אנשים שהסנטימנטים אצלם גברו על הה- ' ניון. אני כבר אז אמרתי בפרוש שאחרי העבודה !היסודית שנעשתה ב־4 השנים האחרונות אין I מקום לאדם כמו נחום סטלמך. סטלמך יגיע לא‭-!-‬חר 0_ו שנים בבהם היה בתחתית הכדורגל ויהפש | הצלחות מיידיות. כשאלה לא יגיעו, הוא י בקש If לקנות אותם בכסף. לרכוש שחקנים יקרים, כמו | בעבר ‭§ . "‬ על הסיבה האמיתית למינויו של סטלמך חלוקות הדיעות בפ"ת. יש הטוענים כי קרנ י רצה בד־ § רך זו להשיג שלטון בלעדי. לעשות באגודה כבשן לו‭". ‬אצל גיורא שפיגל לא יכול היה קרני להתע־ 1 רב. ברור היה לו שרק בובה כמו _םטלמך תאפשר לו להעביר כל חחלטה‭. "‬קרני: "זו עלילה נתעבת, i שקר וכזב. עובדה שהצענו לגיורא להמשיך והוא 1 לא רצה. החתמנו את נחום כי הוא דמות בהפועל 8י פת. האמנו שהוא יצליה‭. "‬האידיליה ששררה לפן תע בין הצמד סלטמך־קרני נתקבלה בתמיהה. | מקורבים לשניים זוכרים היטב את דעתו של fi נחום על אורי, במיוחד בקדנציה הקודמת בה שין' מש קרני מזמר המועדון. ‭jj %‬ _גחס‭":‬כשם שלא אמרתי 1 ן מילה על גיורא, כשעבדה' ‭, mm I [‬אין mm _שאעשה ‭1 \‬ זאת עתה‭/'‬יודעי דנר 1 מ_^חם שדווקא גתט הוא ן הלויאלי וההוגן כלפי נחום מכין כל אנשי המערכת

jj הרבה תוכניות היו לסטלמך. הוא האמין שהן כפפה שנזרקה גוררת אהריה נוף שלם תאב לטין פול, להדרכה. ראה עצמו שוב יושב על הספסל, ן רץ עם המשרוקית. מתברר, שהתוכניות של סטל־ | מך לא בדיוק חפפו עם כוונותיו של מאמן הפועל 1 פ"ת מהשנה הקודמת, אברהם גרנט. גרנט לא הס־ § תיך את דעתו על מינוי סטלמך והבהיר מיד כי | איננו רואה עצמו כינור שני. ההנהלה, אשר לא ן יכלה להתעלם מהפופולאריות הרבה לה זוכה ן המאמן הצעיר, הצהירה אמנם כי עדיין מוקדם ן לתת לו בלעדית את השרביט, אך בהדרי הדרים ן נשמעו הדברים מעט אהדת. שם הובטחה לגרנט § בלעדיות מקצועית ואילו סטלמך, כדי למנוע g צרות בעתיד, הוחתם על מסמך סודי בו מובהר כי 1 אין באפשרותו להתערב בסגל הקבוצה, הרכב, ן שיטות האימון וניהול המשחק. על המסמך חתומים נחום ושאר חברי הנהלת הכדורגל. פה למע-

שה קיבל מינויו של סטלמך תוקף פרוטוקולי בל־ בד. תוכניותיו של נחום שונו מקצה לקצה. מהאיש במגרש הוא עבר לתפקיד מילולי גרידא, ללא כל נגיעה בצד המקצועי. כמשימה ראשונה הועמדו בפניו חוזי השחקנים. הוא קיבל תקציב, ברכת הדרך ויצא לסגור עם שחקניו לעונה הקרובה. על

דרך ניהול המו"מ של נחום מהלכים סיפורים רבים. מהמשרד המכובד של גיורא הועבר רוב המו"מ לכר הדשא. שם, בכל מיני פינות, הסתודד נחום עם השתקנים, ניסה להגיע להבנה‭". ‬הפילו על נחום תיק שהוא פשוט לא בנוי לו‭, "‬מספר אחד השחקנים‭". ‬מו"מ זה דבר מכובד, דבר רציני. נחום בכלל לא פרטנר לקיום מו"מ‭. _"‬שחקן אחר

_סטלמך היה ידוע גם בהתפרצויותיו. עכשיו הפן מופנם ושקע

מספר: "כ ש ההבד'ה דאו מי עומד מולם - הבקשות הר אשו נ י ות ש ל הם גדלו‭. "‬ה ע ובד ו ת מס פו רת שחוזי השחקנים העונה גדלו ב־30 עד 40 אחוז מהעונה שעברה‭". ‬למרות הכל, החבריה לא יצאו מבסוטים‭, "‬ מבהירים שם. מוקשים רבים ציפו לסטלמך בבואו לסגור הסכמים עם השחקנים. ניר לוין, רוני ג'רבי ועוד מספר שחקני מפתת ביקשו תוספת ניכרת לשכ־ רם. נחום, לעומת זאת, נאלץ לתמרן עם תקציב קטן שלא שונה משנים קודמות‭". ‬זה לא הוגן - מה שעשה לו אורי קרני‭, "‬מספר מקורב לקבוצה הבקי בפרטים. נתנו " לו תקציב קטן והוא דווקא פעל יפה למען האינטרסים של האגודה. בסופו של דבר הוסיף קרני סכומים ניכרים ושבר לנחום מנהיגות‭. "‬קרני לא מסכים גם לקביעה הזו‭". ‬אפילו אצל גיורא לא תמיד הכל הסתדר. חשבנו שניתן יהיה להמשיך באותו תקציב. התבדינו‭. "‬ מיד כשנחתמו חווי השחקנים, נגמרו למעשה כמעט כליל תחומי התערבותו של סטלמך. הוא נאלץ עתה לקיים את המסמך הכתוב כלשונו, ובמילים אחרות - עבר הסבה ליציע. לפני כחודש וחצי קיימו חברי ההנהלה פגישה לא רשמית בביתו של אחד מהם בה הגיעו להחלטה כי אין נחום עומד בציפיות ולמעשה הוא מיותר במועדון‭". ‬זה לא נכון _שחוא מיותר" אומר אחד מחברי ההנהלה שנכח בפנישח‭". ‬נחום לא לוקח סמכויות, לא יוזם דברים. תאמת שבמחלקת הנוער הוא עושה עבודת מצויינת‭. _"‬קרני לא מוכן למסור את דעתו לציטוט‭". ‬חשבונות נעשה בסוף העונח‭, _"‬חוא אומר.

באופן טבעי מסרבים שחקני הקבוצה לחביע בפומבי את דעתם על המנג'ר שלהם. שלא לייחוס הם משמיעים הגדרות מגוונות. חדיעות לא חלוקות על פי רוב. העדינים יותר קובעים פשוט שהחליפה גדולה עליו. האחרים משתמשים בביטויים כמו"בורג חלוד במערכת‭", "‬אוהד, לא יותר מזה‭", "‬כשלון חרוץ‭. "‬ םטלמך עצמו‭-. ‬סבור שחתפקיד בחחלט מתאים לו. עם חשחקנים עצמם הוא כמעט ולא מקיים מגע מקצועי. נכון, הוא מגיע יום יום לאימונים, אך שם הבמח חיא של גרנט. מערכת חיחסים בין השניים סובלת מעליות _וירידוח. נרנט עצמו סרב להרתיב את חדיבור ואמר"כשם שלא אמרתי מילת על גיורא, כשעבדתי איתו, אין סיבה שאעשה זאת עתה‭. "‬יודעי דבר מספרים שדווקא גרנט הוא הלויאלי וההוגן כלפי נחום מבין כל המערכת. בן ‭. 52‬הרבה שנים בכדורגל. הרבה כותרות

נזקפות לזכותו. אתרי 20 שנה תזר להפועל פ"ת ומצא אותה שונה מבעבר. על היכולת שלו כשחקן, דומה שאין עוררין. לא כך הם פני הדברים כשמדובר בסטלמך המאמן‭". ‬אנציקלופדיה של כדורגל‭, "‬מכנה אותו אחד מחברי ההנהלה. ואילו אחר טוען: "איש רדוד ושטחי שהבנתו מוגבלת‭. "‬ חברים יודעים לספר שבימים חטובים שלו התייחס נחום לסובבים אותו בזלזול והתנשאות. "עובדה שלבד מבועז קופמן וגירי חלדי הנמצא באוסטרליה - לא נשאר לו שום חבר‭, "‬אומר עמנואל אופיר. אופיר, אגב, חיה אחד המקורבים לנחום כמעט 40 שנה. השניים לא מדברים כעת ויש הטוענים שזה בגלל כעסו של נחום על אופיר כי לא דאג שיחזור מוקדם יותר למערכת. סטלמך לא חסתיר במשך חשנים את כעסו על כל אחד ואחד שתפקד באגודת האם שלו. כך היה גם עם חברו בועז קופמן. מחוץ לכדורגל חוא ידוע כאיש משפחה. אוהב לחיות בבית, עושח בשביל ילדיו מעל ומעבר. קריירת הכדורגל שלו מחווח את אחד הגורמים למצב כלכלי שפיר המאפשר לו לתמוך בילדיו ביד רחבה. סטלמך ידוע היה, גם אז, בימים שמ־ נהלי הבנקים הכירו את שחקני הכדורגל רק דרך כר הדשא, כאחד שיודע לדאוג היטב לענייניו ולמצבו הכספי. לבד ממשכורת נכבדה דאגה הפועל פ"ת להעביר לו כל חודש בונוס של 300 לירות -

רק שלא לייחוס משמיעים שחקני. הקבוצה את דעתם על הממיר שלהם. הדיעות לא חלוקות על כי רוב. העדינים יותר קובעים פשוט שהחליפה גדולה עליו. האחרים משתמשים בביטויים כמו "בורג חלוד במערכת ‭", "‬ אוהד , לא יותר מזה ‭"/, ‬ כשלון חרוץ " סכום נכבד באותם ימים - שלא היה מעוגן בשום הוזה. מה בדיוק קרה לאגדה ששמה נחום סטלמךז קשה לשים את האצבע. מקפטן הנבחרת המזמן שחקנים, מנפה ועושה כבשלו, הפך "ראש הזהב" למופנם ושקט. כשהוא מאמן, אגב, ידועות דווקא ההתפרצויות וההתנהגות האימפולסיבית שלו. בשנים הראשונות דווקא הצליח בשטח האימון. הנפילה באה מאוחר יותר‭". ‬הפחד שלו לרדת מהאולימפוס הביא לנפילה‭- '_'‬ טוענים הסובבים. נחום אוהד כדורגל. אוהב מאד. עמנואל אופיר מגדיר זאת כאהבת בלתי מוגבלת ובלתי רציונאלית שמטשטשת את התתומים בסופו של דבר. "כשהוא לא מצלית הוא נכנס לדכאון אמיתי‭. "‬על חריצותו, נכונותו לעבוד ורצונו להצלית אין הול־ קים‭". ‬כל מי שאומר שנתום מאמן בשביל בצע כסף - הוא קנטרן‭, "‬קובע אופיר. לצורך הכנת הכתבח הזו לא הסכים סטלמך להתראיין. מסיבות השמורות איתו הסביר שאת דבריו יניד בסיום העונה‭". ‬אני מסיק מסקנות כרגע' בסיום העונה אדאג לבצע אותן‭, "‬הסביר. אולי בדי להבין את אהבתו העזה למקצוע ממנו גדל ובזכותו יצא מאלמוניותו, כדאי לשוב ולקרוא את המילים שאמר בתחילת העונה בדאי־ _1ך למעריב: "אין לי חרבה פחדים בתיימ, אבל אני בהחלט פוחד מהרגיג הזה שלא אהיה עוד, על המגרש. כמו לכל דגר טוב, גם לזה וז'־יב להיות סוף ובשבילי זה באמת יהיה הסוף. אצלי, אין חי־ ים מעבר לכדורגל‭". ‬