⁨⁨מעריב⁩, 6 נובמבר 1987⁩ — אור _HTpy [⁨כתבה⁩]

אור _HTpy

(המשך מעמוד ‭(10‬ ־ לוינסקי: "לא בין המערך והליכוד. בין ישראלים ואמריקנים, בעיקר עם הרפורמים והקונסרבטיבים שאין מפלגה בארץ שמייצגת אותם. אחרי המהפך _ב־77י חשבו בליכוד שעמדות המפתח בסוכנות' שייכות למי שניצה בבהירות בארץ. האמריקנים הבהירו להם שתוצאות הבחירות בארץ אינן מחייבות את יהודי ארה'ב‭. "‬ ליליאן שלום, אשה נמרצת ואנרגטית, ירידתו של מלך מרוקו הסן השני, גם היא מייצגת עם בעלה סטיב את בעלי המאה האמריקנים. היא מקוננת שלוינסקי הוא "ג'נטלמן אמיתי שהבריו הכניסו אותו לצרה שהוא חייב לצאת ממנה‭. "‬ליליאן שלום כופרת בהנחה שיש אדם אחר עלי־אדמות שמסוגל לפתור את בעיות הסוכנות‭". ‬לא לוינםקי ואפילו שמעון פרס ואריק שרון לא יוכלו להסיר בכוה אישיותם את הסטיגמה של הסוכנות כמוסר לא־רציני, שהפך מפלט לעסקנים מהליגות הנמוכות שלא מצאו את מקומם בממשלה, בכנסת או בהסתדרות. כדי לעשות בדק־בית בסוכנות, כדי שהיא לא תמשיך להיות מוסד מסואב וסוכנות נסיעות לשליחים מיותרים - צריך לשנות את השיטה, לא את האיש‭, "‬אומרת ליליאןשלום. לוינסקי לא_^ מסכים. הוא מדבר על התכניות שלו לאותו בדק־בית נדרש, אם ייבהר. זה כולל קיצוץ יותר ממחצית מספר חברי הנהלת הסוכנות‭17, ‬ במקום ‭. 36‬ תוספת של נציגים אותנטיים להבר־הנאמנים כמו אנשי אקדמיה, ראשי עיירות־פיתוח, לא נפולת עסקנים שלא מצאו את מקומם. הוא מתכנן גם לצמצם מהלקות או ביטולן וכמובן גם קיצוץ במספר השליהים בהו"ל. לחדרו של. לוינסקי נכנס ויוצא שר הקליטה יעקב צור, זה שמשרדו מתהרה בסוכנות ובין שני המוסדות קיימת מתיהות אם לא יריבות גלויה למהצה. אז אולי צריך לבטל את הסוכנות היהודית כולה‭, ?‬אני שואל את לוינםקי‭". ‬הבלים‭, "‬הוא אומר‭", ‬אני רוצה לראות שר אהד בממשלה שיוותר על הצ'קים שהוא מקבל

תם_2ל ה_?ם מגן מל תמוד % ר"ר הנהלת הסוכנות נבחר בקונגרס הציוני המתכנס אחת לחמש שנים בירושלים. בקונגרס נציגים של מפלגות היושבות בכנסת - מערך, ליכוד, מפד"ל, מפ"ם וכו/ ושל ארגונים יהודיים אמריקניים כגון: התנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית, ארגון "הדסה" וכו‭. '‬ במפלגת העבודה קשרו עיסקה עם הרפורמים והקונסרבטיבים בארה"ב שהחח"מ להצביע בעד _לזינסקי _זכן הבטיחו לו דוב. העיסקה הוכשלה _בחבד־הנאמנים של הסוכנות היהודית(המוגה 72 חברים _שמחציתם הם נציגי המפלגות הציוניות ומחציתם נציגים מחדל, לאיציוניים) שדק באישורו ניתן לבחור את יו"ר הסוכנות או אחת חברי הנהלתה. אחרי שהידר היוצא של _חבדיהנאמנים, ג'ולד הזפבדגד, הכשיל את מועמדותו של לוינסקי, מנסה היו"ר החדש, מנדל קפלן מדרום־־אפריקה, לפתור את המשבר. לעת עתה בלא הצלחה, בשל התנגדותם הנחרצת של הנציגים האמריקניים. הצעת הפשרה האחרונה שהעלה שמעון פרס - רוטציה!לוינסקי יכהן עם סגן צעיר וצמוד שיחליף אותו כעבור שנתיים‭.. . ‬

לוינסקי וארידוד: "המקרה שלי _^א דומה למקרה שלו‭. "‬ מהסוכנות לחינוך, לרווחה, לקליטה. רק השבוע שלהתי יציק של 20 מיליון דולר ליעקב צור. רק הסוכנות היהודית במתכונתה של היום תוכל להבטיח שיגיעו צ'קיס לממשלת ישראל גם בשנים הבאות‭. "‬ לשכתו של עקיבא לוינםקי סמוכה' לזו של היושב־ראש היוצא - אריה דולצין. שמונה שנים עבדו יחד, בדרך כלל בהרמוניה. לוינסקי גאה על שלא השתתף במהול השדים שפרץ לפני כהצי־שנה להדיה את דולצין בשל שערוריית הפיצויים בבנק _^ לאומי: "לא הצטרפתי לדורשי ההדהה, לא עשיתי לדולצין את מה שהוא עשה ליוסף אלמוגי‭. "‬על־כן, לוינםקי מאוכזב שדולצין לא גמל לו השבוע באותה מידה של הגינות‭". ‬דולצין היה יכול למנוע את הביזיון בהבר־הנאמנים, אבל נראה שנתתי לו קרדיט גדול מידי‭. "‬ ולמרות הכל, כמהווה אבירית, מוכן לוינסקי לסייע לדולצין לפרוש בכבוד ואף להעניק תפקיד של כבוד "רק לא נשיא הסוכנות, זה תפקיר מיותר שיעורר מחלוקות ומריבות עקרות במוסד שאינו סובל מהסרון מריבות ומהלוקות י ‭. "‬ בראשית השבוע היה לוינסקי נחוש בדעתו לא להסתלק מהמירוץ. אבל כמה מידידיו שהריצו אותו לתפקיד חוששים עכשיו שייאלצו לזנוח אותו _בםוף־הדרך. גם האופטימיים אינם נותנים לו אלא סיכוי של "פיפטי־פיפטי‭. _"‬הוא לא הושש מאויביו ונכון להתמודד נגד כל מועמד של הליכוד אפילו אם זה בנימין נתניהו, אם כמובן ישנה את דעתו ויצטרף למירוץ‭". ‬כדי לעמוד בראש הסוכנות צריך קודם כל להסתגל להיים בארץ‭, "‬אומר לוינסקי על נתניהו‭", ‬כיכוב בטלוויזיה האמריקנית אינו מבטיח כיכוב בראשות הסוכנות‭. "‬ מה שהוא לא אומר זו העובדה שלליבם של מנהיגי המגביות בארה"ב, המחזיקים בידם את המפתה ללשכת •היו"ר, עדיין מדברים יותר כוכבי טלוויזיה אמריקניים מאשר כוכבי הסוכנות הישראליים. מום וומ