⁨⁨מעריב⁩, 17 ינואר 1980⁩ — פרקליט שהיה איכפת לו [⁨כתבה⁩]

פרקליט שהיה איכפת לו

נפטר. ערי יעקב סלומון

מא ת מאיר הראוגני פעמים _מפמד, בשנות השלושים והארכעיפ, :יצג עוה"ד יע?כ. סלומון לפני השופטים הכרי‭-:-‬וייס, נציגיו של השלטון מכוח המנדט, והגן כלהט על חייליה האלמונימ שלהמדינה שבדרך' — *נשיההגנה" ושליחי הזרוע " המדינית של הסופיות הלאומיים ‭— "‬ במשפטי קרקעות* נשק ופעי? !יות חתרנית‭" . "‬ בשני העשורים הראשונים שחלפו למן קום‭!, ‬המדינה י חזר/עוה"ד סלומון וניצב לפני כס המשפט — הפעם המשפט הישראלי הריבוני — והגן על נאשמים ככמה ‭?:‬המשפטים הסנסציוגיים ביותר של המדינה, כגון: משפטו של איםר בארי (איםר 'הגדול‭, (‬שעמד לדין על חלקו בהוצאת גזר דין מוות •נגד?מאיר טוביאנסקי; משפטו של אל"מ (מיל‭(. ‬ יששכר (ישכה) שדמי בפרשת כפר קאםם;_במשפט־הריגול של הפרופסור למדעי־ גרעין מן הטכניון, קורט םיטה. בשנותיו האחרונות הוא חדל להופיע בבתי המשפט אד, ללא כל השתייכות מפלגתיתפורמאלית‭, "‬השמיע " את קול מצפונו במחלוקות פוליטיות שהעסיקו את המדינה, בדרבים בלתי־מקובלות: לפני כשנה והצי, למשל, יחד עם . אשתו שרה (שליוותה אותו במשר כתמישים שנה‭, (‬הפגינו ליד שגרירות ארצות הברית . בישראל נגד מדיניות הנשיא קארטר לגבי המזרת התיכון.

הוא גם פירםם מדי פעם בפעם בעתוגים — מודעות ומכתבים־בהרחים המופנים לאישים שונים בצמרת השלטון ובאופוזיציה ובהם דעותיו האישיות, בנושאים מדיניים אקטואליים ובשאלת שלמות הארץ. אתמול נדם קולו של הפרקליט. לאהד מחלה קצרה נפטר יעקב סלומון, בו ה־‭. 75‬ י לפני שבועות אחדים השלים את כתיבת ספר זכרונותיובדרכי שלי‭, "‬ שייצא לאור בקרוב. "

ההילוויה -י היום בחיפה יעקב סלומון נולד בירושלים, דור חמישי בארץ. _הוא נכדו של יואל משה סלומון (ממיםדי המושבה !תח־תקווה‭. (‬לאחר שלמד בתחכמוגי" בירושלים נשי ח ללמוד משפטים בליוורפול " באנגליה וסיים את חוק לימודיו בהצלחה (כתלמיד הראשון מכל השנתון) והוסמך‭!, ‬ב־‭, 1921‬ כבאריםטר" (פרקליט המורשה להופיע " נבתי •המשפט באנגליה‭. (‬כששב לירושלים נכנס לעבודה במשרד עוה"ד ש. הודביץ וב־1930 נשלח על ידו לפתוח את הסניף של משרד הפרקליטים בחיפה. כעיר הכרמל הקים וניהל, במשד 50 שנה, את המשרד שתפש מקום בראש משרדי המשפטנים בארץ, בשותפות עם ידידו, עוה"ד נפתלי ליפשיץ. עשרות שנים ייצג משרדם את עסקי משפהת רוטשילד וחברת פיק"א, במיוחד בעיפקות רכישת קרקעות באיזור. בשליהות שנועדה לרכישת קרקעות ברמת הגולן, יצא לסוריה, נעצר שם והואשם בריגול, ישב בכלא כשלושה חודשים ושוחרר רק תמורת שלמוגיב רבים. באותן שנים מילא שליחויות שונות בשם המוסדות הלאומיים בנושאים מדיניים ובטהוניים (בהם גם שליחות השאית לעירק‭. (‬הוא 'הגן על אנשי ההגנד‭", ‬ בבתי־ " דין צבאיים בריטיים ובו בזמן שימש כאיש הקשר בין ההגנה" והמושל הבריטי של היפה, הגנרל סטוק־ " וול, יחד עם שותפו, עוה"ד נפתלי ליפשיץ, חתם יוה"ד סלומון, בשם הזרוע המדינית של ההגנה‭)"‬לצד " המפקד הצבאי, משה כרמל) על הסכם הכניעה של ערביי חיפה, בערב פסח תש"ח.

עוה"ד יעקב סלומון כיהן גפ בתפקידים ציבוריים, בשנים ‭1967/68‬ עמד בראש מפעלמילווה הבטחוך. " כן ניהל מגעים ויזם השקעות פיתוח נרחבות בתעשיה כארץ וליווה את הקמתם וביסוסם של מפעלי תעשיה רבים ובהםתעשיות אלקטרוכימיות־פרוטרום" בעט, " מפעלימילואות" של קיבוצי הגליל המערבי ועמק " ובולון. בסוף 1955 מינה אותו דוד בן גוריון לכהן בוועדת חקירה (יחד עם האלוף יוחנן רטנר ודניאל אוסטר) לבתק את הדרכים לצימצום המימשל הצבאי בריכוזים ערבים ?בגליל, במשולש ובנגב. בהוברת שפירסם בנושאיהוד הגליל" — בוחן " עוה"ד סלומון מהדש את מסקנותיה והמלצותיה של הוועדה. הוא נשאר נאמן לעיקרי הערכותיה ומסקנותיה, אך קובע, כיהתעלמות ממשלותינו ממםקנות הוועד־ והמלצותיה, היא " מחדל, שאין לו כפרד, ושאני מוכן לציינו כפשע המור‭. "‬סלוימון קבע, כי בשל התעלמות השלטונות מהמלצות הוועדההלכו לאיבוד אלפי דו־ נמים של אדמות המדינה, באזורים " חיוניים לבטהונ־‭. "‬ במותו, הותיר עוה"ד יעקב סלומון רעיה, שרה, שתי בנות — רויית וקרן — וחמישה נכדים. הלווייתו יוצאת היום בשעה 1 בצחריים מביתו, ברחו: דרך הים 87 בהיפה, לבית העלמין הישן בחוף הכרמל.