⁨⁨מעריב⁩, 27 פברואר 1986⁩ — "עצירים נשלחים לאישפוז כפלי" [⁨כתבה⁩]

"עצירים נשלחים לאישפוז כפלי"

דליה מזורי נאשמים בדין ועצירים שטרמ הובאו בפני. שופט _נשלחיט _באוםן אוטומ־ טי על־ידי הפסיכיאטר חמהוזי _לאישפוז - בניגוד לרצונם וללא הכרעת בית משפט. זאת, תוך לקיחת םמכויות שאינן מישותו של הפסיכיאטר המדד־ זי, על פי החוק. על בך פיפר מנהל המחלקה הפסיכיאטתת הפתוחה הפעילה במרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל, ד"ד אלי גרינר, בכנס _לטפיכיאטריח, משפט!_זזתיקח שנערך בתל אביב. לדבריו, סעיף 6ד' לחוק אישפוז חולי נפש אומר, כי אם בית משפט שלח נא־ שם לבדיקה פסיכיאטרית - חייב הנאשם לחזור לבית המשפט עם חוות הדעת של הפסיכיאטר שבדק אותו. דק זה האחרת רשאי להחליט אם לאשפזו. והנה, במה־ לך עבודה שערך מצא, כי כ־0נ אחוז מהנאשמים והעצירים אינם מגיעים לבית המשפט אלא נשלחים - בליווי שוטרים - לבתי חולים לחולי נפש לאישפוד כפוי או לחסתכלות‭.. ‬יש כאן משום פגיעה בזכותם של חנאשמים או של עצירים - אך בעיקר של נאשמים, להשמיע את דבריהם בבית משפט לאתר מתן חוות הדעת הפםיכיאטתת‭, ''‬אמר. הוא _חביא כדוגמא מקרה של בחור

שנעצר על־ית המשטרה על עבירה שר לית. עם מעצרו - ובטרם הובא בפני שופט - הפסיק כל מגע עם העצירים האחרים ועם הסוהרים. אלה ףשכו שהאיש חולה נפש והעבירוהו לבתקה אצל הפסיכיאטר התורן בבית חולים כללי. הפסיכיאטר התרשם שמדובר בתגובה תסוציאטיבית, כלומר של ניתוק מגע מהסביבה. בהתייעצות עם הפסיכיאטר _המחוד הוא שלח אותו - בניגוד לרצונו - לאישפוז בבי"ח פסיכיאטרי לבירור מצבו. האת כאשר לאחר הבדיקח באותו בית חולים היה צריך העציר להגיע עם תוצאות הבתקה לבית המשפט. תגמה נוספת היא מקרהו של צעיר שהואשם באונס ימאית אמריקאית בצי השישי. הצעיר נשלח לבדיקה אצל פסיכיאטר מחוזי על־ית בית המשפט‭'. ‬במיזם לחזור לבית המשפט עם חוות הדעת של הפסיכיאטר - הוא נשלח להסתכלות נוספת בבית חולים פסיכיאטת‭.. ‬יש כאן לא רק פגיעה כזכותו של _הנאשמ אלא פגיעה גם בעקרון הפרדת הרשויות, כאשר פסיכיאטר מחמי - שהוא חלק מהת שות המבצעת - לוקח על עצמו תפקיד של בית משפט, שהיא הרשות השופטת‭, "‬ אמר. מנהלת המרכז לבריאות הנפש בטי־

דת הכרמל, ד"ד קטיה פילוסוף, סיפרה על מאגר מידע על הולי נפש, שנמצא במשרד הבריאות. מאגד זה פוגע בזמיר תיהם של אנשים בריאים, שבמקרה הגיעו לאישפח בבתי חולים לחולי נפש. חיא הביאה כדוגמא מקרה של חייל, שגפצע ברגלו. לקבלת עזרה ראשונה הביאו אותו לבית החולים הקרוב ביותר שהיה בסביבה - בי"ח פסיכיאטרי. הוא נשאר שם כמה שעות, ומסיבות אדמיניסטרטיביות - נפתח לו כרטיס. לימים, כשרצה להחזיק נשק - אמרו לו שלא יוכל לקבל רשיון - כי הוא מופיע במחשב כמי שאושפז בבית חולים להולי נפש. היא ספרה גם על ארם שעבר ניתוח לב פתוח ונכנס למצב של בילבול כתוצאה מהתרופות שקיבל. הוא אושפז במחלקה פסיכיאטרית ל־48 שעות, הבתא ושולח לביתו. אך גם הוא לא קיבל אישור להחזקת כלי נשק, מאותה סיבה: 'אתי' עלפיע במחשבי. לא ד'זעילז חסבתז כי כלל לא ידע מה קורה איתו וכי. בסו־ הכל" אושפז לצורך ניתוח לב‭.. "‬ארם נכנס לבית חולים לניתוח לב ויוצא עם קומפיוטר של משרד הבריאות. ולמחשב אין שיקול רעת. וברור שתופעה זו סותרת את חוק הגנת צנעת הפרט‭, "‬אמרה.

פרחים ולבבות: קריאות כל הכבוד ומחיאות כפיס קצובות ליוו במשך שלוש שעות את הופעתם של עשרות תריגים, שנטלו חלק במופע השנתי של אקי''ס - אגודה ישראלית לקימום מפגרים שהתקיים בקולנוע הדר בגבעתיים. הצעירים שהגיעו מכל המסגרות המיוחדות בהם הס נמצאים - מועדונים, פנימיות, הוסטלים ומרכזי עבודת שיקומיים - מע"ש, הפגינויאת כישוריהם במתול נגינה וזמר. _ואע, קהל הצופים היה נרגש וחלקו אף מחוז בגלוי דמעות. לתשואות נלהבות במיוחד זכתה קבוצת חריגים ערביים מכפר בנא שזו לה השנה הראשונה להופעתה ברבים. בין מחול לזמרה נשאו נאומים קצרים משה שכטר סגן ראש עירית גבעתיים, תר יצחק _קנדל מנהל השירות למפגר במשרד העבודה והרווחה ויצחק;מיגר ידיר אקים. לדבריו, החריגים הנוטלים חלק בהופעה הם הפרחים ואילו אנו צריכים לפתוח להם לבבות ולתרום למען קידומם בשלישי למרס, הוא היום בו נערך המבצע השנתי של אקיים - גג לילד המפגר. (כתבת רימתה עייף, צילם: ראובן _קסטרו‭(( ‬