⁨⁨מעריב⁩, 7 מרץ 1975⁩ — שעה ‭:5.16‬ פקודה חדה - "אשד שעה ‭: 5.23‬ רעם עמום של פיצוץ ,, שעה ‭: 5.28‬ "אפשר כבר להתקפל [⁨כתבה⁩]

שעה ‭:5. 16‬ פקודה חדה - "אשד שעה ‭: 5. 23‬ רעם עמום של פיצוץ ,, שעה ‭: 5. 28‬ "אפשר כבר להתקפל

במוצב הפיקוד האזין ראש הממשלה למהלך הפעולה ברשת הקשר:

י מאת שאול כן-חייפ הממשלה פמכה את ירח אתמול כבוקר, כישיבה מיוחדת, על ההחלמות שהת־ קכלו כעניין פעולת צה''ל נגד המחכליפ כמלון "פכוי'' בתל־אכיכ. לא היה צורך בהצבעה, כי להוציא שאלית שהעלה שר אהד, היתד. תמימות דעים

מוהלטת ליד שולחו הממשלה: ישראל לא תנהל מו"מ עם מחבלים הבאים לשפוך דם נקיים ולא התדיין עמם. לגבי הלק מן המתכנסים בלשכת ראש הממשלה בתל־ אביב היה זה קיצו של ליל שימורים ארוך ומורם עצבים. עם כמה שרים קיים ראש הממשלה, יצהק רביו, קשר טלפיגי במשך כל הלילה ו-

שיתף אותם בחתלטות שהת' קבלו. סעי;? ההתנחלות על סדר היום היו שני סעיפים. הראשון נקבע עוד באמצע הלילה: התקפת המחבלים ואופן הטיפול בה. הנושא השני צץ מאוחר י- יתר: נסיין ההתנחלות האחרון באלון מורה. אשר להתנהלות, הסתפקה הממשלה בדיון הצר. לכל היה ברור שאין הממשלה מתכוונת לשנות את מדיניותה כלפי התנהלו'יות בלתי מאושרות, ולפיכך הוחלט שעל המתנחלים לעזוב את המקים. אם לא יסכימו בדרכי נועם, יצ־ ווה צה"ל להוציאם, אפילו בכוה, אם לא תהיה ביירה אחרת. את הסעיף העיקרי — הפעולה בסבוי" — פתח רבין " בדיווח מפורט על כל שלב• ההתרחשייות. מילאו אחריו שר הבטחון שמעון פרסה־ ו רמטכ"ל רב־אלוף מרדכי גור, בסעיף זה קיימה הממשלה גם דיון במסגרת ועדת שרים לענייני בטחון, שדיוניה אינם נמסרים לפרסום. בכ? אשר תשיגם ידנו I כעבור פחות משעתיים, הת־ ! פזרו השרים. בהידעה שפור־ י סמה אחר כך נאמר :הפעי־ " ן לה הנפשעת של אנשי , פתה' I בהל־אביב שוב מעידה על המטרות והשיטות הרצחניות של ארגוני הטרור ימגבירה את ההכרה בצירך להמשיך במאבק נגד ארגוני הטרור בכל אשר תשיג אותם ידנו. צה"ל וזרועית הבטתון ימשי־ [ כו לפעול לחיסולם של מחבלים אשר יהדרו לישראל ?י לביצוע פעולות חבלה ורצח". דיווהיפ ראיטוניפ רביו ליבל את הדיווח עד נהיתת המחבלים בשיבי לביתי בתל ־אביב, ו היאיצא מייד בחזרה ללשכתי. כעבור שעה ללה כבר היה במםכ"ל, שם הוקם מוצב פיקיד שאדיו זרמו דיווחים בלתי פוסלים. דיווחים ראשינים הגיעו מן האלוף רחבעם זאבי. ייעץ ראש הממשלה ללחימה ב- : טרוד. , גאגד'" אץ לשטח וי "ליה להתמלב בדירה מרי־ חלת לא ־והי מ־7 מטרים מגג מליןסב, •'". עד לגמיהפריצה ד־ווה " טלפוניה, בלי ; : מיוהד, ישי למיצב הפילוד. ! במיצב התכנסי גם שר ה- ! בטחין, שמעין פיט, ויועצו י אלוף מרדכי הוד, הרמטכ"ל

רב־אלוף מרדכי גור, ראש אמ"ן יראש אג'ים על עוזריהם. את השעה הראשונה הקדישו הכל לצבירת מידע מפורט יותר ולבדיהת הידיעות שזרמו בלי הרף. בשעה ‭1. 30‬ אהר חצות התקבלה ידיעה שמחבלים נוספים נמצאים כביכול בת"א, ומחית משטרה הופנו מייד לבדיקת הידיעה. תיך זמן לצר התקבלה ההודעה המרגיעה : לא דובים ולא יער. הנהיה ספקנית לפנות בוקר כבר היתד, התמונה ברורה, וראש הממשלה סיכם את המידע במתן הוראה כללית לכוחות הבט־ חון להתכינן מייד למכת נגד. הוא קבע, כי זוהי התלטת הדרג המדיני (קדמו לה התייעצויות טלפוניות עם שרי ממשלה שלא היו במקום), ואילו את סרטי הביצוע יקבע צה"ל. ההנהיה הכללית היתד. קצרה ופסקנית: לא ייתכן להישית למחבלים לפעול בלב תל־אביב, לזריע הרס ובהלה, בלי שיבואו על עונשם. ראש הממשל־ השאיר ל־ רמטכ"ל אה ההחלטה על אופו הפעולה ועיהייה — אם בלילה, בחסות החשיכה, או עם בולר. מישהו הביא ללשכה אר, מפת בנין המלון. השיגוה מ־ מהנדס המלון, שהעיריהי בביתו. המפה הועברה למטה הקדמי כדי לסייע למתכננים את פעולת הפריצה. איתר. שעה כבר הגיע הכוח המיועד לביצוע המשימה לאיזור היערכות בירבת המלון• כורם המהירות לפנות בוקר יצאו שר הבטחון והרמטכ"ל לאיזור הפעו־ לה. ראש הממשלה הדגיש נ־ אזניהם כי רה שיהול צבאי טהור יכיל לדחית את מיעד הפעילה, ואם כי אינו ריצה שהמהירות תושג על השבין התכנון, הוא סבור שאין ל־ השהית את הפעילה ־ר. י על המידה. במשך כל שעות היי ילה עמדו עוזייו שי י ראש הממשלה ליד מכשיר־ סיפון ולשר, הא־ זיני לכד המתרחש בשטה - העבירי מידע רצו־ לראש ה־ ממשלה• כך קיב־' דיווהים מל-א-ם גב על הדו־ שיר. עב כוכבה יו' במלון. על־פי התכנין, שפיטיו -ועברו אף הם למוצב הפי־יד, הוכנו שורה של דרכי הדירה ופריצה. ראש הממשלה הפ־ ן סיס את המדווחים מדי פע2 ו

כדי להפנות אליהם שאלות מעשיות. הנסיון הצבאי שלו בלט בכל שאלה. עם זאת הוא הקפיד לא דחדיר לתחומה של הרשות הצבאית ולהניח לשר הבטחון ולרמככ"ל לנהל את הפעולה. חייד ש? אושר סמוך לאותה שעה הגיעה למוצב הפיקוד אישיות בכירה ביותר, שבנה משרת ביהידת צה"ל שעליה היטל לחסל את המחבלים. הוא לא ידע שבנו כבר הגיע ליחידתו, וכאשר "הלה הפעולה, ישב יהד עם ראש הממשלה להאזין למהלך הקרב, כשבנו משמיע מדי פעם את קולו. עדי ראיה מספרים, כי האיש לא גילה כלפי הוץ כל סימני עצבנות, אך בתום הקרב התגנב חיוך של אושר והקלה לזווית פיו• הפקודה: אש! בשעה ‭5. 15‬ דווח כי ראשוני החיילים כבר הדרן לקומה ה־ ראשונה של המלון. כעביר דקה אחת, ב־‭, 5. 16‬ נשמעה ב־ רשת הקשר ־פקודה החדה: אש! השעון הורה על ‭, 5. 23‬ כאשר רעם עמום נשמע עד למוצב הפיקוד, ומיד אחריו בא דיווח כי פיצוץ הזק הרס את האגף הדרומי־המערבי של הבנין. משניה זו התנהל הקרב במהי־ רות עצומה. הסתבר כי המחבלים נמצאים בתדר סמוך לזד. של בני הערובה, ומשם הפ־ עילו את חומר הנפץ, אך שם השיגה אותם ידם של אנשי צה"ל. מהבל אהד נתגלה בבית השמוש הסמוך, ממנו ני־ סה לפתוח באש על המתפרצים. בשעה ‭5. 28‬ נשמע קולו של אחד הפורצים : גיאה שאנחנו יכולים כבר להתקפל מכאן. כוכבה כו י. ד כבמטה קסם נמוג המתח ש־ אחז בכל הנמצאים במוצב הפיקוד. חיוכי הקלה נראו כאשר נמסר שמכבה לוי, גיבורת אותו לילה, בריאה ושלמה, לאהד שהצל־חה, ממש בשניה האחרונה לפני הפיציץ, לזנק אל מתחת למיטה בחדר. בשעה ‭5. 45‬ כבר הזרו שר הבט־ין והרמטכ"ל למיצב ה־ פיקוד ומייד ההל תחקיר ראשוני, כאשר הרמטכ"ל מדווח לראש הממשלה על פיט־ ה־ תכנון והביצוע• השעה ה־תה 6 בבולר כאשי שב יצהק רב־ן ללשכתי. עד לישיבת הממשלה המשיך ב־ התייעצויות עם פקידים בכי־ רים במשרדו ואנשי המודיעין. בתום ההתייעצויות נפתרה ישיבת הממשלה "מיוהדת.