⁨⁨מעריב⁩, 14 פברואר 1980⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

ך• גסויות המתח האחרונות שהפיקו, •?הצליחו הבריטים להרוס אגדה שהם עצמם יצרו. זהו המיתוס על _הסובן החשאי הפל *כול, גן דמותו של הסוכן הבריטי ג'יימס בונד, שאינו יודע כישלון מהון כל משימותיו מסתיימות גהצלחח — הן בתחום הביון והן במיטות היפהפיות המלוות את פעולותיו. סדרת "המובחרים‭, "‬הסידרה המוקרנת על מסכמו בשבועות אלה מציגה את הצד הלא ידוע של עולם הריגול: החשש מכשלוןן התלבטויותיו של הסוכן החשאי נוכח המשימות והסבך המדיני רג האילוצים, שבמסגרתו הוא פועל, חקשר שבין פוליטיקת וביון נעשח ברור יותר ויותר במרוצת השנים. ניל _ברנסייד, ראש מחלקת המבצעים של "המובחרים‭, "‬ ניתקל בהתנגדות הפוליטיקאים על כל צעד ושעל. הרגישות הרבה בדעת הקהל נוכח העצמה שרכשו שירותי הביון גלוית לעין כל. וזכורה התדהמה והסערה

שהתחוללו בארצות־הברית, משנחשפו מסמכי הסי. איי. אי. שהוכיחו, _שלארגון החשאי היה כוח, שלא היה מעוגן בסמכות פורמלית מטעם המימשל, או בית הנבחרים. ברנסייד, שאת דמותו מגלם השחקן רוי מרסדן, הוא טיפוס של סוכן האופייני, מן הסתם, לשירותים חשאיים ברחבי תבל־ הוא אינו חושש מלהתמודד נגד פוליטיקאים ורואה את עבודת יחידתו כחשובה מדי עבור אנשים שאינם בקיאים והמכסים להתערב בשיקוליה. לברנסייד יש צדדים אפלים, שיוצרי הסידרח אינם חוששים מלהעלותם, בסיסמא " המטרה מקדשת את האמצעים" הוא מנסה להעליל על אהובתו של אחד מ " מובחריו‭, "‬כי היא מקיימת יחסים קרובים עם אחר. זאת — כדי להרחיק ממנה את אהובה הסוכן, העומד לפרוש מהשירות כדי לשאתה לאישה. עוד דמות האופיינית לשירותים החשאיים היא דמותו של וילי קיין, שמגלם השחקן

מאת דני בלטמן

הגל ההדש של םדרות הריגול הטלוויזיוניות מטביע את המיתוס של הסוכן התשאי הכל יכול, ומעלה את הלבטים והפהדים של אנשי הביון, שהפוליטיקאים מצרים צעדיהם

המובחרים — מימיו לשמאל: ויליקיין(ר‭. »‬ל‭", (1_«‬מ" (ריוג'אדדיויגיו‭, _(‬גילבר_»_סייד(יוימוסין‭, (‬ מיל‭'»)‬ים ויליס) וסיר ג'ומייוילנגח‭)0‬אלז. ממממן‭. ( ‬

ריי למן. קיין הוא "המובחר" חראשי, ועומד בראש החוליה המצומצמת, בת שלושה אנשים. הוא האנטי־תיזת המובהקת לג'יימס בונד: הוא אינו חושש להראות את פחדיו, אינו אוהב אלימות, והוא מאופק ביחסו אל נשים, יחס ההולם ג'נטלמן אנגלי יותר מאשר " סופר־סטאר" גברי. קיים כמובן " מיסטר מ‭"., '‬מ" הוא מסורת בשרות החשאי הבריטי‭'. ‬יאן פלמינג, יוצרו של ג'יימס בונד, היה הראשון שחשף את דמותו של העומד בראש שירותי הביון הבריטיים. האיש שממנו חושש אפילו הסוכן החשאי הכל יכול, השולט על מערכת ביון חובקת עולם, ואשר במטהו מתקבלות החלטות גורליות. הכינוי "מ" ניתן בשנת ‭, 1910‬ ועודנו בתוקפו. המייחד את דמותו של ראש שירותי הביון בבריטניה הוא הכפילות בחייו. הוא סועד עם דיפלומטים בסעודות ערב חגיגיות ולמחרת שולח את סוכניו לחסל רודן אפריקני, הפועל בניגוד לאינטרסים של ממשלת הוד מלכותה. הוא בן בית אצל ראש הממשלה ברחוב דאונינג ‭, 10‬אך יודע גמ לספק לסוכניו סוגי נשק מתוחכמים וקטלניים. את תפקיד "מי' ב " מובחרים" מגלם השחקן ריצ'ארד _ורגין. היםול הרודן האפריקני

אגב, הקשר בין הפוליטיקהיומיומית ה לבין פרקי הסידרת נראה בעליל. אמנם אין משתמשים בשמות אובארועים י , שארעו במציאות אך ניתן לנחש בדיוק למה התכוונו יוצרי הסידרח בהעלותם אירוע מסויים, שבו מטפלת היחידה. כשמדובר בחיסול רודן אפריקני עולת מיד על הדעת אידי אמין, שבמרוצת שלטונו כלא והרג בריטים רבים, שהתגוררו באוגנדה. כשמזכירים פרשיות מין של דיפלומטים בריטיים, נזכר _הצופח בשערוריות שפקדו את האיים חבריטיים) נוכח גילוי קשרי חביון וחמין של

בכירים, שהין סוכנים רוסיים שפעלו במסווה דיפלומטים. את דמותו של הפוליטיקאי שבחבורת מגלם השחקן אלן מקנוטן. תפקידו, תת־שר לעניני חוץ, ג'פרי וילנגהם, הוא אחד המורכבים בסדרה. וילנגהם חייב לתמרן בין מחויבותו לשר ולממשלה שבה הוא חבר לבין החשיבות שהוא מייחס לפעילותח של חיחידה המובחרת למובחרים מצטרפת סוכנת, בפעם הראשונה בתולדות היחידה. היא מהווח בעיה למפקד הקשוח של המובחרים, ניל ברונסייד, שאינו יכול לשאת את העובדת שאשת יכולת לבצע את שביצעו סוכניו הגברים.

מלונדון הגשומה י למוסקווה המושלגת המובחרים מאפשרים לך להציץ בעולם י חשאי, כפי שחוא קיים במציאות : עולם של משרדים צפופים ומלאי עשן ן של מעקב רגלי בגשם אחרי פקיד העומד לערוק לצד השני של מסך הברזל‭-, ‬ של אנשים אשר עולמם מצטמצם בעיסוקם על חשבון חייהם הפרטיים ואהבותיהם הקטנות. הרושם המתקבל הוא, כי אלח הס, בסופו של דבר, חיילים אלמונים, המאכלסים יחידות אלמוניות, וכי המרחק בינם לבין חיי זוהר הוא כמרחק שבין לונדון הגשומה למוסקווה המושלגת, אך נראה כי אלו יהיו פני הדברים ב"גל החדש" של סדרות וסרטי הריגול המופקים כיום. לא עוד החיוך ועניבת הפרפר של שון קונרי ורוג'ר מור, המעופפים במטוסי סילון מטוקיו לניירובי, כשלרגליהם יפהפיח בלונדית. , מ" חקשיש י המפטם את מיקטרתו מאחורי שולחן עמוס נירות, ווילי קיין, החושש לתרוג, חם דמויות "הלקוחות מהחיים" חרבה יותר־