⁨⁨מעריב⁩, 16 ינואר 1976⁩ — האיש שהציע לאלון לשוב לחוף מר " ת" [⁨כתבה⁩]

האיש שהציע לאלון לשוב לחוף מר " ת"

ד>ו7ןנאות

מאת ראובן בן־צב>

‭,, ‬מדוע לא נחרד העש, מדוע נדם מדוע מרש אמר לשר אלון כקול רכ השד העשרת שוב לחוף כנרת. ואתה, ראש הממשלה רביו, האם לא תכין כי מורד כעכד אלון — למדינה אסון... " זכו' וכוי. מודעה בנוסח זח, חתומה על ידי עורך־הדין החיפני יעקב סלומון, פורסמה באחרונד. באחד חעתונים. היתר, זו אחת משורת מודעות, אותן נוחג לפרסם עוח"ד י. סלומון בשנתיים האהתגות• המשותף לכולן — פגיעה הדה ועוקצנית בקברגיטי המדינה. יעקב סלומון (‭71‬) הוא דור חמישי בארץ, נכד של יואל משה סלומון המפורסם, נכדו של זלמן צורף, שהגיע לארץ בשנת 1811 והיה ממייסדי הקהילה האשכנזית בירושלים. י. סלומון סיים את לימודיו באנגליה נ• 1928 וחפך לחבר לשכת עורכי הדין

באנגליח• שנד, לאחר מכן חבר ה־ לשיה בישראל. בחיפה מ־‭. 1930 ‬ + חייו שזורים פעילות משפטית־ ציבורית־מחתרתית מגוונת ושיחה עימו משמשת אספקלריה לאירועים החשובים שעברו על הישוב במשך עשרות שנים. הופעתו הראשוגה נעורך־דין היתד. כעוזר לנציגי הסוכנות היהודית לפניועדת שאו" (בענין הכותל ה־ " מערבי ! ולאחר מכן במשפטי הגנה ובעשרות משפטי לרקעית ממטולד, עד ־דיה, עמק הירדן, מפרץ חיפה י־ אדמות קיסריה. . משפטו הראשון לאחר קום המדינה היה משפט־סילבסטר, בו הגן על 4 עובדים נריט"ם מחברת ־השמל הירושלמית, שהואשמו בריגול נגד יש־ ראל• במשפט זה זכה בערכאה שניה (בערעור) וכתגובה על כך זכה למברק בחתימת ידו של שר החוץ הבריטי דאז, א. בווין. שהזמינו לאנגליה

י % עו"ד יעקב סולומוו כ"ג מילל התואר Vלנכד"- " לקבל את תודת ממשלת הוד מלכותו. שמו של עי"ד י. סלומון קשור במשפטו של איסר בארי, יששכר שדמי (כפר קאסם), ביצוגו של פר־ שת הקצין הבכיר וכמשפטו של הפרו-

פסור סימה, איש הטכניון ''שעב־. שנאשם בריגול. בתקופת הפרשה, הציע יעקב סלומון לבן־גוריון, שלא להקים ועדת חקירה בענין זה•הזקן", שלא קיבל את העצה, כעם " על עורך־הדין ה--יפני והכריז:אני לא רואה אותך יותר כנכדו של " יואל סלומון". בעני ו זה היתד. בין השניים חליפת מכתבים, ורק כעבור זמן, בעת שהותי ש י דוד בן־גוריון בשדה־בוקר, נערכה , סולחה" בינו לבין סלומון שהזר לה־ור. " נכד: של יואל משד, סל י" ימין. + אך לא רק במקצוע המשפטים היד. ־עקב סלומון איש מרכזי וממלא תפ־ קידים בכירים. עוד ב־‭1950‬ הציע לו דוד רמז המנוח להצטרף למפלגה בהבטחה, ני צפוי לו עתיד גדול בה, אך הוא סירב. שרת המנוח הציע לסלומון שלוש פעמים לשרת כשגריר באחת המדינות, אך הוא סירב שלוש פעמים. על כך אמר לו משח שרת: מעולם לא הצעתי לאדם תפקיד פע־ "

מייב• לך הצעתי שלוש פעמים י- , סרב-'. בצד פעילויית אלו הוא שימש יישב ־אש ועדות ציבוריות רבית, כגין •עדר. נמל חיפה הראשונה, ועדר. ה־ ק־שון, ועדה לתאונות דרכים, ועיד. יפני ‭25‬ שנה הכין תזכיר לממשלה, שנושאו יהוד הגליל המערבי. , דא עשו אז כלום בעקבות התזכיר הזה' - אזמר סלומון במרירות. המידעות, שהוא מפרסם, מעורריה תשימת לב מרובה והביאו לנחשול עצום של תגובות, מכל שכבות ה־ ציביר• ל י היצת יד, ברכות, עידוד להמשיך בדרך זו, גיבוי־מוסרי בלתי מוגבל. רק ציבור אהד לא הגיב: אלה, שאותם תקף ועקץ מעל דפי העיתונים. לעומת זאת, היו פניות לא מעטות מפרופפורים, תנועות פוליטיות ואישים שונים, שרצו לרתום את סלומון לפעילות פוליטית — בחשבם כי יש במודעות אלו משום איתות ורמז כי הואמוכן לפעולה". אך " סלומון דוחה הצעות מהצעות שונות.

, מה שהחף אותי - אומר יעקב :יומון — הוא הכאב על העם ה־ אומלל הזה, שבשעה קשה זו, אולי הקשה בחייו — מובל על ידי הנועד. הסרת אונים. אולי יש ביניהם אגשים טובים, אבל ההרגשה היא שאין של* טון מלומד ומנוסה הרגיש לדעת ה-צ-יור, וזה חסר אונים, והאופוזיציה ג-ועה עוד יותר מההנהגה אם לא די בכך, הרי באחרוגה מתאחדת האופו־ זיציד, עם הקואליציה — בסימן של שמור לי ואשמור לך". , לכן, ממשיך ואומר י. הלומת. אני מחפש את הדרך הקצרה ביותר, הקולעת והמותצת לחבעת דעתי — ימצאתי אותה באמצעות , המודעה־ הקצרה'. אני לא לגמרי שלם עם עצמי ומוכן להודות שיש בכך משום הוסר יושר ציבורי אישי — שפרס לכד אין אני עושה יותר. אבל בגילי — זה המצב ואין לשנותו. אני מנסה לעורר את חעם למחשבה, לגיבוש דעות, כי כסך הכל חעם שלנו הוא טוב".. .