⁨⁨מעריב⁩, 27 אפריל 1972⁩ — תשר של מעשה [⁨כתבה⁩]

תשר של מעשה

אסל פלילי במרס הםרט

הלוואות ניתנו עוד לפני אישור הסרט * אושרו הטבות בניגוד להוראות * "הרשות לקבלנות חרושתית" לא המציאה נתונים על פעולותיה ולא עקבה אחר דרר ניצול הלוואותיה

מפפר עניינים שהעלו השד למעשה פלילי, אשר נתגלו בביקורת מכקר־המדינה כמרכז הפרט הישראלי שבמשרד המפהר והתעשיה, הועברו לטיפולו של היועץ עניינים אלה.

תמריצי היצוא שמקבלים יצואני הסרטים הוגדלו מ־35 אג' לדולאר י צוא ל־0ל אג‭, '‬ ולאחר־מכן ל־‭1. 05‬ ל"י ול־ ‭1. 12‬ ל"י לדולאר י צוא. הג-

שיעורי התמריץ לתעשיית הסרטים נקבעה בהוראות הנוהל של הממונה על עידוד הסרט הישראלי, בלא שהובאה כלל לאישור הנהלת המשרד. ההסדרים הקיימים אינם מונעים שתמריץ בעד יצוא סרט, שבקשר להפקתו ניתנו הקצבות במטבע הוץ, ייזקף על־ידי המפיק או היצואן על חשו בן ס רט אחר , שלא קיבל הקצבות, ועל־ידי כך יגדיל את תשלום התמריצים שיקבל אף־על־פי שאיננו זכאי להם. הלוואה לפני אישור מאז ראשית שנות ה־60 זכאי מפיק סרט עלילתי ישראלי להלוואה מקרן הון חוזר לתעש י ה, לאחר שהתסריט ותוכנית ההפקה אושרו על־ידי הממונה על עידוד הסרט ה י שר א ל י . דו"ח המבקר מצייןי כ מאז אפריל 1970 נוהג המשרד לתת הלוואה עוד לפני אישור הסרט. בשני מקרים לפחות ניתנו הלוואות לשלב של קדם־הפקה בסכומים העולים על המותר שהוא 100 אלף ל"י. גם לגבי החזרי היטל עינוגים ומס בולים, להם זכא י מפיקו של סרט ישראלי, הצביעה הביקורת על מקרים בהם אושרו הטבות מעל ל־ קבוע בהוראות. דו"ח המבקר על משרד המסחר והתעשיה עוסק גם ב־ " רשות לקבלנות־מישנה ה־ רושתית‭. _"‬ הרשות הוקמה בתקופת המיתון, במטרה לקדם י צואם של מוצרים _הצי־מוגמריפ. הרשות שימשה מתווכת בין המזמין בחו"ל לייצרן בארץ. כאשררה חצעות לחול

העבי" אף לא ניסתה לעמוד על סבירות המחירים שבהצעות. למשרד מבקר המדינה לא הומצאו דו''_חות או נתונים מרוכזים, שמהם ניתן לעמוד על פעולות הרשות. בידי הרשות איןנתונים , על י צוא מוצרים _חצי־מוגמרים, ומשום כך איננה יכולה להעריך את תרומתה לקידום היצוא בתחום זה•

אישוריפ לא נוצלו עם ג י דול הזמנו ת מערכת הבטחה מהתעשיה המקומית התעורר הצורך, כעיקר במפעלים קטנים, בהשקעות גדולות יחסית בציוד. לשם כך הוחלט בראשית 1969 להקים מתקציב משרד המסחר וה־ תעשיה קרן למתן הלוואות למפעלים אלה, לז מ ן א רוך ובריבית נמוכה של 8 אחוז. לפי התנאים של משרד־ ה־ בטחון, חייב המפעל לבצע את _ההחזבד?ללהגיע לכושר ייצור מלא תוך תקופה שלא תעלה על שנה א חת . לדעת הביקורת היה על הרשות לוודא בבל מקרה, באיזו מידה קויים התנאי של משרד־הב־ טהון, ולבטל את האישורים שלא נוצלו• אולם, הרשות לא קיימה את המעקב. במשגרי. הרשות פעל מ ־ יולי ‭1%»‬ ועד _שפטטכר ‭_«70‬ז צוות תכנון _מ־טית_* למשדר המברר ווזתעשיר רמשרריש. צוות התכנון הדל _ד־תקייכ כהשטטבר ‭, 1»70‬לאהד •‭:!:‬תגיעו ה‭--‬-כיל‭. ;‬ ־ ‭.. ‬ ־ הוצא עי ערי‭.. :‬ ־ _כקריכ _=כו= רעולת עי 200 אלף ל"י , כשלרוב לא :מצא _שימו־צ _לפקריפ ש ־ ;עשו ככשפים איו. במאי 1960 נוסדה במסגרת הרשו צוא‭, "‬ ת במטרה " הברת לפקח הגג למפעל על פ י - עולות י של חברות י צוא ממ־ ש לת י ו ת" ולהבט י ח מד י נ י ות עסקות מתואמת בין חברות א לה. דו"ח מבקר המדינה על החברה מצא , כי מעדה זו לא הושגה החברה לא קיימה ה־ פיקות‭!. ‬