⁨⁨מעריב⁩, 24 אוגוסט 1986⁩ — ‭_'?:‬ ־ ? ;י• ‭/ _^ _w _s _# _^ _V _T _P_^_ws_^ _^ _^_p_^ ^^_e^^^-irx_^_4 m ? '" ‬ [⁨כתבה⁩]

‭_'?:‬ ־ ? ;י• ‭/ _^ _w _s _# _^ _V _T _P_^_ws_^ _^ _^_p_^ ^^_e^^^-irx_^_4 m ? '" ‬

ותפוח נספר מדויד ? למתכנת - למחשבי אפליג למיניהפ. )מאת אלי קולנמ. הוצאת נאנ. ‭_&4‬ בי _המיקוו־מתשבים הוא הא? ‭/Vj‬ פל־‭. 2‬כמו יין ישן שלא נס ליתו, ‭9 r \‬ גס האפל־2 איגו מתיישן, וביצר עיו מרשימים גמ כדור המקינטוש והפי־ ]סי. כמעט עשר שנים לאחו שיצא מחשב ;האפל הראשון ולאחר שנימכרו בישראל ןכבר אלפים מסוגו ומהתואמים לו, יוצא לאוד מדריך ראשון בעברית, למתכנת בשפת האפלסופט - הבייסיק של אפל. הוצאת באג בחרה שלא לתרגם את י אחד המדריכים הלועזיים והוציאה מדריך _כחול־לבן אמיתי, בפורמט מקצועי ומרשים. בתחום ספרי ההדרכה למחשבים, קיימות שתי צורות הגשה‭-. ‬ ספר _לימוד צעד־ _ףחר־צעד של הידע הכסיסי - "טוטורי־ אל‭. "‬או ספר עזר למשתמש בעל הידע‭-, ‬ י _ן רפרנסימנואל‭. "‬הסוג הראשון מעןמש כמורה פרטי. הלומד מבצע את כל הכתוב בו ומשווה את התוצאות לדוגמאות שבספר. בסוג השני - מוותרים על ההסגרים _להדיוטות, ומביאים רשימה מקיפה של פרטי הפרטים להם עלול להזדקק המתכנת ביום מין הימים.

היוצר הישראלי המצווה בהיסכון משלב את שני הסוגים בספר אחד. אלי קולב־ רג, מחמ הספר, הוא איש מחשבים וותיק ונשיא מועדון אפל בישראל. עיקר ספרו הוא _px מדריך מפורט להוראות השונות של שפת הביסיק, אולם בראשיתו יש פרק לימוד למתחילים. נעשה כאן נסיון להקיף הוראות רבות ככל האפשר תוך הסברים מעטים ככל האפשר - מעין לי־ מוד על קצה המזלג. כך מוקנה הידע הבסיסי ונוצרת התמונה הכללית של השפה. בפרקים האתרים מפורטות כל הוראות השפה וזהו אכן _פירסום ראשון מסוג זה בעברית. לכל הודאה מצורפים כל הפרטים לגבי השימוש בה ובמקרים רבימ, גפ _תומיות הדגמה מעניעומ. אין במידע הרב הזה חידושים כלשהם, שלא היו ידועים לאלו שהשתמשו בסיפרות הנילווית למחשבי האפל. יחד עם זאת, יש נושאים מורכבים ומסובכים (כמו, למשל, בניית טבלת צורות בזיכרון המחשב‭, (‬שגמ קוראי אנגלית עלולים להיתקל בקשיים אם ינסו להיעזר במדריכים הלועזיים. הפוק האחרון הוא תוספת מקורית מועילה: "צווו עצות למתכנת המתחיל‭, "‬ ואבן הוא כולל עצות של בעלי נסיון לאלה שמנסים לחצות את הקו שבין התיכ־ נות כלימוד וכמשחק לביו שימוש _בתיב־

נות ככלי מעשי לצוכים שונים. אפשר למצוא כאן עצות החל מתכנון וניתוח מעוכת לפני תחילת בעבודה וכלה בדרכים שונות להגדלת יעילות המערכת. שפת מכונה ואסמנלו למחשב אפל. מאת מלקואז _זואפממו. הוצאת באג tea• כדי לדעת מחשבים צויך לדעת / בייסיק, זו כנראה הדעה הוווחת ‭tarn*‬ אצל יצרני המחשבים ומשתמשיהם. כך אפשר אולי להסביר את היקף ספ־ רות המחשבים העוסקת בבייסיק ויישומיו השונים. צריך להיות משתמש מנוסה משהו, כדי להבין שבייקיק אינה פסגת המושלמות. תשאלו כל חובב מחשבים אמיתי והוא יספר לכם על כמיהתו _לתיכ־ מת בשפת הממנה. להגיע אל המקור, לחלוש על מוקדי הכוח של המחשב, לבצע דברים מופלאים בהינף סיביות. בקורסים המקצועיים לתימות נחשבת שפת _האסמבלי למתוענת למדי: יותר מדי עיסוק בכתובות זיכרון עלומות, בהוראות ' שמטפלות בסיבית זו או אחרת, בנימי ארוך וטורדני. שם מעדיפים שפה עילית משוכללת. אבל בקרב הדור הצעיר, שוחרי המתשב העשויים ללא חת, שם יש לשפת האסמבלי _מח־משיכה מא-

גי כמעט. הרי בייסיק כבר משעמם, שפות אחרות אינן בטווח יד. עם אסמבלי אפשר להחזיק את המחשב ב‭... ‬ביטים. אלא מאי, מטבעה של השפה היא מיועדת למחשב מסויים זה או אחר, ואפילו לדגם מסויים של מהשב זה. כך ארע הדבר שספרים בעברית, העוסקים בשפת מכתה, נועדו לזעיר־מעכדיס מסויימים, מה שמתאים למעבדות אלקטרוניקה, ולא לזעיו'מחש־ בים הרווחים ממינו. הספר הנוכחי, המוקדש לשפת המכונה של מחשב אפל־‭, 2‬הוא תירגום אחד הספ־ ריס מסידרת לימוד המהשביס של ד''ר ווטםון. במו במקור האמריקני, הוא נמכר בצירוף תקליטון, המכיל תוכנת מהדיר אסמבלי, כלומר האםמבלר בכבודו ובעצמו. הספר כולל נושאים כמו הוראות המע־ בד ‭, 6502‬מיעון, קפיצות !הסתעפויות, דגלים, פעולות מתמטיות ועוד. יתרון גדול של הסט־ הוא בפירוט שיניות המס של אפל־‭, 2‬ואופן השימוש בהן, נושא שכמובן ואינו מוזכר בספרים העוסקים במעבד בלבד, ת ומת ה א ס מ ב ל ר המצורפת כתו ב ה ב‭... ‬בייסיק. לא רק שזה מזכיר סנדלרים מסויימים, אלא שזה אסמבלר מוגבל למדי שאינו מאפשר ביצועים המקובלים. אצל אתיו המשוכללים. יש _להויה שוו

אחת הסיבות המניבות מתיר סביר למדי של ההבילה כולה, ועם זאת, אין להקל ואש בתוכנה כמות שהיא. לימוד אםמבלי היא מאפשרת ללא כל בעיה. ניתן גם להדפיס את התוטיות באמצעותה, להריץ ישירות דרך בייסיק ועוד צ'ופרימ. יש אפילו תוכנית מצורפת לתירגול מעבד בין בסיסי הספירה השונים. את התרגום ניתן לכנות בהמעטה: עממ י . כלי להכיר את המקור נראה לנו _שהיתה מ מעט יותר _לחלוחיות שאבדה

במהלך המסע לישראל. התוצאה לא מרת־ קת, אולם ספק אם מישהו מהקוראים הנלהבים ישיט לבו לענין. הה התוכן הוא המרתק. אם הזכרנו. את ה פו ר מט המהודר של המדריך למתמת, הרי שגם כאן ישנה נפילה' מסויימת, שוב על מזבח העלות הסופית. בקיצור: ' מומלץ למי שאמו יודע ומעוניין לדעת. ?ולשומ_* .