מעריב, 16 אפריל 1980 — מכשיר המיוצר בארץ טוב ל"טויוטה-אבל לא למשרד־התחבורה [תמונה]
מכשיר המיוצר בארץ טוב ל"טויוטה-אבל לא למשרד־התחבורה
זוהי מכונית יחידה מסוגח בעולם:בוגאטי" בעלת הנעה קידמית משנת , 1932אשר מהווה את מסמר " התצוגהרטרומוביל־, "80 " הנערכת בסאלוו הבינלאומי למכוניות עתיקות בפאריס.
פותח בעזרת המדען הראשי של תמ"ת O מסוגל לבדולן ב־12 _דסות 56 רכיבים ברכב
מאת אלכם דורון מכשיר מתוהכה לבדיקת תקינותן של מכוניות —' אשר תוכנן, פיתה ונהגה כולו כישראל, כעזרת כדוכ' אריה לכיא, המדען הראשי
של משדד המפהר, התעשיה והתיירות — מעורר עניין רב אצל מומ־ הים כעולפ, ומדינות שונות ככר הזמינוהו לשימושן כמיכהני רישוי שנתיים. משרד־התהכודה הישראלי טוען, שהמכשיר . "בלוףהוא " המכשיר מופעל באמצעים אלקטרוניים ועובד" על בסיס חוק 2 של " ניוטון. בעזרתו ניתן לבדוק תוך 12 דקות 56 רכיבים ברכב, כמו: כוח בלמים, איזון גלגלים, הספק מנוע, כיוון גלגלים והתנעה, תיבת הילוכים ועוד.
יצרן המכשיר הוא מומחה הרכב יונה בן־דוד, שנעזר בפרופ' אריה לביא. זה דהה את טיעוניהם של מומחי משרד התחבורה, שהמכשיר איננו יעיל, והורה להעניק מענקי פיתוח לבן־דוד לבניית המכשיר. הפניה האחרינה ליצרנים לרכוש את המכשיר באה מטייוואן. המכשיר נרכש גם על־ידי משטרת אקוודור;חב' טויוטה" היפאנית לייצור כלי־רכב, " שרכשה אותו עבור סוכניה בהונג־ קונג;עיריית מונטווידיאו;המעבדה הלאומית לבדיקת רכב של ממשלת בלגיה;וחברת ביטוח צרפתית, המתמחה בביטוחי רכב. כמו כז הגיעו הזמנות ממכון התקנים של ממשלת דרום אפריקה וממדינות באפריקה השחורה. העתונות המקצועית בעולם חלקה שבחים למכשיר, שהוצג?בתערוכות בגרמניה, בשוודיה ובבלגיה. מעבדה באוניברסיטת גנט בבלגיה, שבדקה את המכשיר, מצאה שהיא אמין עם סטיות־תקן סבירות בשיעורים נמוכים ביותר. היו לה הערות. ובעקבותיהן הוכנסו במכשיר שינויים ושיפורים. יונה בן־דוד טוען, כי המכשיר שבנה לא 'נתקבל על־ידי אנשי משרד־ התחבורה רק משום שהיו לו בעבר _וויכוחיפ חריפים ועימותים קשים עם פקידים בכירים בו, ואלהשמו מק- " לות . "בגלגלים