⁨⁨מעריב⁩, 4 פברואר 1986⁩ — על גשר גליניקר בברלין עשוי שצ'רנסקי לצעוד לחופש [⁨כתבה⁩]

על גשר גליניקר בברלין עשוי שצ'רנסקי לצעוד לחופש

כל ע יס קות ח ילופ י המרגלים המ יד י צ . יה

, עורףדין. מזרה גרמני , מנהל את פל ;ח ילופ י המרגלים החשובים בין: \ _וולפגאנג פוגל , ולפעמים_&חליף אותם ‭:*‬ סחורות * צבר קרה . שפרסום מוקדם חיבל המעצמות _במשושים בדבר _^נם>ןי :_שתם _פלטדשרון_, אד הוא ופוגל _גיןןלג ‭'' -‬י י !_אצלחה את _חילוטי‭"_^‬הימהוליד_^_גת3ה. ת & וו_^ ‭&^‬_ךגל וזטיפש" ־;

מאת גיל קיסרי הידיעה שפורסמה אתמול בעי־ _תון הגרמני "בילד‭, "‬בדבר עיםקת־ חליפין הצפויה ב־11 לחודש ביןב־ ריה"מ והמערב, שבמסגרתה ישוחררו אםיר־ציזן אנאטולי שצ יאדנסקי תמורת מרגלים קומוניסטיים שנתפסו - מעוררת, כמו־ בן, תקווה. בעיקר לאור העובדה שגם עיתון רציני כ"ניריודק טיי־ מם '' אישר בעקיפין, ממקורות אמריקניים, כי תיתכן עיסקד. כזו. אולם בעבר היו יותר מדי מק - דים של שמועות ותקוות־שווא בדבר _עיםקות־חליפין למען שחרורו של שצ'אדנסקי, מכדי שניתן יהיה לטפח יתר על המידה תקוות אלו מבלי להתייחס אליהן בזהירות. חליפות לבקרים היו מתפרסמות בעיתונות ידיעות על עיםקת־ חליפין צפויה - ותמיד באה הכח-

שה , או שהעניין לא נסתייע, אם בגלל הפרסום המוקדם ש"טירפד" את העיםקה ואם משוס שמלכתחילה לא היה שחר לשמועות. שחת _מקזבעה של עיסקת־תליפין שהיא דורשת סודיות והכמוס בה מדובה מן הגלוי. לפחות באחד המקרים חיבל _יצר־הפרסום בסיכוייה של עיםקה כזו: מדובר ב"יוזמה" של שמואל _פלאטרשתן שניסה כוחו, לפני כשמונה או תשע שנים, בת־ 'יווך למען שחרורו:של שצ'ארנסקי במסגרת _עיסקת־חליפין. התערבו - תו לא דק שלא הועילה, אלא אף גרמה נזק - לדעתם של המתווכים האמיתיים - ותרמה לכשלון המגעים שהתנהלו אז. אבל הצעות לגבי החלפתו של שצ'אדנסקי היו גם היו במרוצת השנים. לי אישית ידוע בביטחה עלהצעה לעיםקת־חליפין כזו , אשר

הועלתה בדרג הגבוה ביותר במגעים בין הצרפתים והסובייטים, בתקופת שלטונו של הנשיא הנוכחי פראנסואה מיטראן - אולם ההצעה נדחתה על הסף וברוגז על־ ידי הקרמל. לעומת זאת, דהה המערב הצעה סובייטית שהועלתה באוגוסט 1978 לשחרר את שצ'אדנסקי, ואולי עוד 5 או 6 אםירי־ציון, תמורת החזרתו של ארקאדי שווצ'נקו, דיפלומט סובייטי שהיה מעוזריו הבכירים של מזכיר האדם והחליט לערוק לארה"ב בתום שירותו. הנוהג של עיסקות־חליפין נה - פך במרוצת השנים כמעט לשיגרה ביןהמזדח והמערב. ברובן ככולן, מזה כ־25 שנה, יש מכנה משותף החוזר שוב ושוב: עורד דין מזרח־ גרמני המתגורר בברלין, ד"ר וולפ־ גאנג פוגל שזכה לכינוי "סוחר

המרגלים" הגדול ביותר בהיסטוריה. לא כל העסקות שהיה מעורב בהן נתפרסמו - אר גם כך הוא קשור במספר רב של עסקות, ובעיקר בחשובות והמפורסמות שבהן. גם בפרשת שצ'ארנסקי נוהל עימו בשעתו מו"מ על האפשרויות העק - רוניות לעסקות שיובילו לשחרור אסירי־ציון ו/או פעילי־עליה בב־ ריה"מ, תמורת כסף ו/ או שחרור אסירים קומוניסטיים המוחזקים במערב.

עיםקה כזו נתממשה באפריל 1979 כאשר שוחררו בבריה"מ חמישה אסירים, מהם אסירי־ציון מהמפורסמים ביותר: מארק דימ־ שיץ ואדוארד קוזנייצוב. יחד עימם שוחרת ואלנטין מותז, גיאורגי וי־ נס ואלכסנדר גינזבורג. תמורתם שוחררו מהכלא שני מרגלים סובייטים: ולאדק אנגר ורודולף צ'דנייאב, אשר נידונו שנה קודם לכן ל־50 שנות מאסר באשמת קשירת קשר להעביר םודות־הגנה של ארה"ב לבריה"מ. עיםקה אחרת, שהיתה בה נקו־ דה ישראלית מובהקת, בוצעה בתיווכו של פוגל (הפעם - הגיע בהחלט האשראי לתיווך לפלאטו־ שרון, שפעל באמצעות איש־ העסקים שבתאי קלמנוביץ‭, '‬אשר

אנאשולי שצ'רצסקי שימש אז כעוזרו) שנה קודם לכן, באפריל ‭:1978‬ ישראלי, מירון מרמם , שירד לדרום־אפריקה, שוחרר משביו במוזאמביק המארכסיסטית - לאחד שנתפס כאשר מטוסו הפרטי שנקלע לשם התקלקל ונא־ לץ לנחות - בעיסקה מרובעת בין ישראל‭., ‬בריה''מ, ארה ''ב ומוזאמ־ ביק. התמורה - שחרורו ממאסר של _תברט־גלן תומפסון, אשר כונה בעת משפטו, ב־‭, 1965‬ בשם "המרגל הטיפש‭, "‬שכן היה גלגל קטן בלבד בשרותי־הביון הקומו־ % ניסטיים, אם כי שירת אותם ביעילות. כל העיסקה כונתה אז: " הישראלי התועה תמורת המרגל הטיפש‭. "‬ העיסקה " הטריה" ביותר, שנעשתה ביוני ‭, 1985‬היתה גם הגת־ לה ביותר למן תחילת " המלחמה הקרה" בין הגושים: תמורת ארבעה מרגלים סובייטים ששוחררו מהכ־ לא , הורשו לעבור למערב 23 אסירים מזרח־אירופיימכל השמות של

המעורבים בעיסקה - נשארו כמר סיס‭. (‬גם, בעיסקה זו דחתה בריה"מ הצעה אמריקנית לכלול בהאת שצ'ארנסקי ואת אנדריי סאחארוב, חתן פרס נובל. עיסקה זו בוצעה עם שחר - כדומה לרוב עיסקות החליפין - על גשר גליניקר שב־ ברלין, אשר מוזכר עתה שוב כמקום שבו צפויה עיסקת שהדורו של שצ'ארנסקי. עיסקות־חליפין מפורסמות נוספות אשר וולפגאנג פוגל היה בהן הרוח החיה: החלפתם של רודולף אבל רב־המדגלים הסובייטי הנו־

וולפגאגג פיגל דע, תמורת גארי פאוורס, טייס מטום־הריגול האמריקני " יו‭, "2. ‬ אשר הופל בשמי בריה''מ;החלפתם של המרגל הסובייטי קונון טריפנו־ ביץ' מולודי (שנתפס בבריטניה בשם המושאל _גורדון לונםדייל) תמורת איש־העםקים הבריטי גרור יל וויו, שנאסר בבריה"מ עקב קשריו עם קולונל אולג פנקובסקי

שהוצא להורג באשמת ריגול לטר בת המערב;ולאדימיר בוקובםקי, הלוחם הנודע למען זכויות האדם בבריה"מ‭-, ‬ שוהרר ועבר למערב תמ ו דתי _שחר ור ו והבאתו למזרח של המנהיג הקומוניסטי הצ'יליאני קורוואלאן. פוגל תיוור גם בעים־ קות מסוג אחד - אסירים תמורת סחורות: אלפי אסירים מדיניים גרמניים, שהוחזקובמזרחיגרמניה_, שוחררו תמורת סחורות בשיווי מאות מיליוני מארקים - דשנים, תרופות , ק פה, מקלטי־רדיו, פירות טרופיים, וכו י . גם אם פוגל הוא _prtw הראשי בעסקות מסוג זה - אין לו בלעדיות על כך. היו עיסקות שונות שבוצעובלעדיו, בעיקר בץ מדינות שאינו קשור בהן. בין העיסקות הללו גם כאלו הנוגעות לישראל, כגון: ב־1974הגיע לישראל ד"ד היינריר שפטר, שלמעשה הורד מחבל־התליה לאחר שנידון, שנה ק ודם לכן, למוות במולדתובולג־ ריה שם כיהן בתפקיד בכיר עד

מירון מדבוס שהואשם בריגול לטובת " האימפריאליזם‭". ‬ ממשלת ישראל התערבה אז למעןהצלוזו ושחתדו. באר תה עת שוחררה מהכלא הסובייטי ועלתה לארץ _אסידת־ציון םילווה זלמנסון. עיתונים במערב ידעו לספר אז כי שני המשוחררים הר חלפו בקצין בביר בשרותי־הביון הסובייטים אשר נפל בידי ישרא־ לושוחרר במסגרת עיסקה שנעשתה בתיווכה של ארה"ב. גם במערכת היחסים בין ישראל ומדינות ערב היו עסקות: וולפגא־ נג לוץ‭", ‬המרגל על הסוס‭, "‬שנתפס במצרים - מבכירי המרגלים הישראליים שנחשפו -וכן ? אסירי קאהיר בעקבות "העסק הביש‭)"‬ או

"פרשת לבון‭- ("‬ שוחררו והוחלפו כשבויי־מלחמה מצריים בדרגות כבירות, שנפלו לידי ישראל במלחמת ששת הימים. שנים אחדות לאחר מכן, לאחר מלחמת יום־ הכיפורים, שוחרר מהכלא התימני הישראלי ברוך מזרחי, שניצל ממ־ ווה לאחר שנתפס בעיר התימנית חודיידה, השוכנת לחופי ים־םוף, כשברשותו דרכון מרוקני. הוא ער נ י ה קשות בידי שירותי־הביטחון התימניים. בהתערבות ארה"ב, ובעיקר בסיועו של שר־החוץ דאז הנ־ רי קיםינג'ר, הועברמזרחי לידי המצרים, בטענה כי נולד שם. בעקבות לחץ בבד הסכים לבסוף סאדאת לשחרר את מזרחי תמוךת כ־50 מחבלים שהיו בידי ישראל.

האם יביאו חילופים בגשר גלי־ ניקר את הבשורה שכה רבים מיקי־ ריו וידידיו של שצ'ארגםקי מצפים לה זה מכבר ?