⁨⁨מעריב⁩, 30 ינואר 1986⁩ — ‭* ,‬ • י י * י ?ן ג _* י י י יי • ‭(...‬ ־ ז! .ו ‭&?‬ [⁨כתבה⁩]

‭* , ‬ • י י * י ?ן ג _* י י י יי • ‭(... ‬ ־ ז! . ו ‭&?‬

b

1 ו ‭__4. ‬ן ‭1 . 1_4— ‬

?כשמוציאים אלפי שקלים חדשים לרכישת מכונית משומשת כדאי לטכן 29 ש"ח - מחיר בדיקת הרכב לפני הקניה ? מאת _אב> דד

דיקת רבב משומש לפני קניה, ‭_^ A‬ ?במכון מורשה, היא רגע השפיות האחרון בתהליך המרת עשרות אלפי שקלים חדשים, תמורת נכס שיגרום לבם רק הוצאות. והרבה. כשקונים רבב חדש מקבלים אחריות מהיצרן, אך בקניית דבב משומש - תאלצו לסמוך על מילתו של המוכר. לא במקרה, מזכירים בנשימה אחת את השאלה "האם היית קונה ממנו מכתית משומשת‭, "‬ כשעוסקים באדם שאמינותו מוטלת בספק. אפשר להפחית את הסיכון ולהכנם לעיםקה בעיניים פקוחות, לאחר שקבלתם את כל נתוני הרכב מבוחן אובייקטיבי. כיום, חלק ממכוני הבדיקה רואים עצמם "דוקטורים למכוניות" ומתחייבים בכתב, לעמוד מאחורי הדיאגנוזה שקבעו. במילים אחרות: אם תרכוש את הרכב שנבדק במכון, ורק לאחר שיהיה בבעלותר תתגלה בו תקלה שלא הוזהרת מפניה בטופס הבדיקה - הרי שהתיקון יבוצע על חשבון המכון. מחמשת המכונים שאליהם פנה "שווקים‭, "‬נמסר על מחיר זהה של 29 ש"ח לבדיקת רכב פרטי בעל 4 גלילים (צלינדרים) במנוע. המכונים הללו הם: "דינמומטר‭";"‬קומפיוטסט‭";"‬מבדק‭;"‬ "מכון דרום" ד"מ. מ. מ‭;". ‬

?נסיעת מבתו כאשר מדובר בהוצאה של אלפי ש"ח הרי ש־29 ש"ח הם באמת סכום זעום, שכדאי להשקיע אותו כדי לחבטיח שאינך נופל בפה וש"המשומשת במצב מצוייך שהוצעה לך _בעתון - איננה אלא גרוטאה וקנה שעברה כמה תאונות ודפיקות רציניות. מה בודקים המכונים ברכב משומש? - מצב שילדה ופח, תיבת הילוכים, מעצורים, צירי גלגלים, מערכת פליטה, תצרוכת שמן ודלק, ואיזון חגלגלים. הבדיקה כוללת גם נסיעת מבחן. הבוחנים מסוגלים לאתר סימני תיקון תאונות ופגיעה בשילדת הרכב, ולחזחיר את הקונה התמים.

מספר הקילומטרים שעבר הרכב משפיע על מחירו. לפעמים, מתגלה בבדיקה אי־התאמה בין הקילומטראז' הנמוך, לכאורה, על גבי מד האוץ - לבין מצב הרכב. מקומות קלאסיים לבדיקת גיל הרכב הינם - צמיגים, ריפוד מושבים, גומיות הדלתות, תא המטען. בדיקת הרכב נעשית בחלק מהמכונים באמצעות מחשב, המרכז את נתוני הבדיקה ומאפשר לקונה להשוות את נתוני היצרן - לעומת המצב בפועל ב"מציאה" המוצעת לו. יונה בן דוד, מנכ"ל "קומפיוטסט‭, "‬שליד אצטדיון הכדורסל ביד־אליהו, גאה במחשב בדיקת רכב - פרי פיתוחו המקורי. המכשיר רשום כפטנט עולמי והוא מיוצא כבר לאחת עשרה ארצות בעולם. הבדיקה הממוחשבת כוללת הרצת המכונית על גבי גלגילות, המרמות את תנאי הכביש, עד למהירות של 150 קמ"ש. גם במכונים אחרים, כדוגמת

"ריגמומטר" ו"הדרום" מותקנים מחשבי בדיקה, אם כי מסוג אחר מהנ"ל. אבל האמת היא שגם ללא מחשב, ובעזרת המיכשור הסטנדרטי אפשר לקבל מהבוחן אבחנה מפורטת של מרבית תחלואי הרכב הנבדק. אהרון רוזנברג, ממנהלי "מ. מ. מ" ברמת"גן רואה את המחשבים וציוד המדידה ככלי עזר בלבד בידיו של הבוחן המיומן. לכן, הוא מעסיק בוחנים, מנהלי מוסכים לשעבר, שהם לדבריו, בעלי וותק של מעל עשרים שנה.

a העדפת מהיד לא רק קוני רכב משומש מגיעים למכונים לבדיקת רכב. יש לקוחות בעלי רכב חדש, שמועד האחריות שלו עומד לפוג. ד. ם מבקשים בדיקה יסודית של רכבם, רק בכרי לחיות בטוחים שהצרות לא יפלו עליהם דווקא יום לאחר פקיעת תוקף האהריות‭". ‬ תעודת אחריות שנמסרת לבודקי

הרכב ב"מ. מ. מ" וב"קומפיוטסט" _מגדלרה את משך האהריות למימצאי הבדיקה לששה חורשים או ל־‭6, 000‬ ק"מ. נקבעה השתתפות. עצמית של בעל הרכב בכל תיקון, בגובה 150 דולאר. המכון מתחייב לתקן ולהביא את הרכב למצב מכני, כפי שהוצג לקונה בזמן הבדיקה על ידי הבוחן. אם הבוחן לא איבחן פגם מהותי ברכב שנרכש על ידי מי שהביאו לבדיקה - היא תתוקן התקלה על חשבון חמכון. לא כל מכון נותן אחריות לבדיקה. לדברי מנהל "מכון הדרום" מר י. רייס, חמשמש גם כיו"ר איגוד בעלי המכונים, אין כל צורך בכך, שכן מימלא חלה עליו אחריות כבעל מכון. בדרך כלל, מקפידים הבוחנים, שלא להמליץ בפני הלקוחות על רכישת רכב או על פסילתו. הם מציגים את מצבו של הרכב ללא כהל וסרק. אם תבקשו - יתנו גם הערכת מחיר כללית לתיקן התקלות שהתגלו. ההחלטה הסופית - לקנות או לא היא שלכם.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩