⁨⁨מעריב⁩, 13 יוני 1985⁩ — ‭/;‬ עכבר י ו ם ח ת ו ל י ם ‭/ /‬ ח ו גג י ם_1במחל _ק ה ת י ו לד [⁨תמונה⁩]

‭/;‬ עכבר י ו ם ח ת ו ל י ם ‭/ /‬ ח ו גג י ם_1במחל _ק ה ת י ו לד

בבית החוליםהלל יפה" בחדרה‭";:‬_רופאים באגקימגקהל על הזכות לבקר את היולדות' "

אנשים בכנסים ויוצאים כמו בשוק" * "המבקרים יושבים על המיטות, עושים חאפלות בחדר ההמתנה ומפריעים 'ליולדות" * החולים נתבקשו להביא ציוד מהבית

a יצתקנףחזדץ היולדת מיקי מריו ירדה ממיטתה ומנתה »ל מסדרון מחלקת היולדות: " ליד דלפק חק" כלה שפע חתול וכפיו עככר גדול. יולדות התחילו לצרוח. ני־ מיתי לכוון את החתול החוצה אכל הוא המשיר _ככיפזוזה לאורך _חמפדדון מבלע כאחד החרדים" זד, אעז ;טקסט מתוך _וזצגד. ש‭-!-‬מיקי מרין, שחקנית תיאטרון‭?, ‬נ ד־ דשה לדקלם — אלא , קטע מן _החייש במחלקת היולדות בביתהתולים ז-רת. !הממשלתי " הלל יפה" בח-

באותו יום ראינו עכבר (ואולי •זו היתד, תולחוז‭, (‬שרץ !מדיזות מ־ _מתסואי מתחת למכונה _האועומשית לשתיה אל מתחת למכונת הממתקיפ 'הסמיכה שבחדרההמתנה ‭. ;‬מישהו יעוד גיסה לחפש את מעכבר, אבל כא אדם ן‭". ‬ אחר תעיר: " יעזוב, הוא קבוע ב, הלל " ?זו הפעם יפה' ובבל !השלישית פעם שאני המצב יולדת מתמיד. •התנאים ממש מעליבים. יל־ דתי ביום חמסין ואתר כד הכניסו אותי לחדד עם מזגן שלא פעל. זד. !היה כמו מרחץ תורכי‭!. ‬הקירות רטובים ומזוהמים‭1. ‬ מכת היתושים תז־ זבובים דייתה נוראה‭, "‬מספרת תל•

»ת _פמיד. תלמד, לא ראתה שפ 1עכברים וחתולים. זווויותיד, כללו צפית בלטאות ועכבישים‭?, ‬וטיילו יעל קידות תדהת — גךעדן לכל מיני שרצים וזוחלים. !הלידה אמורה להיות אחת תחוו־ יות המוגשות בחיי יולדת זבני מש־ _פחתד‭!., ‬_אוויחה רגועה, מיזוג אוויר ותנאי והיגיעה הולמים, חם הבס י ס לקיום מחלקת עלמת נורמלית. או־ לם מחלקת היילזדת _בחדתן שומת בממד. הדיקומתי - מיושן שהופעל לפני 29 שגה. לפני תמש שנים הו־ עברו מחלקות בית החולים ‭,, ‬ הלל י פר '' . למפנה חדש ודק מחלקת ת־ יולדות נותרה ‭)'‬בשכנות לבמה מעבדות) _במבגיפ _החד־קומתייפ ת־ ישנים. תמיסה למחלקה מאפיינת את המתרחש בתוכה. קירות סדוקים זקלופי-צבע‭?, ‬זכוכיות שבורות ודלת מיסד, פודצה. בכניסת _הראשית כתוב ששעת. הביקור היא בין ארבע לחמש אחר. הצהריים, אבל המשפ־ _חזת הגדול ו ת , יהודיות וערביות, מתעלמות מכך, מתרוצצות במקום ברוב שעות ה"ממד. ומשבשות את אורח החיים במחלקת רופא (שבז שמור כמערכת) ‭'t»‬ פר: ‭,, ‬גם , קרוב לחצות •עדיין מסתובב קהל רב במסדרון. הס יושבים על המיטות זמ0די!עים לדלדוח ‭.. »‬הם עושים האפלות מחדד_' רד&תנה ו־ גורמים ללכלוך המזמין מקקים. שעת !ביקוד הרופאיט •היא מושג שאינו מקובל על הקהל. אנתנו צריכים להיאםק עלזכותנו ?לבקר את היולדות‭. "‬ "עונש" בחדר האוכ ל

נסים שהפרה ויוצאים תלמה כ! פרזי 0ו בשוק ד: " אנשים . בזמן גג־ ה־ הנקתיזןאחיותהודפות ' ;את מאנשים ז'לא »ה3ות להפ להיכנס. מרט לשעת ההנקה, הם , נמצאים ומרעישים כמעט בכל שעות היממה‭.. ‬אשת המבקשת לינות חמשי דקות לאחו־ הלידה, תתקשה למצוא קצת שקט וופהטו י ת‭. "‬האווירה במחלקה ד‭»»‬־ יועדת י לתת שירותים לאוכלוסיה של רבע מיליון נפש (בין ?_זכרון־ יעקב פצפון לנתניה בדרום והישו־ בים הערביים במזרח) — מדכאה. ‭_1, ‬אני מציע ליולדות שבשיפולי את ביית •החולים הפרטי _לניאזד בנתניה או את בית החולים של קופת חולים בכפר־סבא‭,, "‬אומר רופא גשים. מערכות הביוב והמיס במחלקה מפוצצות בורי זבל . ולידם " לי!ד חלון שלילית _חח־י מי הי י ביוב מצ ‭- . ‬ הריחות _חדחו לחדרי‭, "‬מספרת מיקי מרין. •_במתלקד, רגילה של בית תולים יש מיזוג )צויר מרכזי. במחלקת היולדות בחדהה הוצבו מזגנים בחמישה מר. _וך ז2 חדרים מם הם א י נם פועל ים בגלל מ ע רכ ת הח שמ ל המיושנת. במחלקות האתוזת של בית החולים מוגשות הארוחות, כשכל געש מכוסה והאוכל מחומם לשני הגשתו. גם במחלקת היולדות קיים

הציוד הזזתש, אולם ז־יספק החשמל. אינו מאפשר חימום הארוחות לפני הגשתן. תחו&_מים, לאתר עבודה !מאומצת כדיר של ש בחדר תי י ממות הרופאים מעד י הדחוס פ י ם " לחטוף ובלבד " האוכל להימנע . אפל מן " העונש היולדות " נאלצות להימס לחד להי וי - מס •לשם‭". ‬תמיד הסרים שם כלי. אובל. את הקפה בחשתי בידית של מזלג אשל " ־עירבבתי , מעידה מיקי בסכין מרין ‭", . "‬ מוסיפה _ל» הי תלמד, פרויד. הנהלת בית החולים טוענת כי מערכות סכו"ם, מגבות וחיתולים נגנבים בסיטונות ועושים את _דרכפ לתיקי החולים. מחסור במגבות וסבון

בכניסה לחדד הלידה תלויה מו־ דעה המבקשת מהיולדות להצטימ‭. _"‬ בנייר 'טואלט, סטן, מגיבת ותחבו־ שות היגייניזת, בגלל המצוקה התקציבית של בית־החולים. למן חודש דצמבר אשתקד סוגרים ספקים לםייוגין את . ברזי האשראי ובית החולים פנה לחולים בבקשה ש, ־ יביאו ציוד מהבית. בעיית הכביסה •חמורה. תולה ב־ בית חולים ממוצע בי‭4'‬_חאל צורך ארפעח וחצי ק"ג כביסת יום יום ‭.. ‬ ב מלל זזלל " מחסור יפה" במגבות — צורכים וסדינים פחות . ק‭"_!‬ג החליפו " בארבעה לי פעם ימי אחת שהותי . סדין במחלקה ומגבת, בשעד‭!. ‬שאשה לאחר לידה סובלת מפעמת מיוחדות וזקוקה לשמירה על הה ייי גנה‭, "‬סיפרה אחת היולדות. יש יולדות שפתרו!את בעיית המחסור במגבות וסבון בדו־ד "חו־ ! הן דית "התפלחו ל "תלל י "פה החוצה ‭. "‬עם והבעל לאחר הלידה הסיע ' אוהל הכיתה _*עשות מקלחת‭''. ‬•‭'.. '!‬ _במתלקמ יולדות מודרנית יש מעיד שי'הותים ומקלחות לכל שלוש זנד שש יולזזת. ב"הלל יפה" עומדים חמישה שירותים לשימושן של 80 נשים עם דימומים והפרשות תכופות וצורך מוגבר לשימוש בשירותים‭!. ‬_תמנקד, משתדלת אך אי ־ גה מצליחה להשתלט על השירותים. ריח שתן נישא מן המקלחות ופדים מתמי דם ממלאים את הו־צפות ב־ שיהותיפ, הלב כואב. _תתנאים בלתי בסב־ ל י "ם ולנו אסו ר ל דב ר‭, "‬אמר רופא מן המחלקה. תנאים בלתי נסבלים

מיקי מרין: "קיבלתי שם יוחש של מלכד. מהרופאים והאחיות, ש־ ;צריכים לפעול בתנאים משפילים‭. "‬ תלמד, פדויד: "ריחמתי על הצוות המסור ב א י ת והלכת והמעולה י , אבל של הם המחלק צריכי !־ " ם . אני להמשיך בעמוד' ולשמור על המוראל‭. "‬ ברפואה המודרנית מקובל להעמיד תאים _נפרדיפ ליולדות, כדי

מ_*בוו> זבל ופחי אשפה גכניסומ _למחלקמ היולדות ג"הלל >פהי' _כוודיה •צילם ראובן ק‭»&‬מ

לאפשר לבעל לקחת חלק בתוויה. ונוכחות _מ " הלל יפה הבעלים " יש אולם איגד' רצויה לידה . גדול מי שמתעקש לסעוד את אשתו ברגעי הלידה, זוכה בכל , זאת לאחד משני תאים שאולתרו במתלקה. המנהל הרפואי של בית !החולים, ד " ד שמו א ל מש י ח , ומר א: "קשה להפע"ל מחלקה _שהוקמד, _מ)גזת _ה־50 עם מעורכות מים וביוב רקובות ותיעון שאינו מתאים לדרישות

ישנות , ד. ־‭.. 80‬•בלי לבצע השקעות גדו ל ות ‭?. ‬התכניות קיימות ומישהו , צריך המצב לקבל עגום והחלמה . מחלקת ‭^"‬ היולדות ב" חדרה" עומדת בראש סזלם העדיפו" _יות שלנו‭'. ‬נפצע את ?השיפוץ עוד בשנת התקציב הנוכחית‭, "‬מבטיח ד"ר משה משיח, ראש שירותי איש־ פז'ז _nltea• הבריאות. המנהלת האדמיניסטדאטיווי'ת של בית החולים, בטי ויינד: " כמד' שנים

בבר מבטיחים לגו _שאו־מו־עו מבצעים ?את השיפוץ. צבע וקוסמטיקה לא יפתח־ את הבעיה ?באופןיסודי י. יש להרחיב את החדרים והפגיה, למות שירותים נוספים ולהחליף !את מערכות החשמל, המים והביוב‭. "‬ אולם למשרד הבמאית אין כסף לבנות מחלקה _הדשד. והבריחה תיא יכין שיפוץ יסודי ש"עלה שני מיל" יון 'תלד לבין שיפוץ תלקי שיעלת כ־‭«0‬ אלף דולר.