⁨⁨מעריב⁩, 26 ספטמבר 1986⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

מאת רןדגוני , סופר "מעריב" בניוייורק _ןןןןןן בליל שבת, לפני שבוע, צל־ H צל הטלפון בדירתה של mm משפחת יגר, בבניין רב־קר מות במזרח מנהטן. ד"ר משה יגר, הקונסול הכללי של ישראל בניו־יורק, שקד להנעים את זמנם של ראש המ־ משלה שמעון פרס ו‭65"‬ אורחים, מסל־ תה ומשמנה של _ניו־יורק. את השפופ־ רת הרימה אשת הקונסול, דבורה. "מדברים מהשגרירות הסובייטית בוושינגטון‭, "‬אמר הדובר, שהציג. עצמו בדיפלומט סובייטי‭,,. ‬אפשר לדבר עם השגריר רוזן‭. "?‬ ?י ‭. "‬ "אני מצטערת, באמת מצטערת‭, "‬ השיבה גב/יגר‭", ‬אנו עכשיו באמצע הקידוש‭'. "‬ י "קידוש‭-. "?‬ התפלא הסובייטי - "מה זה קידוש‭. "?‬ דבורה יגר, ' ערכה לשואל קורס קצר בהלכות שבת. היא לאיכלה , לדעת, שהדיפלומט הסובייטי ביקש לומר לשגריר רוזן, שיש אורירוק , לעריכת פגישה בין פרס לבין שר החוץ הסוביי־ טי שווארדנדוה. שגריר ? ישראל קיבל את המסר כעבור זמן.

הפגישה נערכה כעבור שלושה ימים. האירוע שיקף הלוךרוח של פמליית ראש הממשלה ושל מר פרס עצמו בביקור בארה"ב: ישראל לא רק מבקשת, היא גם מבוקשת. "פרס לא רץ אחרי הסובייטים, הוא לא לחר עפר בגללם‭, "‬אמר משקיף ישראלי. "הם (הסובייטים) בורקים איפה אני נמצא ומה לוח הזמנים שלי‭, "‬אמר פרס בתדרור לכתבים ישראלים בניו־יורק. בשיחה אחרת אמר ראש הממשלה: "לא אתרגש אם לא אפגוש את י האדון שווארדנדזה‭". ‬ אין ספק, שפגישה עם שר החוץ הסובייטי נתפסה כהישג בפמליית ראש הממשלה. אבל איש לא חשב שזה יהיה היהלום בכתר ההישגים. אמתחת ההישגים של פרס כבר היתה גדושה בבואו לניו־יורק, אחרי ביקור בוושינגטון ובשתי ערים בקנדה. "אנו בני מזל שיש לנו ידידה כזו‭, "‬ הרהר פרס בקול רם, כאתנחתא בין פגישה לפגישה, במלון הפאר "ריג'נסי‭, "‬בפארק אדוניו‭". ‬האמריקנים אמרו לי: 'מה על ליבר ?ספר לנוי. קיבלתי תשובה חיובית כמעט על כל דבר שהעליתי. אני כבר מכיר את אמריקה מ־‭. 1951‬עור זכורה לי השיחה

מלכתהילה תוכנן ביקורו של ראש הממשלה בניו־יורק להיות רגוע , אבל מרגע שנקבעה הפגישה עם שר ההוץ הסובייטי , נהפך הביקור לאירוע מדיני קדהתני ם שמעון פרס לא הלך להצגה בברודוויי והעדיף לעיין בספר "עוטה עור הנמר‭/'‬ כדי לדלות משם ציטוטים _לכיתתו עם שווארדנדזה

עם הנשיא קנדי. השינוי שחל ביחס לישראל - לא ייאמן‭". ‬ ממקורות אחרים היה אפשר ללמוד, שסוגיית הריבית על חובות ישראל לארה"ב יושבה ושהקלת הנטל על קופת האוצר תתבטא בכמיליון דולר ביום. לבעיית הון הסיכון נמצא מוצא. וושינגטון ראתה בעין יפה את רעיון הנאט"ואיזציה. האמריקנים הגיבוי בסיפוק על פסגת פרם־מובארר ועל הביקור במרוקו. ? מה שחשוב לא י פחות: איש לא העלה באזני פרס "דברים מרגיזים" ביחסי ישראל־ארה"ב(קרי‭, :‬פר-

שיות ריגול למיניהן‭. (‬מה עוד צריך הבן־אדם‭. . : " , ?‬ מבחינה מסויימת, פרס בביקורו בא־ רה"ב היה משול למיליונר, שלמד, כי תמיד קל יותר לעשות את המיליון השני. ראש הממשלה בא לארה"ב עם ביטחון עצמי של ראש מרינה שהבטיחה ועמדה בהבטחתה. ככזה, לא היה קשה לו לגייס את מה שהוא זקוק לו. שני הישגים בולטים הביא עמו פרס לארה"ב: שיקום הכלכלה וריסון האינפלציה מצד אחד:וקיומה של ממשלת האחרות מצד אחר. גם לכלכלה היש־

ראלית וגם לממשלת האחדות ניתנו בזמנן סיכויים קלושים בלבד. פרס, בצדק או שלא בצדק, נוטל את כל האשראי לגיסים שקרו בישראל. בפגישה עם אילי הון בניריורק הוא מוכר להם סיפור הצלחה כלכלי העשוי לשמש נשוא קנאה . לחברה הרב־לאומית הגדר לה 'ביותר. ראש הממשלה כובש את המיליונרים. י דומה, שפרס נהנה לדבר על הכלכלה הישראלית בכל פורום?שאפשר. בכמה מקרים סיפר, בגאווה על שר החוץ האמריקני, ג'ורג' י שולץ, שנתן ל"תלמירו‭)"‬פרס‭, (‬ציון לשבח על ביצוע כלכלי נאות. _בארןחת־בוקר עם ' כתבים כלכליים בניו־יורק לא היה פרס יכול לכבוש _חיוף רחב לשמע שאלתו של כתב: "איר, לעזאזל, הצלחתם להתגבר על האינפלציה‭. "?‬ מלכתחילה תוכנן הביקור _בניו־יורק להיות בעל אומי רגוע, יחסית. בלוח הזמנים הצפוף של פרס נמצא. מקום להצגה בברורוויי ולביקור בתערוכת אוצרות ארץ הקודש המוצגת במוזיאון המטרופוליטני. אפילו. החשיפה התק־ שרתית מותנה מעט. אבל מהרגע שבו הסתמנה אפשרות הפגישה עם שווא• רדנדזה, לבש הקטע הניריורקי על בי־ קור פרס אופי מדיני קדחתני. הניקור

בתיאטרון בוטל. כ־ 35 כרטיסים שנקנו לחברי הפמליה ולאנשי ביטהון ניתנו לעיתונאים ולמי שהיה במקום הנכון בזמן הנכון. ראש הממשלה העדיף לעיין בספרו של רוסטאווילי "עוטה עור הנמר" כרי לדלות משם ציטוטים לשיחתו עם שר החוץ הסובייטי. י "בביקור האחרון, יותר מאשר אי־ פעם בעבר, הצטייר פרס כמדינאי בעל שיעור קומה בקנה מידה עולמי‭, "‬אמר משקיף ישראלי‭". ‬הביקור בארה"ב נר עד להיות מעין ביקור ?דידה, לקראת חילופי הרוטציה. והנה, פרס הפד אותו לביקור עבורה קדחתני‭. "‬ אמר משקיף אחר: "האמריקנים עדיין לא התרגלו למחשבה שפרס פר רש‭". ‬ בתום סעודת צהריים עם אילי ההון, איחלו לו _הנוכחיש שישיר במהרה לכהן כר»ש ממשלה. בפגישה עם צמרת העיתון "ניו יורק טיימס" נתקבל פרס בחיבוקים ובגילויי ידידות. פרס בוודאי חושב על העתיד. בערבו של יום' ה שעבר, נשא ראש הממשלה נאומים באזני פעילי הקהילה החלבית והקהילה הסורית‭!, ‬דדועות דווקא בתמיכתן באישים מהליכוד. הצלמים הבזיקו בנוריותיהם. ג "הנה מתחילה מערכת הבחירות הבאה‭, "‬העיר ישראלי בקהל‭". ‬