⁨⁨מעריב⁩, 5 יוני 1975⁩ — " באו כפועלים-ותקעויתד של קבע [⁨תמונה⁩]

" באו כפועלים-ותקעויתד של קבע

הכיבוש" הישראלי בשטהים י "

יש לנו אישור שבשתיקה - אומרים מתנחלי עפרה, ליד רמאללה * מצטטים , את דברי חז"ל: י ?????? "?כל?־ דבר ? הסמוי י מן? *- העין -, יש בו ברכה —' — —-— ־ *= "

חמחגה הצבאי הירדני לשעגר, ליד רמאללה, נהשן להתנחלות של אנשי "מש אמונים" — עפרה.

חגר* חתנחלומ עפרה בעת עבודתם

•את *וסף צוריאל גו!* הדרי קטום, קטון* כירק. מימין ומשמאל כפריפ ערביי* ובתווך — מהנה צבאי ידדני נטוש. כאן מנפה £ומ"ן צעיריפ דתייפ להתנהל. הפ כבד קבעו שפ למקופ: "עפרה" — ככתוב: והיו העדיפ למטה מימין " למששהותיהפ יריהו_ ופיתהערפד— וכית-אל. " ועפרה". מסוק ז* המעטר את ביתהכנסת הארעי במחנה הצבאי הירדני לשעברעין יברח־", " הוא מקור הדתף לקביעת עובדות בשסה, כ־9 ק''מ צפונים מזדהית לרמאלל* להקמת ישוב יהודי בלבו של אחור, המאוכלס בצפיפות ערבי* תולדימ ההתנחלות הזו קצ־ ריפ ופעורפליפ. לאהד הוד־ שים רביפ של הפגנות ומהאות, החליטו אנשיגוש אמו־ " גיס" לנקוט טקטיקה הדש* לפגי כארבעה הודשים התאר־ גנו שמוגה־עשר גבתמ ושתי נשים ב" עם קבוצת עבודה", באו בדברים ק^ן'יהודי מ־ ירושלים המבצע עבודות בס־ חזניות באמור וסיכמו אתו, כי יקבלם לעבודה בשכר יומי. כעבור זמן קצר יצאה הקבוצה לעבודה. יום־יום, במשך כחודשיים־וחצי, היו נוסדים מירושלים לאיזור רמאללה, ושבים לפנות ערב

הבית* התארגנות הקבוצה ] עוררה כבר אז חששות בקרב הוגים פוליטיים. הנןתנגתם ל־ התנחלות בשטחים המוחזקים, אך כיוון שדובר ב"קבוצת עבודה" פחתו החששות• ההערכות הראשונח לקראת התנחלות בקרבת מקום הע־ בודה היתד, לפני כחודש וחצי. הצעירים ביקשו מהמימשל ה־ צבאי ללמ באחד הביתנים הנטושים שבמחנה הצבאי הירי

דני לשעבר. יש אומתם, כי ניחן להם אישור ללילה אחד, ויש אומרים, כי המימשל ה־ צבאי, בהיתר שר הבטחון, רמז כי הם רשאים לעשות כן. היתד. זו תקיעת יתד ראשונה להקמת ישוב יהודי במ־ קום. בלא אישור שלטונות ישראל, ותוך התעלמות מעי־ בדת היותם בלב אוכלוסיה ערבית צפופה, החלו הצעיתם בפעילות ענפה. הם גייסו נו־

דמים שתים לסייע בידם, ו־ עזרה זו ניתנה ביד רחבה וב־ התלהבו* בינתיים הצטרפו צעירים נוספים למקום. ביניהם זוגות נשואים עם ילתם. כיום גמצאים במקום שמוגה משפ־ חות עם שמונה ילתס ועשרים חזקים. לבד מאלה באים כל יום מתנדבים, לסייע בשיפוץ המחנה הצבאי הירדני. ביקוך במקום מזכיר את הסיפורים על ימיחומה ומג- " דל". קומץ צעירים עובתם עבודה פיזית אצל הקבלן, ובתום יום עמל מפרך, הם מתחילים לעבוד בשיפוץ המחנה הצבאי, שנועד להיות להם ל־ בית לשנים הראשונות. המחנה שוכן בבקעה צרה. 12 ביתנים עומדים זה ליד ;* על ארבעה מהם כבר נכ־ ^ב שם המקוםעפרה". ה־ " צעיתמ מתנהגים, כאילו אין שמץ של ספק בדבר הישארותם כאן• הנה זה עתה הביאו למקום מקרר חשמלי קטן ושולחן סלוני לאחת המשפחות. צעיר כבן ‭17‬ מסייע ב־ תיקמ חדת השרותים באחד הביתנים. צעירה, הלומדת במכללה, מתגאה בסדרים הק־ יימים כבר במטבח המשותף. ומעל לכל, הם מצביעים על שבילי החצץ שכבר נסללו, ועל העצים הראשונים שכבר ניטעו במקום. אומרים להם• חזון וחלוציות יש כאן. אך כיצד יכולה להיות התנחלות בלא אישור הרשויות המוסמכות ז חנן סור* מפעיליו המרכזיים שלגוש אמונים", או־ " פטימי:כל דבר הסמוי מן " העין יש בו ברכה", כדברי חז"ל. הצעירים המתגורתם־ ב מקום, מחייכים, ומבטיחים, כי ישנו אישור שבשתיקה, וה־ עזרה עוד תבוא, והכל יהיה בסדר. זוהי רק שאלה של זמן וסבלנו* שלמה צימרמן מאמין, כי תוך שנה ישתנו כליל פני המחנה הצבאי הירדני, ועשרות משפחות יהודיות תגורנה כאן יהודה עציון, שהספיק כבר להיות עם ראשעי חמתנחלים ^^^^ בקרית־ארבע. וכיום הוא מפעילי הקבוצה בעפרה, אינו מעלה על הדעת שגורם ממלכתי כלשדו יפנה אותם. ואת מ־ז שהוא החסיר משלימה רעייתו חיד הטוענת, כי ישוב יחודי במקום הזה, בציר החולש על הדרך רמאללה-

(צילומיס רחמים ישראלי) יריחו, הוא חיוני למדינה. עד כמה רציניות הכוונות של הצעירים הללו, תעיד התכנית שכבר עובדה. ליישוב היהודי יהיה אופי כפרי פ־ תוח. חלק מחבריו יתפרנס מ־ ענפי תעשיח, חינוך ושרותיה, וחלק יגור במקום אך יעבוד בירושלים. ההערכה היא, כי נחוצה בשלב הראשון השקעה של כחצי מיליון ל"י. לטווח רחוק יותר, מתכננים הפעילים במקום הקמת בית־ ספר שדה ובית מדרש לתורה (כולל). אלה ישתלבו בהדרכת קבוצות של בני נוער ומבוגרים. מתנהל גם מר'מ עם גורמים שוגים על הקמת מסגריה מכנית גדולה. שתשרת את צרכי הבסחון בסביבה. תכניות לטווח 'קצר ולטווח רהוק, התלהבות רבה, -והסתמכות על התנ"ך ומאמת חז"ל, וכל אלה בניתוק גמור מהס־ ביבה הערבית ומרשויות ממלכתיות שונות. יהיה בסדר" " — אוגרים כאן —רק תתנו " לנו לעבוד בשקט". במרחק־מה מכאן משתרכת תהלוכה ססגונית של גבתם אלה צועדים בסך. מתופפים, ונשי* חתונה בכפר ערבי. מחוללי* מפזרים ממתקי* את התהלוכה חוצה טנדל אזרחי מאובק. הוא עושה את דרכו לעפרה, לפרוק אספקת מזון לקומץ המתנחלים היהודי* י י