⁨⁨מעריב⁩, 9 יוני 1972⁩ — פגיטה _DU מחבלים [⁨כתבה⁩]

פגיטה _DU מחבלים

מאת צבי לביא (לונדון)

יפגש חדש יש עתה ב־ _ן ‭1[ ^^ _^ _^‬לוגדוו לישראלים ולער־ I ביס, פלשתינים ובני אר־ J ‭" _^‬ צות־ערב אחרות: קולנוע קטן/ יחסית' השוכן מתחת לכבד לסטר. כרגיל, אין שני הצדדים מחליפים מלה בתור הארוך המתפתל לפני הקופה, ובתום הקרנת הסרט, כשחוזרים האורות ומציפים את האולם, לא נראים אותות הבנה הדדית על פני הצופים. הפלשתינים הורקים שן, הישראלים מאוכזבים. תקציר עלילת הסרט בישר התמודדות פילמאית ראשונה עם נושא מלחמת חמחבלים בישראל אחר מל־ חמת ששת הימים. ידיעות מישראל סיפרו על התנגדות מוסדות רשמיים להעניק לסרט זה, שצולם כולו בארץ ועלילתו ישראלית טהורה, תו־ ארסרט ‭:"ישראלי‬ ולזכותו בסיוע.

לעומת זאת' הגדירו כמעט כל ה־ בטאונים הפוליטיים והאמנותיים ה־ ראדיקאליים בלונדון ובארה"ב את הסרט ‭, "פרו־ציוניכ‬כיצירה שאינה " מתייחסת למאבק הלאומי של הפלשתינים במלוא ההערכה, רואה אותו באור שלמלחמת . "גנגסטרים‬ ‭" ג'רוזלם ‭, "פייל‬כבר נאסר להק- " רנה בלבנון;תיק ירושלים" — שם " הסרט בעברית — אולי לא יוקרן בישראל, למרות שהקרבת הבכורה שלו כבר נקבעה ל־17 ביוני, אלא אם כן יוכר הסרט ‭, "ישראליכ‬כדרי- " שת המפיק זה שנתיים ‭4)‬ ועדות בישראל חזו בסרט בהודשים האה־ רונים ודעות חבריחן חיו חלוקות מכדי להגיע לעמק־חשווח‭. (‬ מה קורה בתיק ירושלים" י י" שירות חבטחון הישראלי, בפיקודו של מייג'ור סמואלס, מבקש ללכוד את רשיד ריפעת' מפקד חוליית־ מהבלים שבסיסה בירושלים העתיקה. חוליית מחבלים אחרת מנסה להתנקש ברשיך, ותוך כךי כך נפגע

ללמד גגות יהודה קשת: הסטודצט ביק מדיין את גורית במדבר

ידידו של המחבל, חמבלח עמו 3־ בית־קפה על הר הזיתים. I פגישה נרקמת 3 בחשא* הידיד הוא דוד ארמםטרונג, סטודנט אמריקני הלומד בחוג לארכיאו־ לוגיח של האוניברסיטה העברית. מ־ רגע אישפוזו בהדסח" נחקר דוד " על־ ידי סמואלס הנוקשה, המבקש לזהות את ריפעת המסתורי, ועל־ידי מורו, פרופסור לאנג, שאיננו רואה בעין יפה את התהברותו של תלמידו עם הפלשתינים. אחר החלמתו יוצא דוד לים המלה להשתתף בחפירות ארכיאולוגיות. נורית, סטודנטית יפחפיה' חושקת בו שם• התקפה של מחבלים על _מחנח החופרים מעלה את המתח, שהחל ב־ הערה סתמית מפי בדק, סטודנט ה־ מתרים כלפי דוד הבלונדי:נורית " מספרת, שאתה אוהב ‭. "ערבים ‬

נורית לוחצת את ידו של מפקד המחבלים בפגישת הגוילית ליד _הייד1

הערה כפולת משמעות זו מתבהרת רק בשעה שברק ואלכס הבדו אורבים לדוד בפינה מרותקת מהמהנה, כשני בוקרים המנסים להסל את אהד מאויביהם ‭. "מערבוןב‬אולם האג- " רוף איננו נוהת על פרצופו של דוד, כי אם על הצופים המופתעים: הסטודנטים הישראלים הקשוחים מבקשים לנצל את קשריו של דוד כדי להיפגש עם הפלשתינים לתיפוש _ררך להבנה הדדית. נורית נמנית עם הכורת שוהרי־השלופ הללו, ודוד לובש בעינית יותר ויותר דמות של גיבור. העלילה מסתבכת, שכן נורית היא אהובתו של פרופסור לאנג, וקשה לדעת אם הפרופסור הרודף את ברק וחבריו ומפעיל להצים למען תגרש הממשלה את דוד מן הארץ, עושה זאת משום היותו פאטריוט ישראלי, המתנגד עקרונית לכל קשר עם הפלשתינים, או מסיבות רומנטיות. כאשד מהליטה נורית להיפרד מ־ מאהבה הפרופסור, ולעבור לגור ב־

ודרו של דוד, משתדל לאנג אצל דידו הגנרל, כי יפעיל את השפעתו 'מנוע את הפגישה הישראלית־ער־ :ית, הנרקמת בתשאי. I לחיצות יד _a והדק תחת עינם הפקוחה ומצלמותיהם צל אנשי ש. ב. מוצא ?דוד דרכו ל־ ־שיד ריפעת' והמשטרה, המוזעקח 'דירתו של המהבל, פותתת _במירדן _גרשים בסימטאות העיר העתיקה. ר־ ציד מוצא מקלט בחדרו של דוד. ה־ :גישה הישראלית־ערבית נקבעת, אן ־וד לא ישותף בח, שכן חוא לא יש־ ־אלי ואף לא יהודי. תפקידו כאיש־ קשר נסתיים. בחשכת חלילה, לא הרחק מהירדן ליד מדודה ועל ספלוגי קפח, גפגשינ , מישראלים והפלשתינים — ולמחרו הבוקר מוצא משמר צה"ל את גופוו היהודים והערבים נקובות כדורים אין יודע מי הרגם: סרן אורי מעלו השערה, כי חוליית המהבלים המת חרה שרדפה את ריפעת קטלה אותב סרט שצולם בעת הפגישה וגמצ! אצל ההרוגים מעלה תמונות של ל חיצות ידיים והיוכ?ם הדדיים. בעיני הצופה הלא־יהודי עשוי ה סרט להצטייד בעלילה שגרתית ש

מאבק בין־כבוסייתי, שהפעם איבו מתחולל בחוצות שיקאגו או בערבות גיו־מכסיקו, אלא בישראל. ככזה, הריהו סרט ‭, "ממוצעמתח‬שאינו נו- " פל מרבים אחרים מסוגו. המטען " האידיאולוגי" בסרט דליל עד ‭??‬אוד, והוא בעדר התייחסות רצינית לשור־ שי המאבק הישראלי־ערבי, ואף רחוק מלבטא בצורה משמעותית את הלכי־חרוח השוררים בשבי המחנות

היריבים. הסערה הבינמשרדית, שהתחוללה כישראל לפני חתחלת 'צילומי הסרט ובמהלכם, נראית מגוחכת בלונדון המוצפת יום־יום ידיעות על הטבח ההדדי בצפון־אירלנד• דומה, כי איש לא יתרגש כאן ביותר מן העובדה, שאי־ שם במזרח נהרגו כמה יהודים וערבים יחדיו. רישומו של חםרט ניכר יותר בנופים המקסימים של ירושלים, שצולמו על־ידי ראול קוט־ ארד ‭יל'ז")‬‭"z , "ים'וג‬‭. ("ההודאהו‬ "" רם בן־אפרים, מפיק הסרט, מת־ גורר בלובדון. הלכתי אצלו לברו למה רגשה הארץ על יצירתו.

‭J j‬ לעודד ‭_t|‬ מגעים דומים יליד ביח־אלפא, בן ארבעים ו- ‭" ?‬ צלוש, בוגרהאוניברסיטה העברית 'הביך "קול ‭, "ישראל‬בכבס רם לעולם ‭, '‬קולנוע ? דרך אולפני הטלוויזיה של חברת "קולומב'יד‭". ‬ האמריקנית, אהד 5זיצא לארה"ב לאסוף חומר לתוכבית רדיו על חיים וייצמן. תיק ירוש־ לים" ' הוא הסרט הראשון " שהפיק (ל־ ובדיו, איבך צריך פרוטה משל עצמך להשקעה בסרט המופק על־ידיך: כל הדרוש הנא רק תסריט מבטיה, אשר יעניין חברה בעלת ממון‭. (‬ מקור העלילה בסיפור שכתב רב לפני שלוש שנים על סיוטים הפוק־ דים ישראלי שנפצע במלחמת ששח הימים. כדי לפתחו לצורך תסריע נעזר בתסריטאי האנגלי טרוי קנדי מארטין. חמפורםם בבריטניה כמחבו סרטי מתח לטלוויזיה. רעיון הפגישה בין הסטודנטים ה־ " ישראלים לפלשתינים לא בא כד לפתור את הסכסוך — אומר רם ־־ (סוף בעמוד ‭(61 ‬

ראש המשלחת הארכיאולוגית פיופ' לאנג, אינו מגביל עצמו לעתיקות וחוסו את גויימ

למעלה: גורית ודייויד, הסטודגט חזר, צופים על _ייושלים ממורדות הו הזיתים ן למטח: מלחמות הערבים — חגר ארגון מחבלים נו»_ח בירושלים ני‭»1‬ אדניו ירי*