⁨⁨מעריב⁩, 12 יוני 1986⁩ — ‭_^BBB ^^BH H_^H H_^EH_^BK _MJ_^BHH_\SB9B H_^HHH_^_SflsKBk wl_^B _^ _iB_^BB^^_Bttn^^B^^BI^^^^BSB ‬ [⁨תמונה⁩]

‭_^BBB ^^BH H_^H H_^EH_^BK _MJ_^BHH_\SB9B H_^HHH_^_SflsKBk wl_^B _^ _iB_^BB^^_Bttn^^B^^BI^^^^BSB ‬

סוזאן ופרן: סופרן ומצוסופרך קנדיות בתל-אביב צילם שמואל רחמני

שלוש עשרה שנים אחרי שהחבילה התפרדה עתה השבעים לסדרת חוזר הזכורלטובמשנות שבות ומתאחדות הזמרות סוזאן ופרן a הצמד הופעות לילך" ו" בארץ ציפורB שניה לשיריהן ‭' , ‬ מצטרפים הידועים שירים "לילות חדשים וגם שלהן ישנים חלבו בלבוש אחריהן חדש לקנדה a הבעלים הישראליים

מאת ‭'PI '‬ תרסונסק' . ‭.... ». "..... ‬ן לובי של מלמ הילטון הן נראות כמו שתי ‭iiiiflpi‬ תיירות יהודיות טובות והמות־לב ‭1|pili&"‬ שהגיעו בטיול קבוצתי מאורגן לארץ ‭11115=1‬ הקודש. כובעי הקש והחיובים הפימפטייפ. םוזאן התגעגעה לקיץ הישראלי. שלוש עשרה שניפ של קוד קנדי ככפר נידח ליד וונקובר נותנים את הפרפפקטיווה הנכונה. למעשה, השמש הישראלית היא שמאחדת מחדש את סוזאן ופרן לצמד שהכרנו אז, ב ‭, 1972 -‬בערב שירי המשוררים הראשון של גלי צה"ל בשיר הנפלא של נתן זך ומישה סגל‭", ‬ציפור שנייה‭. "‬שתי קנדיות יהודיות ששזרו קולות להרמוניות בלתי נשכחות ושזכו להצלחה מפתלעה בבידור המקומי. בסוף 73 הן נפלו זו על צווארה של זו ונפרדו סופית. בל אחת פנתה לעיסוקיה, לפינה שלה בקנדה. השאירו מאחור שירים יפים וקריירה מבטיחה. בעליהן הישראליים הלכו אחריהן‭.. . ‬

סוזאן הלכה אל הכפר כאי קנדי צפוני לתפוס שלווה, לכתוב שירים חרשים ולנסות אפיק־סולו חדש. פרן נשארה בעיר והחלה בהפקת תקליטי ילדים. היום. זו כבר לא אותה האהבה, כי כל אחת כבר הספיקה לשקוע עמוק בעולמה, ילדה ילדים‭", ‬סידרה" את חייה. לא לשכוח, שהן התחילו בשעה _שריחות תנועת הפרחים האמריקנית הגיעו לכאן עם שירי בוב _דילן, ליאונרד כהן וג'וני מיטשל. זה היה הקו הסגנוני. זיכרון יפה. _סוזאן שבה עכשיו אל האמא שלה בירושלים. בששת השבועות הקרובים ו_+א תארח את פרן אצלה בין הופעה להופעה. זה נוח מאד לאלי גרינפלר שיזם את הפגישה המחודשת לצורך ההופעות בחודשיים הקרובים. גרינפלד מאמין, כי הקהל אוהב את הזמרים החוזרים אלינו משדות זרים. מדברים עדיין על גל נוסטלגי מתמשך. את דבקה זוהר נשאו על כפיים. בעידן המודרני, עשר שנים זה כבר נוסטלגיה. גרינפלד לא לקח סיכון. הוא בךק ב"הד ארצי" וגילה ביקוש גובר לשירים של סוזאן ופרן. החברה

מיהרה להוציא את תקליטן האהר והיחיד תחת הכותרת - "טעם של פעם‭... "‬גרינפלד הוציא את המסקנות והתיישב לכתוב מכתב. הוא שלח אותו באמצעות הכתובת שמצא באקו"ם. פרן קיבלה את המכתב יחד עם התגמולים שהגיעו לה. היא החזיקה בו שלושה חודשים, עד שהחליטה להראותו לסוזאן. "לא בא לי באותה תקופח לחזור להופעות. הגעתי מדי פעם לביקורים בארץ כתיירת. רבקה מיכאלי שאלה אותי בראיון ברדיו בשנה שעברה, אם יש לי תוכניות לחזור להופעות. לא נתתי לה תשובה ברורה, אבל כשחזרתי לקנדד" הראיתי לסוזאן את המכתב של גרינפלד. פראן הגיעה לישראל ב ‭1966 -‬ כעולה חדשה. שרה אז במועדונים. סוזאן עלתה עם הוריה כעבור שנה. למדה ב"בצלאל‭. "‬רק ב ‭71 -‬ נפגשו ב"המערה‭. _"‬ פרן הופיע במועדון, כאשר בעליו פירסם מודעה - "דרושה זמרת‭. "‬סוזאן נענתה. כשגיע לשם ערכו הכרה ביניהן. _סוזאן מתקשה לזכור. פראן עוזרת לה: "הזמנתי אותך אז לבית שלי לראיון. שרת שיר שכתבת, ואני התאהבתי בך מהצליל הראשון‭". ‬ באותו לילה פינתה י פרן מיטה לסוזאן בסלון שלה‭... ‬הצמד נולד. םוזאן: "הופתענו מההצלחה המהירה. הכל פשוט הלך לנו. כולם פתחו בפנינו דלתות. ברדיו שידרו את השירים נונסטופ. נכון, היתד!לי כוונה להשתקע ולבנות כאן בית, אבל עם השנים, התחלתי להרגיש, שהשורשים המוסיקליים שלי הם בצפון־אמריקה, לא בישראל. גם הצמד הפסיק להוות באיזשהו מקום אתגר. רציתי להוכיח לעצמי, שאני מסוגלת ללכת סולו. חיפשתי הרפתקה מוסיקלית חדשה, וזה לא היה קל, כי השארתי בארץ משפחה, אמא ושני אחים בירושלים‭". ‬

לפדן תוכננה אז סידרת הופעות והרצאות מטעם משרד התיירות בארה"ב‭". ‬אבל אז התברר לי שאני בהריון‭... ‬ביטלתי את הנסיעה וחזרתי לקנדה כדי ללדת את ילדתי הראשונה ליד הורי‭". ‬ סיכה מקצועית וסיבה משפחתית, והשתיים מתרחקות זו מזו מרחק של כאלפיים ק"מ שבין מונטריאול לוונקובר ומקימות משפחות עם בעליהן הישראליים. פרן אבני היא עכשיו אם לשתי בנות ‭12)‬ ו ‭(9 -‬ לסוזן כוגן בת בת שלוש וחצי. פרן הקימה חברה עצמאית, פנתה לשירי ילדים, לכתיבת מוסיקה לסידרה "סואמי סטריט‭, "‬הפקת קאסטות לבתי־םפר יהודיים בקנדה ובארה"ב, תקליטי חגים וכל זה. לפני שנתיים שימשה יועצת אומנותית יחד דניאל פאר, אז שליח הקרן הקיימת בקנדה, לפסטיבל שירים יהודי שנערך במונטריאול. קולו של פאר נשמע על אחרות מהקסטות החינוכיות שלה. סוזן התברגנו־ , פחות. משהו בוער אצלה מבפנים. מעידה על עצמה, שתמיד היתה פוזות שמרנית מפרן. לאחרונה נתנה ירה לתנועה אומנותית אנטי־גרעינית, המתנגדת לשיט צוללות ליד חופי קנדה. סוזאן עוד חולמת על עולם טוב יותר. האידיאלים היפים של פעם‭... ‬ הביאו עימן קאסטה חרשה. שנים עשר שירים, רובם בעברית. כמה לחנים חדשים: "בת מים" למילים של שימרית אור, שהלחינה פרן‭". ‬אהובי הלא ידוע" למילים של לאה גולדברג, שהלחינה סוזאן. הן מופתעות לשמוע את עצמן ברריו לצד "מאשינה" ופוליקר. סוזאן: "אני חושבת שאלי(_גרינפלח הזמין אותנו כתוצאה מהתעוררות הנוסטלגית הזו. הכוח של השירים ההם היה באופי הפולקלוריסטי שלהם. השירים האלה אינם תלויים באופנות. הקלטנו שיר של מתי כספי - "לא דיברנו עוד על אהבה‭. "‬שמעתי את מתי שר את השיר בהופעה, גם הוא לא מתיישן לעולם. השירים שלו קיימים‭". ‬

לפני שהגיעו, נכנסו לאולפן של פרן. התחושות היפות של אז. משהו מזה. היתה אפילו התלהבות, כששמעו שוב את ההרמוניות הקוליות. ניגנו בכל הכלים, עשו את העיבודים. סוזאן: "זו היתה עבודת אימפרוביזציה בכיף, וזה הלך כמו חמאה. מה שהרגיז אותי לפעמים לפני 12 שנים, שלא היתה לנו תמיד שליטה על העיבודים. לא תמיר קיבלנו מעבדים מוצלחים‭". ‬ סוזאן השמיעה לחברים בכפר הקנדי את ההקלטות החדשות. הם הוקסמו. עד אז שמעו על יזראל רק מניוז בטלוויזיה. קונוטציות א־אומנותיות. אש ותמרות עשן. והנה - שירים מעודנים בשפה מוזרה לאוזניהם. דימוי אחר לחלוטין. פרן: "אני חושבת שכוחו של הצמד היה בנאיביות שלו, ואני מאמינה שהנאיביות עדיין קיימת בנו. זו נאיביות לא פשטנית, אלא אמיתית עד הסוף‭". ‬ טוזאן ופרן. סופרן ומצוסופרן. בת הכפר ובת העיר חוזרות אלינו ל ‭5 -‬ שבועות של הופעות. שירים מאז ‭")‬לילות לילך‭, ("‬שירים ישניט בעיבודים חדשים (ביצוע ג'אז ל"קול דודי‭", "‬אדמה‭", "‬שיר תשרי‭("‬ ושידים חדשים.