⁨⁨מעריב⁩, 30 מאי 1986⁩ — Untitled [⁨תמונה⁩]

מירוסלב וירוסלב:

ירוסלב יעקובוביץ ומירוסלב וויטוס למדו יחד בקונסרבטוריון בפראג* שני הצבים עשו מאז דרך ארוכה: יחסלבחי ויוצר בארץ, מירוסלב הנחשב לענק ג י אז חי ויוצר בניריורקa השניים ינגנו עכשיו ביחד בשורת הופעות שתתקיים אצלנו

‭, nun‬ יורסונסק' PI דד‭... ;, ‬ן גוניות הג'אז האמריקניות הראשונות של ‭j;M|p‬ קיץ 86 נוחתות כאן. הן מגיעות ‭_|::||§|₪‬ מניו־יודק דרך אירופה. הג'אז _הניו־יורקי ‭1_*_3» ")‬ הלבן והעכשווי. לארי קוריאל, בוב מחם ומירוםלב וויטוס בערב אחד עם להקת צ'יק קוריאה ובמופעים נוספים כהרכב לכל רבד. למעשה, גם הג'אז התל־אביבי עובד דדך בוסטון וגיו־יודק. "גרקלי" העמיד הרבה בוגרים כחול־לבן. סוגרים מעגלים. האטרקציה - מירוםלב וויטופ וירופלב יעקובוביץ. יעופו כאן חיבוקים. שני צ'כים שבאו לניו־יורק. ירוסלב *החליט בשלב מסויים שהוא עוזב הכל מאחור, גם את "קנהטן טרנספר" וחוזר לציון. ירוסלב טוען, שמירוסלב י וויטוס, ידידו הצ'כי לא הבין את הצעד שלו. מירוםלב וויטוס ‭(37)‬ לא חזר לפראג. הוא הלך רחוק רחוק בניו־יורק מאז שהגיע לעיר ב ‭. 1966 -‬עכשיו הוא כבד "ענק ג'אז‭. "‬ירוסלב לעומתו מתאמן כאן עם להקת ג'אז־רוק פיוז'ן בקיבוץ. גם זה משהו. מירוסלב סוחכ אחריו קרדיט, שהוא היסטורית הג'אז המודרני , עכשיו הם יפגשו להעלות זכרונות מימי הקונסרבטוריון בפראג. וויטוס ניגן בצ'כיה בדיקסילנד באנד. נחשב כבר אז לגאון. הוא זכה למילגת לימודים ויצא ללמוד ב"ברקלי קולג' אופ מיוסיק" בבוסטון. בוסטון היא צומת בה נפגשים תלמידים מתל־אכיב, פראג וטוקיו, למעשה, מרגע שכף רגלו של הבאסיסט הצ'כי דרכה בנידיורק‭', ‬ הוא טיפס לליגה הראשונה של הג'אז. סטן גץ, הרבי מן, הרבי הנקיק‭', ‬ מיילפ דיווים, צ'יק קוריאה טפחו על כתפו באהבה לאות הערכה על ההקלטות וההופעות המשותפות. עם וויין שורטר הוא מקים את מה שיהפוך מאוחר יותר ללהקת "תחזית מזג האוויר" של ג'ו זאווינול. שורטר וזאווינול פנו לו יותר מאוחר עורף‭". ‬ג'ו רצה לנגן פאנקי מיוםיק מסחרי. אני לא הייתי מסוגל לכך‭". ‬ מירוסלב הסביר עוד, כי הוא ביזבז על הפרוייקט הזה את מיטב כוחו וכספו ונשאר חםד־כל.

חברת"אריסטה" מוציאה לוויטוס אלבום ב ‭, 76 -‬ בו משתתף גם ירוסלב‭". ‬אי. סי. אם" כבר נותנת לו חופש פעולה להקליט מה שבא לו. שני אלבומים. "פגישה ראשונה" מציג את הכשרון. מבנים מוסיקליים _הדשניים‭". ‬הקונצ'רטו בשלושה חלקים" שלו חו_&ף את המוטיבים הקלאסיים הטבועים במירוסלב. מבקרים טענו, שחסר במוסיקה שלו _הסווינג הג'אזי, אבל מירוסלכ, למרות השורשים הקלאסיים הברורים, טען שהוא מנגו במיטב המסורת האמריקנית. הוא לא היה

מודאג לחלוטין מהנסיון לסווג את המוסיקה שלו במסגרת של סגנון. בסך הכל, ההתערות של מירוםלב בג'אז האמריקני היתה יוצאת מן הכלל. באס‭-?‬ "זה כלי שלעולם אינך יכול ללמוד בצורה מושלמת. אני ממשיך לפתח טכניקות. אני יכול לנגן בבאם אקוסטי, כך שהוא יישמע כמו ארבעה חלילים בבת אחת‭". ‬ וויטוס הוא אמן החיפושים. המוסיקה היא עדין קרקע בתולה‭". ‬ניסיתי יוניסון בין סקסופון סופרנו לבאס אקוסטי. הצליל שנוצר נשמע אגדה‭". ‬ בשנים האחרונות מרביץ מירוסלב וויטוס תורה לתלמידים באוניברסיטאות, מופיע עם להקתו ומחפש צורות מוסיקליות חדשות. אחד האתגרים: שילוב של באס סולן ותזמורת בביצוע שירי עם צ'כוסלובקים עתיקים. ירוסלב _יעקובוביץ‭. '‬מתרגש לקראת המפגש עם מירוסלב. הוא נזכר במפגש באולפני"סיקרט סאונד" בניו־יורק. מירוסלב צלצל אליו מלום־אנג'לס. ירוסלב היה אז אחרי הטור שלו עם בט מידלר. ירוםלב הציע לו לכוא לניו־יורק ולהקים להקה‭". ‬היכרנו עור ב ‭. 63 -‬ הוא חי בפראג. אני ‭80 -‬ ק"מ צפונה משם. הוא נחשב בצ'כיה לענק בג'אז. ניגנו אז בהרבה ג'אמים. כשהגעתי לניו־יורק, הצטרפתי ללהקה שלו, שהקליטה את 'מאג'םטיק מיוסיק‭. '‬כמעט כל מוסיקאי צ'כי שבא לארה"ב עשה זאת באמצעות מילגה ל'ברקלי‭. '‬גם יאן המר, האיש שיצר לאחרונה את 'מיאמי ווייס‭, '‬פס־קול הסיררה המצליחה היה בין אותם שהתערו בג'אז האמריקני בצירה יוצאת מן הכלל.

כמו נגני ג'אז צ'כים מעולים שבאו לאמריקה ללימודים(קרל אולבני, ג'וו"ג' מואז‭, (‬מירוםלב אמר שלום סופי למולדתו. הוא רק היה יכול לכרך על החינוך המוסיקלי המצויין שקיבל באקדמיה של פראג או אצל המורה המפורסם ביותר לבאס בצ'כיה, םושטה. למירוסלב לא היה מה לחפש ב"ברקלי‭. "‬הוא זינק מיד לצמרת - להקתו של מיילס דיוויס, תחנה ראשונה וכבר - החשוכה ביותר בקריירה שלו‭". ‬הרבה לא יודעים זאת, אבל מירוסלב וויטוס היה שחיין בקנה מידה עולמי, שייצג את צ'כיה במשחקים האולימפיים בטוקיו‭... ‬היום הוא ראש במחלקה לג'אז בקונסרבטוריון ניו־אינגלנד, ובשביל צ'כי - להחזיק במשרה כזו, זה הישג לא נורמלי‭". ‬ שואלים את ירוםלב, מה כבר יכול לעשות מירוסלב כמסגרת טריו (לארי קוריאל ובוב מוזס‭. (‬ ירוסלב צוחק. מירוסלב לא זקוק אפילו להרכב כזה. _ן_!וא מסוגל להקפיץ חמשת אלפים איש רק על אילתורי סולו בכאם. ירוסלכ לא ישכח את הדואטים שלהם ב ‭1976 -‬ בפסטיבל הג'אז בברלין. הקונטרבאס בידיו של וויטוס הוא כלי "אחר‭. "‬הוא שיגע את עולם

מירוטלב _וויטוט(הגבוה במרכז/ירוטלב יעקובוביץ עומר מימינו

הג'אז של אמריקה בטכניקות הנגינה שלו. הוא סולן ‭... ‬ בדם. קומפוזיטור בעל מנוע עם הרבה רוקנ'רול בדם. יש לו ריכוז עצום. אם נגנים ישראלים ינגנו איתו, הס יפלו מן הרגליים" ירוםלכ הציע כזמנו את דימונה פרנסים ל"מאג'סטיק מיוסיק‭. _"‬רימונה שרה ווקליזות. ירוסלב ‭... ‬צייר אז את עטיפת התקליט. דיוקנו של וויטוס על רקע קיר זכוכית. הוא לא מאמין עד היום שחברת "אריסטה" שילמה לו על הציור ‭1000‬ דולר. וויטום גר אז ברובע קווינס, קיר משותף עם‭... ‬בית כנסת. ירוסלב מספר, שהוא השלים עם כך שעליו לחיות חיים יהוריים‭... ‬ ירוםלב רצה להשמיע למירוםלב את המוסיקה המקורית של להקתו‭", ‬מגנט‭, "‬אותה כתבו גם גילי דור ועדי רנרט, חברי הלהקה, אבל הלהקה התפרקה בינתיים. ירוסלב: "בעולם שבו כל מיני חצי מוסיקאים למדו לתכנת צלילים, אנחנו חזרנו, כמו מירוסלב, למוסיקה פרופר. חצי שנה היינו בחדר יחד. כתבנו ועיברנו מוסיקה הנשמעת כמו משהו בין 'תחזית מזג האוויר' ל'מההווישנו‭. '‬אנחנו רוצים להגיע עם זה לזוביז מהטה לקונצרט משותף עם הפילהרמונית‭". ‬ לירוסלב יש ערין אתגרים בגדול, למרות שהוא מכיר היטב את המציאות החלטוריסטית בארץ. אין לו אשליות‭". ‬מירוסלכ ניסה בזמנו לשכנע אותי, שלא אעזוב את אמריקה. הוא לא _כל־כך הבין את ה'סיבוך' שיש לי עם היהדות. אני זוכר שצלצלתי אליו להיפרד, והוא אמר לי‭':‬אתה לא יודע מה אתה עושה. אתה נוסע לאמצע האש‭... '‬אתרגש לפגוש אותו. נבלה ביחד, נאכל טוב. הוא _טכח מעולה. מבשל על הכיפאה‭". ‬

אנחנו דווקא סקרנים לדעת מה התבשל בסיר המוסיקלי של מירוסלב לאחרונה. ללא ספק, הארוחה תהיה טעימה.

ירוטלב _יעקובוביץ: התרגשות לקראת המפגש