⁨⁨מעריב⁩, 14 דצמבר 1973⁩ — ‭L^^_Sk^^^_M^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ‬ [⁨כתבה⁩]

‭L^^_Sk^^^_M^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ‬

‭... . ". ‬ • ‭--?»'‬ ו‭HBHHnnaBBwnannnnvHannin. w1H. HMa?, ???. ‬ ‭^^f_^_M^^_t ' llljl ?'\^§>1? aa '<}M i_(_KHM1_^ _wWsH, ‬ ‭a<‬ ‭:. '. ^~ . _Mil_^B'_^_M '^^ _ii _ww™™ m'JSy!_ijj|[^^5_mftfttfenaj~j1_^ 5*_$_™' _Vptplfr «™r/sSf?_7/ _^8‬_מ_&_ג_^ _ג ‭_^-^"^‬_גע‭^^‬ יל‭.. _^'‬ •‭^^^^^^^"‬ _^

מוטי מעקי _חמעוו, _בשיחת־מלפוניפ 3עיצו»וז עיל ‭— nwonn‬ עם אחת _nviajm ועם _המיגקדח, געה אחת. ־

‭*»~_. ‬ דלגי (מוטי‭, (‬יליל ן|ן‭_^ |‬ _חיםה‭\%, ‬ _שלושימ ו‭- !-‬ י I שלוש, גוגרגדודי ‭_9 /'‬ _^י » מוטמן אוגיגרטיטה ‭, "‬ ותיק מלחמות _ששמיהימימ _וההתשה, נקרא לשירות ג' _שכועייט לעני _המלחמתי ונחושה שמומה ליוותה אומו _גדרגו אל הקו. מהון מועקה כבדה קיגל ונחת מיקודו אה המעוז הצפוני, ועירנומו נת• חדדה גבל שחלפו ימי השאננות ושעוךהחול התרוקן לקראת ה_8ורענות הממשמשת ומאה. המעוז הצפוני שלו לא נפל. מיטי החזיר את נל הייליו, אנשי חטיבת החי"ר הירושלמית, בשלום מן התופח. והיא עצמו הזד משם, ומאז הוא נתון בתיסבול צורב. את סיפורו היתנה בחשיפת האמת ללא טייחילו‭, "‬ מפני ש " רק בנוח האמת _קנלוייה לחו־ לל שינויים ‭. " " ‬

להלן כתב־ההאשמה שלו. _מיטי התייצב לשרות מילואים י על דקע פירסומים _מיצנעים כלשהי, הצצים _ימיפיעיס בעתוגות, נדנד ריבוזי כוחות יתבוגה צבאית מוגברת בגדה המצרית:היות ילפי תפישתי, מלחמה נוספת " עפ המצרים היתד, בלתי נמנעת?וקו בדלב בלתי עמיד בפני מיתקפה מאסיבית — החלטתי לפקוח עיניים ולקיים עירגות מירבית למן שעת כניסתי אל המעוז‭. "‬ אבו, ננל שגפקחו עיניו לראות _נתחדדה עידגותו ומועקתו גברה. הוא והסגל שלו — סמל המעוו אלי גבםי, הקשר ציין יייצמן וההובש אהדין שרמו — גבגסו אל המעוז ביום ג ‭23 , '‬ _נפפסמבד, נשעה חמש לפנות ערב. מוטי ואנשיו היו אמורים להחליף את היילי החרמ"ש. למחרת בשבע בבוקר, עמדו להצטרף אליהם חיילי מילואים גופפים, אנשי חטיבת _החי''ר הירושלמית, בדי להוית את נוח ההחזקה של המעוז הצפיני.

A _אווירה של

תקיפתהחפיפה‭, "‬שבה אמורים המפקד והסגל " חחדשיםלהיכנפ להמוגה" בהדרכת הכוח המתפנה " צריכה להימשך, במקובל‭48, ‬ שעות‭«. ‬ר החפיפה'' המיועדת למוטי נתקצרד, מאוד " • אגשי החרמ"ש התפנו עוד למחרת בבוקר, על מגת להספיק להגיע הכיתה לחופשת ראש־השגה. הסידור הזה כבר לא מצא־חו ב־ עיני " . נכנסנו למעוז עפ שקיעה, ו־ למחרת בבוקר כבר עמדו קודמינו להיעלם, בלי לערוך לי היכרות יסודית עם המעוז. המפקד היוצא היה כבר בלבי בחוץ, ואגי נאלצתי לנהל אתו מלחמות כדי שיסכים להסתובב אתי נחצי שעה, עד רדת החשכה, ולהדריך אותי‭. "‬ עיד נאיתו ערנ, ד'תנ&ד, מוטי ב־ חוויה קשה ראשונה: בשעת לילה הצטרף אל המפקד היוצא ואל אנשיו לסיור. "קשה לתאר משמעת מבצעית ירו* דח ייתר מיו שמצאתי בוחל‭''‬ס הסיור — מספד מוטי — 'כשהערתי על נד למפקד המעוז השיב לי: , בנסיעה ארונה בזאת, אי־אפשר להתייחס לנל האבזריס ו־ הכללים‭. "‬ עם אור ראשון ניגלה המעיז לעיני מיטי והיא נתקף חרדה _וזעט!

אווירה של פיקניק ישראלי טיפוסי שדתה " בכל‭. "‬ בשבע בבוקר הגיעו פקודיו על מוטי, אנשי החטיבה הירושלמית. השמל אלי גבסי קיבל לידיו את כלל הצייד במעיז. מאחר שהיד, עליו לחתום על טפסי קבלת הציוד, חתם והתמרמר: הציוד שהועבר לידי מוטי ואגשיי נמצא במצב תחזוקתי גדוע ביותר. בין השעה 7 _ל־‭10 30‬ בביקר ניטש במעוז קרב מילולי בין המפקד היוצא והמפקד הנכנס: אמרתי שלא אחז אישור שלי לעזיבת " המעוז אם לא ינקו קודם את בל הטינופת. לבסוף נשברתי. אמרתי לי שיקה את האנשים ייסע מפה. אנשי ניקו את הזוהמה. היד מרמרי וניקו‭. "‬ / סמל גנטי. חתם על נמית. עצימה של ציוד. _מבשיריפ יאביזריס רניס

‭, , ©‬הכלגמצא 3ט‭3»‬ול" למעוז הצפוני המתנוסס על שלוחת שרטון במרחק שלושה וחצי ק"מ מ־ פורט־סעיד ומול שרשרת מוצבים מצרים‭!, ‬_זדעת חשיבות מריבה, בה־ יותי יישב על ציר־התנועד. לחוף־ הים וחולש עליו. בכוח עמידתו תלוי אס יצליח האויב להנחית נוחות מן הים, להעביר שיריון _וחי''ר מכיוון מוצביי ולנתק את ציר התנועה. המעוז שנמסר לידי, ושאתו נאלצנו להינגס " למלחמה, היה מתחת לכל ניקורת מנתינת מצבי התחזוקתי יה־ מבצעי, שלא לדבר על כך שבממדיז ומבחינת משימותיו הוא גועד להגנה בידי כוח גדול‭. "‬ בחלקיפ נרחבים משטח המעוז התגלו תקלית נוספות שפגמו ביכולת ההגנה שלו.

גחגלי _אחר־כך במצב בלתי־תקין, אך, גכםי קיבל יחתם, היית ינדיקת תקינותי של הצייד חייבת להיעשית נידי _בעל־מקצוע, ומד, לא היד. ־ב־ מעיי. בימים הבאים השקיעו מוטי יאנ־ שיו מאמץ עצום בהחורת צלמו של המעוז יבמהיקת עקבות ההזנחה יד‭*. ‬ הפקרות. מצבו הכללי הירוד של המעיז ־כפי שנתגלה ימים אחדים לפני המלחמה לא היד. תוצאה של הזנחה מקריח, הד־פעמית. קובע מוטי:מה שהדאיג אותי במיוחד היו העדויות " החותכות ני מדובר באן בהזנחה מושרשת, כיחס של _זילזול והפקרות _שאינפ יבולים להתפתח במסגרת על מחוור רשלני אחד בלבד‭. " ‬

מוטי קיבל לידו מעוז במצב ד, ת* פיררות. ההזנחה, הזילזיל _במושכלות ראשונים של התגוננות ולחימה, אכ־ לו במקום בל תלקה טובה. מאשים מוטי:ראית בעליל את ההזנחה לעומק. נדור " לי, ני ההתארגנות היתה פגימה מלכתחילה, אבל לא היד. איכפת לאיש, ואיש לא טיפל בשיפור המצב‭. "‬ לרוחב לשון היבשת שעליה יושב המעוז בין הים מצפון ובין אגפ מים בוצי מדרום — בקו החזית הפונה אל המוצבים המצרים ‭~-‬ מוטי ואנשיו בדקו את השטח המועד לחדירת נוחות אויב מן חים, על ליקויים שונים, חלקים היוניים ממדרגה ראשונה, דיווחו למיפקדח והתברר כי בבר חצי שגה מדברים על תיקונם. תשובות _מיפקדות האזור חזרו ונשנו‭";‬הכל ידוע ונמצא בטיפול‭. " ‬

@הפאגיקרשל " הקו'' מפקדה מעיז הקודם, הספיק לספר לי " , בי דיווח על אותם מחדלים לנץ יומו הראשון במעוז• בשנים־עשר הימים שקדמו למלחמה לא. היה נל טיפול מעשי בנושאים אלו, ובמצב זה נאלץ המעוז להיכנס למלחמה‭. "‬ עם התחלת הסיירים נתגלה גם מצבו המבצעי הרעוע• של אחד מזחל"מי הסיור: בסיור לילד, הופעל הזרקור ונמצא בלתי־תקין. האלומה החיוורת המבליהה ממנו אינה מספקת בדי זיהוי עצמים מעבר למרחק _בארבעיפ מטר לבל היותר. "דרשתי מיד החלפת זרקור — מספר מוטי — אבל במיפקדה צחקו עלי‭,. ‬זה מת שישי, אמרו‭,, ‬_זרקיר אחר לא תקבלי, חסר לי במעוז זרקור נוסף לעמדת " תצפית הפיקוד של המעוז. זרקור לעמדה נראה לי חיוני ניור"ר. הסברתי זאת למיפקדה, התגובה היחה זהה. דחו אותי בליגלוג‭. "‬ ביום ששי, ב' ד'ראש השנה ‭28)‬ בספטמבר) בבוקר, גילה מוטי עדית ראשונה לפעילות אויב _כלתי־שגרתית. מוטי דיווח למיפקדה. לעניות דעתו — אמר העדות טריה. הוא ביקש שינקטו צעדים מתאימים. הביצוע לא מוצלת. מוטי איננו מוותר. הוא מתקשר עם המיפקדת וטוען שהתוצאה _מגוחנת. אז ננר התחילו לקרוא לי , ד‭*. ‬ פאניקר " של הקו‭. '‬נהפכתי למיטרד‭. "‬ באוחי יום עשי, כ' ד'ראש השנה,

אשר בבוקרו נתגלתה פעילית האי* יב, אירח המעוז את מפקד הגיזדה הצפונית. המפקד נבנס אל המעיז מלווה בכבודה מרשימה. _כגייס אחד אשתו ושלושת ילדיו. בג'יפ השני — הוא עצמו, פקידת, _וחוליית־אב־ _טחה. ביקורו של המפקד _תשצח ימים לפגי המלחמה הותיר בלב מוטי משקע מריר. הוא מספר: כשהופיע המפקד ראיתי בביקורו הזדמנות " _בלתי־חחרת להעלות לפניי את מבליל הליקויים והפגמים ולבקש טיפול מזורז כתיקון ההזנחות ושיפוד מצבו התחזוקתי והמבצעי של המעוז. העליתי את נושא כוח־האדם. בפועל הוטלה החזקת המעוז על מספד קטן של אנשים. שני אנשים נמצאו בחופשה מחזידית, ובשעות הסיורים נותרו להגנת המעוז סחור. מדי אגשים. טענתי ?לפני המפקד ני עם נוח

קטן " נזה קשד, להגן על המעוז ב־ מיבגה הנוכחי שלו, פירטתי לפניו את מצננו. אמרתי, שיש להתבצר ולבנות עמדות נוספות, שישפרו את שליטתנו. העליתי מחדש את נושא הזרקורים ותבעתי חומרי ביצורים ונוח הנדסה לביצוע שיפורי העמדות ולהקמת עמדות חדשות, "המפקד האזין והתייחס אלי ג' _נדיהות־דעת. אני זובר את דבריו מילולית: , תראה — אמר לי — צה"ל לא ישקיע ענשיו נספים לשינוי דנרים, אנל אם אתה דווקא מתעקש אז נשלח לד חומרי ניצודים וכיתת הנדסה לשנוע, ואתה תיתן לה הוראות מה לעשות‭. '‬ הוא הבטיח לשלוח אלי קצינים _מקצזעייה " לנדיקת הליקויים. הוקל לי, ני למרות שגרס ל' להרגיש נטרדן המעורר בעיות מיותרית הבטיח לטפל בתביעותי. אינני יודע _אמ טיפל או

לא טיפל, אך הבטחותיו של המפקד גתגלו כמם־שפתייפ. מעשית לא קיים אף אחת מהן‭. "‬ ניתת ההנדסה המובטחת לא הגיעה, מוטי נקט יוזמה אישית ושיגר את אחד החיילים שלו אל המיפקדח. הוא התייצב גמיפקדה והודיע, ני בא לקחת את אנשי ההנדסה: החייל הזר למעוז וסיפר לי. ־ , צח* קו " ממני. אין שום הוראה לתת כיתת הנדסה, אמרו לי. _נשטען שהמפקד הבטיח, אמרו לו: , הוא הבטיח לך , - פגה אליו. אשר לחומרים שונים היתד. התשיבה הדד. וחלקה: , אין לך מה לבקש, לא תקבל חומרים, מפני שאין חומרים‭. '‬ לבסוף, עשו לו מהווה מגיחנת ושילחו " אותו חזרה למעוז עם 30 שקיפ למילוי חול. היא חזר חפוי ראש. לפי הערנתנו היי דרזשים לנו לפתות 3 אלפים שקים לשיפור מצב העמדות והתעלות‭. " ‬

© מהאני ‭" '‬ מטרטר ן" גס הקצין המקצועי המובטח לא מיהר להגיע. מוטי לא חדל להציק למיפקדה, יומיים לפני חמלחמה הופיע סמל ושמע מפי מוטי דו"ת ליקויים. תגובתו היתח: , כל זה " ידוע ונמצא בטיפול‭'. ‬ הבעיות עדיין , נמצאו בטיפול' ביום שעזבנו את המעוי, ביום הששי למלחמה‭. "‬ זד. היה ביקור נלעג‭, "‬מספר מוטי. דיווחתי " על נך ברוגזה ותבעתי ב* " תקיפות שישלחו אלי את האיש שגית. הוא הופיע שנית, ניום ששי, יום לפני המלחמה, ישוב לא תיקו את הדרוש ואף לא הביא אחד במקומי. אחד מסמלי המעוז, דדי ערמון, בן ‭, 23‬תושב ערד, הוצב נמפקד המעוז העורפי, דדי הספיק להיות בעודף " יומיים, _ואחר־נך הוחזר אליגו לשמחתי הרבה• היא נתגלה כבחור נהדר, בעל כרץ מחשמל וידי-זהב. בלעדיי לא היינו מסתדרים. כשהחלה המל־ חמד, עבד נדינאמו. תיקן כאופן שי־ טף את קווי הטלפון והחשמל שנפגעי וחזרו ונפגעו, בישל וחימם והאכיל את החיילים, דאג לניקוי כלי־הנשק, בקיצור, כל מפקד- היה מתברך בחייל נזה בשעות קרב. הוא נמנה עם ה־ אגשיס _תנזתגלימ בגדולתה דווקא בעתות מצוקה• ביום ג‭, '‬ד_!־_2 נאיקטובר, נתגלו שנית סימנים לפעילית אויב. מוטי דיווח. חיילים נשלחו לבדוק את הנושא• ‭,. ‬הס רטנו יתקפו אותי בטענות מד,

בבונקר בעיצומה של הממה » חיילי ממעיו מוגטי0_פי‭», _nwnna 0‬_עח _ותימרות אבק 1ע»ן חידיי0 _לתין _חגיגקו

אני , מטרטר אותם' וגילו חוטר מקצועיות, זלזול והפקרות‭. "‬ כמוצאי יים הכיפורים, כשש שעות לאחר " פרוץ המלחמה, הופיעו _חייליפ רבים של קומאנדו מצרי. נוח קומאנ* זז מצרי גדול חדר והתמקם בעומק כשגי קילומטרים, הציב מארב על _ציר־חתנועה וניתק את המעוז מן העודף ובמשך שלושה ימים ילילות רצופים גרם לנו אבדות בשריון ובי אנשים וצבר הישגים מרשימים, שלא נפלו בחלקי של אף אחד מנוחות ה־ קומאנדו המצרי שהוחדרו ככל מרחב החזית בסיני. סביר, ני היה קשר בין גילוי הסימנים ביום ג' הקודם והתמקמות המארב הזה. עדויות ראשונות לפעילות אויב כ• גיזרת המעוז הצפוני, הופיעו, כאמור, פעש ראשונה ב־28 בספטמבר ובשניה ביום גי‭2, ‬ באוקטובר. ביום ד‭3, '‬ נאיקטינר, הבחינו אנשי התצפיות במעוז נתכונד. נלתי־שיגרתית: מעל

המוצבים המצריים פרושה רשת הסוואת הזיתית, נמעט אטומה. נאותו יום דיווח התצפיתן על הצבת _נלים — מרגמות — נשטח המיצב המצרי הקדמי. למחרת, יום ד‭, ', ‬עם דימדומים, מתבלט שינוי מהותי — ניגוד בולט לימים רגילים — לבל אורכה ורוחבה של הגיזרה המצרית• האורות אינם מודלקים בפורט־פואד, בפורט• מעיד, ובשרשרת המוצבים המצריים. על רקע ההאפלה מבצבצים אורית פנסי הבלמים של עשרות כלי-רכב מצריים הנכנסים אל המיצבים ויוצאים מהם. דרך חרבי רשת ההסוואה רואים אנשי התצפיות כמויות גדולות של נלי־נשק במיצב המצרי הקדמי. _אח_^יפ מדוותימ, כי שאון שרשראות טגקים עולה באוזניהם.

@ "לאלהמרגש

, מזה' הדנב יוצא ונכנס במוצבים המצריים השרויים באפלה גמורה• במעוז מופסקת פעולת הגנרטורים ורעשי שרשראות הטנקים המצריים נשמעים בבירור. התכונה נמשנת. הייל, הפוקד את המעוז אחר סיוד בכל מעוזי הגיזרד. הצפונית של קי בר־לב, מספר למוטי בי כל המעייים מדווחים על פעילות מצרית בלתי־ שיגרתית• כשבח‭6, ‬ נאזקטינר ‭, 1973‬עפ אור ראשיו, נשתנה אופייה של הפעילות המצרית תנלית שינוי• לעיני אנשי המעוז הופיעו חיילים מצרים נגופיות, ישבו על גפי סוללות השקים ללא חגור ינשק, עישנו ננחת. גם על התופעה הזאת, שהובנה _לאחר־נך נ־ תדגייל-הטעיה, דיווחו'אנשי התצפית. הדיווחים מן המעיז הועברז אל ה' מפקדה באורה שוטף, למן ראשית התכונה הכלתי־שיגרתית בצד ה-

מצרי. ביום רביעי בצהרייפ דיווח התצפיתן אל המפקדה — ובמקביל אל מפקד המעוז:המצרים מציבים מר* גמית נוספות ומחדירים " כלים חדשים למוצבים" ' ביום חמישי בלילה דמות המעיז על האפלה כללית יעל תגיעה ערה של שיירות _כלי־דכב‭8, ‬ל פריקת נשק יעל שמיעת שרשראות טנקים אצל המצרים. הכל, לרבית גילוי הסימנים מיום גי " , הצטרף למכלול של פעילות אויב, שחייבה עירגות מיוחדת. דיווחנו הנל, אך התגיבות מן המפקדה היו שליית באירח מפתיע: , לא להתרגש מזה — הורו לי מן המפקדה — זה הכל תר־ רגיל, אין מה להתרגש'• התמנה המצרית מחד, _יחשאננית " במפקדה מאידך, גרמי להצטברות מתח בין האנשים. היתד, לי תחושת שמשהו עימד להתרחש והרגשתי היתד, רעד- קודם כל שיערתי, שבכיה העומד לרשותי ובמבנה של המוצב המוזנח איו לנו סיכוי רב להחזיק

מעמד. ייתר משבוע קודם לכן, כשבבר " התייאשתי מלקנל סיוע מהמפקדה, החלטתי לבנות ולהתבצר במחית עצמנו. כשעות המעטות שנותרו לנו לאחר התעסוקה המבצעית בסיורים מילאנו שקיפ, העמקנו חפירות ושפכנו הרבה זיעה. אחר יום העבודה הראשון הגיע " מפקדי הישיר לביקור. חיילים רטנו לפניו שבאו הנד. להחזיק את הקו ולא להיות בנאים. אמרתי לו, שמפקד ה־ גיורה חבטיח לי כיתת הגרסה וחומרים ילא קיים את הבטחתי, ילכן לא היתד. לגו ברירה, ובהתחשב במצבי הירוד על המעיז החלטנו להתבצר בעצמגי• המפקד שלי נזף בי ואמר: , אינני רוצה שתהפוך את החיילים למע"ץ של הקו _ביוס וי‭5, ‬ • באוקטובר, פחות מיממה לפני המלהמה ולאחר שלושד,

ברצמות 1 מילאתי את הפקודה" — סיפר " מוטי — ושלחתי זתל''ם עם שני אנשי התגבורת ונהג. במעוז עצמו נותרגו אנשי חי"ר להגנה ולחימה‭. "‬ שעות אחדות לפני הקריאה להוגנות הופיע במעוז קצין נוסף, _פגן גבי. הוא בא לסייע. _אחר־נך, כשנכנס המעוו ללחימה ונמצא נתנאי ניתוק וכיתור, סייע גני למוטי בניהול מלתמת המעוז, יד. ־ שניים החליפו ביניהם תמיהות והערכות. גבי פיפר למוטי, כי בניגוד ל* הו&_ר־הכיננות הבלתי־מובן שפקד את כוחות היבשה של צה"ל ככר גייסי חילות אחרים כוחות מילואים כחודש לפני המלחמה וקידמו את המלחמה ערוכים ומובנים. לא זה היד. המצב כקו. ביים־הכיפודיפ_, פחות משעה לאחר קבלת ההתראה בשעה ‭, 13. 40‬_שיב נקרא מוטי אל הטלפון. גם הפעם היה מפקדו על הקו. עתה מסר:מלחמה טוטאלית• להוריד מייד את " ה-אנ-שים ממגדל־התצפית‭. "‬ כושי שואל:אתה?מתנוון ברצינות י" " המפקד:כך. מוטי שלח " את דאוד התצפיתן אל הבונקר ונשאר בעצמו כעשר דקות גהפות במגדל התצפית. ירדתי עם נפילת המטוז הראשון, והמופת " החלה, האדמה ממש דעדד‭', ‬ _תותחגי הארטילריה במעוז מסרו אהד* כך, בי נמעך ארבע השעות הראשי־ גות, עד שקיעת השמש, גפלו בשטח המעיז כ־30 פגזים בדקה. הטיווח היה מתייק. הכל התעופף זהתרימם ב־ אוייד — פחים, שקים, מיתקנים של־ פיט. עמדות קרסו. תור עשריש ד‭*. ‬

_מיםגש מרגש: _גשעת הגיגה — חייל במעוז‭_ws:, ‬ עט חייל וזמגיע למעיו _»_ם _9_וח _התיגגירת.

דקות הראשונות גותקי קיו הטלפון וקווי התעמל, ומצמר דלק התלקחו ובעד שעות רבות. חדרי האוכל שלי התי"ר ושל _התותחגים נהרסו"• כשפרצה המלחמה נתקל מוטי, בראשונה בפועל, בבעיות הקשורות י , בליקויי מיבנה הפיקוד על המעוו: י איש לא תיררך איתי ולא הגדיר ? את " סמכותי _נמפקד המעוז במקרה מלחמה, איש לא קבע האב עלי להעביר ולארגן אותו _נכוח־הגנה, או . לאפשר לאנשים, נבל מחיר, לחפ־ עיל את כליהם באופן נפרד, אם כסיוע למעוזים אחדים בקי התעלה, או לנל משימה אחרת. החלטתי לאלתר בהתאם להתפתחויות " ולפי מיטב הבנתי. לא הזעקתי את אגשי הארטילריה גם כאשר הטנקים המצריים החלו עולים עלינו, ועד שנפגעו התותחים עצמם הנחתי לתותהגים להמשיך במתן סייע אר־

טילרי למעוזים האהריפ המותקפים בגירה הצפונית. הדילמה היתד. קשה. לרשותי עמדו מעט אנשים כשך־ד'כל. המעיז נילי היד, עשן, _זמהתצפיות לא ראו דבר‭. "‬ טמוך לשעה ארבע, כשהחלה השמש לשקוע, זז העשן מעט והראות השתפרה. לעיני מוטי נראו הבהקים ומשהד בלתי"במר שנע לאורך לשון היבשת, עוד דקה והחזית נתגלתה ; לעיניהם. התותחים שירו על המעוז י . ד. מ תותחי _טגקיפ מזנים _קדימה ; באמצע הדרך ביו המוצב המצרי הקדמי לבין גדרות המעוז?הטנקים . קרבים מולכים, ועננה עשן גסרשת ומתעבה מאחוריהם. י עזבתי את עמדת התצפית ורצתי אל " חזית המעוז עם משקפת ומכשיר קשר. ספרתי כארבעים כלים בכות המצרי הנע אליני — ג'יפי תול"ר, _שישהיעשר טנקים, שישה־משר נג־ מ"שים, ימשאיית שעליהן מצטופפים המוני ח"יר• הטור התפרס זנע לקראתנו במיבנה קרבי.

‭3_& ©‬רנ ‭, "‬ חודשים' . ‭.. ‬ תוך שניות ספגתי שתי פגיעות ישירות בתעלה החייתית, ע־מנזגת צפיתי לעבר הטור המצרי. פגז אחד הוריד עלי את קיר התעלה וקבר אותי המד‭?, ‬יקי הול ואבנים מידך־ דרות. קזבע־הפלדה שלי נמחץ כין שתי אכניס. חילצתי את ראשי מתוך קובע־ הפלדה. הקובע עצמו נשאר לפות בין שתי האבנים. מכשיר הקשר נפגע ולא ינולתי להודיע " לאנשי על ההסתערות הקרבה. רצתי אל הבונקר שהיה הקרוב כיותר אלי. ניסיתי להתקשר משם עם מיפקדת האזור. אך מערבה הקטר שבו לא היתד, קשורה ישירות למיפקדה• גבי בא לעורי. הוא התקשר עם מישהו וביקש שיעבירו את דרישתי לסייע טנקים מהיר. ומעתה יאילך, התנהל הקשר המסורבל עם המיפקדה באמצעותם: מבונקר לפיפקדה מקשרת, ומשם אל מיפקדת האזור, ממגד, אל _»ג"ד ה' שריון ופכלג"ד השריון אל מ"מ ה-

טנקים שנשלחו אלי. עד שהגיעו הטנקים עמדתי ב־ הלץ " בתצפית. גבי היה ייצא אלי מדי פעם, מקבל " ממגי דיווח ורץ בחזרה אל מערבת הקשר. התחבטתי בדילמה קשה — איך לנהוג באנשי. מצד אחד צריך היד, להוציאם אל העמדות נדי לקדם את פגי ההסתערות המצרית, ומאידך הומטרהעל המעוז נל העת הפגזה נבדה והוצאת אנשים התוצר, היתה עלולה לעלות נחייהם. שקלתי והחלטתי: בסופו?של דבר הוכח השיקול כמוצ* דק. עלנדד" שהחזרתי את כל אנשי שלמים מהתופת ההיא‭. "‬ גני יצא מבונקר והודיע:הטנקים " שלגו הגיעו. הם _קרביש לשער אך, אינם יודעים היכן העמדות ולאן עליהם להיכנס‭. "‬ למוטי מסתבר, כי מחלקת הטנקים •:ונשלחה אליי אינה מכירה את המעוז. עד היום אינני יודע מה היתר, סיבת " השיבוש ומדוע דווקא אותם שלחו אלי• כאשר נכנסו הטנקים לחצר המעוז ניכחתי לדעת כי במקיפ

שלושה טנקים, לפתות, הגיעו רק ‭:"‬גייס. מייד התבדר, בי אחד משני הטנקים אינו ינול לירות בשל תקלה :_תיתח‭. "‬ מטי חקר אחר־נך את מפקד ה־ ־:נקים לסיבת התקלה, ישאלו ניצר ייתנן, בי כשני הטנקים שנשלחו לסייע בהדיפת טיר גדול של שריון ימ'ייר מצרי הגיע אחד עם תותח שאינו יורה. השיב מ"מ הטנקים,

סגן שאול, בן נברי:ככר שלושת חידיג"ם אני מבקש שיתקנו " לי אד. מנגנון הצידוד החשמלי ושום דבר לא נעשה‭. "‬ @פלפגזבול" בייש _"בי, תוך נדי קרב _המעטיש נגד העוצמה המצרית, תיקנו אישי השריון, כסיוע טכנאי מאנשי המוצב את התקלה כתותח, _וכוחיהאש של טנקי הסיוע למעוז הנצור גדל בבת"אהת ב־00נ אחוז. עם כניסת הטגק־ס רווח לאנשים במקצת:מ"מ הטנקים שאול טיווח יפה את " התותח התקין היחיד וכבר _בסגז שלישי פגע בטנק מצרי. הטנק המצרי התלקח במדורה. מבאן ואילך, כל פגז ששילה תותחני של שאול פגע בול. שבעה טנקים מצ* רייפ נדלקו ובערו. נגמ"שיס נפגעו וחיילים מצרים קפצו מרכבט הבוער. שאר _כלייהרכב החלו פונימ לאחור ונסוגים בבהלה. המצרים השי אירי שבעה־עשר בלי רכב משור־ ייניפ שרופים — במרחק ‭00—800‬נ‭_1, ‬ מטר מהמעוז‭, "‬ תוך כדי מכות־האש המדיייקות _מתיתחו של הטנק הגורד תיקן ד‭*. ‬ תותח השני וגבי הגיע במרוצת יצעק אל ?מישי:המיפקדה שואלת אס _נחיץ לך סיוע " אווירי‭. "‬ היוני‭, "‬השיב מלטי. " כעשר דקות _אחי־כך הגיחו שני פאנטומים‭, "‬ניצעו שגי יעפים ו- " הטילו פצצות נפץ ונפלט על שרידי הנוח המצרי הנסוג. _ההתקפה ח־ ראשונה נהדפה תוך כדי הספת אבדות למצרים.

החוויה הקשר, ביותר במעוז עברה " עלי ניום הראשון למלחמה, עם נני־ םת _חיל־האוויר למערכה‭, "‬מספר מושי. עוצמת האש היתד. אדירה. המעוז " פשוט :עלש תחת מסך עשן, אבק ופיח, הראות היתד, י אפסית, והכל רקד תחתיך. האופק בער מירי פיללית הנ"מ _בפירט־פעיד ופירט* פואז‭. *‬הם ידו ממאות קנים, מכל הקאליברים, כבל גוגי הנפיצים. מטוסי חיל־ה_»_וויר החלו בבצוע יעי סם מעלינו. הם נכגשו מניוון הים, מעל _פורטיפעיד, ופנו דרומה, כ־ מאמץ לבלום את כוהית הצליחה המצריים.

© "שלא ישלח1 מטושימ" ראיתי מטוסים נכנסים ואינם עו- " לים. עמרגו ונשאנו עינינו לשפיט בחרדה _גיברת והולכת. ספרנו את הזוגות הנכנסים ואת הבודדים החןז־ ריט. _ראיגי אותם מבצעים תרגילי אווירובטיקד, מסובכים _בנסון להתחמק מתקיפות הטילים. שמחתי שמרנית אנשי אינם עוברים את ה־ הווייר, הקשה. היו רגעים שבמעט פרצתי בבכי. ששה " מטוניס התרסקו ממש מעלינו, 'פאנטומים' י'סקייהיקים‭. '‬מטוסים אחריש חזרי בוערים לאחר ביצוע משימות הפצצה, ינעלו באזור הביצית. המצרים לא הסתננו בקרבית " אוויר. אף מטוס מצרי לא הצו לצאת לקראת מטוסינו• המצרים הסתערו על המטוסים מן הקרקע. דם _הדלילי את השמים. דפקו ממאות קני נ"מ ושיגרו מאות טילים. טייסינו הדת לתוך מסך האש. " הם ב־צעו _גיחות־התאנדות ממש. 'פאנטום' שהצליח להתחמק מ‭5"‬ טילים, _והט־ל הששי התביית על זנבי, התרסק כיאה מטר מעלי. המצרים שיגרו את הטילים סוללות-סוללות. ששד, טילים על כל מטוס בבת־אומכ זה היד, נורא. ., נשגב' הגיע שנית, ושאל אט עדיין דרוש לנו _ס־וע אווירי, עניתי מייד: 'תגיד להס שלא _ישלחו מטו־ סיפ• המטוסים לא חוזרים. שלא ‭?'‬ עיוו לשליח. נסתדר, בלי סיוע אווירי' ‭. " ‬

עש חשכה התדלדלה ההשגזד‭., ‬התותחים המצריים הוסיפי לטפטף, אך מיריות' הזמו בין _המטחיש איפשרו התארגנות ומיטי _ח־לק את אנשיו _לצייחיפ והציבש בעמדות בהיערכות הגנתית לקראת פשיטה לילית. מוטי ושניים מאנשיי — קשר ותצפיתן — איישו את העמדה הפתוחה מעל בונקר החמ"ל. הפגזה דלילה נמשכה. כעמדת השער החלשה הציב מוטי שניים מאנשיו ואת אחד משני הטנקים של שאיל. טנק שני נכנס לעמדה הקרובה אל הים:חששתי שיעלי עלינו עט כלים אמפיביים ‭, "‬ (סוף בעמוד ‭<2a ‬

# "הפ _3ול0 חארזת" אחד החיילים, מד כהן (דאוד_) מירושלים " , שהיד. תצפיתן, פנה אליו והיקשה: , תראה, מולנו יש שישה מוצבי קומאנדו, ואנחנו סתם אנשים, לא יחידה מובחרת‭. '‬המפקד השיב. • , _עיזבי את _הקומאגדו האלה. הם בולם הארות. אתח יורה יריה אתת זבללם נידחים‭. '‬ בנקודה יו התערבתי ושיסעתי את " מפקדי: , תראה, אל תהפוך אותם לאבקיאדש, _אחרייהנל הם הזניחו בהתשה שהם מסוגלים לבצע פעולות מוצלחות‭, '‬ המפקד: , עזוב אותי, אני מניר אותם מצויין• הם לא שווים נלופ, וחיץ מזה אנחנו עדינים לכל מקרה‭". '‬ הסעירה המפסקת הסתיימה. המפקד נפרד ויצא את המעוז לאורן הדועך של קרני השקיעה. למחרת, _ביוס־הכיפוריט, סמוך לשעה ‭, 13. 00‬נקרא מוטי אל מנשיר

ימי _דיויחיפ שוטפיפ על תבונה מל" המתית נצד המצרי, סר מפקדי אל המעוז הצפוני י שנית, ותסנ עפ החיילים לסעודה המפסקת• התפתחה שיחד" חיילים שאלו: , הנה " , אנתנו נירוותיש _ימדווחים, ובכלל לא מתייחסים אל הדיווהיס שלנו. לנו המצב נראה רציני, ואתם לנערי אדישים'• הוא האזין והשיב ל* חיילים: , חבריה, תפסיקו להתרגש, זד, ד, נל תרגיל. ננד היי לני נל מיני פה ונל מיני שם, ואתם תפסיקו לעשות פאניקה. אם אתם שואלים אותי, או אגי לא מאמין שהם יעשו משהו. תמיד קייס סינון שאיזה שהוא מצרי מטומטם יירה איות נדור. אנל אנחגו ערוכים, יש לנו נוחות, ותוך זמן קצר אנחנו מנערים אותם וזורקים אותם. בקיצור, אין לבש מה לדאוג' '

הטלפין. המפקד היד. על חקי ואמר: תהיה בוננות לשעה שש בערב. ש- " כל האנשים יהיו ב־‭5. 30‬ בבונקרים, מוכנים עם _אפודיימגן וקובעי־פלדה. אתה והקשר בעמדת תצפית. לתגבר עמדה חיונית _בשגי אגשים _פלימ בא־ ייקר‭'"?‬ ההתראה _לנינניח־םסיגה מזנדהעוד' מימי מלחמת ההתשה. פירוש הדבר, ני פמיר לשעה ‭, 13. 00‬או כ־50 דקות לפגי תחילתה של מלחמה טוטאלית, ניתנה למעוז פקודת כיננות לתקרית־ אש מוגבלת, הצפייה — בהתאם ל־ פקודה — בשש בערב, בלומר, בחמש שעות אחד־נך. בהתאם להערכה מוטעית זו היד, על, מפקד המעון‭.. ‬לדאוג שבל האנשים, למעט' המפקד יד"קשר, יימצאו במה&ד• הבונקרים, כמחצית השעה לפניהתקרית הארטילרית" הצפוייה, כלומר " , יוחד משלוש וחצי שעות לאחר שפרצה _מלחמד. למעשה: ® »א_1_נה מתכוון