⁨⁨מעריב⁩, 22 אפריל 1974⁩ — תזכיר ויצמן [⁨כתבה⁩]

תזכיר ויצמן

(_םוןי מעמוד ‭(1‬ רבין — שהיה אז רמטכ"ל — ערב מלחמת •ששת הימים. כמיוחד הוא מתעכב על התאריכים ‭. 23—24. 5. 1967‬לדברי וייצמן, אמר . לו רבין — ביהירות — כי הוא טעה ולכן הוא מבקש _מוייצמן לקבל על עצמו את הפיקוד על הצבא — מד, גם שלדעתו של רבין עיקר ההכרעה תהיה באוויר, תחום מומחיותו של עזר וייצמן. _וייצמן סרב על אף רצונו העז להיות רמטכ"ל, הוא אמר לרבין/ כי דבר כזהיה־ יה שווה לנאצר כמה דיוויז־ " ‭. "יות‬וייצמן הוסיף, כי דבר זה יפגע במוראל הצבא ויגביר את היסוסי הממשלה לצאת למלחמה. לאחר שחבטיח _ לדברי _וייצמן — כי רביז יהיה ר־ מטכ"ל הנצחון, יצא למטכ"ל לניהול הענינים. וייצמן הוזעק שנית לביתו של רבין על ידי לאה, אשתו של הרמטכ"ל. הוא מצא שם את ד"ר אליהו גילון, שהיה קצין רפואה ראשי ב־ צה"ל. לדברי וייצמן, אמר הרופא' כי הרמטכ"ל סובל -מ‬‭רדה- חריפה. הרופא הוסיף כי יתן לרבין זריקת הרגעה. למחרת בבוקר שוב היה וייצמן אצל רביו. שוב היה שם הרופא וגם ראש לשכת הרמטכ"ל רפאל אפרת ז"ל. הוחלט כי — לדברי וייצמן — שהמצב ידווח לאשכול וכללית ייאמר שלרבין יש הרעלת ניקוטין. וייצמן מספר, ששב למט־ כ"ל והורה על תזוזת כוהות וכולם __ למעט ויכוח קל עם פיקוד הדרום — קיבלו את מרותו.

לאשכול סיפר וייצמן על המתרחש ואמר כי נתן הוראות ללא אישור הרמטב"ל. רבין בא למחרת היום, לדברי וייצמו, וירד לשטח לבקר את6 פיקוד הדרום. בסוף תזכירו טוען וייצמן, כי בכל המלחמה היה רבץ חסר כוח החלטה. יצתק רבין, פרסם את הדברים הבאים: אינני רוצה לרדת אל סוף המניעים " של אלה שמצאו ל? נכון לחזור ולפרסם דווקא עכשיו סיפור ישן, כפי שנצטייר בעיניו של איש אחד. לגופו שלי עניין חנני מאשר כי נעדרתי מתפקידי כרמטכ"ל _יממח אחת מ־23 במאי ב־ ערב ועד ל־25 במאי בבוקר. ב־23 במאי בערב קראתי אלי את וייצמן וביקשתי ממנו למלא את מקומי כדי לאפשר לי לנוח לאחר ' עבודת ההכנה המאומצת לקראת המלחמה. ב־‭?25‬במאי בבוקר. חזרתי לפקד על צה"ל ולנהל את פעולותיו ? ערב מלחמת ששת הימים ובמהלכה עד הנצחוך. ? אלוף (מיל‭(. ‬ אהרון יריב אמר:שרתתי• תחת פיקודו של יצחק " רביו . שנים רבות. י גס בשנות כהונתו כרמטכ"ל ליוויתי אותו והכרתיו מקרוב וגם בתפקידו כשגריר. " לדעתי אירועי מאי 67 אינם יכולים לגרוע מאומה ממועמדותו של יצחק רביו לכהונה הרמה של ראש הממשלה. מן הנסיון ל־ נצל את אירועי מאי 67 דוקא עכשיו, נודף ריח של רצח אופי למטרות פוליטיות. רבץ שירת נאמנה ובחצלחה את מדינת ישראל במערכות הצבאיות והמדיניות, ובטוהני שיעשה כן גם ‭. "בעתיד ‬