⁨⁨מעריב⁩, 9 אוקטובר 1984⁩ — "הגיע הזמן לחייב את אזרחי ישראל הערבים בש ירות חובה בצה"ל" [⁨כתבה⁩]

"הגיע הזמן לחייב את אזרחי ישראל הערבים בש ירות חובה בצה"ל"

a _שנ* גנאי סופר snan לעניינים ערביים "הגיע הזמו 'לחייג או!אזר• די ישראל _העדגיפ י _פשירומ חובה פצה"ל!כרי לחזה את _*־יפותפ למדינה• זה" צריך להיות שידות לאומי _פנושאיפ שאינם ?שורים _לפגזחול, כגון: שירות _ככפדיפ שלהפ' כפתי־ _הוליפ ואפשר גפ כמשפרת‭. "‬ כך גורם רענן בהן, בן ‭, 43‬ המועמד לדבריו, לכהונת יועץ ראש הממשלה לעניינים ערביים. לדעתו, בדרך זו יהיו הערבים זכאים לקבל את קיצ־ בת הילדים מן המוסד לביטוח לאומי ובבד לפתור בעיה של א3ליה הגורמת להם תיםכול רב. מד כהן, שסיים זה עתה את יעבודת הגמר שלו לתואר שני בנושא ערביי ישראל בחוג למזרח התיכון באוניברסיטת הל אביב, מבהיר בי נוכח ההקצנה ברחוב הערכי דרושה מדיניות, שיהיה לה ביטוי 'בשינויים כלליים ?בכל הקשור לשיליבה של האוכלוםיה הערבית 'בחיי המדינה. לדבריו, צריך לפעול במהירות כדי ליצור מצב שהשייבות הישראלית תהיה חזקה בקרבם והכוונה היא: יתר שותפות בבנייה ‭")‬על . אף היותם שונים במוקדי ד'הזדהית והדף שייכותם ללאום אחד ?הנמצא במאבק מתמיד עט ישראל‭("‬• מדיניות זו צריכה לחנך לכך שערבי יכול להיות גאה בערביותו _וובמורש־ תו, אך גפ חייב להיות נאמן למדינה שהוא מצה לחיות

, . רענן בהן, ששימש 'בעבר יועצו של שמעון פרם לעניינים ערביים סבור כי התהליכים שהביאו להקצנה ד'ם שר־ שיים ועמוקים ודומה כיוס שאין אפשרות להיאבק בהם ול־ עקרם. כל מלחפ‭?«‬בין ישראל לערבים, העניקה מי»ד 'אהד לתחליכים הללו. פתיחת שערי יהודה ושומרון הביאה או־ הם לתחושה שחם חלק מהעם הערבי הפלשתיני ‭>-‬ וכשעלתה יותר קרנו של אש"ף בעולט הרחב, היו ערביי ישראל ראשונים שהתגאו ?בכך. האוכלזסיה הערבית כישראל . מזווה קבוצה מיוחדת ומוגדרת בקרב אוכלוסיית המדינה זוהי קבוצה הנבדלת אף 'בעצם ריכוזה באזורים גיאוגדאפייס •מוגדרים. העובדה שהיא מנהלת אורח היים גפרד, מבליטה את . השתי משאר חושבי המדינה בתרבות, בשפה, בערכים, בשאיפות ובמוקדי ההזדהות. מחקרו של _גהן מדגיש במיוחד את ?זהותם של ערביי ישראל בעצם השתייכותם ל-

רענן כהן' יועצו, לשעבר של שמעון פרם לעניינים ערביים. מתאר במחקרו את הסיבות ש ל הה ק צנה ב ק רב ערביי ישראל 8 קורא לצעדים נמרצים כדי לשלבם בחיי המדינה " משום שהתהליכים השליליים מתחזקים ואם לא נתמודד עמם כבר היום — אנו מסכנים במו ידינו את בטחונה של המדינה"

רענן גחו »ו531ימ ‭9 n-wvi‬ל מנייר לאום הנמצא במלחמה מתמדת עם המדינה. על כך ‭8?‬ להוסיף, שמסיבות היסטוריות ואחרות, לא הניעוע סממני. המו־ דרגיןאצי'ה •בקרב הציבור הערבי לאותה רמה שאליה הגיעו שאר תושבי המדינה. ערביי ישראל אינם שותפים איפוא לקונצנזוס הלאומי בנושאים העיקריים הנוגעים בקיומה של מדינת ישראל, במו שאלת היחסים עם המדינות השכנות, העליוז, ההתיישבות, , דרבי הפתרון של הבעיה הפלשתינית, כפי שאינם •נהנים משלל ההזדמנויות 'בתחומים הכלכלי , החברתי והתרבותי ה-

פתוחים לפני תושביה היהודים של המדינה• •במחקרו מציץ כהן, כי לצד רק"ח ז " הרשימה המתקדמת לשלום" הולכות ימתגבשות בהברה הערבית הישראלית התארגנויות 'בגווניםשונים ‭.,, ‬במ השאר גמ קבוצות דתיות המושפעות מן הנעשה 'בעולפ האיסלמי והמשותף •לכולן הוא אלמנט ההקצנה. כהן היתווה תוכנית משלו לצימצום נקודות החיכוך יכין שתי האוכלוסיות בישראל והוא גורם ליישמה במהירות, " משום _שהתהליכיס השליליים מתחזקים ואס לא נתמודד עימם כבר היום, אנו מסכנים כמו ידינו את בטחונהשל . המדינה‭. "‬אסור לשכוח כי הערבים בישראל _מהיוימ כיום 17 ?אתיו (כשישית) מאוכלוסיית ישראל, ב־750 אלף •נפש. הוא קורא לבצע מיד רפורמת 'בחינוך ברחוב הערבי, שהדגיש ביתר שאת את המורשת הערבית. לדעתו, שאלת החינוך היא נקודת חיכוך מרכזית• בהקשר זה ציין, כי •בעיית המשכילים הערבים ההדיפה בשנים האחרונות מפני שציבור גדול זה איני מוצא תעסוקה ההולמת את כישוריו. במצב כזה נהפכים המשכילים למתוםכליס. כהן אומר שישראל פתחה־ שעריה האקדמיים לרווחה ל6ג י _הסטותטיס הערביים אבל נכשלה 'במציאת פתרונות תעסוקה לבוגרים.

אחד ההישגים הגדולים של הממשלה, ובמיזחד של ההס־ _יתדרות היה: ששתיהן דיברו הבו'ה על תיעוש הכפר הערכי, אולם התוכנית נשארה על הגייה בלבד ולא 'התממשה מעולם. לדעתו, צריכה המדינה לגייס את כל הגורמים, כדי להקים לפחות מפעל אזורי אחד, !בכל שנה, בריכוזים ערביים כמו המשולש, הגלל המערבי, הנגב־ כעת מיתון נמצאת ה־ ?אוכלוםיה הערבית ראשונה •כלא תעסוקה — ו " הדבד יוצר ביטויים לאומניים •חריפים‭. "‬ על אף קשייה הכלכליים של המדינה ממלת רענן כהן לשלב שלושה־ארבעה ישובים ערכיים 'בפרוייקע שיקיש השנונות. הוא מאמין בי אפשר למגיש מדיניות זי באמצעות צוותי היגוי ערביים ויהודיים ברמה ממלכתית. רענן םהן מתגגד להמשך קיומו של מוסד " הי'ועץ לעניינים ערביים'' משום שלדבריו הבעיה כיום היא לא לייעץ אלא לתאם את _פעולרוז משרדי הממשלה בבל הקשור לערביי ישראל.