⁨⁨מעריב⁩, 20 ספטמבר 1985⁩ — ‭!SHI I! mm M mm _l|k JH ‬ [⁨כתבה⁩]

‭!SHI I! mm M mm _l|k JH ‬

(המשך מעמוד ‭(13‬ בעבר. להיפך, הידע והכישורים, הנדרשים היום מאלוף פיקוד, הם רבים ומגוונים לאין שיעור לעומת חעבר. גם חוויכוחים אינם פחות נוקבים או ברמה נמוכח יותר. אבל אלוף כמו מנחם עינן יעמוד על דעתו ביתר אלגנטיות ולא בצעקות. ב אלוף לוי איננו מתקבל ביהירות ‭^^^ "" » _m >‬ צה"ל באותה יראת כבוד, מהולה H בפחד, שבה נתקבל קודמו, רפאל H איתן. זח קשור אולי לאופיו הנוח. ‭B9‬ אומרים שהסמכותיות שהוא מפגין מזכירה יותר מנהל מאשר מפקד. הרעות על סמכותו חלוקות בצה"ל. יש שאוהבים אותה ויש שמתגעגעים למפקדים כמו רפול, יאנוש ואפילו גורוריש, לוי משרח אוירח נינוחה. הוא מרבת לשוחח עם המפקדים והחיילים בכל חרמות, מגלח רגישות למצוקות החייל, למשפחות השכולות, לעוולות הנגרמות לפרט או ליחידה. שום פניה של הציבור איננה נעלמת מעיניו. הוא מתייחס לכל מכתבי הקוראים המתפרםמים בעתו־ נות, ונוגעים לצבא. לא אחת הוא מורה לטפל בתלונה כזו ומוודא כי העוול יתוקן. חשיחה עמו חופשית וקולחת. מפקדים וחיילים לא יהססו לומר היום את מה שחששו לומר בימי רפול. רב־ אלוף לוי שופע אבהיות: פה נוזף, שם מייעץ, והכל בשקט, בלי להרים קול. אצל מוישה וחצי לא נכנסים ללחץ.

כי מטבעו הוא פשרן, ונוטה יותר לנהוג כמורה ומחנך. כיוון שאין הוא מקבל החלטות מרהי־ קות לכת בשאלת הקיצוצים, מתפרס צה"ל על גיזרח רחבה מרי של פעילויות, למרות הפגיעה בבשר החי. חצבא, טוענים מבקריו, איננו דורש מעצמו ביצועים, אם זח כבטחון שוטף או באימונים. בשטחים, למשל, אין חוק וסדר. הצבא הוא זח שצריך לאכוף חוק וסדר. לא ייתכן שיידו אבנים על רכב צבאי והחיילים לא ירדפו אחרי המתפרעים וילכדום. גם האימונים אינם מתנהלים תמיד כפי שנדרש - ועוברים על כך לסדר היום. חריגות מהקצבות מתקבלות בסלחנות. קצין בכיר קיבל תפקיד גבוה יותר והועלה בדרגה למרות שביחירות עליהן פיקד נמצאו ליקויים בכל הנוגע לכשירות ולרמת האימונים, ונתגלה שיעור גבוה של תאונות. הערך של ביצוע מושלם ומתייק, כאחר מאבני היסוד של הצבא, נשחק. אין

כאן בעיה של שליטה. הרמטכ"ל שולט היטב במערכת. זוהי בעיה של התפשרות, של המנעות ממיצוי הדין, ומחחמרה בנושאים קטנים כגדולים. זוהי התפשרות עם הבינוניות. קצינים עמם שוחחתי אומרים כי מוישה והצי איננו רמטכ"ל פחות טוב מקודמיו. העובדה שלא פיקד על עוצבות במלחמה איננה בהכרח פוסלת אותו מלהוביל את צח"ל לנצחונות במלח־ מה הבאה, אם תפרוץ. ראינו לאן הובילונו קצינים עתירי נםיון ותהילה. גם הרמטכ"לים הקודמים חיו נתונים לביקורת צולבת ונבחנו בזכוכית מגדלת. קשה יותר לחיות רמטכ"ל בימי רגיעח מאשר בזמן מלחמה. גם יותר קל להיות רמטכ"ל כשהקופה מלאח. מבחינה זו ניתן לומר בציניות שחרמטכ''ל זקוק חיום למלחמה טובה כדי לסתום את פיות מבקריו. יש מאמינים שחוא עשוי להפתיע ולאכזב לטובה.

, כי במאזן הכללי, הכף נוטה לטובתו. בדרכו שלו, יודע לוי לחשיג את שלו. חוא יודע לנתח מצבים. בזמנו, קצר תשבחות רבות על _חאופן שבו הציג את הנסיגה מלבנון ומשמעויותיה בפני הממשלה. הוא ייזכר כרמטכ"ל שהוציא את צה"ל מלבנון. בסיכומו של חשבון חוא אחור על חחיי־ לים. גם התמשורת אוהבת אותו: אוהבת לחזור

על סיפור הסינדרלה שלו. הוא מרואיין טוב. הציבור אוהב את הבטתון שהוא משרה בדיבורו. לוי, כך אומרים, יורע זאת. חוא איש חכם בהיותו נמנע מעימותים. בכישרון רב חוא מסתיר בחצל־ חד, את דיעותיו _הפוליטיות. כשייצא לשוק החפ־ שי, יחזרו אחריו, מן חםתם, גורמים פוליטיים רבים. האם זה יהיה בקרוב?בעוד כחצי שנה ימלאו שלוש שנים לכהונתו כרמטכ‭_''‬יל. לוי מצפה כי הממשלה תאריך את כהונתו בשנה נוספת. לפי המסורת, הארכת שירות לרמטכ"ל נוערה להביע

הערכה. בקרוב גם צפוי סבב מינויים נוסף במטה הכללי, שבמסגרתו עתידים להתחלף אלופי פיקר רים. הרמטכ"ל ימליץ לפגי שר חבטחון על המינויים חחדשים. יצחק רבין יתבקש לאשר. בשאלת המשך כהונתו של הרמטכ"ל, נמנע רבין מלהדד ליט לפי שעה, אף שלוי כבר היה רוצה לראות את חמינוי בכיסו. קרוב לוודאי ששר חבטחון יחתום עליו. מה שלא יקרה - היורש גנז הוא לא ילקק דבש. יוסף ולטל