⁨⁨מעריב⁩, 12 נובמבר 1985⁩ — ילד מחונן: הפיתוי [⁨כתבה⁩]

ילד מחונן: הפיתוי

שאיה: המרדים מגדירים את רון‭, 8 p, ‬כילד מזזז‭. ;;‬ _מציעיפ •ו‭|(?‬ ?•‭111‬_די‭W _^ _^l‬ _ידד I • י' _יץ _לדדביב ' •‭??>‬_מייזזדיי ‭Mil1‬ ?•?י־ _t י•_מדזייגיר ‭? _* _^_rf It It‬ י* יו‭' *«‬ יי_% » !יי‭??‬ייk יי , וו‭. -/‬ פיין איתי פיתה. האפ להסכים להצעה? תשיבה: כן. זו בעיה קשה - דווקא בגלל המחמאה והפיתוי שלצידה. לאחרונה גובר בעולם המערבי הענין בקידו־ מם של ילדים מחוננים. כ־1000 פסיכולוגים, מחנכים, סוציולוגים וחוקרים אחרים נפגשו באחרונה בהמבורג שבגרמניה, לכנס עולמי שדן בילדים מחוננים. אבל מהר מאוד גלש הריון מדרכי הטיפוח של מחוננים לטיעונים של 'בעד ונגד' הנטיה לחנך בדרך מיוהדת ילדים בולטים בכשרונותיהם(שמספר בק־ רב האוכלוסיד, מוערך בין־‭5'‬ ל־־ ‭' . (10'r‬ המצדדים בטיפוח המחוננים העלו את הטיעונים הכאיב: - אפשרויות שוות לכולם לקבל חינוך על־פי יכולת וצורך. - החשיבות ־לאומית לאתר את המוכשרים מוקדם ולקדמם למען יכולת התחרות עם אחרים. ארה־ב‭', ‬פן והמדינות הקומוניסטיות עושות רבות בשטה זה. כיצד נעמוד אנחנו מניד •? * »ו ? - הילד שאינו בא על סיפוקו האינטלקטואל־ ומשתעמם בבית־ספר רגיל. מן הראוי לסייע לו למצוא ענין וטעם בלימודיו תוך ניצול מירב' של הפוטנציאל הטמון בו. המתנגדים טענו:

- קבוצות לימוד נפרדות של המחוננים יוצרות הריגות חברתית. חסר שייכות חברתית עלול להביא לניכור. בדידות, התנשאות. - טיפוח של מקצועות בורדים (אינטלקטואלים לרוב) בא על חשבון ההשכלה הכללית, שלמות חאדם, ערכיו, רגשותיו. - גרוע מכל: . גדולתו של עם לא נוצרת מן הסיכום של כל הישגיו, אלא מסך הכל של שיאיו שכניו משיגים‭"... ‬ (דברי - אדזלף היטלר/ 1932 כהנחת יסוד לפילוסופיה הפשאיסטית‭. (‬ מה איםא נציע לרין, או נכין יותר להוריו? חשוב למצוא את האיזון בין ההישגים בלימודים לבין הצרכים החברתים שיש עימם גם סיפוקים רגשיים. לכן טובח הדרך הישראלית שמטפחת חוגי העשרה רהבים וגם יחוד"ם. אך לא בבתי ספר מיוחדים למחוננים, אלא מעבר או מחוץ לשעות הלימוד בבית הספר. זוהי גם _הל?י;י לרון. צריך לזכור תמיד את שלמות האדם על כל צרכיו. אין להכנע לפיתויים הד־צדדים. אדם שמטפח רק את צדדיו האי־ נטלקטואלים. במסלול צר וייחודי, עלול להחמיץ בחייו אפשרויות רבות - חברתיות, פיזיות רגשיות. שיטות החינוך (גם בארצנו) מונחות היום על־ירי גישה •־חיתית חמאפשרת לכל פרט ללמוד על־פי עניינו וסקרנותו. חשוב שזה לא ישאר רק כגדר תיכנון - אלא יוגשם הלכה למעשה כחיי יום־יומ, בכית הספר וגם בבית. הלהיטות, בעולם כולו. לאתר מחוננים ולטפחם, מסמנת אולי את סוף הגישה השוויונית בחינוך שהיתה חרותה על דגל החברה ב־20 השנים האחרונות ורומזת על שינוי מהותי, לדעתי מסוכן ביותר. יש להזהר מהעדפת הטיפוח של קבוצות בודדות במתן תמיכה וסיוע, שלא מתוך הבנה סוציאלית, אלא מתור כמיהה להישגיות בלתי־מרוסנת של יהירים בלבד. פרופ' שמעון זקס