⁨⁨מעריב⁩, 25 ספטמבר 1986⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

כך התחכם הצלם'הישראלי לשר החוץ הסובייטי

יעקב סער משחזר את צילום הסקופ העולמי של מפגש פרם־שוורדנדזה שבוצע בניגוד להסכם

מאת אריה בנדר שר ההוץ הסובייטי אדואדד שווארדנדזה לא אהב השבוע את צלם לשכת העתונות הממשלתית יעקב פער. כשנפגש עם ראש הממשלה שמעון פרם במרכז האו"מ בניו־יורק הוא אמרבלי צילומים‭. "‬אבל סער הערים על שומרי הראש הרוסים, לא מעט " בגיבויו הסמוי. של ה"בוס" שלו שהשתוקק מאד להנציה את המעמד הבמעט היסטורי. פרס שאל את סעד אהריהמיפגש, יש תמונה‭, "?‬וכשהצלם הינהן בהיוב, הבהינו הכתבים הישראלים בהיוך " של שביעות רצון שהתפשט על פניו של ראש הממשלה. הדוסים רגזו כשהתברר שהצלם הישראלי הערים עליהם, וכעסם גבר שבעתיים כשתמונותיו הבלעדיות זכו לפרפופ עולמי. בביתו בירושלים שיהזר אתמול יעקב פער את ה"תרגיל‭.. "‬הגעתי יהד עם כל הפמליה של פרס למרכז האו"ם. פרם המתין בהדר ליד משרדו של נשיא מועצת הכטהון. פתאום יצא למקום כלשהו ובדרכו נתקל בפתח, לגמרי במקרה, בשר ההוץ הרוםי. זיהיתי אותו מיל, על. פי שערו הלבן. פרס ושווארדנדזה לחצו ידיים, והגרוזינ?אמר 'עוד מעט י נ י פגש‭. '‬לא י חשבתי לרגע וצילמתי. במזל הייתי בזמן הנכון במקום הנכון. ברגע _שצילמתי קפץ עלי איש בטחון רוסי וניסה להסתיר בידו את העדשה, אבל זה היה כבר מאוהד מדי. שני צלמים אחדים הגיעו בריצה אבל פיספסו בשניות‭. "‬ סער לא הסתפק בסקופ הראשון. כצלם מקצועי ידע שהסקופ איננו בכיסו לפני שפיתח את הסרט ומצא שהתמונה אכן תמונה. ליתר בטחון וגס מתור

אתגר מקצועי החליט להתגבר על האיסור המפורש. ולצלם גם את המפגש עצמו ‭.. ‬כשתודרכו הצלמים ביום הקודם, נאמר לנו מפי פרס שקיים 'גייס' רוסי לצלם את המיפגש. אני ניצלתי את עובדה היותי איש הפמליה, ועקבתי אהרי ראש הממשלה כשהמתין בהדרון שליד משרד נשיא מועצת הבטחון. היה שם מן קיר פנימי כזה ואני התחבאתי אחריו. כשפרס ראה אותי מסתתר בחדרון הוא לא אמר לי דבר. הפגישה. עמדה להתהיל ואני פשוט יצאתי אתו והלכתי לידו כאחד מאנשי המשלחת. הדלת נפתהה ובפנים עמד שווארדנדזה. פרס ניגש אליו ומיד להץ את ידו. הספקתי לצלם לפני שהרוסים הבינו מה קורה. הפעם הם היו לחוצים מאוד מהעניין. 'הם דחפו אותי די בגסות וביקשו ממני לצאת מייד. חזרתי לחדרון ונעלתי עצמי בפנים. בתום השיחה הממושכת שוב יצאו השניים, ושוב צילמתי למרות/מחאת הרוסים, אלא שהפעם האווירה היתה המה יותר וגם הייתי לגמרי _לבדיל. י . סער מספר כי אחד הבכירים במשלחת הרוסית פנה. בכעס אל עודד ערן, מנהל מחלקת צפון אמריקה במשרד החוץ, ושאל מה בדבר הסיכומים שלא יהיו צילומים במפגש‭.. ‬אנחנו לא הבאנו;צלם משלנו‭, "‬התרעם הפקיר הרוסי ‭.. ‬איי שום בעיה‭, "‬השיב לועה, ־אנחנו יכולים לתת לכם תמונות _משלנוד‭",. ‬_־־ את הסרט מסר יעקב סער לצלם של סוכנות רויסר כדי שתפיץ את התמונות ברשת הרדיו שלה לרחבי העולם, בתנאי שיודגש כי נעשו בידי צלם של לשכת העתונות הישראלית. סער לא רואה בצילום המפגש את פיסגת הישגיו. ב־1977 צילם במלון'המלר דוד" בירושלים את _בגי י _ן וסאדאת. באהת התמונות נראים השניים כאילו הם צמודים אף אל אף. התצלום זכה בפרס כאהד משלושת צילומי העתונות הטובים ביותר שפורסמו בעולם באותה שנה.