⁨⁨מעריב⁩, 4 יוני 1985⁩ — הסכנה מתחילה בשתיית בירה [⁨כתבה⁩]

הסכנה מתחילה בשתיית בירה

שאלה: האש ההרגל של בני נוער לשתות בירה או משקה אלכוהולי אחר טומן בחלבו סכנות?מה לעשות נגד תופעת השתיה ?היכן מתחילה , הסכנה' ? כאיזה גיל ?עש איזה משקה ? תשובה: כן, יש סכנות _בשתיד, האלכוהולית. לא רק לאדם השותה — כי אם לחברה כולה. מתברר, שעד לפני זמן לא רב היה , הגוי' נהשב לשי־ " כור' •ואילו, בקרב היהירים והישראלים לא נחשבה השכרות לבעיה חברתית. אבל היום בבר הולכת ונוצרת אצלנו נורמה של שתית אלכוהול וגם בכך אנחנו נעשים דומים יותר ויותר לגויים. •הנורכד, ההכרתית של שתיית אלכוהול בקרב המבוגרים, היא שהחדיר" את התופעה גם למסיבות ליל ששי של ילדים ונוער• הענין חדל להיות הדיג. גם הפרסומות נתנו הכשר לבירה ולמשקאות חריפים עתר. בארץ כבר נערכות , מסיבות בירה' והנוער,

רואה בהן ביטוי לבגרות ולשייכות חברתית. כך הופך האדם המודרני קורבן לתרבות, הצריכה. בכך דומה האלכוהול — לסם: בתחילה יש צורך להיותאין‭, "‬בפגים‭, "‬שייר" (אולי במקום השיי- ‭" " "‬ כות לתנועת הנוער של פעם‭. (‬אחר כך באה ההת" מכרות. לכן, מן הראוי שהורים המודאגים יבדקו תחילה את עצמם, את תרבותם או את , נוהגי ההברה המקובלים עליהם, את השפעתם על הצעירים. האלכוהול משמש, פעמים _רבית תחליף לחוויה האישית, החברתית והתרבותית. הוא ממלא, כביכול חללים וריקנות. אבל נזקיו, לטווח ארוך, רבים: נזקים נפשיים, בשל התלות . זזההתמכרות המוחלטת במשקה, ונזקים גופניים, שמסתיימים פעמים רבות גם במוות. המחקרים הרבים שגעשו בנושא יודעים לספר על פגיעות בעובר שברחם אמו האלכוהויליס־ טית. עד כדי כך, שהעובר צריך לעבור טיפול ממי־ לה עם היוולדו. אחת הדרכים לעצור את תופעת האלכוהוליזם בקרב בני נוער הוא החינוך: חינוך לערכים — חברתיים ותרבותיים — לחיים בריאים ומלאים, מתן דוגמא אישית בכל בית ובית ואזהרות חוזרות ונשנות מפני סכנות !השיכרות• רק הברת המבוגרים יד לה להגן על עצמה בפני התדרדרות גם כאן ;כי בנושא הסמים — כנראה כבר מאוחר מדי‭. (‬המודעות לסכנה היא תהילת עצירתה. _פחפ• שמעון זקס