⁨⁨מעריב⁩, 6 נובמבר 1987⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

עקיבא לוינסקי: 60 סיגריות צ'סטדפילד ליום. הסיגריות של גולדה‭). ‬צילום: יצחק אלהדד_, סקופ ‭(80 ‬

‭. X1W?‬ נוליטיקא' לאקותח' ‭mm . m 1mm m‬לא נישקוו' _ולא אנשקווינוק/_ח נר ‭. _nnw ‬

‭_1 _wma, 1 _nirwiriii m_, w!1 mm;mm _u21 m‬ויווו ! ?דד ‭rnwa₪anvn . nmioji‬ ₪לוא‭n'm. ₪‬ ל‭_!7₪‬י ‭_xinMiimnVMrmiw n loan wm rmi _7 _rnxvtia‬ ו₪ן ‭7'7Jmmn _miiui _lusinus v:mum _rwimi ₪IH 77/7/7‬ תשו ‭₪J nam₪ WHW‬ נטלווידד‭3₪ M wm-!‬_קיד_7לינ ‭waivnm . "mm n 7iff )mm ‬

#י . י . •‭_£Jj‬ ספירה לאחור החלה למחרת הכ"ט בנובמבר. כשחגגו בחצר העגולה של ‭" J?‬ . המוסדות הלאומיים בירושלים את החלטת האו"ם על הקמת. המדינה, חשבו / . שם שהסוכנות היהודית‭-'‬ "הממשלה של המדינה בדרך" ‭- ?‬ מסיימת את ‭_^ . / |‬ חייה. ארבעים שנה אחרי, היא נם רפואי. עדיין חיה ונושמת וגם בועטת. קשה למצוא מישהו במערכת הפוליטית שמוכן' לתמוך בהמתת־הסד של המוסר שעבר זמנו, או לפחות לצמצם אותה למימדים צנועים של כתובת פורמלית לאיסוף תרומות מיהודי הגולה. האיש אשר על הכספים, עקיבא לוינסקי, צנח אל הסוכנות לפני כשמונה שבים‭., ‬ועכשיו רוצה להתקדם. לוינםקי משוכנע, חרף גילו המבוגר בבעשר שנים מהמוסד, שהוא ולא אחר איש המעשה עתיר הנםיון אשר נועד לשקמו ולהעלותו על דרך חדשה. אין הוא ־ מתכחש לגיל‭".. ‬אני בן ‭, "69‬הוא מדגיש‭", ‬בשנה הבאה תוזמן ליום-הולדתי ה־‭. "70‬אבל זדי רק פרט כרונולוגי. אלא שראשי המגבית באמריקח(מחצית בעלי־הדעה והווטו בסוכנות) מביטים בו ורואים לוינסקי מזדקן, אפור, הסר סמכות והשראה. אולי יכול להמשיך לתפקד כגזבר מקצועי, אך בשום פנים לא כמנהיג התנועה הציונית והעם היהודי. מקס פישר, ג'ראלד הופברגר ואחרים הבהירו כבר לפני חצי שנה לשמעון פרם ולחבריו של לוינםקי במרכז מפלגת העבודה(שבחר בו פה אחד) שהאיש הזה איננו המועמד שלהם, לא התחליף לאריה דולצין, והם יעשו הכל כדי לטרפד את בחירתו. בשבוע שעבר הפעילו את זכות הווטו השמורה להם ופסלו את מועמדותו. הם מבטיחים להפעיל אותה שוב אפילו אם יצליחו לארגן רוב לבחירתו של לוינםקי בקונגרס הציוני שיתכנס בעוד כחודש‭". ‬אין כאן פעולת־נקם אישית או מפלגתית‭, "‬ א‭#_!‬ים בעלי־המאה‭", ‬בשעתו מנענו את בחירתם של יורם ארידור או אריק שרון _להנהון הסוכנות מנימוקים ענייניים של טובת המוסד שאנו רוצים להיות שותפים י ? בהנהלתו‭. "‬ '• אני פוגש את לוינסקי בלשכתו המרווחת בירושלים. באותו בוקר מבשר "מעריב" בעמודו הראשון שבמפלגת העבודה מתחילים להרים ידיים, מקווים ‭(*‬הכותב הוא שדרן הטלוויזיה ועורך תמית "מוקד‭>. " ‬

ש"לוינםקי ירד מהעץ" ורומזים על המועמד החדש - מוטה גור. לוינסקי מנסה להתעלם. אומר שלא קרא עתון הבוקר, ובכלל איננו קורא עתונים גם כשהוא יוצר בהם כותרות. מבקש לעבור לנושא אחר. מעדיף להציג את הביוגרפיה שלו כ"איש י מעשה‭. "‬הבר קיבוץ מעיין־צבי‭). ‬ליד זכרון־יעקב) מאז הווסדו לפני יותר מחמישים שנה. אבל רוב השנים לא ישב בקיבוץ. היה מדריך נוער במלחמת העולם השניה ואחר־כך שליח הסוכנות באיסטנבול ובאירופה. בשנות ה־‭'50‬ היה מראשי איחוד הקבוצות והקיבוצים, ובשני העשורים הבאים - מנכ"ל בבנק הפועלים. מן הבנק הגיע. למועצת המנהלים של הקרן־הקיימת, לקרן המילגות של תל־אביב, לאוניברסיטה, לטכניון, למכון הישראלי לקולנוע - וזה רק קצה רשימת תפקידיו הציבוריים. במעייךצבי היה חבר במזכירות ובוועדות החברים, עד ש"רי י חמו" על האיש העמום בשליחויות לטובת העם והארץ, ופטרו אותו מכל עבודה במשק. גם מתורנויות שמירה או הגשה בחדר האוכל. כשהוא נאלץ להישאר •בירושלים הוא מתגורר במלון "המלך דוד‭. "‬בכל ערב פנוי הוא מעדיף לנסוע למעיין־צבי. מקפיד לבלות שם לפחות בסופי־שבוע(ראה מסגרת‭. (‬ השיחה איתו נקטעת ונמשכת . לסירוגין בין פגישה לפגישה. הוא משחק את האיש השקול קר־המזג שהאירועים עוברים על ידו או מעליו. רק כוסות הקפה הריקות והמאפרה המתמלאת מסגירים מתיהות מצטברת של ימים קשים. לוינסקי עדיין מאמין שהסערה שיצרו סביבו - תחלוף בעוד ימים ספורים. אבל הוא נזהר שלא להתחייב שבחירתו מונחת בכיס. אני שואל מדוע איננו דורש משמעון פרם הצהרת תמיכה חד־משמעית שלמפלגת העבודה אין מועמד אחר זולתו? לוינםקי: "אינני רוצה ששמעון יצהיר היום ולמחרת ייאלץ לחזור בו. רק אני אחליט אם אסיר את מועמדותי והיום אינני מוצא שום סיבה שאעשה זאת‭. "‬ חוא חושב שאם יסתלק מן המירוץ יהיה תוהרובוהו בסוכנות. אדם חדש מחוץ למערכת לא יהולל, לדבריו, מהפך'אלא רק יגרום לקיפאון מתמשך. _אחר־כך יוסיף 'בשמץ התרגשות, החורגת מן הנימה המונוטונית של דיבורו: "אינני דואג לעצמי, יכולתי לומר - אחרי המבול, לפרוש בשקט, ולהשאיר מאחורי אדמה חרוכה. אבל לא אתן להדום את הסוכנות בגלל קוניוקטורח חולפת‭. "‬ (המשך כעמוד הבא)

לוינסקי ופרס: "אינני רוצה ששמעון יצהיר היום ולמחרת ייאלץ לחזור בו‭. "‬ (המשך מהעמוד הקודם) עקיבא לוינםקי הוא גזבר נעים־חליכות. גזור לפי מידותיו של כלכלן מחושב. רחוק מאוד מדימוי המנהיג הסוחף. מבקריו מחמירים;האיש חסר כריזמה, חסד חזון, נאומיו מפילים תרדמה. הוא דוחח אותם בתנועת־יד מזלזלת: "מי שחושב שבראש הסוכנות צריך לעמוד אוראטור עם הופעה נאה בטלוויזיה - שיציע את התפקיד לליב אולמן או לג'יין פונדה. לי קשה לראות את שתיהן מתמודדות עם עסקני המפלגות ועם תקציב של יותר מ־400 מיליון דולר‭. "‬ שיחה עם לוינםקי - נעימה אך איננה מרתקת. כשנחת בסוכנות זמן־קצר לאחר המהפך הפוליטי של ך ך;מצא אותה שקועה במשבר כספי קשה‭", ‬ואני הצלחתי להוציא את המוסד הזה ממצב של פשיטת רגל, בנקרוט‭. "‬משנתו הרעיונית איננה סדורה. על סגנון דיבורו הלקוני והמחוספס הוא מנסח לחפות במליצות מן הלכסיקון הסוכנותי. מי שמחפש אצלו "אישיות תקשורתית‭, "‬ימצא את היפוכה חגמור. יועצים ליחסי־צבור כמו משה תאומים (המסייע גם לשמעון פרם) מנסים עכשיו לעצב לו דימוי של חכם שרעתו שקולה שמסוגל לחולל בשקט ובשכל את ההפיכה המתבקשת בסוכנות. עד כדי כך שהם גוזרים גזירה שווה בין לוינםקי ליצחק שמיר שגם הוא איננו מנהיג סוחף ובכל זאת משכיל להתמודד ולצמוח עם התפקיד. במגרעת אישית אחת מוכן לוינםקי להודות: הוא איננו פוליטיקאי‭". ‬לא קורצתי מן החומר הזה. מעולם לא נישקתי ולא אנשק תינוקות כדי להבחר. לא חסר לי דבר כמנכ'ל בבנק הפועלים וגם הקיבוץ שלי רק הפסיד משכורת תופחת של מנהלי בנקים‭. "‬ ‭|»‬ באמירה זו מקופל, אולי, סוד ההפתעה כאשר הוחלט לחסום את קידומו ! ך ללשכת יו"ר הנהלת הסוכנות, והוא נתפס כמעט בלתי מוכן. שכן הרבה ‭# ?‬ פוליטיקה היתה מאחורי ההחלטה, ולוינםקי, לא פוליטיקאי כהגדרתו, לא בדיוק / מעכל - לפחות כלפי חוץ -־ מדוע התקוממו נגדו התורמים האמריקנים בחבר־הנאמנים של הסוכנות כמעט פה אחד. האם היה כאן מעשה נקמנות של • היושב־ראש היוצא ג'רלד הופברגר ששיתף פעולה עם אריה דולצין? "אתה אמרת‭"!‬ הוא משיב בקיצור ומדלג לענין אחר. • לוינסקי היה מופתע מהצבעתם של אילי־ההון האמריקנים, בעיקר מעוצמתה. הוא לא שיער שכך יעוללו לו האנשים עימהם עבד שמונה שנים באווירה ידידותית. הוא ידע שג'רלד הופברגר נוטר לו טינה אישית על שסרב לתמוך בו לקדנציה

"אינני ‭';nmmn‬סלחי ‭" 7_#7‬ ₪ר ₪נול, לנ_7וש בשקט _ולחשאיך ‭!, ‬ואשר א‭₪!7_%7‬נ7ר. אנל לא אחו לח₪ אח ‭/₪‬ננוח נ 721 ק/ני/קט/וך!שלנח‭. " ‬

נוספת בראש חבר־הנאמנים, אך הוא לא העלה על רעתו שהופברגר יסחוף אהריו את כל המחצית האמריקנית של חבר־הנאמנים, שבלעדיה לא יוכל להבחר במקום דולצין. מקורבי לוינםקי אומרים שהוא נדהם אפילו מהעדר תמיכה פסיבית מצר מי שנחשבו ידידיו כמו םטיב שלום או מקם פישר. המקורבים ניסו לברר את פשר "הבגידה הקולקטיבית‭, "‬או לפחות להבין מדוע לא נמצא איש אחד מקרב

האמריקנים שיתמוך בו סמלית כדי למנוע את הביזיון. הם שמעו שהאמריקנים קושרים את לוינסקי במישרין למחדליו של?אריה דולצין בהנהגת הסוכנות, במי_11 בפרשת בנק לאומי. הם רואים בלוינםקי שותף פעיל של דולצין שלא מנע את שערוריית בל"ל גם בתוקף תפקידו כגזבר הסוכנות. מבין הדברים מבצבצת מרירות אצל לוינסקי. כאילו ההחלטה לפסול אותו היתה מעשה מכוער. אני שואל אם היא מכוערת יומר מן ההחלטה לפני שמונה שנים לפסול את יורם ארידור לתפקיד הגזבר כדי למנות את לוינםקי במקומו? לוינסקי: "המקרה שלי איננו דומה למקרה של ארידור. כאן ניצלו קוניוקטורה חולפת. היום, כשהתחלף יושב־ראש חבר־הנאמנים, לא היו מקבלים החלטה כזאת. אני בטוח שרבים מהתורמים האמריקנים מתחרטים עכשיו על שלא הרימו יד בחבר־ " הנאמנים נגד ההחלטה לפסול אותי‭. "‬ בבר של מלון "המלך דוד" בירושלים יושבים הידידים והאוייבים האמריקנים של לוינסקי ומגלגלים את ספיחי "הפרשה הטרגית‭, "‬כפי שהם קוראים לטירפוד מועמדותו. לא, הם אינם מוכנים לחזור בחם. חם אינם מוכנים לשקול מחדש את מועמדותו אפילו אם יוותר על השותפות עם אברהם אביחי, שלוינסקי ייעד אותו לתפקיד חגזבר, אם וכאשר ייבחר לכהונת היו"ר. האמריקנים סבורים שאביהי(בעבר הרחוק אחד מיועציו של ראש־הממשלח לוי אשכול ז"ל) בתור גזבר חםוכנות מגוחך ואבסורדי עוד יותר מזה של לוינסקי כיו"ר הסוכנות. לוינסקי מאמין שבסופו של דבר ידברו לזכותו הישגיו כגזבר ובראשם קיצוץ רבע מעוברי הסוכנות. הוא גם מבטיח לחמשיר ולקצץ במיוחד היום. רעידת האדמה הכלכלית בארה"ב כבר פוגעת בהכנסות המגבית שמאבדות מיליוני שקלי_^כל ‭«,.,,, ". -, "-, "". ‬ י"י‭L-.. -, ".. "-". , ", "w- -,, -,, ", _, ™, K-». ‬ הקונגרס הציוני, ג'רלד הופברגר - _אשרממשיך להוביל את האופוזיציה האמריקנית נגדו, ואומר _שחוא מדבר בשם חבריו ראשי המגביות -אומר: "לסוכנות דרוש היום

"לא חישק ואניח ‭073!wm!'‬ וארק שחו לא יונח _לחקיך ננוח אישיוחח אח nmmn של _קשננוח ‭_70₪‬ לאיתינ;_שחנ‭3% _7‬לט ל₪ק ‭_!1₪%‬לי_*וח _ח₪נ1ח‭. " ‬

מנהיג כמו ג'ון קנדי, לא כמו רונלד רייגן. מנהיג צעיר שיזעזע את חסוכנות זעזוע חיובי. חבל שביבי נתניהו אינו רוצה בתפקיד. אבל אני משוכנע שגם במפלגת העבודה יימצא מנהיג צעיר שיחלץ את הסוכנות מםיאובה. מכל מקום, לוינסקי לא ייבחר ככל שהדברים תלויים בנו. אפילו אם יגייס רוב בקונגרס הציוני, נפעיל את זכות הווטו השמורה לנו?ונדיח אותו. אמנם זה יהיה צעד דרמטי וחסד תקדים, אך לא נהסס לנקוט בו‭. "‬ ‭A _h‬ יי מצטט את הדברים באוזני לוינםקי והוא מוסיף לשחק את האדיש 17 וקר־הרוח. ושוב, רק הסיגריות שהוא מעשן בשרשרת‭60)‬ צ'סטרפילד ליום, ‭/m‬ "הסיגריות של גולדה‭("‬ מסגירות מקצת מעצבניתו‭". ‬אני בער צעירים ‭M v‬ בסוכנות‭, "‬הוא אומר‭", ‬אבל לא נהנהתה שרירותית אלא בשילוב הדרגתי בתוך הצמרת הקיימת. וחוץ מזה, אני מסוגל לעבוד לעבוד 14 שעות ביי‭©&‬ה. הצעירים אינם מדביקים את הקצב שלי‭_# . "‬ לוינסקי משוחח עם פרם ורבין, מנסה לקלוט אם יעמדו לימינו גם במחיר עימות חזיתי עם ידידיהם האמריקנים. גם עם ראשי הליכוד ינסה להדבר, למרות הפרשנות שחסימתו היתה תרגיל של הליכוד. תהלק את השלל בין המערר והלמד‭, ?‬ אני שואל. (המשך בעמוד ‭(38 ‬