⁨⁨מעריב⁩, 15 דצמבר 1987⁩ — ספרים לעזרת מחשבים [⁨כתבה⁩]

ספרים לעזרת מחשבים

הפרת המחשב 1 מגלים את _המחשב־אישי הדרת תגלית. בהוצאת המרכז _לטבגוא־גיה חינוכית, אלתר מחשבים" ‭BATMI‬ טכנולוגיה מתקדמת. מרכז: דיר צביקה מרום. המרכז לטכנולוגיה חינוכית יכול בהחלט להיקרא חלוץ ההוראה באמצעות מחשב בישראל. שיעורים באמצעות מחשב תוא"ם ניתנו עוד לפני שמישהו הכיר את המושג מחשב אישי. אבל רק לאחרונה‭15, ‬ שנים אחרי, החליטו כמט''ח, כי זמנם הגיע להכיר במחשב האישי, וכעת מוצעת סידרת ספרים ולומדות למחשבי פי־םי, תגלית, היוצאת בשיתוף עם החברות אלדור ‭. BATIVn‬ הכפר _הראשק בסידרד: וזכרת המזזשב. המחבר, ר"ר צביקה מדוש, נקט בגישה ההומוריסטית: בליווי ציוריו המשעשעים של חיים ארלבאום_, הוא לוקה את הקורא למסע להכרת המחשב - החל במושגי יסוד והמשך בחלקי חומרה, יסודות בייסיק ומערכת דוס. נחמד ומשעשע. אבל בגישה. ההומוריםטית יש בעיה אחת: הקורא מאבד ידיים ורגליים בסבך החוכמות והאיורים. מרום פותר חלקית את הבעיה בסכמו את החומר העיוני בסוף כל פרק. הספר השני, תיוקל_( כולל גם תוכנה. בחבילה מצויה תוכנת בסים נתונים לכל דבר, כרטסת ממוחשבת כפי שקוראים לה, וספר לימוד. כאן כבר חורגים המחברים, פראהד ‭<_py_>‬ מורדיא;וצכיקה מרום, מהשע־ שוע שבהכרת המחשב. לימוד עצמי, בעזרת ספר הלימוד והתוכנה, מאפשר היכרות עם מושגי היסוד של בסיסי הנתונים. כהמסר הסידרה יבואו גם _קל־חשב, ללימור מושגי יסוד של גיליון נתונים אלקטרוני, וכוח המוח: 25 משחקי מהשב מכו;אהד, משחקי סימולציה, לוגיקה, לשון ואכ"רכ"ה. כמס י ח הוחל גם בהסבת תוכניות הכרת המחשב הקיימות למחשבי פי־סי. באן מדובר במערכות לימור, שבהן הושקעו מאמצים מיוחדים בתחום הדידקטי. קל־ דע, למשל, המשמשת ללימוד בסיסי נתונים, אינה מסתפקת בלימוד אופן ־הפעלה, אלא יורדת לשורשי החשיבה ואופן הסקת המסקנות ממאגרי מידע. מהפיכה של ממש כשיטות הלימוד המקובלות במערכת החינוך. טל שחף

מחשבים ותורת השטויות לוגיקה לחושבים ולמחשבים, מאת אברון סול־ קוב. מהדורה רביעית. הוצאת אקדמון‭363. ‬ עמודים. בשנים האחרונות קיבל חמחקר בתחום הבינה המלאכותית תנופה רבה, ושפות לוגיות כמו ליםפ או פרולוג כבר אינן בגדר שעשוע אינטלקטואלי כלבד. אחת ההשפעות המעגיינות היא, ההשתלבות עם הפילוסופיה, כלומר עם תורת הלוגיקה. זו המהדורה הרביעית של הספר, היוצאת 14 שנים לאחר הראשונה. פולקוב מתחיל את המסע אל מבוך הלוגיקה בטיול

מודרך "בבית החולים לחולי שכל ע"ש אריסטו‭. _"‬תוך ניתוח שגיונותיהם של המאושפזים‭")‬הכלב הוא בשעח שש‭", "‬מרביצים וכלבים לאט אפס־אפס‭, ("‬לומד הקורא כללי יסוד ב"תורת השטויות‭. "‬משעשע ומחכים. אבל הספר הוא ספר לימוד ביסודו, וההמשך מטיח בלומד מושגים נשגבים כמו טבע להיסק‭., ‬מטה־לוגיקה, כימות, גלופות סמנטיות ועור. לומדי לוגיקה בחוגי ההנדסה או הפילוסופיה בוראי ייזכרו ברטט בשעות הקשות, שבהן הוגיעו את מוחם בכגון אלה. פרקים מיוהדים במהדורה הנוכחית מוקדשים ללוגיקה ממוחשבת: טכגו־לוגיקה, תורת האוטומטים, לוגיקה באמצעות בייסיק(שמחליף את הפורטרן במהדו־ רות קודמות) ומיקרו־פרולוג. אלה יכולים להיות לעזר רב לכל העוסקים בתחום הלוגיקה במחשבים. טל שחף

קלי־קלות לבעלי נסיון קלי קלוטומ מאת דרור שמרלינג. חוברת עזר לשימוש בתוכנת לוטוס. עריכה והוצאה לאוד: דפנה יעה טמיר‭72. ‬ עמודים. המחבר, מהנדס מערכות מידע בוגר הטכניון, הרצה בקורסי לוטוס. גראה, כי הוא שם דגש על בעיות שונות בהן נתקל במהלך הקורסים. קשה להניח, שאדם אשר לא שמע מימיו על לוטוס, יוכל להתיישב עם הוכרת זו ולהתחיל לעבוד. חסרה בה ההדרכה המפורטת על איזה כפתור ללחוץ קודם ועל איזה _אחר־בך. המחבר מפנה את המשתמש הבלתי־מנוסה לתוכנת הלימוד, המתלווה לתוכנת הלוטוס ולספר המקיף והמוסמך יותר ללימוד לוטוס 3־2־‭- 1‬ המדריך למשתמש, המסופק על ידי היצרן. מי שכבד למד לוטוס במסגרת זו או אחרת, ויש לו _נסיון ראשוני בתוכנה זו, ימצא בחוברת תועלת בתחומים הבאים. • • סקירה מפורטת ושיטתית של האפשרויות המצויות בתובנה. • תרגום לעברית של הפונקציות השונות, המופיעות, כמובן, רק באנגלית. • הערות על תקלות העלולות לקרות תוך כדי שימוש בפונקציות ובמהלכי העבודה השונים. דפנה ועדן טמיר הוציאו את החוברת בהפקה עצמית ראויה לעידור. ניתן למצאה בעיקר בחנויות באי־ זור חיפה, או בטלפון ‭. 04-210824‬ ל. מנחם ‭!_pmpgi dBASEIll‬ _קדייז . ‭m-‬-ן דיבייס בפשטות מדיד דיבייס 3 פלוס מאת אלן סימפםוץ. תרגום: אביעזר אילת. הוצאת באג _מחשביס‭372. ‬ עמודים. הוצאת באג ממשיכה, באופן שיטתי, בהוצאה לאור של ספרי מחשבים בעברית, הממלאים חלל בלתי נס-

בל. בין השאר נעשה הדבר על אפם ועל חמתם של יבואני התוכנות, אשד חוששים לפגיעה בסיכויי המכירה שלהם. אל הספר מצורפים הסברים בעברית, קטנים עור יותר הסיכויים שהצרכן הישראלי יהפוץ לקנות תוכנה, למרות ספר ההפעלה באנגלית המצורף אליה. הספר הנוכחי מתייחס לתוכנת _דיביים של חברת אשטון טייט_, שהפכה מומן לסםנדרט בעולם בסיסי הנתונים במיקרו־מחשבים. זה המקור וקנה־המידה, שאליו שואפים כל האחרים. לראשונה בעברית, מוצע ספר שמאפשר למשתמש לעשות שימוש מתוהכם יותר בתוכנה שרכש(או העתיק‭. (‬ הספר מיועד למשתמש המתחיל. הוא פוסע צעד אחר צעד, החל מהעלאת התוכנה למחשב, וכלה ביצירת יישומים מושלמים. עם זה, הוא נוטה להדגיש את הצעדים הראשונים, ולקראת הסוף גיכר קוצר גשימה, אשר מחמיץ משהו דווקא את הנקודות החשובות למשתמשים הותיקים. ההסברים פשוטים וברורים. בל כך פשוטים, עד שאתה מתחיל לחשוב שמא אפשר להסתדר ללא עזרתו של הספר. גם הדוגמאות המובאות, פשוטות וענייניות. אפשר לקחת בידיים וללמוד. מי שמחפש את הפטגטים, הטריקים, העקיפות ושאר הצ'ופרים, לא ימצא אותם ביד רחבה, זה בפרוש ספר יסוד. מלמד אך לא מחכים. אפשר גם לציין את הפורמט המכובד של הספר, שאינו מזכיר אוסף רפי טיוטה, ואת התרגום הקריא בהחלט, מה שאינו מובן מאליו, כך מלמד הנסיון, בספרות מחשבים מתורגמת. טל שחף

המדרךןו1זלםט-ל1מ01_־ I נ ויל גי ר ‭2 no‬ ניהול עסקים עם לוטוס המדריך השלמ של לוטוס ‭1-2-3‬ מאת אדואדד באראפ. תרגום: מיכל כן אלי. הוצאת אדכימדס. 383 _עמודיפ. ספר מתורגם זה נראה כאחר המקיפים שיצאו בעברית ללימור הלוטוס. הספר נועד הן למתחילים והן למתקדמים, ויש בו שילוב של הדרכה ישירה בשימוש בלוטוס עם דקויות של שימושים, בעיקר _בתחום מינ־ הל העסקים. המחבר מציג בעיה של מפעל, ניהול מלאים, כדאיות השקעה, אלטרנטיבות רכישה וכדומה, ומתקדם יחד עם הקורא בפתרון בעיית המפעל, תוך לימוד השימוש במקשים המתאימים. ההתקדמות, עקב כצר אגודל, נראית במבט ראשון מייגעת כלשהו. נראה, שניתן ללמוד מהטקסט לא רק הפעלת לוטוס, אלא סוגיות נבחרות במינהל עסקים. לעיתים אתה שואל את עצמך, אס הקושי בהבגת הטקסט נובע ממורכבות הפעלת הלוטוס או מהקושי בקלי‭--‬-טת התאוריה העיסקית שאותה הוא בא לשרת. מבחינה זו, יש כאן ערבוב של האמצעים עם המטרה. מבלי שהתנסינו בכך ממש, נראה שניתן להתיישב עם הספד מול מחשב אישי ולצאת לדרך, עם סיכוי טוב להגיע לרמת הפעלה סבירה של תוכנת הלוטוס. אר נראה, שניתן היה לעשות אותה דרך ביתר קלות ועם פחות משא על הגב. הרושם הוא, שמרוב עצים לא רואים את היער. לגבי המתחיל, הסכנה היא בכך, שהעמדתו ללימוד דרך הדוגמאות הספציפיות, תקשה עליו לראות את הלוטוס ממעוף ציפור ולעבור ליישומים המעגייגים אותו. ואילו המשתמש הוותיק, יתקשה לנצל את הספר כספר עזר. ברצותו לאשש את זכרונו לגבי קטע הפעלה מסויים, יצטרך לחפש אותו בסבך הדוגמאות ואולי בעקבותיהן יגיע למסקנה כי כדאי לו לרכוש מפעל במקום לחזור לעיסוקו הרגיל. ל. מנתם