⁨⁨מעריב⁩, 30 מרץ 1980⁩ — הממונה על מחוז הצפון: יישוב הגליל במצב בלימה [⁨כתבה⁩]

הממונה על מחוז הצפון: יישוב הגליל במצב בלימה

ישראל קניג מתריע על םבנת "מחדל נוםו» אחרי 0ב שנות מחדל" בגליל

. ?מאה :_כריד מאירי יישוב מרכז הגליל ומערבו ‭, "‬נקלע למצב בלימה. חבל אם מדינת ישראל לא תדע לקדמו, כי באין המקדמות, עלולה להתהוות נסיגה‭. "‬כד מתריע הממונה על המחוז הצפוני, ישראל _קניג, כמכתב ששיגר לשד הפנים. אין התושבים היהודים ב-

חבל ארץ זה, יכולים להרשות לעצמם — לאחר 30 שנות מחדל — מחדל נוסף" — מציין עוד ישראל קניג, במכתבו לשר הפנים. מכתב אשר הוגדר כחריף ביותר, מבחיגת 'תוכנו‭,, ‬בכל הקשור לייהוד הגליל — סיסמה אשר כה רבות הושמעה. בשנים האחרונות. ישראל קניג, מפרש ?במכ-

תבו — אחת לאחת — את המצב, העגום בישובי גוש שגב, במרכז הגליל העליון: גרעין מושב _עצמון: רשומות בו יותר מ־0ד משפחות. אין די קרוואנים, ו־30 מש‭--‬-פחות יושבות זה שנתיים במחנה ארעי על יד חוות יבור‭. "‬מצב המשפחות קשה " ומתחילים לצוץ ?סימני התרופפות הברתיים. י קיבוץ ‭!?‬ודנית: קיבוץ זד, מונה כיום• 15 משפחות‭15. ‬ משפחות נוספות אינן מצטרפות, בגלל העדר מקום. המשפחות נמצאות ?במגורים הארעיים מיולי ‭. 1978‬לפי המידע שבידינו אין הקצבה, בשנת התקציב ‭, 1980-81‬ל* בנית קבע. המשפחות אשר אינן רואות !באופק, מעבר לישוב הקבע המיועד, מתחי" לות להרהר, אם אכן התכניות עליהן התבססו עומדות להתבצע בשלג הנראה לעין. מושג מנוף: חברי מושב זה, בולם עולים מדרום אפריקה, גמצאים במחנה זמני — מרכז קליטה בכרמיאל — זה שנתיים. הבתים ‭40 —‬ במספר — בישוב — נמצאים בשלבי סיום. אד שום מבני ציבור ושרותים לא הוקמו. ישוב קהילתי מורשה: גרעין זה מוגה 90 •בתי־אב. כולם !משפחות ברוכות ילדים.

מצפים זה 6 שנים לאפשרות עליה על הקרקע:רק אמונתם הנחרצת ועקשנותם " גרמו לכד כי הגרעין לא התפרק עד היום. עתה, לאחר ‭4—5‬ שנות ציפיה ‭— "‬ מציין •ישראל קניג — מקימים להם 30 קוביות, ואין יודע מתי ובאיזה היקף יהיה ההמשך, זאת למרות העובדה שהשטח האמור נמצא יום יום בסכנת הסגת גבול על ידי תושבי הכפרים השכנים‭. "‬ ישוב קהילתי ילון:גרעין זה מוגה כיום 100 משפחות ‭. "‬ כולם מועסקים במפרץ חיפה והקריות. לאחר התערבות חברי כנסת, הוחלט על תקציב ראשוני של 50 מיליון ל"י, אשר יספיק בקושי, לחלק מעבודות דרך ?הגישה לישוב: קיימת סכנה, חס ושלום של התפרקות , הגרעין‭. "‬ י מושב יעד: הודות לעקשנות המתיישבים' הוקם הישוב. אולם 15 _יחידות הדיור הנוספות, שהובטחו, אינן מוקמות.

‭, "‬ רואה אני עצמי כפוי וחייב בפניה זו אליך — מציין עוד הממונה על המחוז הצפוני בפנותו. לשר הפנים — מאתר שהנני משוכנע, שאם יא נעשה . עתה להתמקמות יהודית גרחבת, אנו עשויים חו"ה להצטער על מחדל אשר לא יהיה !ניתן לתקנו בעתיד‭. ' ‬